تبلیغات در فیگار

نقد و بررسی فیلم الهامات (Revelations 2025) ؛ سایه‌هایی از وسوسه یقین

نقد فیلم الهامات واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است؛ برخی آن را اثری جذاب می‌دانند، درحالی‌که منتقدانی مانند جیمز مارش آن را ضعیف و ناهماهنگ توصیف کرده‌اند.

فیلم Revelations یکی از آثار بحث‌برانگیز سینمای کره جنوبی در سال ۲۰۲۵، یک اثر هیجان‌انگیز و رازآلود است که توسط یون سانگ-هو نوشته و کارگردانی و با همکاری چوی گیو-سوک، بر اساس وب‌تون مشهور آن‌ها ساخته شده است.

این فیلم که توسط استودیوی Wow Point تولید شده، از طریق نتفلیکس به انتشار رسید و با حضور بازیگرانی همچون ریو جون-یول و شین هیون-بین توانسته است توجه علاقه‌مندان به سینمای معمایی و جنایی را به خود جلب کند.

داستان فیلم الهامات حول‌محور دو شخصیت اصلی می‌چرخد. یک کشیش که اعتقاد دارد مجازات مجرمان مأموریتی الهی است و یک کارآگاه که مسئولیت پرونده افراد گمشده را بر عهده دارد و همزمان با توهمات و خاطرات خواهر فوت‌شده‌اش درگیر است.

نقد فیلم الهامات (Revelations 2025)

نقد فیلم الهامات
نقد فیلم الهامات

از دیگر بازیگران فیلم می‌توان به شین مین-جائه در نقش یک مجرم سابقه‌دار، هان جی-هیون در نقش لی یئون-جو، و کیم بو-مین در نقش شین آه-یونگ اشاره کرد. هر یک از این شخصیت‌ها، با روایتی خاص، در پیشبرد داستان نقش مهمی ایفا می‌کنند.

در نقد فیلم کره ای Revelations بررسی می‌کنیم که این اثر چگونه روایت پیچیده و چندلایه‌اش به بررسی مفهوم ایمان، عدالت و انگیزه‌های شخصی در مواجهه با حقیقت می‌پردازد.

نقد و بررسی منتقدان

نقد فیلم الهامات

در وب‌سایت جمع‌آوری نقد راتن تومیتوز، 71% از 14 نقد ثبت‌شده برای این اثر در  نقد فیلم Revelations مثبت بوده و میانگین امتیاز آن 6.2 از 10 است. جیمز مارش از South China Morning Post امتیاز 2 از 5 را به این فیلم داد و از آن انتقاد کرد. جیووانی لاگو از Next Best Picture نیز امتیاز 6 از 10 را برای فیلم در نظر گرفت و آن را «ناهماهنگ» خواند.

تحلیل فیلم Revelations

نقد فیلم الهامات
نقد فیلم الهامات

فیلم الهامات اثری درگیرکننده و از لحاظ اخلاقی چالش‌برانگیز است که با یک ایده محکم آغاز می‌شود—تفسیر اخلاق و ایمان—اما در مسیر روایت شخصیت‌های اصلی‌اش، گاهی بیش از حد پیچیده و سردرگم است.

یون سانگ-هو، کارگردان این فیلم که با اثر تحسین‌شده قطار بوسان شناخته می‌شود و آثاری مانند جعلی و روان‌جنبانی را نیز در کارنامه خود دارد، این بار اقتباسی از وب‌تون مشترک خود با چوی گیو-سئوک را ارائه داده است. فیلم بر این ایده بنا شده که انسان‌ها برای توجیه تصمیمات ویرانگر خود در شرایط دشوار، مفاهیمی مانند اخلاق، بی‌اخلاقی، الوهیت و شرارت را خلق می‌کنند.

فیلم با نمایش تعصب پرشور کشیش سونگ مین-چان (با بازی ریو جون-یول) آغاز می‌شود که در یک ساختمان فرسوده، زیر نور نئون یک صلیب قرمز در یکی از مناطق فقیرنشین سئول، برای پیروان خسته‌اش موعظه می‌کند.

حضور ناگهانی مردی بیمار به نام کوون یانگ-ره (شین مین-جائه) در جلسه، او را چندان غافلگیر نمی‌کند. مرد پیشنهاد می‌دهد به کلیسا بپیوندد، اما هنگامی که کشیش متوجه دستبند ردیاب الکترونیکی او می‌شود، متوجه گذشته مشکوک این تازه‌وارد شده و پس از خروج ناگهانی‌اش، رفتار نگران‌کننده‌ای از او مشاهده می‌کند—تعقیب دختری نوجوان که در حال بازگشت از مدرسه است.

در سوی دیگر داستان، کارآگاه لی یئون-هی (شین هیون-بین) را می‌بینیم که با خیالات مربوط به خواهر مرحومش درگیر است و می‌خواهد عامل اصلی خودکشی او را به دست عدالت بسپارد.

کوون یانگ-ره، همان مردی که کشیش با او روبه‌رو شده، کسی بوده که خواهر کارآگاه را شکنجه داده و به آستانه فروپاشی روانی رسانده است.

در این میان، کشیش سونگ مین-چان که سودای رهبری یک کلیسای بزرگ‌تر و پرنفوذتر را در سر دارد، در شرایطی حساس با یانگ-ره مواجه شده و مرتکب گناهی مرگبار می‌شود—و بدین ترتیب، ایمانش را به چالش می‌کشد؛ اما پیچش اصلی آنجاست که او به‌جای مجازات، به آرزویش می‌رسد، درحالی‌که کارآگاه یئون-هی برای یافتن دختر نوجوانی که یانگ-ره تعقیب کرده، تقلا می‌کند.

این فیلم خوش‌ساخت و پرجلوه، کشمکش‌های اخلاقی شخصیت‌هایش را در کنار ارتباط پیچیده آن‌ها با ایمان و مذهب، به تصویر می‌کشد. فیلم پایه‌ای محکم دارد، اما روایت پرپیچ‌وخم بخش نخست آن تا حدی داستان را از مسیر اصلی‌اش منحرف می‌کند.

فیلم با استفاده از نمادپردازی‌های بصری، لحظات تردید و سردرگمی را به نمایش می‌گذارد؛ ازجمله صحنه‌ای که کشیش، چهره مسیح را بر روی دیوار سنگی در شبی طوفانی مشاهده می‌کند.

سانگ-هو پیش‌تر در فیلم جعلی (۲۰۱۳) تأثیر مخرب مذهب بر یک جامعه کوچک را بررسی کرده بود؛ اما این بار ذهنیت یک متعصب مذهبی را به تصویر می‌کشد تا باورهای نادرست انسانی نسبت به الوهیت را افشا کند.

با اینکه تنش میان کشیش و کارآگاه، داستان را پیش می‌برد، اما پایان‌بندی فیلم—که حول محور نجات دختر گمشده می‌چرخد—از نظر اجرایی چندان قوی به نظر نمی‌رسد.

یکی از نکات قابل توجه فیلم، حضور آلفونسو کوارون به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی است که تأثیر سبکی او در کارگردانی سانگ-هو کاملاً مشهود است. از شب‌های بارانی گرفته تا بازی نور و سایه و روان‌پریشی شخصیت‌ها که اعمال آن‌ها را هدایت می‌کند، همه از مؤلفه‌های سینمای کوارون هستند که در این اثر نیز به چشم می‌خورند.

هرچند عنوان فیلم برگرفته از یکی از فصول کتاب مقدس است، هسته اصلی داستان حول محور این سؤال شکل می‌گیرد که انسان‌ها چگونه خدا، دین و ایمان را تفسیر می‌کنند. نمایش کشیش‌ها و خادمان کلیسا به‌عنوان افرادی ناقص و گناهکار، پیامی قوی درباره ضعف ذاتی بشر ارائه می‌ده؛ اما استفاده بیش‌ازحد از فلش‌بک‌ها، تعدد زاویه‌های روایی و گفت‌وگوهای طولانی باعث شده روند فیلم در برخی لحظات دچار کندی شود.

همچنین، پالت رنگی خاکستری و فضای سنگین فیلم، به بار احساسی آن می‌افزاید و تماشای آن را دشوار می‌کند. با وجود این کاستی‌ها، الهامات با بهره‌گیری از بازی‌های درخشان و فضاسازی استادانه‌اش، فیلمی مهیج و چالش‌برانگیز محسوب می‌شود که می‌تواند مخاطبان علاقه‌مند به سینمای کره‌ای را جذب کند.

نقد فیلم الهامات از لخاظ فرم و روایت

نقد فیلم الهامات

با تمام عناصر روایی‌ای که در نیمه اول فیلم به کار گرفته شده‌اند، انتظار می‌رود که در نیمه دوم، داستان فیلم وضوح بیشتری پیدا کند. در نگاه کلی، الهامات روایتی از وسواس است؛ اما کارگردان، یون سانگ-هو، چنان تلاش می‌کند که از هرگونه عنصر ماورایی یا ژانری فاصله بگیرد که در عوض، بخش زیادی از فیلم را به توضیح و تبیین روانشناسانه‌ی انگیزه‌ها و باورهای شخصیت‌ها اختصاص می‌دهد، به جای آنکه اجازه دهد این شخصیت‌ها در مسیر داستان با یکدیگر درگیری معناداری پیدا کنند.

فیلم در نهایت، رمز‌و‌راز نهفته در روایت خود را از بین می‌برد و آن را در خدمت یک داستان خطی درباره تعصب قرار می‌دهد، بدون آنکه فضای لازم را برای شخصیت‌ها فراهم کند یا اجازه دهد که داستان، ایده‌های خود را تا پایان احساسی‌شان دنبال کند.

هرچند یون در لحظاتی معدود، جلوه‌های تصویری مناسبی برای نمایش آشفتگی‌های روانی شخصیت‌ها به کار می‌گیرد—لرزش و تغییر فوکوس دوربین یا حرکات نامتعارف زوم—اما این لحظات تنها تأکیدی بر گسست میان واقعیت و توهم هستند.

فیلم هرگز جرات نمی‌کند که بیننده را در نگاه شخصیت‌هایش غرق کند و جهان را از زاویه‌ی دید آن‌ها به تصویر بکشد. در نتیجه، مخاطب نه‌تنها نمی‌تواند احساسات و وسواس‌های شخصیت‌ها را درک کند، بلکه از آن‌ها فاصله نیز می‌گیرد.

همین عامل باعث می‌شود که همزمانی‌های متعدد در روایت، مصنوعی به نظر برسند. از یک سو، این تصادف‌ها همان چیزی هستند که باعث می‌شود مین-چان متقاعد شود که در مأموریتی الهی قرار دارد؛ اما هرچه این تصادف‌ها بیشتر روی هم انباشته می‌شوند، باورپذیری آن‌ها کمتر خواهد بود.

در نهایت، این سؤال مطرح می‌شود که شخصیت‌ها دقیقاً کجا هستند و چرا دست به هر اقدامی می‌زنند، اما پاسخ این پرسش‌ها به‌شکلی سیال و غیرمنطقی تغییر می‌کند. هر جزئیات و هر تصمیمی انگار پس از وقوع داستان به آن اضافه شده تا روایت را به پیش ببرد، نه اینکه به‌طور طبیعی از شخصیت‌ها و انگیزه‌هایشان نشأت گرفته باشد.

جمع‌بندی و امتیازدهی

نقد فیلم الهامات
نقد فیلم الهامات

در تئوری، الهامات یک فیلم جنایی است که در آن نیروی اثیری ایمان، افراد را به سوی خشونت می‌کشاند و از لحاظ کلی می‌تواند مخاطب عادی را قانع کند تا از آن لذت ببرد؛ اما نگاه بیش‌ازحد مستقیم و واقع‌گرایانه کارگردان، تأثیرگذارترین و هیجان‌انگیزترین لحظات فیلم را از بین می‌برد و تجربه‌ای خلق می‌کند که بیشتر از آنکه ملموس و عمیق باشد، مانند یک نظاره‌گر به نظر می‌رسد.

وب‌سایت فیگار به این فیلم نمره 6 از 10 را می‌دهد.

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم الهامات چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *