نقد I Came By 2022 ؛ فیلمی از بابکِ انوری

نقد I Came By 2022 ساخته بابک انوری فیلم‌ساز ایرانی به فیلمی اکشن می‌پردازد که هیجان را در قالبِ معما به خورد مخاطب می‌دهد.

به نظر می‌رسد دستِ نتفلیکس برای همه رو شده است. مخصاصا وقتی از فیلمسازانِ خاصی حمایت می‌کند که رویکرد بسیار ملایمی برای داستان سرایی دارند. شما می‌توانید این ذهنیت را در تولیدات عظیم آنها ببینید. این فیلم اکشن نیز به نظر بخشی از این سیاست است.

نقد I Came By 2022

فیلمی از بابکِ انوری

فیلم من آمدم ساخته بابک انوری یکی دیگر از آن دست فیلم‌های ژولیده و سردرگمِ این کارگردان است، تریلر پف کرده‌ای که پر است از گزافه‌گویی در در روایت. انوری گاهی تند و گاهی خسته حرکت می‌کند. او طبق قوانین معمول در این ژانر رفتار نمی‌کند، به خصوص وقتی صحبت از شخصیت‌های اصلی می‌شود.

نقد I Came By 2022
نقد I Came By 2022

ساختارِ روایی

زخم‌ها
نقد I Came By 2022

قوانین بازیِ شطرنج در طول یک بازی تغییر نمی‌کند. کاری که انوری در پی انجامش است این است. اما این ایدئولوژی باعث می‌شود که وقتی طرح اصلی I Came By شروع به رشد می‌کند ما با هیجانِ کاذبی روبرو می‌شویم که بعدا می‌فهمیم تا حدودی تو خالی بوده.

حداقل فیلم می‌تواند خود را برای داشتن هیو بونویل خوش‌شانس بداند. او یک قاضی بازنشسته است که به خاطر روش‌های تجددخواهانه‌اش تحسین می‌شده و از تمام پول و روابطش برای اجرای عدالت استفاده می‌کرده (این‌طور به نظر می‌رسد). اما اکنون می‌بینیم که او جنبه تاریک نیز دارد.

اگر عملکرد شوم بونویل به اندازه کسی که موقعیتش غالب است خوب نبود، قدرتِ او به اندازه کافی قابل باور نبود. انوری فیلم را حول این هیولا می‌سازد تا ما را در مورد اینکه آیا می‌توان جلوی او را گرفت یا نه، مشکوک کند.

I Came By 2022

نقد I Came By 2022
نقد I Came By 2022

در داستان فیلم I Came By از ظرفی ما دو جوان را داریم. این دو با نفوذ به خانه‌های ثروتمندان و گرافیتی کردنِ عبارت I CAME BY با حروف قرمز درشت و بزرگ بر روی دیوارهایشان، کُدی برای خود ساخته‌اند. توبی در اوایل فیلم خانه اشتباهی را انتخاب می‌کند، خانه هکتور بلیک و او این کار را بدون رفیقش جی به سرانجام می‌رساند.

این بهترین ایده توبی نیست و بیایید بگوییم که آنچه توبی در زیرزمین پیدا می‌کند باعث ایجاد یک سری افراد دیگر می‌شود که می‌خواهند بدانند. این شامل مادر درمانگر او لیزی (کلی مکدونالد)، جی، یک کارآگاه پلیس به نام دی اس الا لوید (فرانک اشمن) است که می‌آموزد هکتور چقدر قدرتمند است و…

انوری بر روی یک فیلمنامه کار کرده است که با همکاری نامسی خان نوشته شده و در طول فیلم خیلی اتفاق می‌افتد که این طرح تاثیر عظیم و وحشتناک خود را نداشته باشد. در ادامه به موازات کسب و کار شوم هکتور، موضوع فیلم درباره وحشتی است که کودکان مهاجر ممکن است با آن روبرو شوند.

I Came By 2022

نقد I Came By 2022
نقد I Came By 2022

من آمدم، شباهت‌های ایدئولوژیکی با فیلم نه‌ جوردن پیل دارد، زیرا هر دو داستان فیلم‌سازان ترسناکی دارند که از ایده‌های بسیاری استفاده می‌کنند که ریسمان‌های قلبشان را می‌کشد در حالی که دائما تلاش می‌کنند داستان اصلی خود را تکامل دهند. انوری تمایل خوبی برای پیشرفت شگفت‌انگیز از خود نشان می‌دهد حتی زمانی که مهره‌های صفحه شطرنج او گاهی اوقات با دستی بیش از حد نیرومند جابه‌جا می‌شوند (و سرنخ‌های خاصی در این رمز و راز برای ادامه داستان ارائه می‌شود).

بهترین قسمت‌های فیلم‌نامه انوری و خان ​​نمونه‌ای از پرش زمانی است که یک فیلم مانند پنج دقیقه پیش نیست. اما “من آمدم” به طور کلی و به اندازه کافی هوشمندانه و زیرکانه نیست، حتی برای اینکه چگونه تمثیلی در مورد مقاومت در برابر آدم‌های بد ایجاد می کند نیز گنگ عمل کرده است.

I Came By 2022

نقد I Came By 2022
نقد I Came By 2022

عمل نفوذ به خانه سر هکتور، یکی از عناصر ترسناک فیلم است که تبدیل به یک عمل اعتراضی می‌شود. بدون اینکه انوری مجبور باشد آن را خیلی واضح بیان کند. اما خشم درون این فیلم همراه با هیجاناتش خاموش می‌شود. انوری ثابت کرده است که یک فیلمساز ترسناک است که باید با چنین آزادی‌ای شکوفا شود. در ادامه تحلیل I Came By بخشی از مصاحبه انوری را در مورد نگاهش به مقوله ترس را بخوانید. لازم به ذکر است که این مصاحبه در ارتباط با فیلمِ زخم‌ها است.

مصاحبه انوری

نقد I Came By 2022
نقد I Came By 2022, داستان فیلم I Came By, تحلیل I Came By, فیلم من آمدم

چه تصاویری از فیلم‌های ترسناک بیش‌تر از همه باعث آشفته شدن تو شده‌اند؟

بابک انوری: من همیشه اذعان داشته‌ام که خیلی ترسو هستم؛ در کودکی هم ترسو بودم، با این صفت بزرگ شدم و هنوز هم به‌راحتی می‌ترسم. اما همیشه کنجکاوی عجیبی برای تماشای فیلم‌های ترسناک داشته‌ام، حتی اگر شب خوابم نمی‌برد یا حالم از تماشای آن‌ها به هم می‌خورد. در مورد «زخم‌ها» هم باید تاکید کنم که وحشت جسمی (body horror) در فیلم‌های من، مانند نامه‌ای عاشقانه به کراننبرگ است؛ چون همیشه او را تحسین می‌کردم. تصاویر خاصی از فیلم‌های کراننبرگ وجود دارد که برای همیشه در ذهن من مانده‌اند، مانند دگردیسی جف گلدبلوم در «مگس» محصول ۱۹۸۶؛ زخم روی پشت او و این که انگار از درون آن مو رشد می‌کرد را همیشه به یاد دارم. (می‌خندد)

I Came By 2022

نقد I Came By 2022
نقد I Came By 2022

تا این اندازه ترسو بودن چطور به تو به عنوان یک فیلم‌ساز ژانر وحشت کمک کرد؟

بابک انوری: به نظرم این مورد چندان هیجان‌انگیز نیست، چراکه معمولا ترس، هراس و حتی معضلات و سوالات خود را از طریق داستان‌ها به اشتراک می‌گذارم. اگر این موضوع از نظر بیننده آشفته کننده و ترسناک باشد، آن‌وقت با خود می‌گویم «فقط من نیستم. من دیوانه نیستم.» از این لحاظ، ذهن من را آرام و پاک می‌کند.

چه نوع هراسی داری؟ آیا آن‌ها به فیلم‌های تو وارد می‌شوند؟

بابک انوری: من حس عجیبی نسبت به زیر بغل دارم که در این فیلم هم شاهد آن هستید. (می‌خندد)

I Came By 2022

نقد I Came By 2022
نقد I Came By 2022, داستان فیلم I Came By, تحلیل I Came By, فیلم من آمدم

بله. آن صحنه که آرمی همر به زیر بغل خود فشار می‌آورد خیلی عجیب است!

بابک انوری: آن‌ها مثل غارهایی تاریک، زیر بغل ما هستند و خیلی عجیب، زننده و حساس‌اند. (می‌خندد) این موضع را در رابطه با بعضی جنبه‌های فناوری هم دارم؛ البته مشخصا فناوری را به‌عنوان ابزار دوست دارم. فناوری مثل یک چکش است، از آن می‌توانید هم برای ساخت وسایل استفاده کنید هم برای کشتن کسی. از آغار دوران اینترنت، مسائل تاریک و ترسناک زیادی در اینترنت ظاهر می‌شوند و مردم هم به‌راحتی به آن‌ها دسترسی دارند؛ مطالب و تصاویری که در گذشته به آن‌ها دسترسی نداشتند. تقریبا شبیه یک لانه خرگوش است و گاهی اوقات، ورود به آن کمی خطرناک است. البته نسلی از ترول‌ها هم وجود دارد که روی سیاست‌های ما اثر می‌گذارند و باعث ایجاد هرج‌ومرج در جهان می‌شوند؛ درحالی‌که پشت کامپیوتر و تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی و در گوشه‌هایی تاریک مخفی شده‌اند. از نظر من، تمام این‌ها فریبنده و ترسناک هستند.

این موضوع، قطعا مرتبط با فیلم به نظر می‌رسد؛ به‌عنوان مثال، وقتی در مورد سیاهچاله صحبت می‌کنی، من به یاد تونلی می‌افتم که کری به درون آن کشیده شد.

بابک انوری: قطعا، بله.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد I Came By 2022 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *