نقد فیلم گردبادها (Twisters 2024) ؛ یک اثر علمی تخیلی و معمولی

در نوشتار نقد فیلم گردبادها ، به بررسی نکات منفی و مثبت این اثر جدید بازسازی‌شده می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که آیا این فیلم ارزش دیدن دارد یا خیر.

فیلم Twisters، محصول سال 2024 و به کارگردانی «لی آیزاک چونگ»، بر اساس فیلمنامه‌ای از «مارک ال. اسمیت» و داستانی از «جوزف کوزینسکی» ساخته شده است.

این فیلم به عنوان دنباله‌ای مستقل از فیلم Twister (1996) محسوب می‌شود و با بازی «دیزی ادگار-جونز»، «گلن پاول»، «آنتونی راموس»، «براندون پریا»، «مورا تیرنی» و «ساشا لین»، داستانی از گروه‌های طوفان‌سوار را روایت می‌کند که به بررسی یک طوفان گردبادی در اوکلاهاما می‌پردازند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


فیلم گردبادها در تاریخ 8 ژوئیه 2024 (18 تیر 1403) در سینماهای انگلستان به نمایش درآمد و سپس به صورت بین‌المللی توسط استودیوی برادران وارنر در تاریخ 10 ژوئیه (20 تیر 1403) و در ایالات متحده توسط یونیورسال پیکچرز در تاریخ 19 ژوئیه (29 تیر 1403) به اکران درآمد. این فیلم نقدهای عمومی مثبت دریافت کرده و توانسته است در سطح جهانی به فروش 310.1 میلیون دلار دست یابد.

نقد فیلم گردبادها

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد فیلم گردبادها
نقد فیلم گردبادها

تا تاریخ 11 اوت 2024 (21 مرداد 1403)، فیلم Twisters توانست در ایالات متحده و کانادا به فروش 222.3 میلیون دلار دست یابد و در دیگر مناطق جغرافیایی 87.8 میلیون دلار درآمد کسب کند که مجموع فروش جهانی آن به 310.1 میلیون دلار رسیده است.

نقد و بررسی منتقدان

نقد فیلم گردبادها

در وب‌سایت گرد‌آوری نظرات راتن تومیتوز (Rotten Tomatoes)، 75 درصد از 356 نقد منتقدان مثبت بوده و این فیلم امتیاز متوسط 6.7 از 10 را دریافت کرده است. اجماع این وبسایت در نقد فیلم Twisters گفتند:

با به تصویر کشیدن طوفانی از نمایش و تاثیرات نیروی بادهای فوق‌العاده‌ی کاریزمای «گلن پاول»، فیلم Twisters بسیار درخشان است و احتمال بالایی از هیجان را به همراه دارد.

متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، به فیلم امتیاز 65 از 100 را اختصاص داده است. مخاطبان مورد بررسی توسط CinemaScore نمره میانگین A– را روی مقیاس A+ تا F به فیلم دادند که همان نمره‌ای است که فیلم اول دریافت کرده بود.

«رابی کالین» از روزنامه تلگراف، در بررسی فیلم Twisters به فیلم نمره پنج از پنج داد و نوشت که این فیلم در تمامی ابعاد به طرز قابل توجهی بهتر از فیلم اصلی است.

«دانالد کلارک» از The Irish Times به فیلم نمره سه از پنج داد و گفت که یک دنباله، هرچند که شاهکار نیست، اما از آثاری همچون Ghostbusters: Frozen Empire بهتر است.

«اوئن گلیبرمن» از ورایتی (Variety) این فیلم را در تحلیل فیلم گردبادها 2024 نقد کرد. او به اجرای «پاول» و «ادگار-جونز» نمره قبولی داد، اما گفت که این فیلم با توجه به رایج بودن اینترنت و ویدیوهای واقعی طوفان‌های گردبادی که به راحتی در دسترس است، به اندازه فیلم اصلی نوآورانه نیست. او نوشت:

نگاه به طوفان‌های Twisters باعث شد که احساس کنم قبلاً چیزی مشابه آن‌ها را دیده‌ام.

تحلیل روایی فیلم

نقد فیلم گردبادها
نقد فیلم گردبادها

گردبادها دنباله‌ای ظاهری بر فیلم فاجعه‌آمیز پارک موضوعی «ژان دو بونت» در سال 1996، اثری متفاوت از «لی ایزاک چانگ» است. هرچند آشفتگی‌های جوی این فیلم به چشم‌اندازی خیره‌کننده اثر پیشین نمی‌رسد؛ اما ریشه در خط داستانی محکمی دارد که به مناظر نفس‌گیر راه می‌یابد و بر کمبودهای بصری آن غلبه می‌کند.

طوفان‌ها هرگز کاملاً واقعی به نظر نمی‌رسند؛ اما به لطف شخصیت‌ها و بازی‌های برجسته فیلم، واقعی جلوه می‌کنند. این فیلم علی‌رغم همه چیز، یک بلاک‌باستر تابستانی استثنایی است.

فیلم گردبادها، دنباله‌ای مستقل که نزدیک به سه دهه بعد از نسخه اصلی خود منتشر شد، بی‌شک با فیلم اصلی مقایسه می‌شود. این فیلم به اندازه گردبادهای سال 1996 نوآورانه نبود، اما همچنان ناگزیر از دریچه‌ی فیلم‌های واقعی طوفان که برای ما تماشاگران جذاب است، پیش رفت.

در ابتدای این اثر، «کیت» با جمعی از همکاران خوش‌بین خود، به آستانه‌ی یک کشف بزرگ نزدیک می‌شود؛ اما یک اشتباه هولناک او را در عمق مرگ قرار می‌دهد. سال‌ها بعد، این زن که زمانی یک تعقیب‌کننده طوفان خوش‌گذران در شهر کوچک بود، خود را در یک دفتر نیویورکی می‌یابد، تا اینکه دوست قدیمی‌اش، «خاویر» (آنتونی راموس)، او را با یک فناوری جدید نقشه‌برداری طوفان و وعده‌ی درک نزدیک پدیده‌های آب و هوایی به میدان بازمی‌گرداند.

اگر «خاویر» و کارمندانش بتوانند به موقع یک گردباد را احاطه کنند، می‌توانند آن را از همه زوایا ببینند. داستان کلی سریال، وام‌گرفته از نسل پیشین است و نمی‌تواند آن نوآوری که سال 1996 با آن مواجه شدیم را در قالب جدیدی تکرار کند.

این نوع محتوا قطعاً زمانی که فیلم گردبادها برای اولین‌بار منتشر شد جدید بود، اما در حال حاضر نمی‌توان با آن ارتباط برقرا کرد. به نظر می‌رسد که توانایی فعلی ما در مشاهده و درک طوفان‌های گردبادی، استاندارد جدیدی برای فیلم Twisters تعیین کرده است. حالا، بیش از پیش از آنچه که واقعاً طوفان‌های گردبادی به نظر می‌رسند، آگاهیم و می‌دانیم که چگونه از آسمان پایین می‌آیند و روی زمین می‌لغزند.

نقد فیلم گردبادها

نکته‌ای که طوفان‌های گردبادی را متمایز می‌کند، این است که آن‌ها به نظر می‌رسد موجوداتی زنده هستند و مانند هیولاهایی در قالب آب و هوا، تجسمی از شگفتی‌های طبیعی را به ما نشان می‌دهند.

فیلم Twister به خوبی احساسات ناشی از طوفان‌های گردبادی را به تصویر کشید و این واقعیت که داستان این فیلم 28 سال پیش ساخته شده، گواهی است بر پیشرفت سریع فناوری جلوه‌های دیجیتال. در اغلب موارد، جلوه‌های بصری در فیلم‌ها به خوبی پیری نمی‌پذیرند، اما با نگاهی به گذشته، اوایل تا میانه‌های دهه 90 میلادی را می‌توان دوران رنسانس جلوه‌های ویژه نامید.

طوفان‌های گردبادی در این فیلم به شکل دقیقی شبیه نسخه‌های واقعی هستند و از نزدیک، از پایین به بالا، تقریباً می‌توانیم جریان‌های گرد و خاکی را که این طوفان‌ها را شکل می‌دهند مشاهده کنیم.

جمع‌بندی

نقد فیلم گردبادها

فیلم Twisters با جذابیت و انرژی زیادی همراه است، هرچند که زمان زیادی را صرف پرداختن به شخصیت‌ها نمی‌کند. خوشبختانه، بازیگران فیلم، «گلن پاول»، دیزی ادگار-جونز» و «آنتونی راموس»، با اجراهای خود شخصیت‌های جذابی را به تصویر می‌کشند.

با نمایش صحنه‌های فاجعه‌های طبیعی از دیدگاه انسانی، دنباله معنوی «لی آیزاک چونگ» موفق می‌شود که نواقص بصری خود را پشت سر بگذارد و به یک بلاک‌باستری تابستانی بسیار سرگرم‌کننده و مؤثر تبدیل شود.

نمره وبسایت فیگار به این فیلم علمی تخیلی، نمره 7 از 10 است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم گردبادها (Twisters 2024) چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *