نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022 ؛ پاسخ به پرسش‌های احتمالی

بزرگترین و مورد انتظار‌ترین فیلم پاییزی اسلشر امسال منتشر شد و ما در این نوشتار، به نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022 خواهیم پرداخت.

فرانچایز هالووین، یک مجموعه‌ای از آثار ترسناک در سبک اسلشر آمریکایی است که متشکل از سیزده فیلم می‌باشد. داستان این فیلم‌ها، درباره‌ی یک قاتل مشهور نقاب به صورت، به‌نام مایکل مایرز است که در کودکی از اختلال شدید روحی برخوردار بوده در یک شب هالووین، خواهرش جودیث را می‌کشد و در آسایشگاه روانی زندانی می‌شود.

مایکل، با استفاده از چاقو، خواهر خود را کشت و آن چاقو را به یکی از سلاح‌های کشنده در فیلم‌های ترسناک تبدیل کرد که خودش استفاده‌ی زیادی می‌کند. اولین فیلم هالووین، در سال 1978 توسط جان کارپنتر ساخته شد و به یکی از برجسته‌ترین آثار اسلشر تاریخ لقب گرفت. فیلم پایان هالووین، توسط دیوید گوردون گرین ساخته شده است که پایانی بر 35 حضور شخصیت مایکل در سینمای اسلشر می‌باشد.

در ابتدا این کارگردان، این پایان را یک سه‌گانه‌ برنامه‌ریزی کرد و توانست با موفقیت این کار را انجام بدهد و به پایان برساند. او اولین فیلم را در سال 2018، فیلم هاووین می‌کشد را در سال 2019 ساخت و قرار بود که در سال 2021، نسخه‌ی پایانی آن را اکران کند که با همه‌گیری کووید 19 همراه شد و آن را به تعویق انداخت. گرین در نهایت قسمت پایانی این فیلم را اکران کرد و به داستانی حماسی ، پایان بخشید.

نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022

  • قاتلی که به افسانه تبدیل شد

شما می‌توانید فهرست نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022 را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022
نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022

فیلم هالووین به پایان می‌رسد، در 14 اکتبر امسال منتشر شد و توانست 60 میلیون دلار فروش کند. همچنین در وبسایت‌های متفاوت نمراتی را دریافت کرد که در وبسایت راتن تومتوز 68%، در IMDb نمره‌ی 5.8 و در وبسایت متا که بر اساس منتقدان نمره را منتشر می‌کند، نمره‌ی متوسط 44 را کسب کرد. با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022 بپردازیم.

تحلیل روایی

نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022
نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022

در نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022 در این فیلم، داستان ادامه‌ی زندگی لوری استرود روایت می‌شود که پس از آخرین برخوردش با مایکل مایرز، سعی دارد آن را به فراموشی بسپرد. مایرز از آخرین زمان که با او درگیر شده، دیگر دیده نشده و لوری سرانجام تصمیم می‌گیرد خود را از خشم و ترس رهایی ببخشد و زندگی خود را ادامه بدهد. با این حال، زمانی که مردی جوان متهم به قتل یک پسر می‌شود که از آن نگهداری می‌کرد، موجی از خشونت و وحشت ایجاد می‌شود که لوری را مجبور می‌کند با شیطانی که نمی‌تواند کنترلش کند به مقابله بپردازد.

کارگردان این فیلم آقای گرین، سعی می‌کند برای پایان بخشیدن به مجموعه‌ی محبوب خودش در سبک اسلشر، یک واکنش نسبتاً ضعیفی را نسبت به نسخه‌ی قبلی خودش آغاز کند و در ابتدا با یک داستانِ بیشتر درام ، به ماجرا بپردازد. او داستانی عاشقانه و احساسی را پیش می‌گیرد و سعی دارد که بیشتر با عواطف بازی کند تا اینکه بیشتر به عنصر ترس بپردازد. در اصل داستانی که روایت شد، به هیچ وجه ترسناک نبود همین امر مواجه شد که نقدهای منفی زیادی بگیرد.

در ابتدای و روند طول داستان، شاهد سکانس‌های ترسناک کمی بودیم که با داستان نهایت احساسی فیلم، آغشته شده بود به بیننده اجازه نمی‌داد که بتواند آن حس ترس را بغل کند و با آن هم ‌مسیر شود.

تمرکز اصلی فیلم، بیش از پیش بر روی لوری، نوه‌اش و کوری است و مایکل، نقش کمی را در داستان ایفا می‌کند. در پایان داستان بیشتر با مایکل روبرو می‌شویم که همین امر باعث می‌شود تا پایان فیلم، به مراتب بهتر از آغازش باشد.

کارگردان و نویسنده، در آخرین اقدام خود برای پایان این سری، کاری متفاوت را می‌خواستند و توانستند با موفقیت این عملیات را به پایان برسانند و بلاخره پس از 35 سال حکمرانی، این قاتل را شکست بدهند. آن‌ها سعی کردند زاویه‌ای تازه برای کشف میراث این قاتل نشان دهند که به گفته‌ی برخی هواداران، نتوانستند آن را به خوبی ادا کنند و شکست او را به راحتی جلوه دادند.

اینکه از مایکل یک شخصیت پیر و فرسوده را نشان دادند که وظیفه‌ی خود را با انسان دیگری تقسیم می‌کند و در پایان به آن شکل ساده شکست می‌خورد، به هیچ وجه بتقی‌مانده‌ی او را به یاد هواداران نمی‌آورد و صرفاً پایان یک شخصیتی را به ما نشان می‌دهد که اگر به دست لوری نمی‌مرد، صدرصد خودش جان می‌داد. رشته‌ی این شخصیت، مانند شخصیت‌های محبوب دیگری مثل فردی کروگر تبدیل شد و به خوبی به هم بافته نشدند.

چیدمانی که از لوری، کوری، و شخصیت‌های فرعی به داستان اضافه شد جذاب بود و اثری را خلق کرده بود که به تنهایی جذاب است، اما اینکه پایانی برای یک قاتل افسانه‌ای، آن‌هم به این شکل، نمی‌تواند قابل قبول باشد. تصمیم‌گیری‌های کوری، آن‌هم به شکل ناگهانی، مقداری عجیب بود که تأثیر بدی بر روی داستان گذاشت، اما در هر حال می‌توانست مخاطب را قانع کند.

پیچیدگی‌های عاطفی که برای یک فرد در حال جنون اتفاق افتاد و به موفقیت رسید، یک تناقض عجیب برای شخصیت کوری بود که داستان نتوانست آن را برای بیننده توضیح دهد و از این لحاظ هم با شکستی کوتاه روبرو شد. در ادامه‌ی نوشتار نقد فیلم پایان هالووین با تحلیل ساختاری همراه ما باشید.

تحلیل ساختاری

نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022
نقد فیلم پایان هالووین

ساختار کلی فیلم، به طرز عجیبی قابل قبول بود و در ابتدای امر، فضاسازی آن به‌شمار می‌رفت که پاییز را به خوبی برای ما تصویر‌سازی کرد و از هالووین هم یک چیز اگزجره نساخت که صرفاً همه‌ی مردم همدیگر را می‌ترسانند و فقط مهمانی‌های مختلفی برگزار می‌شود. این فضاسازی که کارگردان به جان فیلم انداخته بود، به گونه‌ای بود که هیچگاه احساس زیاد تاریک بودن سکانسی را نمی‌کردی و هر سکانس را به وضوح می‌توانی درک کنی و با چشم خود مشاهد کنی.

بخش سوم فضاسازی و تعلیق فیلم توس کیفیت صداپردازی و موسیقی فیلم به موقعی بود که تأیین‌کننده‌ی آن سکانس می‌شد. موسیقی به خوبی با هر پلان و هر برداشت می‌توانست ارتباط برقرار کند و به جایی برسد که حتی برای سکانس‌های سکوت هم جای بگذارد.

شخصیت‌پردازی‌ها نیز تقریباً به خوبی توضیح داده شد و حضور یک شخصیت جدید که چگونه به ندرت عقل خود را از دست می‌دهد و تبدیل به یک قاتل می‌شود، عالی انجام شده است. اما جذاب‌ترین اتفاقی که برای این پایان رخ داد، بازگشت جیمی لی کورتیس به عنوان یک قهرمان است که می‌خواهد سرنوشت شهر را عوض کند و برای مخاطبان قدیمی این فرانچایز، یک حس تجدید دیدار می‌باشد که به خوبی انتخاب شده بود.

جیمی لی کورتیس، به خوبی می‌تواند لایه‌های گذشته‌ی خود را به تدریج کنار بگذارد و به قهرمانی تبدیل شود که خودش می‌خواهد. او به علت داشتن نوه‌ای که نگرانش است، اسیب‌پذیر‌تر شده و با گذشته‌ای که روبرو می‌شود، می‌توان اشاره کرد که چیدمان ذهنی او به خوبی تشکیل می‌شود. کارگردان نیز به خوبی با نشان دادن تصاویری از مردم گذشته که همه او را مقصر می‌دانند، مقدار آسیب‌پذیری را به مخاطب نمایش می‌دهد.

فیلمنامه به طرز وحشتناکی از ملودرام به لوری و نوه‌اش نزدیک می‌شود و در همان حال کوری را تقویت می‌کند که تقریباً مایکل در داستان گم می‌شود و این را می‌توان ضعف نویسنده دانست که در 110 دقیقه‌ای فیلم را ساخته، چرا مایکل را گوشه‌ی رینگ نگه داشته است.

کارگردان و فیلمساز، هیچ ایده‌ای برای تعلیق از جنس فیلمبرداری و رنگ‌پردازی و آثار توهم‌زدایی فیلمسازی نکردند و صرفاً همه‌چیز را بر عهده‌ی داستان گذاشتند که بتواند مخاطب را به وحشت وا دارد که موفق هم نبودند. به غیر از سکانس پایانی و آن مبارزه‌ی هیجان‌انگیز، دیگر اتفاقات هم قابل تشخیص بودند و نشان دادند که لحظات نفس‌گیر هم دیگر به کار کارگردان نمی‌آید و نمی‌تواند عنصر ترس و دلهره را اضافه کند.

تحلیل ساختاری

نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022
نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022

کشت و کشتارهای مایکل، به صورت خلاقانه بیان نشد و نتوانست بیننده را ارضا کند. امضای مایکل که همان چاقوی آشپزخانه‌ی اوست، یکی از جذاب‌ترین عناصر کلاسیک این مجموعه بود که کارگردان به خوبی آن را حفظ کرد. در نهایت شاید پایان هالووین، فیلمی از قوی نباشد، اما به طور کلی، یک اثر از پایان یک اثر می‌باشد که پس از 35 سال ارائه می‌کند. پایانی غم‌انگیز، از افسانه‌ی منفی یک شهر، که با فرضیه‌ای عاطفی تلفیق شد.

ماسک مایکل، یکی از جذاب‌ترین اتفاق‌هایی بود که در این فیلم نشان داده شده بود. مساک او، به‌گونه‌ای تبدیل شده بود که تقریباً نصف چپ آن در آتش سوخته و تقریباً مانند خود مایکل، دیگر قدرتی ندارد و تلفیق این شخصیت، به‌همراه ماسکش، ضعف جالبی را نشان داد.

چرا در پایان فیلم، داستان مایکل توضیح داده نشد؟

نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022
بررسی فیلم پایان هالووین

در بررسی فیلم پایان هالووین و پس از پخش اولین فیلم هالووین، شرور این فیلم یعنی مایکل مایرز، یک هویتی داشت که هیچکس نمی‌شناخت و همین بود که آن را ترسناک‌تر جلوه می‌داد. همه‌ی مخاطبانی که طی این سالیان زیاد این فرانچایز زیبا را تماشا کردند، منتظر یک هویت اصلی از این شخصیت بودند که حداقل پس از برداشته شدن ماسکش، او را به طور کاملی ببینیم. اما مایکل پس از اینکه ماسکش به طور کامل برداشته می‌شود، ما یک صورت عجیب و محو می‌بینیم که مشخص هم نمی‌شود.

آقای گوردون گرین کارگردان این فیلم، توضیحاتی در این باره دادند که بیننده را متقاعد کند. او می‌گوید که:

همیشه هویت‌های ناشناخته و کلاً عناصری که در انتها آن‌ها راز باقی می‌مانند ترسناک‌تر هستند و اینکه صورتی از مایکل دیده نشد، به‌نظرم به وحشتناک‌تر شدن فیلم، کمک بزرگی کرد. من نمی‌خواهم که مردم بر روی خود شخصیت آن تمرکز کنند، بلکه می‌خواهم فوکوس اصلی داستان بر تأثیر آن قاتل بر زندگی دیگران باشد. نمی‌خواهم وارد زندگی شخصی این شخصیت شوم و دوست ندارم که انگیزه‌ی ممنوعه‌اش را بدانم، وگرنه از ابتدا او شخصیتی بود که صحبت می‌کرد.

پس از اینکه ماسک او برداشته شدف تئوری‌های زیادی بر ملا شد که در حد فرضیه‌ای بیش نبود و همه توسط کارگردان نقض شد و در پایان داستان، همان روایت کتاب و کمیک است که برای هواداران باقی مانده.

اینکه کارگردان از برداشتن نقاب او، و نشان ندادن آن به شکل کامل هدفی به غیر از جلب توجه بیشتر داشته شکی نیست، اما اینکه حالت وفادارانه‌ی رازداری این اثر را باقی گذاشت، حرکتی بسیار زیبا بود. تکنیک تأیین هدف، شادی برای قاتلی که صحبت می‌کند جذاب به‌نظر برسد، اما مایکل که از ابتدای ساکن خصبت نمی‌کرد و راز او در خفا مانده بود، توضیحات زیادش، مانع جلوه‌ی ترسناک او می‌شد.

پایان دادن به یک فرنچایز می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، و تثبیت پس‌زمینه شرور معروف در یک فیلم به دست کارگردان، می‌تواند خطر ایجاد تفرقه و ناراحتی بسیاری از طرفداران ترسناک را به همراه داشته باشد که گرین به خوبی از آن اجتناب کرد. در ادامه‌ی نوشتار نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022 با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

آیا داستان مایکل پایان میابد؟

نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022
نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022

در جریان مبارزه‌ی نهایی فیلم پایان هالووین، لوری استرود موفق می‌شود که بر مایکل غلبه کند و چندین ضربه‌ی چاقو به او بزند تا اینکه در آشپزخانه او جان خود را از دست داد. با این حال، این برای لوری کافی نبود و او در نهایت جسد مایکل مایرز را به زباله دانی هادونفیلد می‌برد. جایی که او جسد او را به داخل سنگ‌شکن می‌اندازد، و فیلم نشان می‌دهد که بدن او به شدت توسط دستگاه درهم ریخته شده، و تقریباً از بین می‌رود.

اگرچه مایکل مایرز مرده است و قبلاً بازگشته است و اشاره‌ای به جاودانگی دارد که راه‌اندازی مجدد 2018 هر دنباله‌ای را به جز هالووین اصلی 1978 مجدداً تنظیم می‌کند، به این معنی است که این اولین مرگ مایکل در این جدول زمانی می‌باشد و امکان بازگشت او، به شدت پایین است.

سه‌گانه‌ی راه‌اندازی مجدد گرین، هیچ عنصر ماوراءالطبیعه خاصی نداشته است و به این معنی می‌باشد که به نظریه‌های بسیار محتمل، مایکل مایرز برای همیشه در یادها باقی خواهد ماند و بازگشتی در کار نیست. هر چند این احتمال وجود دارد که قاتل هم‌شکل دیگری مانند کوری وجود داشته باشد، اما دیگر مایکل نخواهد بود و داستانش به اتمام خواهد یافت.

پایان هالووین با داستانی از لوری شروع می‌شود که توضیح می‌دهد چگونه میراث مایکل بر هادونفیلد تأثیر گذاشته است و بر روی مضامین کشتار هالووین ساخته شده است که در تحلیل فیلم Halloween Ends 2022 به آن پرداختیم.

چرا مایکل مایرز در فاضلاب زندگی می‌کرد؟

نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022
موشکافی قسمت پایانی مجموعه هالووین

Halloween Ends فاش می‌کند که مایکل مایرز چهار سال گذشته را در فاضلاب هادنفیلد زندگی می‌کرده، اما هرگز توضیح نمی‌دهد که او چرا آن مکان خاص را برای ماندن انتخاب می‌کند. پس از وقایع Halloween Kills، خانه‌ی Myers تخریب شد، اما مایکل به جای فرار از شهر، مخفی می‌شود. مایکل هرگز از کشتن لوری دست نمی‌کشد و این بدان معنی می‌باشد که او می‌خواهد تا زمانی مناسب، در هادنفیلد بماند و هر چند وقت یک‌بار به‌عنوان راهی برای ارضای خود، قتل را انجام بدهد.

با این حال، به دلیل جنایات بسیار تبلیغاتی‌اش، او مجبور می‌شود که در یک فاضلاب روباز، در زیر یک پل زندگی کند تا کسی او را پیدا نکند. نقشه‌ی اصلی مایکل هرگز فاش نشد، اما با توجه به اینکه او از قتل‌های کوری به عنوان بهانه‌ای برای تعقیب لوری استفاده می‌کند، می‌توان تصور کرد که انگیزه انتقام‌جویی در او ایجاد می‌شود چه جایی بهتر از یک فاضلاب که حس ترس را به کوری، و مخاطب بدهد. در ادامه‌ی نوشتار موشکافی قسمت پایانی مجموعه هالووین همراه شما هستیم.

آیا مایکل مایرز از کوری قاتل ساخت یا از ابتدا بود؟

نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022
نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022

فیلم پایان هالووین، سیر تکامل یک قاتل تازه معرفی شده به اسم کوری کانینگهام را دنبال می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه از یک مرد معمولی به یک قاتل زنجیره‌ای تبدیل می‌شود. در حالی که برخی از شخصیت‌های فیلم، این نظریه را مطرح می‌کنند که ممکن است یک عنصر ماوراء‌الطبیعه در جنایات کوری وجود داشته باشد، لوری نیز می‌گوید که او چشم‌هایی شبیه به مایکل را دارد، به احتمال زیاد کوری شخصیت خشن خود را به تنهایی پیشرفت داده است.

مانند بسیاری از قاتلان زنجیره‌ای واقعی، اولین قتل کوری یک تصادف است. ابتدای فیلم، در حالی که او در واقع از بچه‌ای نگهداری می‌کند و پرستار بچه است، او را به قتل می‌رساند و پس از اینکه از زندان آزاد می‌شود، شهر هادنفیلد با اجرای مضامین کشتار هالووین، کوری را بیشتر و بیشتر به تاریکی سوق می‌دهد و شهروندان مختلف او را با اذیت کردن، یک قاتل کودک خطاب می‌کنند و همین عنصر است که از او، یک قاتل پرخاشگر می‌سازد.

اگرچه جنایات او غیرقابل توجیه هستند، اما نمی‌توان گفت که مایکل مایرز از کوری یک قاتل ساخت. مایکل صرفاً از او استفاده کرد که به لوری نزدیک شود و کوری در سکانس‌های پایانی او، انتقام سوءاستفاده‌ی مایکل را از آن گرفت و ماسک او را دزدید.

بیشتر بخوانید:

آلیسون در پایان داستان به کجا می‌روند؟

نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022
تحلیل فیلم Halloween Ends 2022

در نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022 ، آلیسون، نوه‌ی لوری استرود، با کوری که حالا یک قاتل زنجیره‌ای است، رابطه دارد. لوری سعی می‌کند به آلیسون در مورد کوری هشدار دهد، اما آلیسون حرف او را باور نمی‌کند و باعث شکاف در رابطه آنها می‌شود. با این حال، آلیسون در نهایت حقیقت را کشف می‌کند و فیلم با تصمیم او برای ترک هادنفیلد به پایان می‌رسد. آخرین باری که او دیده شد، در حال رانندگی از کنار تابلویی است که محدوده شهر هادنفیلد را مشخص کرده است، اما هرگز ذکر نشده که او به کجا می‌رود.

در طول فیلم، کوری با ابیان اینکه آلیسون باید این شهر را رها کند روبرو می‌شود و حالا در پایان داستان، او تصمیم نهایی خود را گرفته و سعی دارد که به یک شهر دیگر برود تا یک زندگی صفر را شروع کند. این نقل مکان او می‌تواند برای رشد خودش در کار باشد. زیرا فیلم، در طول داستان به بررسی حرفه‌ی او که در زمینه‌ی پزشکی است می‌پردازد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم Halloween Ends 2022 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *