همنواز

نقد و بررسی فیلم زودپز ؛ یک کمدی آبگوشتی و متوسل به محسن تنابنده

در نقد فیلم زودپز به بررسی برخی از نکات مهم این اثر خواهیم پرداخت و نگاه طنازانه‌ی خشک اثر جدید «رامبد جوان» را مورد تحلیل قرار می‌دهد.

فیلم زودپز، جدیدترین ساخته «رامبد جوان»، پس از چند سال فاصله از عرصه فیلمسازی، توجه بسیاری از علاقه‌مندان به سینمای کمدی ایران را به خود جلب کرده است.

«رامبد جوان» که پیش از این با فیلم‌هایی مانند نگار و برنامه تلویزیونی موفق خندوانه شناخته می‌شود، این بار با ترکیبی از بازیگران مطرحی همچون «محسن تنابنده» و «نوید محمدزاده» به سینما بازگشته است. این بازگشت، نوید دهنده اثری متفاوت و پرانرژی بود و توانست انتظارات مخاطبان را بالا ببرد؛ اما با توجه به موضوعیت تکراری این فیلم و شخصیت‌پردازی بد، این اثر را در نقد و بررسی فیلم زودپز مورد تحلیل قرار می‌دهیم.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و برای دانلود فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا به کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


نقد فیلم زودپز

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد فیلم زودپز
نقد فیلم زودپز

آنچه این فیلم را به‌ویژه جذاب می‌کند، احتمالاً اولین تجربه کمدی «نوید محمدزاده»، بازیگری که معمولاً با نقش‌های جدی و دراماتیک شناخته می‌شود، است. همچنین حضور «محسن تنابنده» که تجربه موفقیت‌آمیزی در کمدی دارد، انتظارها را برای دیدن ترکیبی از کمدی و تلخی‌های اجتماعی بالا می‌برد.

در این فیلم بازیگری همچون «محسن تنابنده» در نقش «سیروس»، «نوید محمدزاده» در نقش «شاهین»، «گلاره عباسی»، «روزبه حصاری»، «محمود جعفری»، «شیرین اسماعیلی»، «میسا مولوی» و «سینا مسعودی» به ایفای نقش می‌پردازند.

خلاصه داستان فیلم زودپز

نقد فیلم زودپز

فیلم زودپز با تهیه‌کنندگی «منصور سهراب‌پور» و بهره‌گیری از بازیگران برجسته‌ای همچون «تنابنده» و «محمدزاده»، در فضایی کمدی و اجتماعی روایتگر داستانی است که در دهه 60 اتفاق می‌افتد.

محوریت داستان حول شخصیت «سیروس» و باجناقش «شاهین» است که پس از انقلاب، با فعالیت‌های کوچک و خلاف‌گونه مانند فروش نوارهای VHS و سایر اقلام غیرقانونی، به گذران زندگی می‌پردازند.

تحلیل روایت و فرم فیلم زودپز

نقد فیلم زودپز
نقد فیلم زودپز

اگر بخواهیم در بررسی فیلم زودپز به نکات مثبت این فیلم بپردازیم، باید درباره این بگوییم که این اثر سعی ندارد تا با کمدی‌ها و ممیزی‌های سانسوری مردم را بخنداند؛ چیزی که در 10 سال اخیر سینمای کمدی ایران با آن دسته و پنجه نرم می‌کند. هرچند که «رامبد جوان» بارها این نکته را به ما ثابت کرده است.

کمدی جدید «رامبد»، یک زوج کاملاً جدید را به دنیای سینما معرفی می‌کند؛ اما این زوج تنها بازیگران متفاوتی دارند. «محسن تنابنده» با همان اکت «نقی معمولی» و «نوید محمدزاده» با حرکات «جواد عزتی» در آثار کمدی اخیرش ظاهر می‌شوند.

درست است که این زوج از حرکات ممیزی و سانسوری سینما و ارشاد استفاده نمی‌کنند؛ اما چیز جدیدی نیز برای ارائه ندارند و اولین نکته منفی فیلم همین است. حضور این دو نفر در کنار همدیگر، ابتدا برای مخاطب سوال اساسی ایجاد می‌کند که آیا این زوج می‌توانند یک عنصر خنده‌‌دار ایجاد کنند یا خیر. اگر روی اثر متمرکز شویم، می‌بینیم که این دو نفر هیچ‌چیز جدیدی ایجاد نمی‌کنند و صرفاً می‌خواهند فروش فیلم را بالا بیاورند.

بازیگری هر کدام به صورت تکی، شاید خوب از آب در بیاید، اما اگر به صورت زوج در نظر بگیریم، این یک اشتباه بزرگ از «رامبد جوان» بود. تمام بار کمدی فیلم روی «محسن تنابنده» است و من به عنوان مخاطب، فقط به سکانس‌هایی که او در آنجا بود (آن هم به صورت محدود) خندیدم.

«نوید محمد زاده» اگر زوجی به غیر از «محسن تنابنده» را در کنار خودش داشت، شاید بازی‌اش به چشم می‌آمد، اما در این ترکیب، آنقدر بد بازی کرد که می‌توان آن را فاجعه خواند.

شخصیت‌پردازی دیگر شخصیت‌ها نیز کاملاً از یاد «رامبد جوان» رفته است. او آنقدر به دنبال بال و پر دادن داستان کمدی خود در بطن داستان فیلم بود که مهم‌ترین شخصیت فیلم را که «گلاره عباسی» نقش او را بازی می‌کند، در پایان اثر به هیچ هدفی نمی‌رسد. دیگر افراد در فیلم زودپز، صرفاً حضور داشتند که باشند و این اثر حول‌محور دو شخصیت نگردد.

فیلمنامه فیلم زودپز بسیار آبکی است و همه‌چیز در آن تصادفی رقم می‌خورد. هیچ‌چیز برنامه‌ریزی شده توسط دو فرد بزرگسال در این اثر وجود ندارد و این معضلی است که سینمای کمدی ایران به آن دچار است.

نقد فیلم زودپز

نقد فیلم زودپز

در تحلیل فیلم زودپز چیزی که بسیار اهمیت دارد، فرم است که این فیلم ندارد. «رامبد جوان» در زودپز همان فرم و نوع دکوپاژ فیلم قانون مورفی خود را با تلفیقی از آثار «رضا عطاران» گره می‌زند و یک اثر تکراری دیگر به نمایش می‌گذارد.

اتمسفر فیلم واقعی است و یک داستان واقع‌گرایانه را نشان می‌دهد؛ اما برخی اتفاقات فانتزی هستند و ما نمی‌دانیم که با یک اثر سورئال طرف هستیم یا رئال.

سینمای این فضا، پس از فیلم نهنگ عنبر، دچار یک چرخه بی‌نهایت شده‌اند. انگار تهیه‌کنندگان و نویسندگان دیده‌اند که آن آثار فروش بالایی داشتند و مزه خوش پول زیر دهان‌شان چربیده است، دیگر دوست ندارند به زمان دیگری از تاریخ سر بزنند. هزاران هزار داستان و خط زمانی وجود دارند که می‌شود از آن‌ها کمدی سورئال ساخت.

جمع‌بندی

نقد فیلم زودپز
نقد فیلم زودپز

فیلم زودپز به‌رغم تلاش‌های «رامبد جوان» برای ارائه یک کمدی متفاوت، نتوانسته انتظارات را برآورده کند. زوج «محسن تنابنده» و «نوید محمدزاده» در فیلم فاقد تازگی و هماهنگی لازم هستند و بیشتر به تکرار نقش‌های پیشین خود پرداخته‌اند.

فیلمنامه ضعیف و شخصیت‌پردازی ناقص نیز از نقاط منفی فیلم محسوب می‌شوند. هرچند فیلم فضایی واقع‌گرایانه دارد، اما تلفیق عناصر فانتزی و واقعیت باعث شده است که مخاطب نتواند به‌درستی با اثر ارتباط برقرار کند. در کل، زودپز اثری است که در ارائه نوآوری و جذب مخاطب ناکام می‌ماند.

وب‌سایت فیگار به این فیلم نمره 2 از 10 را می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم زودپز چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *