بدترین تا بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ ؛ سیاستِ اندام به مثابه یک ابژه‌ی سوبژکتیو

فیلم Crimes of the Future بازگشتی به ژانر ترسناک فیزیکال است که دیوید کراننبرگ بیشتر به خاطر آن شهرت دارد، اما فیلم‌های او چگونه در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند؟ با نوشتار بدترین تا بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ همراه با فیگار بمانید.

جنایات آینده بیستمین فیلم بلند دیوید کراننبرگ است و در این نوشتار نحوه تطابق آن با دیگر فیلم‌های او در رتبه بندی آمده است. این فیلمساز کانادایی در دهه 1970 ظهور کرد و از آن زمان تاکنون یکی از برجسته ترین فیلمسازان رویاپرداز باقی مانده است و عمدتاً در ژانرهای علمی تخیلی و ترسناک کار می‌کند.

کراننبرگ یکی از پیشگامان زیرژانر وحشت فیزیکال است که نزدیک به 50 سال می‌باشد که مخاطبان را با تصاویر نامتعارف خود از دگرگونی‌ها و مثله‌سازی‌های بدن به به سادومازو دعوت می‌کند. فیلم‌های کراننبرگ اغلب با مضامینی که روش‌های فراگیر تأثیر علم و فناوری بر تجربه‌ی انسان را بررسی می‌کنند، در تجسمی وحشتناک از این مضامین درآمیخته شده‌اند.

بدترین تا بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ

سیاستِ اندام به مثابه یک ابژه ی سوبژکتیو

فهرست فیلم‌هایی که در نوشتار بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ برای شما معرفی و تحلیل شده‌اند را می‌توانید در لیست زیر در یک نگاه مشاهده کنید:

بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ
بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ

کراننبرگ برای جدیدترین فیلمش، جنایات آینده، به مضامینی که ذکر شد بازگشته، اما در گذشته روایت‌های به ظاهر نامرتبط را نیز تجربه کرده است. اگرچه دیوید کراننبرگ بیشتر برای ترس از تجسم نامتعارف بدن شناخته می‌شود، اما این فیلمساز در چندین ژانر دیگر نیز تلاش کرده است که نتایج متفاوتی به همراه داشته است.

حتی هنگام ساخت درام‌های تاریخی و جنایی هیجان انگیز، سبک بصری کراننبرگ بلافاصله قابل تشخیص است. او به خاطر یک عمر دستاوردهایش در جشنواره فیلم کن، جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز و جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو و سایر افتخارات مورد تقدیر قرار گرفته است.

حتی با تحسین منتقدان، جسارت فیلم‌های کراننبرگ و دیدگاه سازش ناپذیر او می‌تواند باعث تفرقه‌ شود، همانطور که اغلب در مورد هنرمندان بزرگ اتفاق می‌افتد. در حالی که ممکن است برخی از دیدگاه منحصر به فرد او ناامید یا متنفر شوند، دیوید کراننبرگ فیلمسازی نیست که به راحتی او را نادیده بگیریم. تأثیر او بر دنیای سینما و تصویر غیرقابل انکار است، حتی الهام بخش مضامین مشابه در فیلم های ترسناک پسرش، براندون کراننبرگ.

دیوید کراننبرگ در سال ۱۹۴۳ در خانواده‌ای از طبقه متوسط، از پدری روزنامه‌نگار و مادری پیانیست زاده شد. در سال ۱۹۶۳ در رشته علوم دانشگاه تورنتو به تحصیل پرداخت اما خیلی زود تغییر رشته داد و زبان و ادبیات انگلیسی را پی گرفت. در دانشگاه تحت تأثیر ساخته یکی از همکلاسانش به سینما علاقه‌مند شد. تا قبل از آنکه در سال ۱۹۶۷ دانش‌آموخته شود، دو فیلم ۱۶ میلیمتری ساخت و با همراهی ایوان رایتمن یک شرکت فیلم‌سازی را بنیان گذاشت. کراننبرگ پس از کارگردانی فیلم آوانگارد استریو (۱۹۶۹)، با دریافت وام دولتی فیلم تجربی جنایت‌های آینده (۱۹۷۰) را ساخت.

نخستین فیلم سینمایی کراننبرگ، فیلم ترسناک و کم‌هزینه رعشه‌ها (۱۹۷۵) بود. اسکنرها (۱۹۸۱) باعث شهرت او و منطقه مرده (۱۹۸۳) باعث جلب توجه هالیوود به او شد. پس از پیشنهاد چند فیلم‌نامه، او پذیرفت که فیلم کلاسیک سینمای ترسناک، مگس (کورت نویمان، ۱۹۵۸) را بازسازی کند. موفقیت این فیلم آغازگر دوره‌ای جدید در زندگی حرفه‌ای کراننبرگ و ساخت و عرضه فیلم‌های بعدی او در سطح جهانی شد.

M. Butterfly

بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ
بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ

ام. باترفلای فیلمی در ژانر رمانتیک، درام و جاسوسی به کارگردانی دیوید کراننبرگ است که در سال ۱۹۹۳ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به جرمی آیرونز، جان لون، باربارا سکووا و ورنون دوبتچف اشاره کرد.

M. Butterfly برگرفته از نمایشنامه دهه 1980 توسط دیوید هنری هوانگ، که بر اساس یک داستان واقعی و با الهام از افسانه چینی عاشقان پروانه ساخته شده بود، این فیلم برداشتی نامتعارف اما معمول از نگاه کروننبرگ است.

در دهه 60 چین، “رنه گالیمارد” دیپلماتی فرانسوی عاشق “سانگ لیلنگ” خواننده اپرا می‌شود. اما “سانگ” آن چیزی نیست که او تصورش را می‌کند…

A Dangerous Method

بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ
بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ

در سال ۱۹۰۴ کارل یونگ (با بازی مایکل فاسبندر) با یک بیمار روسی مبتلا به هیستری به نام سابینا اسپیلرین (با بازی کیرا نایتلی) آشنا می‌شود که از لحاظ روانی دچار مشکلات فراوانی است. سابینا در رفتار و حرکاتش تعادلی ندارد و حرکت‌های مداوم بدن و نگاه‌های نگرانش حاکی از آن است که وی از لحاظ ذهنی به شدت آشفته است.

یونگ با استفاده از روش «گفتار درمانی» سعی می‌کند تا ذهن پریشان سابینا را آرام کند تا زمینه را برای بازگو کردن اتفاقاتی که منجر به ایجاد مشکلات در ذهن او شده را باز کند. پس از مدتی تلاش، یونگ سرانجام موفق می‌شود تا با استفاده از روش گفتار درمانی، به گذشته تکان دهنده سابینا پی ببرد.

سابینا در گذشته توسط پدرش مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود و به همین جهت اکنون تعادل عصبی ندارد. این مسئله باعث می‌شود تا یونگ سراغ استاد علم روانشناسی یعنی زیگموند فروید (با بازی ویگو مورتنسن) را بگیرد و از او دربارهٔ نظریه اش مبنی بر رابطه بین مشکلات جنسی و آشفتگی ذهنی اطلاعات کسب کند. اما این کسب اطلاعات در ادامه تبدیل به اختلاف نظر بین این دو می‌شود. یکی از روانشناختی‌ترین و قطعا یکی از بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ همین فیلم است که باید ببینید و از آن لذت ببرید.

Crimes Of The Future

بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ
بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ

کراننبرگ برای آخرین فیلم خود که بر روی یک زوج هنرمند مشهور متمرکز است که در مقابل تماشاچیان عمل جراحی انجام می‌دهند، به ترس از بدن همراه با موضوعات و تصاویر آشنای کنونی بازگشت. در پی ویرانی ناشی از تغییرات آب و هوایی، سائول تنسر (ویگو مورتنسن) به طور منظم اندام‌های جدیدی را در بدن خود رشد می‌دهد که توسط شریک زندگی‌اش کاپریس (لئا سیدوکس) آن‌ها را از بدنش خارج می‌کند.

نقد فیلم جنایات آینده 2022

مثله کردن بدن به عنوان شکل جدیدی از ابراز و لذت جنسی ارائه می‌شود که منجر به چندین سکانس آزاردهنده در جنایات آینده می‌شود. در حالی که شباهت‌های زیادی به برخی از مشهورترین فیلم‌های کراننبرگ وجود دارد، جنایات آینده تمرکز خوبی روی ارائه‌ی تصاویر سادومازوی آینده‌ی بشر دارد. دیدن بازگشت کراننبرگ به مواد آشنا و ژانری که او در تعریف آن کمک کرده بسیار خوب است، اما آخرین فیلم او مجموعه‌ای از ایده‌هایی می‌باشد که اغلب با یکدیگر در تضاد هستند. یکی از قطعا یکی از بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ در سال 2022 همین فیلم است که باید ببینید و از آن لذت ببرید.

Spider

برترین فیلم های دیوید کراننبرگ
برترین فیلم های دیوید کراننبرگ

یک مرد آشفته و مبتلا به اسکیزوفرنی، در خیال خود به کودکی خود برمی‌گردد و داستان پدرش را که مادرش را به طرز وحشیانه‌ای کشته و یک روسپی را جایگزین او کرده‌است، می‌بیند.

تارنمای مرورگر آرای راتن توماتوز برپایه بررسی ۱۳۰ بازخورد فیلم امتیاز ۸۵٪ را به آن می‌دهد. در اجماع تارنما آمده‌است: «رالف فاینس در این فیلم موفق و دلهره آور دیوید کراننبرگ بسیار درخشان است.» در تارنمای متاکریتیک، بر اساس ۳۵ بازخورد، امتیاز فیلم ۸۳ از ۱۰۰ بوده‌است.

راجر ایبرت به فیلم سه ستاره از چهار ستاره داد و نوشت: «جزئیات فیلم و اجراها به طور دقیق درک می‌شوند؛ دیدن این که هنرمندان خیلی خوب کار می‌کنند ستایش‌برانگیز است. اما داستان هیچ ورودی و خروجی ندارد و سرد، اندوهگین و ناامید است. پس از دیدن فیلم، من بیشتر از قدردانی احساس تحسین می‌کنم.»

نو پیرس از بی‌بی‌سی به این فیلم ۳٫۵ ستاره داد و آن را «فروتن، متفکر و ظالمانه» خواند. استفان هولدن از نیویورک تایمز فیلم را ستایش کرد و آن را «به عنوان پرتره‌ای از انزوای عذاب آور یک مرد که در سینمای تجاری است» خواند. پیتر تراورس از رولینگ استون به فیلم ۳٫۵ از ۴ ستاره داد و نوشت: «آنچه ما را در شبکه عنکبوت جلب می‌کند — علاوه بر بازی‌های فراموش‌نشدنی فاینز و ریچاردسون — همدردی کارگردان با این کودک-مرد عجیب و غریب است که برای سامان دادن به خاطراتش تلاش می‌کند و خاطرات اشتباه او را به نوعی حقیقت تبدیل می‌کند. این همان چیزی است که کراننبرگ را به یک کارگردان اثرگذار کلاس جهانی تبدیل می‌کند: فیلم او زیر پوست شما می‌رود.»

پیتر بردشاو از گاردین به فیلم ۵/۴ ستاره داد و آن را «روایتی کاملاً کنترل شده، زیبا و جذاب از رمان اصلی پاتریک مک گراث» خواند. مایک کلارک از یواس‌ای تودی به فیلم ۳٫۴ ستاره داد و از کارگردانی فیلم، فیلمبرداری و اجراهای فیلم ستایش کرد، در حالی که همچنین اظهار داشت فیلم به خوبی فیلم‌های قبلی کراننبرگ مانند مگس و اگزیستس نیست.

Crash

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Hamed Mohebi (@hamedmohebi___)


سابین اسپیلرین، روانکاو پیشرو، در مقاله‌اش سؤالی با عنوان «ویرانی به عنوان علت به وجود آمدن» مطرح کرد. او به این فکر کرد که چرا اگر رابطه جنسی تا این حد لذت بخش است، موضوعی تابووار و اغلب سرکوب شده میباشد. در مورد خواسته‌های خودمان چه می‌توان گفت که ما را به اختراع آداب و رسومی که رابطه جنسی را سرکوب یا مقدس می‌کنند، به چالش می‌کشند؟ او استدلال می‌کرد که میل ما به رابطه جنسی در واقع میل به پایان یافتن است و بنابراین ما به دلیل احساس خواستنِ سکس، آن را سرکوب میکنیم.

رابطه جنسی برای نسلِ هستیِ انسان لازم بود، اما نسل و خلقت، به گفته اسپیلرین، با نابودی مرتبط هستند. فروید در فرمول‌بندی خود از انگیزه‌های ما به سوی مرگ تحت تأثیر ایده‌های اسپیلرین بود، اما در نهایت به تعدیل دیدگاه‌های رادیکال او رسید. از نظر فروید، اروس و انگیزه مرگ تا حدی مخالف یکدیگر هستند، اما برای اسپیلرین، عشق اروتیک همیشه با پایان یافتن مرتبط بود.

فیلم Crash به کارگردانی دیوید کراننبرگ به طور مشابه موضوع بسیار مورد بررسی رابطه جنسی و مرگ را بررسی می‌کند. این فیلم درباره افرادی است که بهترین راه برای رسیدن به ارگاسم نزدیک شدن به مرگ است. از این رو فیلم کراننبرگ، اقتباسی از جی.جی. رمان بالارد به همین نام، مضامین بسیار شبیه به آثار اسپیلرین را بررسی می‌کند.

اسپیلرین معتقد است که می‌توان خود انحلال را به عنوان آرزوی بازگشت به مادر و گسترش عقده ادیپی در نظر گرفت. جالب اینجاست که کراننبرگ، که ممکن است مستقیماً تحت تأثیر اسپیلرین برای Crash قرار نگرفته باشد، ایده‌های جسورانه اسپیلرین را در فیلم خود به تصویر می‌کشد.

این فیلم با بازی‌های فوق‌العاده‌ای از جیمز اسپیدر و دبورا کارا آنگر، فضاسازی‌های بسیار ناراحت‌کننده و غریب ایجاد می‌کند. کسانی که از مفاهیم سادومازوخیسم در کراش لذت میبرند یا برده اند، حتما ماه تلخ رومن پولانکسی را ببینند.

Scanners

برترین فیلم های دیوید کراننبرگ
برترین فیلم های دیوید کراننبرگ

اسکنرها فیلمی علمی-تخیلی، اکشن و ترسناک به کارگردانی دیوید کراننبرگ محصول کانادا ساخته شده در سال ۱۹۸۱ است. در این فیلم «اسکنرها» افرادی با توانایی دورجابه‌جایی و دورآگاهی هستند. کانسک (به انگلیسی: ConSec)، شرکت عرضه کنندهٔ سیستم‌های امنیتی و تسلیحاتی، اسکنرها را برای رسیدن به اهداف خودش پیدا می‌کند. داستان فیلم در مورد تلاش دریل روک که از اسکنرها جدا شده، برای شروع جنگی علیه کانسک است. کانسک، کامرون ویل یکی دیگر از اسکنرها را برای متوقف کردن روک می‌فرستد.

Dead Ringers

برترین فیلم دیوید کراننبرگ
برترین فیلم دیوید کراننبرگ

«کلر نیوو» (بوژو)، بازیگر مشهوری که نابارور است به کلینیک باروری «منتل» مراجعه می‌کند. الیوت و بورلی دو پزشک این کلینیک هستند که دوقلوی همسان نیز می‌باشند. «دکتر الیوت» مغرور که از این بازیگر آزار طلب خوشش آمده با او ارتباط برقرار می‌کند و بدون اطلاع «کلر»، «دکتر بورلی» را تشویق می‌کند جای او را بگیرد «بورلی» خجالتی دلباخته کلر می‌شود و بر خلاف سابق از فاش ساختن جزئیات رابطه خود برای «الیوت» سرباز می‌زند. «کلر» با فهمیدن ماجرا با عصبانیت با آندو درگیر می‌شود. «بورلی» ناراحت و آشفته به میگساری و موادمخدر روی می‌آورد. بعدها در حالی که زندگی حرفه‌ائی الیوت اوج گرفته، «بورلی» دوباره «کلر» را می‌بیند و آن دو شبی را هم می‌گذرانند.

در حالی که الیوت در واشینگتن در حال سخنرانی است، «بورلی» نیز زندگی مشترکی را با «کلر» آغاز می‌کند. وقتی «کلر» برای ده هفته به جرجیا می‌رود، «بورلی» دیوانه‌وار حسادت می‌کند و حالش بدتر می‌شود «الیوت» می‌خواهد مسئله اعتیاد «بورلی» را پنهان نگه دارد، تصمیم می‌گیرد خودش ترک اعتیاد او را در کلینیک در نظر بگیرد در حالی که شرایط روحی بورلی بدتر شده و مقوله‌ای که اسمش را «زنان تغییر شکل یافته» گذاشته ذهنش را به شدت مشغول کرده به «آندرس وولک» طراح (لک) سفارش ساخت مجموعه‌ائی از ابزارهای گروت‌سک پزشکی را می‌دهد تا موقع جراحی بیماران از آنان استفاده کند.

در نتیجه، هر دو برادر از امتیازاتی که در بیمارستان آن بهره می‌برند، محروم می‌شوند. «الیوت» که مطمئن است می‌تواند برادرش را به حال عادی برگرداند او را در کلینیک زندانی می‌کند «کلر» به خانه برمی‌گردد و با «بورلی» تماس می‌گیرد «بورلی» سرایدار را به بازکردن در راضی می‌کند و نزد «کلر» می‌رود پس از گذشت یک هفته وقتی از «الیوت» هیچ خبری نمی‌شود، «بورلی» به کلینیک برمی‌گردد در اینجا دو برادر در لابرات‌وا پر از آت و اشغال خود، رفته رفته سیل قهقرائی طی می‌کند تا اینکه «بورلی» ضربه‌ای مهلک به برادرش وارد می‌کند و سپس با «کلر» تماس می‌گیرد و نمی‌تواند لب از لب بگشاید او به کلینیک باز می‌گردد، کنار جسد «الیوت» دراز می‌کشد و خودکشی می‌کند. قطعا یکی از جدی‌ترین و بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ همین فیلم است که باید ببینید و از آن لذت ببرید.

Naked Lunch

برترین فیلم دیوید کراننبرگ
بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ

ناهار عریان فیلمی در ژانر علمی–تخیلی و درام به کارگردانی دیوید کراننبرگ است که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به پیتر ولر، جودی دیویس، ایان هولم، جولیان سندز و روی شایدر اشاره کرد. این فیلم اقتباسی سینمایی از رمانی به همین نام نوشتهٔ ویلیام اس. باروز است. این فیلم در مجموع با نقدهای مثبتی روبرو شد. راجر ایبرت به این فیلم دو و نیم ستاره از چهار ستاره داد و در مورد آن نوشت: «گرچه به نحوی انتزاعی آن را تحسین کردم اما در مرحله‌ای حسی از محتوای فیلم احساس انزجار کردم. خشکی، مرگ و ناامیدی فراوانی در اینجا وجود دارد، در زندگی‌ای که بدون لذت به درازا می‌انجامد.»

Videodrome

برترین فیلم دیوید کراننبرگ
برترین فیلم دیوید کراننبرگ

فیلم در مورد مدیر عامل یک ایستگاه تلویزیونی در تورنتو است که که متوجه سیگنالی غیرقانونی با عنوان «ویدئورروم» می‌شود که که صحنه‌های خشونت و شکنجه شدید را پخش می‌کند. در جریان فیلم متوجه دسیسه‌های پشت ماجرا می‌شود و وضع زندگی‌اش کامل به هم می‌ریزد؛ رابطه‌اش را با واقعیت از دست داده و دچار توهمات عجیبی می‌شود.

بسیاری از صحنه‌های ویدئودروم برای اکران در سینما سانسور شدند؛ برای مثال در رؤیای سامورایی صحنه‌ای که دیلدویی را نشان می‌دهد، در ابتدا سانسور شد. کراننبرگ در مورد سانسور گفت: «سانسور همیشه بسیار شخصی است و خیلی بستگی به حساسیت‌های فرد ایرادجو دارد.» او همچنین گفت: «دیدن برداشت‌های افراد از تصاویر وقتی که ایرادگیر می‌شوند، چیز جالبی است. مرا محکوم به نشان دادن صحنهٔ اخته کردن یک مرد در این فیلم کردند. آن صحنه به اندازهٔ کافی بد بود، الکترود زدن به بیضه‌های او، اما برخلاف چیزی که انجمن سینمایی آمریکا گمان برد، اخته کردن نبود. مجبورم کردند که آن صحنه یا بیشترش را سانسور کنم.»

The Fly

بهترین فیلم دیوید کراننبرگ, برترین فیلم های دیوید کراننبرگ, برترین فیلم دیوید کراننبرگ
بهترین فیلم دیوید کراننبرگ

مگس فیلمی آمریکایی در ژانر ترسناک و علمی–تخیلی به کارگردانی دیوید کراننبرگ محصول سال ۱۹۸۶ است. فیلم مگس توسط بروکس‌فیلمز تولید و توسط کمپانی فاکس قرن بیستم توزیع شد. این فیلم کمابیش بر اساس داستان کوتاهی به همین نام از جورج لانگلان ساخته شده است که اساس فیلم مگس (۱۹۵۸) نیز بر پایهٔ همان داستان بود. موسیقی فیلم توسط هاوارد شور ساخته شد و کریس والاس ایجادگر گریم‌ها بود که همراه با گریمور استفان دوپویی برندهٔ جایزه اسکار بهترین گریم شد. فیلم مگس ۲ دنباله این فیلم است. قطعا یکی از بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ همین فیلم است که باید ببینید و از آن لذت ببرید.

بیروگرافی دیوید کراننبرگ در یک نگاه

  • زادهٔ ۱۵ مارس ۱۹۴۳ ‏(۷۹ سال) – تورنتو، کانادا
  • ملیت کانادایی
  • دیگر نام‌ها دیوید پل کراننبرگ
  • پیشه کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده
  • سال‌های فعالیت ۱۹۶۶–اکنون
  • همسر(ها) مارگارت هیندسن (۱۹۷۰–۱۹۷۷) و کارولین زیفمن (۱۹۷۹– اکنون؛ دو فرزند)
  • فرزندان برندان کراننبرگ

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های دیوید کراننبرگ سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *