نقد سریال ترکی قضاوت (Yargı) با بازی پینار دنیز و کان اورگانجی اوغلو

سریال ترکی قضاوت در ژانر جنایی، پلیسی و درام، یکی از محبوب‌ترین سریال‌های ترکی 2021 (که هنوز درحال نمایش است) می‌باشد. با نقد سریال قضاوت همراه ما باشید.

سریال ترکی قضاوت ماجرایی عاشقانه، درام و جنایی دارد. این سریال داستان دادستان ایلگاز، وکیل جیلین و نقطه تلاقی آن‌ها را نشان می‌دهد. آن دو در راه بررسی یک جنایت با هم آشنا می‌شوند. ایلگاز از جیلین می‌خواهد تا وکالت برادرش را برعهده بگیرد. برای پیدا کردن قاتل مجبور می‌شوند با هم هماهنگ شده و همکاری کنند. این همکاری نقطه عطف زندگیشان می‌شود.

قضاوت محصول شرکت آی یاپیم به کارگردانی علی بیلگین، نوشته سما ارگنکون و به تهیه کنندگی کرم چاتای است. اولین قسمت آن در ژانر درام جنایی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۱ پخش و با استقبال بسیار بینندگان مواجه شد. در ادامه به نقد و بررسی سریال ترکی قضاوت پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید:

نقد سریال قضاوت

نقد سریال قضاوت
نقد سریال قضاوت

بدون شک سریال قضاوت یکی از صدرنشین‌های عصر یکشنبه در میان سریال‌های ترکی است. اگر بخواهیم به بررسی سریال Yargı بپردازیم، حتما و حتما باید از سناریو عالی آن تقدیر کنیم. سما ارگن‌اکون نویسنده سریال، با این ماجرای جنایی و در راس آن عاشقانه، کولاک کرده است.

یکی از معدود سریال‌هایی که روایت تکراری کمی دارد و هر قسمت مخاطب را مات و مبهوت می‌کند. با گریه گشایی‌ها و نمادها هر قسمت جذاب تر می‌شود. بازی بی‌نظیر کان، پینار، اعور و مهمت ییلماز آک، بر جذابیت سریال افزوده است.

بعد از بازیگران سریال گودال، ترکیب کادر اصلی این سریال بسیار به یاد ماندنی است. هرچند که مهمت ییلماز آک در پایان فصل دوم از سریال جدا می‌شود. درام از نوع رازآلود/قضایی ژانر متفاوتی را برای تماشاگران به نمایش گذاشته است.

تنها نقد سریال Yargı که رواست، نحوه آشنایی ایلگاز و جیلین، شکل گیری عشق آن‌ها، روابط پیچیده و درهم و تصادف‌های مبالغه شده داستان است. اما بدون در نظر گرفتن نحوه شکل گیری این عشق، نمک داستان رابطه جیلین و ایلگاز است.

  • نمرات سریال قضاوت : این سریال در سایت IMDb امتیاز 8.4 را دریافت کرده است.

نقد فصل 1 سریال قضاوت

نقد فصل 1 سریال قضاوت
نقد فصل 1 سریال قضاوت

اگر بخواهیم به نقد سریال قضاوت بپردازیم، ابتدا باید از آن تعریف و تمجید کنیم، چرا که این سریال یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های ترکی در ژانر جنایی و پلیسی است. البته که این تقدیر به خاطر ریتینگ بالای سریال نیست و عوامل بسیاری دخیل هستند.

داستان این سریال معمایی به قدری هیجان انگیز است که هر هفته شما را وادار می‌کند منتظر قسمت جدید باشید. بازی بازیگران و کارگردانی سریال نیز از نکات قوت قضاوت هستند. موضوعی که در سریال به آن پرداخته شده؛ ماجراهایی جنایی، عدالت، امتحانی بازپرس‌ها باید در مقابل مسائل شخصی خود بدهند، عشق، حسادت، رقابت و تمامی مسائل اخلاقی که در یک دادسرا و اداره پلیس مورد توجه واقع می‌شوند، باعث جذب مخاطب می‌شود و یکی از فاکتورهای اصلی در ریتینگ بالای این سریال است.

ترکیب پینار دنیز و کان اورگانجی اوغلو (جیلین و ایلگاز) به عنوان زوج سریالی قبل‌تر در سریال نتفلیکس عشق 101 موفقیت آمیز بود و مخاطب علاقه‌مند بود که این زوج را در کنار یکدیگر باز هم ببیند. آی‌یاپیم و تهیه‌کننده کرم چاتای نیز از این فرصت طلایی بهره‌مند شدند. البته که کان و پیناز به خوبی از پس نقش برآمدند. هرچند به نظر می‌آید که کان در فصل دوم سریال، حضور پررنگ‌تری از خود نشان داد. این زوج نیز هر دو در جشنواره پروانه طلایی 2022، جوایز بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن را از آن خود کردند.

نقد سریال قضاوت
نقد سریال قضاوت

موزیک سریال برعهده تویگار ایشیکلی است. تویگار یکی از بهترین سازنده‌های موزیک سریال در ترکیه است. آثار او را در سریال‌های ازل، کوزی گونی، گودال، سه قرون و نهایتا در قضاوت می‌توانید گوش داده و لذت ببرید. این قطعات به خوبی با فضای معمایی، اکشن و درام عجین می‌شوند.

روایت‌ها کاملا حرفه‌ای در هم تنیده می‌شوند و زمانی که با خود می‌گویی خب این ماجرا هم به خیر گذشت، دردسری از دل همان داستان ایجاد می‌شود. رقابت بین دو سنگر عدالت و ناجوانمردی، امتحان شخصیت افراد در برابر تخلف عزیزهایشان، سنگ‌اندازی‌های وکیل یکتا تیلمن، همه و همه دست به دست هم می‌دهند تا سناریو سریال قضاوت شکل بگیرند.

یکی از ایرادهایی که شاید بتوان در نقد سریال قضاوت به آن اشاره کرد، تنیدگی غیر قابل باور ماجراها در هم باشد. خیلی دور از باور است که از پس هر قتل، یک ارتباطی بین مقتول و قاتل با بازپرس‌های داستان و یا کمیسر ارن باشد. هرچند که المانی به نام یکتا تیلمن می‌تواند این ماجراها را به طور عمد به یکدیگر مرتبط کند، اما می‌توانستند کمی قابل باورتر این ارتباط‌ها را ایجاد کنند.

نقد سریال قضاوت
نقد سریال قضاوت

شخصیت افراد به خوبی نمایان است. بازپرس پارس، در رقابتی با ایلگاز است و سعی دارد هر شد که شده جایگاه بهترین را در دادسرا از آن خود کند. او می‌خواهد به مقام بازپرس ارشد ترفیع کند و در این مسیر بازپرس ایلگاز رقیب سرسخت اوست. ایلگاز فردی با عدالت و دقیق است. در کارش خیلی جدی، منطقی و سخت کوش است؛ حتی زمانی که با تخلف‌های چینار برادرش، مردان پدربزرگش و پدرش مواجه می‌شود، دست از صدافت و عدالتش در کار نمی‌کشد. همیشه سعی دارد اطرافیانش در امان باشند و از قانون سرپیچی نکنند، اما کنترل همه امور دست او نیست.

جیلین یک وکیل قهار است که در اکثر پرونده‌هایش پیروز است، اما بسیار بی‌پرواست. گاهی بدون برنامه و با دور زدن قانون حرکت می‌کند که در زمان‌هایی برایش دردسر ایجاد می‌کند. کمیسر ارن یک دوست وفادار و همانند برادر برای ایلگاز است. او همیشه پای درد دل دوستان می‌نشیند، تنهاست؛ تا زمانی که با دخترش آشنا می‌شود و سعی می‌کند پدر خوبی برای او باشد.

ماجرا از جایی شروع می‌شود که چینار برادر ایلگاز متهم به قتل می‌شود. ایلگاز که وکیل جیلین را می‌شناسد، از او می‌خواهد تا وکالت چینار را برعهده گیرد و بی‌گناهی او را ثابت کند. زمانی که آن‌ها برای شناسایی مقتول می‌روند، شوک اول سریال به مخاطب داده می‌شود. مقتول خواهر کوچکتر جیلین است.

نقد سریال قضاوت
نقد سریال قضاوت

جیلین برای اینکه از نزدیک پیگیر پرونده باشد و بازپرس پرونده ایلگاز را تحت کنترل بگیرد، وکالت چینار را قبول می‌کند. اما طبیعتا خانواده جیلین هدف او را درک نکرده و ارتباطشان را با جیلین، به خاطر قبول وکالت متهم پرونده قتل دخترشان قطع می‌کنند. این پرونده باعث به وجود آمدن عشقی به ظاهر ناممکن بین ایلگاز و جیلین می‌شود. می‌گویند عشقی که با نفرت آغاز شود، از بهترین عشق‌ها می‌شود.

با ورود بازپرس دریا به خط داستانی، تصویر دیگری از بازپرس پارس به نمایش گذاشته می‌شود. او که بسیار دور از رفاقت و مسائل عشقی بود، بعد از آشنایی با دریا یک دل نه صد دل عاشق می‌شود. پارس که در هر فرصتی منتظر تخریب ایلگاز بود، بعد از دیدن حقایقی در رابطه با پرونده خواهر جیلین، تمام سعی‌اش را می‌کند تا به آن‌ها کمک کند؛ و به این صورت رفاقت پارس، ایلگاز، ارن و دریا آغاز می‌شود.

نقد فصل 2 سریال قضاوت

نقد فصل 2 سریال قضاوت
نقد فصل 2 سریال قضاوت

فصل دو متفاوت آغاز می‌شود. در اول سریال میبینیم که جیلین متهم به قتل شوهرش، بازپرس ایلگاز کایا است. اما این فقط صحنه‌ایست برای جذب مخاطب، تا ماجرا را پیگیری کند. داستان به عقب برمی‌گردد. به جایی که متهم پرونده قتل خواهر و پدر جیلین، یعنی چینار کایا مبری شده و سردار، یکی از افراد یکتا، به عنوان قاتل محکوم شده است.

در فصل دوم نیز ماجراهایی معمایی، جنایی و پلیسی به نمایش گذاشته می‌شود و مخاطب بیش از پیش مشتاق قسمت جدید سریال است. بازیگری و کارگردانی نسبت به فصل اول پخته‌تر شده است. ماجرای اول، خبر کشته شدن قاضی نوا، خواهر بازپرس پارس و معشوق سابق ایلگاز کایا است.

در پی پیدا کردن قاتل، با یک قاتل سریالی مواجه می‌شویم. قاتلی که افراد نامرتبط را می‌رباید، تا یک خانواده فرضی برای خود تشکیل دهد. آن‌ها را در یک اتاق حبس می‌کند تا زمانی که گروگان‌ها خودشان یکدیگر را به قتل برسانند. در این ماجرا، جیلین نیز ربوده می‌شود.

نقد سریال قضاوت
نقد سریال قضاوت

بعد از حل پرونده و زمانی که خیال همه راحت می‌شود و می‌خواهند جشن بگیرند، یکتا کار خود را می‌کند. مکان سردار را به چینار می‌گوید تا او را به کشتن سردار تحریک کند. چینار نیز برای اینکه پیش مادر جیلین خود را ثابت کند و تمام کینه‌ها از بین رود، گول خانم را به خرابه‌ای دعوت می‌کند تا با سردار تسویه حساب کند.

اما این دیدار ماجرای جدید و تلخی را برای آن‌ها رقم می‌زند.یکی دیگر از بزرگترین آزمون‌های جیلین و ایلگاز به این صورت آغاز می‌شود. باید دید که نهایتا چه بر سر این زوج خواهد آمد و ماجرای کشته شدن ایلگاز از چه قرار است؟

عوامل سریال قضاوت

عوامل و بازیگران سریال قضاوت
عوامل و بازیگران سریال قضاوت
  • ژانر: درام، جنایی، پلیسی
  • کارگردان: علی بیلگین
  • تهیه‌کننده: کرم چاتای
  • نویسنده: سما ارگنکون
  • بازیگران:
    • پینار دنیز
    • کان اورگانجی‌اوغلو
    • اوعور اصلان
    • محمت ییلمازآک
    • شوکران اوالی
    • اوعور پولات
  • کشور: سازنده ترکیه
  • زبان: ترکی استانبولی
  • پخش از: کانال D
  • روز پخش: هر یکشنبه
  • ساعت پخش: ۲۱:۳۰

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد سریال قضاوت سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

نقد دیگر سریال‌های ترکی:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *