بهترین سریال های معمایی ایرانی ؛ متفاوت‌ترین آثار ایرانی که حتما باید ببینید

معرفی ده مورد از بهترین سریال های معمایی ایرانی در شبکه نمایش خانگی و صداو سیما که با داستان‌های هیجان انگیزشان مخاطبان را مجذوب خود کردند.

سریال‌های معمایی ایرانی به دلیل داستان‌های پر پیچ‌و‌خم و اتفاقات غیرمنتظره‌ خود، همواره توجه مخاطبان را به خود جلب کرده‌اند. این ژانر با ترکیبی از شور، هیجان و رازهای پنهان، به روایت ماجراهای پلیسی، جنایی، اجتماعی و شاید خانوادگی می‌پردازد.

بسیاری از این سریال‌ها با استفاده از فضاهای اجتماعی و فرهنگی ایران، توانسته‌اند داستان‌هایی منحصر به فرد خلق کنند که مخاطب را به تفکر و همزادپنداری با شخصیت‌ها وادار می‌کند.

اغلب سریال‌های معمایی در چند سال اخیر ساخته شده و با استقبال گسترده‌ای از طرف مردم مواجه شده‌اند. علاوه بر داستان خود، سریال‌های معمایی و جنایی نکات اخلاقی و آموزنده‌ای نیز در خود پنهان کرده‌اند که می‌تواند ذهن مخاطبان را به چالش بکشد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و برای دانلود فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا یه کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


بهترین سریال های معمایی ایرانی

در ادامه لیست بهترین سریال های معمایی ایرانی از نگاه سایت فیگار را مشاهده خواهید کرد:

بهترین سریال های معمایی ایرانی

در این مقاله 10 تا از بهترین سریال های معمایی ایرانی هم در شبکه نمایش خانگی و هم در تلویزیون، پوشش دادیم. این سریال‌ها اغلب جنایی نیز هستند و در اکثر مواقع شرور داستان با یک اتفاق غیرمنتظره شناسایی می‌شود. به نظرشما جای کدام یک از سریال های ایرانی با داستان‌های معمایی  در این لیست خالی است؟

گردن زنی

بهترین سریال های معمایی ایرانی
سریال های ایرانی با داستان‌های معمایی
  • کارگردان: سامان سالور
  • بازیگران: کیسان دیباج، الیکا ناصری، حسن معجونی، رویا نونهالی
  • سال انتشار: 1403

گردن زنی از بهترین سریال های معمایی ایرانی 1403 است که داستان زندگی دو جوان به نام‌های «نیما» و «باران» را در شب عروسی‌شان روایت می‌کند. این شب برای آن‌ها با آزاد شدن خلافکاری قدیمی به نام «شاهرخ» دگرگون می‌شود.

این سریال به تازگی در پلتفرم «فیلم نت» به اکران درآمده و قسمت اول آن در چند روز اخیر منتشر شد. گردن زنی با شروع طوفانی و غیرمنتظره خود مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفت و مخاطبان را میخکوب کرد.

صحنه جنجالی و دلخراشی که در قسمت اول به نمایش گذاشته شد، حس کنجکاوی را در مخاطبان ایجاد کرده و به همین دلیل است که با وجود جدید بودنش در لیست بهترین سریال های معمایی ایرانی قرار می‌گیرد. گردن زنی با نویسندگی «زامیاد سعدوندیان» در سکوت کامل تولید شد و فقط چند روز قبل از انتشار آن خبر تولیدش به دست رسانه رسید.

افعی تهران

بهترین سریال های معمایی ایرانی

  • کارگردان: سامان مقدم
  • بازیگران: پیمان معادی، آزاده صمدی، سحر دولتشاهی، سروش صحت
  • سال انتشار: 1402

سریال افعی تهران با 14 قسمت از اسفند 1402 تا خرداد 1403 در پلتفرم «فیلم نت» پخش شد. افعی تهران از جمله سریال های معمایی پرطرفدار در ایران به شمار می‌رود که با پایان بندی غیر قابل پیش‌بینی‌ و فیلمنامه بی نقص‌اش در دل مخاطبان جا باز کرد. افعی تهران اولین حضور «پیمان معادی» در شبکه نمایش خانگی بود که نویسندگی آن نیز بر عهده خودش بوده است.

داستان فیلم در مورد پرونده قاتل سریالی ملقب به افعی تهران است که مقتولانش (با سابقه کودک آزاری) را با مسموم کردن زجرکش می‌کند و یک منتقد به نام «آرمان بیانی» (پیمان معادی) می‌خواهد فیلمی درباره او بسازد.

این سریال به عنوان هدفمندترین سریال شبکه نمایش خانگی امسال (بخاطر نکات اخلاقی و اجتماعی پنهان در داستان سریال، ببنندگان این لقب را به آن دادند) است که جذابیت‌های آن شامل اجرای فوق العاده بازیگران، دیالوگ‌های ماندگار و داستان بی نقص و رازآلودش می‌شود.

جنگل آسفالت

بهترین سریال های معمایی ایرانی
سریال های معمایی ایرانی تلویزیون و نمایش خانگی
  • کارگردان: پژمان تیمورتاش
  • بازیگران: نوید محمد زاده، امیر جعفری، مریلا زارعی، فرشته حسینی
  • سال انتشار: 1402

جنگل آسفالت از جمله سریال های معمایی ایرانی جدید است که با ایجاد فضایی هیجان‌انگیز و پرماجرا داستان زندگی زنی به نام «هنگامه» (با بازی فرشته حسینی) را روایت می‌کند. «هنگامه» برای آزاد شدن برادرش از زندان و دادن بدهی‌های او مجبور به انجام کارهای خلاف می‌شود. در این مسیر او و شخصیت‌های دیگر داستان با اتفاقات غیرمنتظره‌ای روبرو خواهند شد.

جمع بازیگران با استعداد و فیلمنامه معمایی و هیجان‌انگیز، از دلایل موفقیت این سریال در پلتفرم «نماوا» شبکه نمایش خانگی است. این سریال در 13 قسمت منتشر شده و انتقادات مثبت و منفی زیادی دریافت کرد که اغلب در نظرات منفی، مخاطبان نقطه ضعف آن را در فیلمنامه می‌دانستند، اما بازهم حضور بازیگران باتجربه و به خصوص استفاده از زوج‌های بازیگر (مثل ریما رامین فر و امیر جعفری، نوید محمد زاده و فرشته حسینی) که امکان فیلمبرداری آسان‌تری به کارگردان می‌دهد، جزو نقاط قوت این سریال قرار دارد.

زخم کاری

بهترین سریال های معمایی ایرانی

  • کارگردان: محمد حسین مهدویان
  • بازیگران: جواد عزتی، رعنا آزادی ور، کامبیز دیرباز، الناز ملک
  • سال انتشار: 1400

زخم کاری از بهترین سریال های رازآلود ایرانی است که در 3 فصل و 39 قسمت اکران شده و با تماشای میانگین 20 میلیون دقیقه به عنوان پربیننده‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی امسال شناخته می‌شود.

داستان کلی این سریال درمورد زندگی «مالک» (جواد عزتی) و همسرش «سمیرا» (رعنا آزادی ور) است که رئیس یک هلدینگ بزرگ بوده و زمانی که می‌خواهد معامله‌ای بزرگ انجام دهد، با چالش‌های بزرگی مواجه می‌شود. وی مجبور است علاوه بر رقبای هلدینگ با خیانت اطرافیانش نیز مبارزه کند.

فصل سوم این سریال با عنوان انتقام و فصل دوم آن با عنوان بازگشت شناخته می‌شود. این سریال اثبات این موضوع است که «جواد عزتی» از بهترین بازیگران مرد ایرانی‌، می‌تواند در هر نقشی و هر ژانری ظاهر شده و عملکرد فوق العاده‌ای ارائه دهد.

علاوه بر این فیلمنامه بی نقص و غیرقابل پیش‌بینی آن نیز باعث موفقیت و طول کشیدن این سریال برای چند سال شده است. از افتخارات زخم کاری می‌توان به جایزه بهترین مجموعه تلویزیونی و بهترین بازیگر زن درام برای «رعنا آزادی ور» و بسیاری دیگر اشاره کرد.

قسمت آخر فصل سوم این سریال چند روز پیش منتشر شد و «رعنا آزادی ور» در مصاحبه‌ای خبر از پایان فیلمبرداری فصل چهارم آن در تهران داد و گفت که ادامه آن در شهری دیگر فیلمبرداری می‌شود. تاریخ انتشار فصل چهارم زخم کاری هنوز به طور رسمی منتشر نشده است.

پوست شیر

بهترین سریال های معمایی ایرانی
برترین سریال های هیجانی ایرانی
  • کارگردان: جمشید محمودی
  • بازیگران: هادی حجازی فر، شهاب حسینی، پانته‌آ بهرام، پردیس احمدیه
  • سال انتشار: 1401

سریال پوست شیر از سال 1401 تا 1402 در سه فصل و 24 قسمت از پلتفرم «فیلم‌نت» پخش شد. داستان پوست شیر از برترین سریال های هیجانی ایرانی درمورد مردی به نام «نعیم» (هادی حجازی فر) است که پس از 15 سال حبس به دیدار دخترش می‌رود، اما دخترش در یک سفر به شمال ربوده می‌شود.

این سریال در زمان پخش با انتقادهای مثبت زیادی مواجه شد و اغلب مخاطبان بخاطر موسیقی متن معرکه، کارگردانی قوی، اجراهای احساسی و محشر بازیگران و فیلمنامه‌ای با پایان بندی زیبا، پوست شیر را از بهترین سریال های هیجان‌انگیز ایرانی می‌دانند.

پخش قسمت‌های اولیه سریال پوست شیر به دلیل حواشی مربوط به اظهارات «شهاب حسینی» با تاخیر همراه شد که حتی شایعات توقیف نیز در فضای مجازی به وجود آمد، اما پس از آن به طور مکرر منتشر شده و برای دو فصل بعدی نیز تمدید شد.

از افتخارات این سریال می‌توان به جوایز جشن حافظ مانند بهترین کارگردانی، بهترین سریال تلویزیونی و بهترین فیلمنامه و همچنین پربازخوردترین سریال در فضای مجازی و ترند اول شدن هشتگ آن در توییتر فارسی، اشاره کرد.

کارگردان این سریال در فضای مجازی خود اخیرا اعلام کرده است که امکان ساخته شدن یک اسپین‌آف (سریالی در دنباله آن) از پوست شیر وجود دارد و می‌گویند تولید آن نیز احتمالا در اردیبهشت 1403 آغاز شده، اما هنوز اطلاعات رسمی درمورد انتشار آن در دسترس نیست.

آکتور

بهترین سریال های معمایی ایرانی

  • کارگردان: نیما جاویدی
  • بازیگران: نوید محمدزاده، هومن برق نورد، هانیه توسلی، احمد مهرانفر
  • سال انتشار: 1401

آکتور از جمله بهترین سریال های معمایی ایرانی است که در مورد زندگی دو بازیگر تئاتر به نام‌های «علی» (نوید محمدزاده) و «مرتضی» (احمد مهرانفر) روایت می‌شود. زمانی که فردی به این بازیگر پیشنهاد پول وسوسه‌انگیزی برای کار می‌دهد، وارد مسیر پرماجرایی می‌شوند.

این سریال ایرانی، برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران از طریق یک پلتفرم خارجی به نام «آرته» در اروپا نیز پخش می‌شود. آکتور در 20 قسمت از پلتفرم‌های «نماوا» و «فیلیمو» اکران شد.

سریال آکتور پس از پخش، با استقبال گسترده‌ای مواجه شده که اغلب، مخاطبان آنرا یکی از سریال های معمایی پرطرفدار در ایران می‌دانند. این سریال در جشنواره سرزمانیا (جشنواره‌ای بین المللی که از 400 کشور مختلف در آن شرکت می‌کنند) موفق به دریافت جایزه بزرگ آن شد.

از افتخارات دیگرش نیز می‌توان به جایزه بهترین فیلمنامه در جشنواره درامای سئول کره جنوبی اشاره کرد. آکتور با استفاده از روش بازی در بازی و ایحاد یک فضای داستانی جدید و جذاب همراه با اجراهای معرکه، موفقیت خود در شبکه نمایش خانگی را تضمین کرده است و جزو بهترین سریال های معمایی ایرانی قرار می‌گیرد.

قورباغه

بهترین سریال های معمایی ایرانی
بهترین سریال های هیجان‌انگیز ایرانی
  • کارگردان: هومن سیدی
  • بازیگران: صابر ابر، اشکان حسن پور، نوید محمدزاده، هومن سیدی
  • سال انتشار: 1399

قورباغه از جمله سریال های ایرانی با داستان‌های جنایی و معمایی است که در 15 قسمت از پلتفرم «نماوا» پخش شد. این سریال در زمان انتشار مورد تحسین مخاطبان و منتقدان قرار گرفت؛ به طوری که در هفت بخش اصلی جشن حافظ نامزد دریافت جایزه شد و به عوامل سازنده‌اش پیشنهاد داوری این مراسم را دادند. قورباغه اولین تجربه کارگردانی «هومن سیدی» در شبکه نمایش خانگی و همچنین اولین بازی «نوید محمدزاده» در شبکه نمایش خانگی است.

این سریال داستان زندگی سه دوست به نام‌های «جواد» (شهروز دل افکار)، «رامین» (صابر ابر) و «فرید» (اشکان حسن پور) را در شب چهارشنبه سوری روایت می‌کند که آن‌ها تصمیم به دزدی کردن از دوست قدیمی و پولدارشان به نام «نوری» (نوید محمدزاده) می‌گیرند، اما این کار برای آن‌ها عواقبی به وجود میاورد. قورباغه از نظر فیلمنامه جذاب و رمزآلود، شخصیت‌پردازی قوی و اجراهای محشر «نوید محمدزاده» و «صابر ابر» جزو بهترین سریال های معمایی ایرانی قرار می‌گیرد.

مرداب

بهترین سریال های معمایی ایرانی

  • کارگردان: برزو نیک‌نژاد
  • بازیگران: امیر جعفری، مهدی هاشمی، شهرام حقیقت دوست، الهام اخوان
  • سال انتشار: 1402

مرداب از جمله سریال های ایرانی با داستان‌های جنایی و معمایی که در 20 قسمت از پلتفرم «فیلم نت» پخش شد، داستان یک قتل مرموز را روایت می‌کند. فرزند «فیاض» (مهدی هاشمی) در ابتدای داستان کشته می‌شود و قتل او به طوری دیده می‌شد که انگار خودکشی کرده است، اما نزدیکانش این را باور نمی‌کنند و «اسفندیار شکیب» (امیر جعفری) دو نفر را مسئول این کار می‌داند و به دنبال آن‌ها می‌گردد.

دیالوگ ماندگار خلاصه داستان این سریال این است: آدم‌های کوچک، ردپای کوچکی نیز دارند و برای همین راحت‌تر پاک میشه. مرداب از سریال‌هایی بوده که با استفاده از بازیگران با تجربه و شخصیت‌پردازی قوی تبدیل به یکی از بهترین سریال های معمایی ایرانی تبدیل شده است.

این سریال در زمان اکران خود مورد استقبال بسیاری از مخاطبان قرار گرفت. ماجراجویی‌های مرموز داستان این سریال با رده سنی 12 سال دارای پایان بندی و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی زیادی است که حس شور و هیجان را در مخاطب برمی‌انگیزد و در لیست بهترین سریال های معمایی ایرانی قرار می‌گیرد.

هوش سیاه

بهترین سریال های معمایی ایرانی
بهترین سریال های معمایی تلویزیون ایران
  • کارگردان: مسعود آب‌پرور
  • بازیگران: حسین یاری، کیکاووس یاکیده، مجید واشقانی، ارسلان قاسمی
  • سال انتشار: 1380

هوش سیاه از جمله سریال های جنایی و پلیسی ایران که در سال‌های 1380 تا 1383 با 2 فصل 15 قسمتی و 26 قسمتی، از شبکه سه سیما اکران شد. این مجموعه جزو سریال های پلیسی و جنایی محبوب ایرانی قرار می‌گیرد که داستان مبارزه پلیس با جرایم سایبری (تخلفات اینترنتی) را نشان می‌دهد. سرگرد «احمدی» و تیمش در مسیر مبارزه با جرایم رایانه‌ای با ماجراهای خطرناک و مرموزی مواجه می‌شوند.

هوش سیاه از بهترین سریال های معمایی تلویزیون ایران در زمان اکرانش بود و بعد از آن نیز بارها توسط شبکه‌های دیگر صداو سیما پخش شد. فصل دوم این مجموعه در اردیبهشت ماه سال 1392 از شبکه سه سیما منتشر شده و مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفت.

جالب است بدانید که کارگردان این سریال در مورد فیلمبرداری آن گفته است که تمام مدت فیلمبرداری دوربین در دست فیلمبردار بوده و حتی یک لحظه هم از سه پایه یا چیزهای دیگر استفاده نشد. این مسئله نشان دهنده زحمات عوامل سازنده برای تولید هرچه بهتر سریال زیبای هوش سیاه است.

خواب و بیدار

بهترین سریال های معمایی ایرانی

  • کارگردان: مهدی فخیم زاده
  • بازیگران: مهدی فخیم زاده، رویا نونهالی، محمد صادقی، لادن طباطبایی
  • سال انتشار: 1381

خواب و بیدار از جمله سریال های پلیسی و جنایی محبوب ایرانی که در 22 قسمت از شبکه یک سیما رو آنتن صداو سیما رفت. این سریال جزو مشهورترین آثار «مهدی فخیم‌زاده» است و نقش اصلی داستان یعنی «ناتاشا» یا «توران» از جمله نقش‌های به یاد ماندنی «رویا نونهالی» شد.

داستان سریال ماجرای تلاش‌‌های پلیس و سروان «مرتضی حسینی» (محمد صادقی) برای دستگیری باند خلافکار «توران» یا «ناتاشا» و شریک جرم‌هایش که سرقت مسلحانه انجام می‌دهند را به نمایش می‌گذارد.

خواب و بیدار از بهترین سریال های جنایی و پلیسی ایران به شمار می‌رود که افتخارات زیادی از جمله جایزه بهترین کارگردانی و جایزه بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی (به رویا نونهالی) در هفتمین جشن حافظ، دریافت کرده است. این سریال به خاطر شخصیت‌‌پردازی قوی، دیالوگ‌های ماندگار و طناز، کارگردانی بی‌نقص «مهدی فخیم‌زاده» و اجرای فوق العاده بازیگران دیگر (به خصوص «رویا نونهالی»)، به یکی از بهترین سریال های معمایی ایرانی تبدیل شد.

سوالات متداول

اصطلاح بازی در بازی سینما به چه معناست؟

به این معناست که داستان فیلم راجب بازیگر یا کارگردانی است و در آن یک فیلم یا سریال در حال تولید شدن باشد. مثل سریال آکتور یا افعی تهران

دلیل محبوبیت سریال‌های معمایی در شبکه نمایش خانگی چیست؟

ایجاد فضاهای داستانی جدید، بازیگران با استعداد و فیلمنامه‌های جذاب باعث محبوب شدن سریال های رازآلود ایرانی به خصوص در شبکه نمایش خانگی شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی معرفی سریال های معمایی ایرانی تلویزیون و نمایش خانگی چیست؟ آیا شما از طرفداران بهترین سریال های معمایی ایرانی هستید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *