آینده سریال‌سازی نماوا و فیلیمو در رقابت با تلویزیون

مدت کوتاهیست که پلتفرم‌هایی برای ارائه انواع فیلم و سریال در میان مردم محبوب شده‌اند. درگذشته نه چندان دور تلویزیون تنها رسانه‌ای بود که می‌توانستیم از طریق آن تمامی انواع فیلم و سریال را تماشا کنیم.

اما می‌دانیم که در شرایط کنونی پلتفرم‌هایی نظیر فیلیمو و نماوا بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها را با زبان اصلی و دوبله بر روی پلتفرم‌های خود ارائه می‌نمایند. برای اینکه بتوانیم کمی بیشتر با فضای امروزی تماشای فیلم و سریال آشنا شویم، لازم است کمی از تاریخچه انواع فیلم و سریال و پخش آن‌ها در تلویزیون اطلاعات کسب کنیم. در ادامه به تمامی این موارد می‌پردازیم.

آینده سریال‌سازی نماوا و فیلیمو
آینده سریال‌سازی نماوا و فیلیمو

تاریخچه ساخت سریال در ایران

در سال‌های پیش از انقلاب صنعت سریال‌سازی در ایران آغاز شد. این سریال‌ها توسط کارگردانانی مانند علی حاتمی، ناصر تقوایی، نصرت کریمی، محمد متوسلانی، جلال مقدم، پرویز خطیبی تولیده شده است. سریال «امیر ارسلان نامدار» از اولین نمونه‌های سریال‌های ایرانی است. این سریال از شبکه ملی ایران پخش می‌شد. سریال‌های محبوب دیگری نظیر «سرکار استوار»، «ماجراهای صمد»، «خانه قمر خانم»، «زیر بازارچه» و… نیز آن زمان وجود داشت. از مطرح‌ترین سریال‌های دهه 50 می‌توان به سریال «سلطان صاحبقران» و «دلیران تنگستان» و «دایی جان ناپلئون» اشاره نمود.

فرآیند ساخت و انتشار سریال در تلویزیون

در کل ساخت یک سریال یک فرآیند پیچیده و سخت می‌باشد. در ابتدا نیاز است تا یک ایده جذاب و گیرا را در نظر گرفت تا بر اساس آن بتوان یک سریال بی‌نظیر و پرطرفدار ساخت. طرح داستان یک سریال معمولا به صورت خطی در نظر گرفته می‌شود. اگر طرح مورد نظر از سوی صاحبان رسانه پذیرفته شود، در مرحله بعدی برای نگارش فیلم‌نامه براساس همان ایده اقدام می‌گردد. پس از تأیید فیلم نامه می‌توان برای تولید توسط تیم آماده شد.

در مرحله تولید، کارگردان نقش اصلی را ایفا می‌کند. با کمک و مشورت با تهیه کننده، دستیاران، مدیر تولید، مدیران فیلم و سریال شبکه تلویزیونی مورد نظر می‌تواند بازیگران مجموعه را انتخاب نماید. سپس باید برای مرحله دکوپاژ آماده شوند. فیلم نامه خام برای اجرای طرح یک سریال کارآمد نخواهد بود. در واقع دکوپاژ یک اصطلاح هنری است که به روایت چگونگی قرارگیری دوربین و نور در سکانس‌های متفاوت و جان دادن به فیلم نامه گفته می‌شود.

آینده سریال‌سازی نماوا و فیلیمو
آینده سریال‌سازی نماوا و فیلیمو

در قدم بعدی لازم است تا تمامی عوامل پشت صحنه و بازیگران بر اساس نقشی که بر آن‌ها محول می‌گردد چیدمان شوند. این اتفاق با کمک کارگردان، تهیه کننده و مدیر تولید صورت می‌گیرد. از طرفی این امر در موفقیت و عدم موفقیت یک پروژه نقشی بسیار اساسی را ایفا می‌نماید. البته پس از انتخاب مهره‌های اصلی هر کدام دستیارها و عوامل همکار خود را انتخاب می‌نمایند تا تیم تولید تکمیل گردد.

پس از طی کردن تمامی این مراحل که با عنوان پیش تولید شناخته می‌شود دستاندرکاران وارد فاز تولید می‌شوند. مهمترین فاز ساخت یک پروژه که با نظم و همکاری اعضای دخیل پیش می‌رود. ضمن اینکه در این مرحله تیم پروژه به سراغ لوکیشن‌های مورد نظر می‌روند تا فیلم‌برداری انجام شود.

در مرحله بعدی که پس از تولید نام دارد، کارگردان به کمک همکاران خود به ترتیب چینش سکانس‌ها، صداگذاری، ساخت موسیقی و تیتراژ و… برای اثر مورد نظر می‌پردازند. ضمن اینکه این مرحله نیز تأثیر بسیار زیادی در جذابیت سریال نیز دارد. در نتیجه لازم است توجه ویژه به آن معطوف گردد.

در انتها وقتی اثر تکمیل شد تحویل صاحبان رسانه و مدیر گروه تولید فیلم و سریال شبکه مورد نظر می‌گردد تا از نظر کیفی بررسی شود. در این مرحله با نظارت شورای پروانه نمایش، مجوز پخش سریال صادر می‌گردد. در نهایت نیز سازندگان سریال بر سر زمان پخش سریال با مدیران رسانه رایزنی می‌نمایند تا بهترین ساعت را برای پخش اثر انتخاب نمایند. گرچه امروزه به دلایلی تلویزیون دیگر از رونق سابق افتاده است و مخاطبانش روز به روز کم و کمتر می‌شوند.

معایب و مشکلات سریال سازی در تلویزیون

یکی از بزرگ‌ترین معایب پخش سریال در تلویزیون این است که شما اگر در بازه زمانی که سریال مورد نظر پخش یا تکرار می‌شود، زمان کافی برای تماشا نداشته باشید آن را از دست خواهید داد. از این رو مردم به سوی پلتفرم‌های اختصاصی فیلم و سریال رو آورده‌اند.

از طرفی دیگر به دلیل سختگیری‌های صدا و سیما بسیاری از سریال‌ها مجوز پخش در تلویزیون را نمی‌گیرند. از این رو در شبکه‌های نمایش خانگی بسیار بهتر دیده می‌شوند. از ابتدایی‌ترین سریال‌ها که در شبکه نمایش خانگی ارائه شد می‌توان به سریال بسیار زیبای « قهوه تلخ » ساخته مهران مدیری اشاره کرد. پس از آن سریال‌هایی مانند « قلب یخی »، « عاشقانه » و « شهرزاد » روانه بازار نمایش خانگی شدند.

در ادامه به بررسی دو عدد از مهم‌ترین و محبوب‌ترین این پلتفرم‌ها می‌پردازیم.

نماوا

نماوا یک پلتفرم اختصاصی در زمینه پخش انواع فیلم و سریال خارجی و ایرانی می‌باشد. در سالیان اخیر به دلیل استقبال مردم از سریال‌های اختصاصی پخش شده در نماوا، صنعت سریال سازی در این گونه پلتفرم‌ها رونق بسیاری یافته است. شما می‌توانید سریال‌هایی که در این پلتفرم‌ها پخش می‌شوند را در هر زمانی از روز که مایل بودید تماشا کنید. دیگر لازم نیز رأس ساعت به خصوصی خود را به منزل و محل کار یا جایی که بتوان تلویزیون تماشا کرد برسانید. حتی می‌توانید سریال‌ها را از طریق گوشی موبایل یا لپ تاپ خود در هر کجا که هستید مشاهده نمایید. ضمن اینکه نماوا دارای یک اپلیکیشن اختصاصی نیز هست. شما می‌توانید درون برنامه اپلیکیشن، فیلم‌ها و سریال‌های مورد نظر را دانلود کرده و ذخیره نمایید تا بتوانید هر زمان که مایل بودید به صورت آفلاین ملاحظه نمایید.

آینده سریال‌سازی نماوا و فیلیمو
آینده سریال‌سازی نماوا و فیلیمو

نماوا دسته‌ای از سریال‌های اختصاصی را ویژه و منحصرا از پلتفرم خود پخش می‌نماید. از مطرح‌ترین آن‌ها می‌توان به سریال پرطرفدار؛ متفاوت و جذاب « قورباغه » اشاره نمود. این سریال با بازی بازیگران سرشناسی چون نوید محمدزاده و صابر ابر بسیار خوش درخشید. ضمن اینکه کارگردانی آن برعهده هومن سیدی یکی از سرشناس‌ترین و بهترین کارگردانان ایران بود. بعد از آن سریال‌های مانند « شبکه مخفی زنان » ، « خسوف » و… نیز به صورت اختصاصی از پلتفرم نماوا پخش شدند.

نماوا برای رفاه حال مشتریان خود که بتوانند با هزینه کمتری اشتراک‌های ماهیانه و سالانه را تهیه نمایند، انواعی از کد تخفیف نماوا را در نظر گرفته است. شما با داشتن انواع کد تخفیف نماوا می‌توانید اشتراک‌ها را قیمتی بسیار مناسب تهیه کرده و از تماشای فیلم و سریال لذت ببرید. سایت موپُن، یک سایت اختصاصی در زمینه ارائه انواع کد تخفیف می‌باشد. شما می‌توانید برای دسترسی به انواع کد تخفیف نماوا، سایت موپُن را دنبال نمایید.

https://www.mopon.ir/کد-تخفیف-نماوا/موسیقی-تئاتر-سینما/کوپن

این گونه لذت تماشای فیلم و سریال، به صورت آنلاین یا آفلاین، از طریق نماوا را برای خود دو چندان می‌نماید.

فیلیمو

یکی دیگر از محبوب‌ترین پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال، فیلیمو است. فیلیمو یکی از قوی‌ترین و به روز ترین پلتفرم‌های پخش انواع فیلم و سریال‌های ایرانی و خارجی می‌باشد. بیش از 80000 نسخه از انواع فیلم و سریال در ژانرهای متفاوت در این سایت یافت می‌شود. فیلیمو نیز دارای اپلیکیشن اختصاصی است و به سادگی برای شما امکان تماشای فیلم به صورت آفلاین را نیز فراهم نموده است. کافیست هر فیلم و سریالی که مدنظر دارید را در اپلیکیشن اختصاصی فیلیمو دانلود کرده و آن را ذخیره کنید. هر زمان که فرصت داشتید بدون دسترسی به اینترنت نیز می‌توانید سریال مورد نظر خود را تماشا کنید. از سوی دیگر هر سریالی که مدنظرتان هست را می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز به صورت آنلاین از طریق فیلیمو مشاهده کنید و لذت ببرید.

فیلیمو سریال‌هایی را منحصرا و اختصاصا فقط از طریق پلتفرم خود منتشر می‌نماید. سریال‌هایی نظیر « هم ‌گناه » که بسیار محبوب بود. موضوع جذاب و منحصر به فرد آن سبب شده بود که طرفداران سریال برای پخش آن لحظه شماری نمایند. سریال « می‌خواهم زنده بمانم » نیز یکی دیگر از محبوب‌ترین سریال‌های فیلیمو بود. پس از آن « زخم کاری » و « یاغی » یکی از محبوب‌ترین و پر سر و صداترین سریال‌هایی بودند که از پلتفرم فیلیمو به طور اختصاصی منتشر شدند. هم اکنون نیز سریال‌های به صورت اختصاصی از فیلیمو پخش می‌شوند که بسیار محبوبند. مانند « جیران » و « بی‌گناه ».

آینده سریال‌سازی نماوا و فیلیمو
آینده سریال‌سازی نماوا و فیلیمو

فیلیمو هم برای اینکه بتواند مخاطبان خود را راضی نگه دارد اقدام به ارائه انواع کد تخفیف می‌نماید. تا مشترکین آن بتوانند برای خرید و تمدید اشتراک از تخفیفات خوبی بهره‌مند شوند. با توجه به افزایش تعرفه اشتراک‌ها، استفاده از کد تخفیف در واقع به امری ضروری بدل شده است. سایت موپُن اختصاصا در زمینه ارائه انواع کد تخفیف فعالیت دارد. از این رو برای دسترسی به انواع کدهای تخفیف فیلیمو می‌توانید سایت موپُن را دنبال کنید. از این طریق از جدیدترین و به روزترین انواع کد تخفیف فیلیمو می‌توانید استفاده نمایید:

https://www.mopon.ir/کد-تخفیف-فیلیمو/موسیقی-تئاتر-سینما/کوپن

با تمامی این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود که در آینده نیز تلویزیون دیگر پلتفرم مناسبی برای پخش سریال نباشد. قاعدتا به دلایلی که عرض شد، فضای پلتفرم‌هایی نظیر فیلیمو و نماوا بسیار محبوب‌تر و در دسترس‌تر خواهند بود. از طرفی کیفیت سریال‌های منتشر شده در نماوا و فیلیمو بسیار بالاست. به همین علت قاعدتا این مسیر با یک روند رو به جلو و پیشرفتی در سال‌های آتی و پیش رو طی خواهد شد.

 

پایان رپورتاژ آگهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *