نقد فیلم لذت (Pleasure 2021) ؛ رؤیای آمریکایی: بهتر، غنی‌تر و کامل‌تر

شاید در نگاه اول و در نقد فیلم لذت خود را در مقابل منظره‌ای از شهوت و پورنوگرافی ببینیم اما در بطن و لایه‌های عمیق آن ریشه‌های سیاسی، اجتماعی و روان‌شناختی عمیقی خواهیم یافت. با نقد Pleasure 2021 همراه ما باشید.

بخش بزرگی از نظام سرمایه‌داری (امپریالیسم)، استثمار فرهنگی است. این سیستم در مورد زن‌ها و مردها نسبتا برابر عمل می‌کند. اما در بخش‌هایی این فتیشیسم (به معنای اقتصادی آن) خود را در قالب شی‌انگاری زن‌ها بیشتر بروز می‌دهد.

بر خلاف تیتری که زدم رویای آمریکایی نه بهتر است نه غنی‌تر و نه کامل‌تر. در نقد Pleasure 2021 نگاهی به رویای آمریکایی خواهم انداخت. رویایی که انسان را نشخوار می‌کند و باقی‌مانده را هم همچون فیلم پلتفرم به طبقه پایین می‌فرستد. در نقد فیلم لذت به تمام اینها و مباحث و داستان و فُرمِ خود فیلم خواهم پرداخت.

نقد فیلم لذت

میخندن و به دستت دستبند میزنن راهو برای بردنت باز میکنن

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم لذت خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم لذت, نقد Pleasure 2021
نقد Pleasure 2021

در نقد Pleasure با یک فیلم دراماتیک محصول سال ۲۰۲۱ به کارگردانی و نویسندگی نینجا تایبرگ طرف هستیم. در این فیلم، سوفیا کاپل، رویکا آن راستل، ایولین کلر، کریس کاک، دانا دی آرموند و کندرا اسپید به ایفای نقش پرداخته‌اند.

اکثر بازیگران فیلم لذت پورن‌استار هستند. این فیلم بر اساس فیلم‌کوتاهی به همین نام در سال ۲۰۱۳ ساخته شده‌است. ادامه متن حاوی اسپویلر است.

برده‌داری

نقد Pleasure, تحلیل Pleasure, بررسی فیلم لذت
نقد Pleasure, تحلیل Pleasure, بررسی فیلم لذت

نمی‌دانم تا به حال با این موقعیت مواجه شده‌اید که کسی در عین اینکه به شما احترام می‌گذارد و مودب رفتار می‌کند، در زیر متن به شما بی‌احترامی می‌کند؟

این رفتار معمولا در جاهای به اصلاح لاکچری و باکلاس رخ می‌دهد. یا اوقاتی که می‌خواهند چیزی به شما قالب کنند یا به هر شکل می‌خواهند شما را با گوش‌های مخملی تصور کنند.

اتفاقی که در نقد فیلم لذت می‌افتد این است که در عین احترام و حفظ حقوقِ روانی و مالی و فرهنگی و… انسان‌های بَرده (به معنای اجتماعیِ آن) را می‌بینیم که با چشم‌های بسته کفش‌های سرمایه‌داری آمریکایی را لیس می‌زنند (به معنای اقتصادیِ آن).

آغوشِ امنِ آمریکا

بررسی فیلم لذت, بازیگران فیلم لذت, بازیگران Pleasure, بازیگر Pleasure
بررسی فیلم لذت, بازیگران فیلم لذت, بازیگران Pleasure, بازیگر Pleasure

دختری با نام بِلا چِری (با نام واقعیِ Linnéa) از سوئد با رویای پورن‌استار شدن وارد آمریکا می‌شود. سکانس دوم فیلم قرارداد را با مخاطب می‌گذارد. فیلم قرار است بی‌پرده باشد (به معنای سینماییِ آن). او اعتماد به نفس بالایی دارد. دوست‌ دارد به بالاترین مدارج بازیگری درین سطح برسد.

او حاضر است برای رسیدن به هدفش هر کاری بکند اما لس‌آنجلس جایی نیست که در آن به راحتی بشود صعود کرد (مگر اینکه شهرام شب‌پره باشید).

با توجه به این شرایط در طول نقد فیلم لذت می‌بینیم که او مجبور می‌شود با بدترین جنبه‌های این صنعت روبرو شود و در انتها خودش هم تبدیل به یکی از همان هیولاهایی می‌شود که کوچک‌ترین توجهی به انسانیت ندارند.

نقد فیلم لذت

نقد فیلم لذت, نقد Pleasure 2021, نقد Pleasure, تحلیل Pleasure, بررسی فیلم لذت
نقد Pleasure 2021, نقد Pleasure, تحلیل Pleasure, بررسی فیلم لذت

در تحلیل Pleasure نگاه‌های معصومانه او را در ابتدای فیلم و در حین کارش با نگاه‌های وحشیانه و رفتارهایش در آخرین کارش مقایسه کنید. این همان رویای آمریکایی است که در ابتدا عرض کردم انسان را نشخوار می‌کند و توحش را در خون انسان تزریق می‌کند.

البته این مُشتی است نمونه خروار. همه که بازیگر پورن نیستند در نظام‌های امپریالیستی. اما کلیت ماجرا همان است. چه پورن‌استار باشید چه کارگرِ شرکت اَپل و توتال و مک‌دونالد و گلنار و بستنی کیم و ایران خودرو و…

نقد تکنیکی

تحلیل Pleasure, بررسی فیلم لذت, بازیگران فیلم لذت, بازیگران Pleasure, بازیگر Pleasure
تحلیل Pleasure, بررسی فیلم لذت, بازیگران فیلم لذت, بازیگران Pleasure, بازیگر Pleasure

پلان‌های تکرارشونده این فیلم برای بنده نمایانگرِ زندگی روتین و تکراری و تهوع‌آور در سیستم‌های سرمایه‌درای و توتالیتر است. از پلان پنکه سقفی بگیرید تا سگی که همیشه به شکل خاصی به بِلا نگاه می‌کرد. ترس، هیجان و استرس در بازی خوبِ سوفیا کاپل (بازیگر Pleasure) بروز عینی پیدا می‌کند که حاکی از تسلط او بر تکنیک است.

بازیگران Pleasure و بازیگران پشت صحنه هم از آنجایی که خودشان را بازی می‌کردند لازم نبود کار خاصی بکنند و البته که در بازی‌شان اغراق و یا کم‌کاری ندیدم.

موسیقی متن یک‌دست و در خدمت محتوای فیلم بود. موسیقیِ حماسی حس دربند بودن می‌داد و آزادی را می‌طلبید. آزادی‌ای که در انتهای نسبتا بازِ فیلم اتفاق افتاد.

فولو و فوکوس‌ها و قاب‌بندی‌ها استاندارد بودند، نه خلاقانه و نه آزار دهنده. اما شاه پلانِ این فیلم پلان دریا بود. وقتی بلا فارغ از همه کثافت‌های حاکم بر فضای فیلم و دنیا به طبیعت پناه می‌برد و خودش را بازیابی می‌کند.

پایان

نقد فیلم لذت, نقد Pleasure 2021, نقد Pleasure, تحلیل Pleasure
نقد فیلم لذت, نقد Pleasure 2021, نقد Pleasure, تحلیل Pleasure

پایان فیلم اما همانطور که عرض کردم تقریبا باز است. در بررسی فیلم لذت و با توجه به فرگشت کاراکتر قابل حدس است که او این کار را ول کند و به دیار خود برود. او بعد از عذر خواهی از بازیگر مقابلش گریه می‌کند و ماشین را متوقف می‌کند و می‌رود. شاید اگر او ایرانی بود با زمزمه این آهنگ می‌توانست حس بهتری نسبت به تجربه‌ای سختی که کسب کرده پیدا کند و راحت‌تر با همه چیز کنار بیاید:

ای بوی تو گرفته تن پوش کهنه‌ی من
چه خوبه با تو رفتن،رفتن همیشه رفتن
چه خوبه مثل سایه همسفر تو بودن
هم قدم جاده‌ها تن به سفر سپردن…

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم لذت سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


7 thoughts on “نقد فیلم لذت (Pleasure 2021) ؛ رؤیای آمریکایی: بهتر، غنی‌تر و کامل‌تر

  1. با دیدن فیلم واقعا شوکه شدم ، واقعیت پشت پرده ی فیلمهای پورن کاملا غم انگیز و ترسناکه … نمیدونم چطور این زنها و دخترهای جوون حاضرن بدن قشنگ و عزیزشون رو اینجوری در معرض حقارت و پستی قرار بدن … ولی فیلم به خوبی نشون داده بود ک اکثر همین پورن استارا ته وجدان و قلبشون اصلا این کارو دوست نداشتن … چی‌ بگم دیگه ، چه ها که تو این دنیا ندیدیم …
    به قول مهران مدیری : این دنیا دیگه به درد نمیخوره …

    1. همه افرادی که … هستند بعد از هر بار بازی کردن از خودشون متنفر تر میشن زیرا این موضوع با ذات انسان مغایرت داره توی مستند انقلاب … حتی یک … (مرد) میگه من از کار خودم خجالت میکشم ولی برای گذران زندگیم مجبورم … استار باشم و اگر هر روز کار دیگه ای پیدا کنم این کار رو رها میکنم این نشون میده که حیا تو ذات انسانه و ربطی به کشورو فرهنگو خانواده هم نداره

  2. عجله در گفتن دیده میشد انگار باید سریع تموم میشد .
    و مستند هایی که خود سوپر استارهایی که بعد از بازنشستگی انها را حتی برده جامعه خود قبول نمیکنن فقط طی ده بیست سال جوانی اهمیت دارد …

    و بنده میخوام فیلم رو ببینم خودم فیلم رو مطالعه میکنم و ترجمه فقط بیننده نیستم با نگاه تحلیلی تبیینی انتقادی و روشمند به تکنیک محتوی فرم توجه میکنم .
    پیشنهاد میدم از اقای فراستی غفلت نکنید و توجه به اقای محوم فرجی کنید …
    در اخر کتابهای سینما مثلا مک لوهان در بحث بصری و رسانه پیام است .
    کتابهای فرجی .
    و و ……

    دوباره تذکر میدم عجله نکنید در نقد ، و زوایای مختلف رو ببینید ، و تبلیغاتتون زیاد مخاطب خاص و عام رو از دست میدید .

    یادم رفت شهید اوینی مخصوصا کتاب جادوی سینما و بحث جاذبیت غوغاست 👌🙏
    یا علی

    1. یه سریا از رو مجبوری یه کاری رو انجام میدم یه سریا هم از روی لذت
      افرادی هم هستن که مریض جنسی هستن دست خودشون نیست باید اینکارو بکنن، فیلم ن ها واقعی مریضن

  3. یه سریا از رو مجبوری یه کاری رو انجام میدم یه سریا هم از روی لذت
    افرادی هم هستن که مریض جنسی هستن دست خودشون نیست باید اینکارو بکنن، فیلم ن ها واقعی مریضن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *