نقد و بررسی فصل 1 سریال رزیدنت اویل (Resident Evil 2022)

20 سال از اولین فیلم رزیدنت اویل با بازی میلا جووویچ می‌گذرد و یکی از فیلم های اکشن و ترسناک مورد علاقه من در دوران مدرسه بود. با نوشتار نقد و بررسی فصل 1 سریال رزیدنت اویل همراه با فیگار بمانید.

سریال جدید نتفلیکس با عنوان «Resident Evil» ممکن است با طرفداران ژانر زامبی کاری کند که در آینده هر چیزی را که مربوط به این فرنچایز است، تماشا نکنند. چرا؟ در ادامه با ما باشید…

نقد و بررسی فصل 1 سریال رزیدنت اویل (Resident Evil 2022)

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد و بررسی فصل 1 سریال رزیدنت اویل خواهید خواند در یک نگاه در لیست زیر آمده است:

نقد و بررسی فصل 1 سریال رزیدنت اویل
نقد و بررسی فصل 1 سریال رزیدنت اویل

این سریال که توسط اندرو داب ساخته شده است، بین سال‌های 2022 تا 2036 می‌گذرد و جید وسکر (الا بالینسکا) را دنبال می‌کند که در حال تحقیق درباره ویروس تی است. هشت قسمت طول می‌کشد، فلش بک‌ها شخصیت و زیست جید و خواهرش بیلی را در طول یک جنگ جهانی زامبی‌محور توضیح می‌دهند. پدر آنها دانشمند شرکت آمبرلا بود (است)، شرکتی که مسئول ایجاد ویروس تی می‌باشد…

طرفداران ژانر ترسناک کاملاً می‌دانند که اگر می‌خواهند از سریالی همچون این سریال لذت ببرند، باید منطق را به حالت تعلیق درآورند، اما «سریال رزیدنت اویل 2022» درام و تعلیق خوبی را به تصویر می‌کشد.

لنس ردیک به عنوان بازیگری که نقش دانشمند را با نام آلبرت وسکر، پدر جید و بیلی بازی می‌کند، و پائولا نونز در نقش یک شرور (بهترین شرور زن تاریخ سینما)، رئیس شرکت آمبرلا، بازیگرانی هستند که بازی‌هایی قابل تامل را ارائه می‌کنند.

ردیک به عنوان یک دانشمند، از نظر اخلاقی خاکستری می‌باشد و با گذشته‌ی بسیار تاریک ترسناک به نظر می‌رسد، در حالی که نونز در نقش یک تشنه قدرت روان‌رنجور کاملاً عوضی به تصویر کشیده می‌شود. بازیگرانی که در نسخه‌های جوان‌تر جید و بیلی بازی می‌کنند نیز بازی خوبی را ارائه می‌دهند.

ساختار روایی نو

نقد و بررسی فصل 1 سریال رزیدنت اویل
نقد و بررسی فصل 1 سریال رزیدنت اویل

گفتن داستان جدیدی که در حین استفاده از ویژگی‌های فرنچایز ندیده‌ایم، چیزی است که Resident Evil به خوبی در نظر گرفته است. این مجموعه تلویزیونی می‌تواند خود را یکی از پایه‌های کپکام بداند. اینبار بعد از مدت‌ها عنوان بسیار مطرح در حوزه‌ی فیلم ها و سریال های زامبی محور (بهترین فیلم ها و سریال های زامبی 2022) یعنی رزیدنت اویل می‌تواند با داستانی جالب سرپا بماند و حتی در هنگام پرش بین دوره‌های زمانی، ریتم و تمپوی پر از تعلیق خود را حفظ کند.

سریال رزیدنت اویل 2022 خوب است. یک اقتباسِ صرف مثل باقی اقتباس‌ها از این فرانچایز نیست، بلکه سریال الهام گرفته شده از زامبی‌های پرورش یافته طبقه‌ی سرمایه‌داری است که همه ما در عصر تکنولوژی با وجود شیوع ویروس کرونا و امثالهم حس غریب اما آشنایی را با آن داریم.

سگش شرف دارد!

نقد و بررسی فصل 1 سریال رزیدنت اویل
نقد و بررسی فصل 1 سریال رزیدنت اویل

ببینید، من Resident Evil را به عنوان یک فرنچایز بازی دوست دارم. به راحتی می‌توان گفت که این سریال برای ساختن نیازی به یدک‌کشیدن نام رزیدنت اویل نداشت و می‌توانست یک داستان ناب و بدون پیوست باشد، با تمام احترامی که برای طرفداران این فرنچایز دارم باید بگویم که این سریال سگش شرف دارد به داستان‌های بی سر و ته کل رزیدنت اویل که چیزی بیشتر از اکشن بی‌محتوا به خوردِ طرفدارانش نمی‌دهد.

بد نیست به زیبایی بصری سریال اشاره کنیم. استفاده از رنگ در سرتاسر سریال، آن را متمایز می‌کند از هرچیزی که تا به الان در فیلم‌ها و سریال‌های زامبی‌محور (بهترین فیلم های ایتالیایی زامبی محور) دیده‌اید. از محله‌هایی که پارادوکسِ ویرانی و مدرن‌شدگی را مثل یک پتک بر سر بیننده می‌کوبد بگیرید تا آن تأسیسات ملموس Umbrella همچون فضاسازی‌های ایلان ماسک ما را تسخیر می‌کند.

علاوه بر این، سکانس‌های اکشن این سریال کاملاً فکر شده و طبیعی هستند؛ کافیست آن موجود عجیب غریب و غول‌آسای ابتدای فیلم را بیاد بیاورید که آنقدر طبیعی به تصویر کشیده شده بود که نمی‌توانستید در برابر باور آن موجود مقاومت کنید.

از ابتدای اپیزود یک تا آخرین قسمت فصل، هیولاها و مبارزه با آنها دلیلی برای تماشا هستند. هیجان‌انگیز با ریتم بسیار مناسب، در کنار ترکیب جلوه‌های بصری CG خوب…

نظر منتقدان درباره سریال Resident Evil

نقد فصل 1 سریال رزیدنت اویل, نقد فصل 1 سریال Resident Evil, بررسی فصل 1 سریال Resident Evil
نقد فصل 1 سریال رزیدنت اویل, نقد فصل 1 سریال Resident Evil, بررسی فصل 1 سریال Resident Evil
  • راتن تومیتوز | ۲۷ نقد – امتیاز ۵۹ درصد
  • متاکریتیک | ۱۴ نقد – امتیاز ۵۱ از صد

80/100 The Telegraph | منتقد: اد پاور

سریال «رزیدنت ایول» اثری زامبی‌محور است که هدف خودش را می‌داند. این سریال صفحه نمایش را پر از انبوهی از زامبی‌ها می‌کند و به بینندگان و طرفداران ژانر وحشت اطمینان می‌دهد که پس از سریال مردگان متحرک (The Walking Dead) نیز این ژانر ادامه خواهد داشت. سریال «رزیدنت ایول» در زمینه به نمایش در آوردن زامبی‌ها به خوبی عمل کرده است.

75/100 Paste Magazine | منتقد: ترنت مور

سریال «رزیدنت ایول» مسیر جدید و جاه‌طلبانه‌ای را برای فاز بعدی خود ترسیم می‌کند. با اینکه آخرین فیلم از این فرنچایز با پرداختن بیش از حد به گذشته با شکست روبه‌رو شد، این سریال جدید از سرویس نتفلیکس با نگاهی به آینده توانسته گامی محکم بردارد.

58/100 Consequence | منتقد: ادی فو

سریال «رزیدنت ایول» اشارات کافی به فرنچایز اصلی دارد که سبب خوشحالی طرفداران این فرنچایز خواهد شد. از سوی دیگر، این اشاره‌ها به حدی نیست که بیننده‌های جدید از این اثر فاصله بگیرند. پرداختن به دو خط زمانی ضعیف‌ترین بخش سریال محسوب می‌شود. سازندگان قصد داشتند تا با این روش، سوالاتی در ذهن بیننده ایجاد و آن‌ها را به تماشای ادامه سریال وادار کنند اما تغییرات ناگهانی از آینده به گذشته و برعکس سبب شده تا بیننده نتواند به خوبی داستان را دنبال کند.

42/100 The A.V. Club | منتقد: تام فیلیپ

قسمت ابتدایی سریال «رزیدنت ایول» شروع خوبی را برای این اثر رقم می‌زند اما این سریال در ادامه به جای آنکه موارد ترسناک یا جدیدی را به تصویر بکشد، به اثری اکشن و ماجراجویی تبدیل می‌شود. نبود وحشت در این بخش از سریال یک اشتباه بسیار بزرگ به شمار می‌رود.

40/100 The Independent | منتقد: نیک هیلتون

همه چیز در مورد سریال «رزیدنت ایول» لرزان است. نویسندگی که باید نقطه قوت سریال باشد، کلیشه‌ای است و همه چیز را به صورت دیالوگ به بیننده منتقل می‌کند. البته در این میان، نقش‌آفرینی پائولا نونز (Paola Núñez) جنبه جالب‌توجهی به سریال بخشیده است.

25/100 Collider | منتقد: راس بونیم

تولید ضعیف، نقش‌آفرینی‌های خام و فن سرویس‌های نامناسب سبب شده تا سریال «رزیدنت ایول» با مشکل روبه‎‌رو شود. این سریال پتانسیل بسیار خوبی برای تبدیل شدن به اقتباسی عالی را دارد اما موفق نمی‌شود به این پتانسیل خود دست پیدا کند.

نقد فصل 1 سریال رزیدنت اویل, نقد فصل 1 سریال Resident Evil, بررسی فصل 1 سریال Resident Evil
نقد فصل 1 سریال رزیدنت اویل, نقد فصل 1 سریال Resident Evil, بررسی فصل 1 سریال Resident Evil

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فصل 1 سریال رزیدنت اویل سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


4 thoughts on “نقد و بررسی فصل 1 سریال رزیدنت اویل (Resident Evil 2022)

  1. هرکی ببینه میفهمه “آشغالی” بیش نیست ! دیگه انتقاد و توضیح نمیخواد . متنفر شدم از هرچی رزیدنت اویله . اون فیلم هاش که انقدر چرت و فانتزی تر بود حداقلش انتخواب شخصیت های وسکر و دکتر آیزاک و ایناش خیلیییییییییییییییییی بهتر از این سریال که این همه سرمایه و پشتوانه نتفلیکس رو هم داره بود . یه سریال کاملا مضحک و کمدی و چرت !

  2. ببینید ،من یکی از فن های دو اتیشه فرانوایز رزیدنت اویلم فرانچایزی که هیچوقت به حق خودش توی سینما نرسید نه دنیای سینمایی که با بازی میلا جووویچ ساخته شده بود نه فیلم به راکون سیتی خوش امدید،اما حدعقل فیلم به راکون سیتی خوش اومدید به فرانچایز وفاداری بیشتری داشت
    سریال رزیدنت اویل صرفا یه سریال زامبی محوره که اسمش رزیدنت اویله و بجز اسم امبرلا و وسکر و لیکر ها هیچ ارتباط و وفاداری به فرانچایز نداره
    از سیاه بودن وسکر بگیر تا دویدن و سرعت زیاد زامبی ها
    از بچه دار بودن وسکر بگیر تا نبود شخصیت های اصلی
    به نظره من این نقد توسط شخصی نوشته شده که فقط چندتا از بازی های فرانچایز اویل رو پلی داده و دانش. و شناخت جامعی ازین فرانچایز نداره و ازین سریال لذت برده.
    بازهم میگم سریال به خودیه خود خوبه، اما به عنوان یه داستان مستقل خوبه نه یه داستان که قراره بخشی از دنیای رزیدنت اویل رو روایت کنه

  3. محوریت داستان یه مقدار عجیب بود . اصلا خبری از کلر و لیان کندی و آیدا و جیل ولنتاین نبود . سرعت زامبی ها هم خیلی عجیب بود و اون چیزی که تو گیمش دیده بودم یه مقدار فرق داشت . علاوه بر اون زامبی ها تو سریال با 1 تیر میمردن که تو گیم اینجوری نبود

  4. خطر اسپویل:
    اگه دقت کرده باشی تو قسمت آخر
    آخرهای سریال وسکر پدر دخترها یه نوشته مینویسه به جید میده.
    جید تو ماشین نوشته رو باز میکنه که نوشته
    ایدا ونگ پس تو فصل دوم حتما ایدا ونگ هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *