نقد و بررسی فیلم غریزه مادران (Mothers’ Instinct) ؛ افتضاح، افتضاح، افتضاح

جدیدترین همکاری میان «آن هاتاوی» و «جسیکا چستن»، مملو از نکات منفی و دیوانه‌کننده بود که در نقد فیلم Mothers Instinct به آن‌ها خواهیم پرداخت.

فیلم غریزه مادری یا غریزه مادران، یک اثر تریلر و به اصطلاح روانشناختی است که داستان دهه 60 آمریکا را روایت می‌کند. این فیلم به کارگردانی «بنوآ دلهوم»، در اولین تجربه کارگردانی او و بازی «جسیکا چستن»، «آن هاتاوی»، «جاش چارلز» و «اندرس دانیلسن‌لی» ساخته شده است.

این فیلم، بازسازی ضعیف اثر فرانسوی‌زبان ساخته شده در سال 2018 به کارگردانی «الیویه ماسه-دپاس» محسوب می‌شود که خود آن بر اساس رمان غریزه مادری (عنوان فرانسوی: پشت نفرت) نوشته‌ی «باربارا آبل» در سال 2012 ساخته شده بود.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم غریزه مادران (Mothers’ Instinct)

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


فیلم Mothers’ Instinct یکی از مورد انتظاترین فیلم‌های سال 2024 بود که در ابتدا در 8 مارس 2024 (18 اسفند 1402) در لیتوانی اکران شد و سپس در تاریخ 27 مارس 2024 (8 فروردین 1403) در سینماهای انگلستان و ایرلند به نمایش درآمد. این فیلم پس از اکران با نقدهای منفی زیادی روبرو شد و ما در ادامه، با تحلیل فیلم Mothers’ Instinct ، نکات منفی آن را بررسی خواهیم کرد.

نقد فیلم Mothers Instinct

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد فیلم Mothers Instinct
نقد فیلم Mothers Instinct

در این فیلم، شخصیت‌های اصلی با بازی «آن هاتاوی» و «جسیکا چستن»، بهترین دوست و همسایگانی هستند که دوستی‌شان با یک تراژدی از هم می‌پاشد. به واسطه‌ی فیلمنامه‌ای دست‌وپاگیر، این دو نفر به درستی از عهده‌ی نقش‌آفرینی‌هایشان برنمی‌آیند و ما در ادامه نقد Mothers Instinct به برخی از نکات مهم این سریال خواهیم پرداخت.

نقد و بررسی منتقدان

نقد فیلم Mothers Instinct

در وب‌سایت جمع‌آوری نقد راتن تومیتوز، 57 درصد از 30 نقد منتقدان، در بخش نقد فیلم غریزه مادران مثبت بود و این نشان می‌دهد که فیلم با میانگین امتیاز 5.5 از 10، نتوانسته موفقیت زیادی کسب کند. جمع‌بندی نظرات این وب‌سایت در نقد فیلم Mothers Instinct اینگونه است:

غریزه مادری نمایشی براق و قابل‌تحمل است؛ اما ستارگان فیلم قربانی داستانی ضعیف و رویکردی متزلزل در خلق فضا می‌شوند.

وب‌سایت متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس 10 نقد، امتیاز 46 از 100 را به این فیلم اختصاص داد که نشان‌دهنده‌ی نقدهای متفاوت یا متوسط است.

«گای لاج» از نشریه‌ی ورایتی نوشت:

فیلم Mothers’ Instinct نفس نمی‌کشد. نه شکوه و عظمت ملودرام‌های بزرگ و نه زیرکی و چیره‌دستیِ نوآرهای ناب را دارد. این فیلم، درست مثل شخصیت‌های زن اصلی نامتناسبش، دائماً در حال کشف و شهودِ عصبی خودش است؛ اما ما با کنجکاوی و تنش منتظر می‌مانیم تا زمین بخورد.

روزنامه The Sun نیز در نقد خود نوشت:

کارگردان سعی می‌کند با اضافه کردن اشاراتی به آثار «آلفرد هیچکاک»، فیلم را به یک تریلر روانشناختی تبدیل کند، اما در این کار ناموفق است.

منتقد هالیوود ریپورتر نیز در نقد خود گفت:

مشکل اساسی این فیلم این است که خودش رو خیلی جدی و خشک می‌گیرد. کارگردان فکر می‌کند یه نقد تند و تیز اجتماعی در مورد نظام مردسالاری اواسط قرن بیستم ارائه می‌دهد؛ اما اینطور نیست.

تحلیل روایی فیلم غریزه مادران

نقد فیلم Mothers Instinct
نقد فیلم Mothers Instinct

این اثر، برعکس فیلم ایده تو که منتقدان از آن راضی بودند و ما در نقد خود (نقد و بررسی The Idea of You) این فیلم را ضعیف خواندیم عمل کرد و حتی منتقدان هالیوودی نیز از آن بد گفتند.

از موسیقی متن پرالتهاب «برنارد هرمان» گرفته تا موهای بلوند پلاتینیوم حلقه‌حلقه‌ای «آلیس»، همه‌چیز در این فیلم سعی داشته تا به سبک «هیچکاک» پیش برود. کارگردان، فراتر از ادای احترام به «هیچکاک» عمل می‌کند و به مرز مضحکه‌آمیز بودن نزدیک می‌شود.

از همان ابتدا فیلم، ما با یک شخصیت به نام «آلیس» روبرو هستیم که سعی دارد تا تعلیق اصلی فیل باشد. «جسیکا چستن»، بازیگری است که نمی‌تواند این نقش را به خوبی بازی کند و در القای حس یک مادر نگران، شکست می‌خورد.

«آلیس» و «سلین»، در فیلم Mothers’ Instinct، دو مادر با پسرانی هم سن و سال و همسایه‌های دیوار به دیوار خود هستند. «آلیس» برای جشن تولد «سلین» مهمانی مجلل ترتیب می‌دهد و در حین مهمانی، جرقه‌هایی از تنش بین «آلیس» و شوهرش «سایمون» نمایان می‌شود.

کارگردان بدون توجه به اینکه داستان می‌خواهد روند خودش را در شخصیت‌پردازی‌ها طی کند، با کات‌های فراوان و فیلمبرداری تعلیق‌آمیز، مخاطب را گیج می‌کند و فرصت فکر کردن به او نمی‌دهد. نمونه موفق‌تری از این تکنیک را در همه چیز همه جا به یکباره دیده بودیم که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم در سال 2023 شد. سوالی که پیش می‌آید، این است که آیا در فیلم جنایی و روانشناختی که ما هنوز هیچ گذشته‌ای از شخصیت‌های آن نداریم، این تکنیک نیاز می‌شود؟

روز بعد، پسر «سلین»، «مکس»، به دلیل بیماری در خانه می‌ماند. پس از کات خوردن ناگهانی سکانس، ما «آلیس» را می‌بینیم که در حیاط خانه خود حضور دارد و متوجه می‌شود که «مکس» در حال تلاش برای ساختن یک لانه پرنده، در موقعیت خطرناکی قرار گرفته و امکان دارد تا از بالای خانه، سقوط کند.

او سعی دارد تا «سلین» را از خطر آگاه سازد، اما آن‌ها به اندازه‌ی کافی سریع عمل نمی‌کنند و «مکس»، به صورت احمقانه و بدون اینکه مخاطب ببیند، از ایوان به پایین پرتاب می‌شود. نحوه مرگ این پسر و سرعت روند این اتفاق، بیننده را گیج می‌کند و هیچ جذابیتی را به داستان نمی‌افزاید. بعد از مرگ «مکس»، به نظر می‌رسد «سلین» از «آلیس» فاصله گرفته و حالا به صورت کاملاً ناشیانه و بدون توضیح، به پسر او، «تئو»، نزدیک‌تر می‌شود.

احمقانه‌ترین اتفاق فیلم، در مراسم خاکسپاری «مکس» رخ می‌دهد. «تئو» در می‌یابد که یکی از اسباب‌بازی‌هایش در تابوت «مکس» است و مراسم خاکسپاری را خراب می‌کند. «سلین» پس از مراسم خاکسپاری، به مکان نامعلومی می‌رود؛ اما یک ماه بعد بازمی‌گردد و با «آلیس» آشتی می‌کند. در این قسمت از فیلم، نویسنده و کارگردان نمی‌‌دانند چه می‌خواهند. آن‌ها فیلم را سریع پیش می‌برند و همین امر باعث می‌شود تا مخاطب حتی به روند داستان نیز فکر نکند.

نقد فیلم Mothers Instinct

نقد فیلم Mothers Instinct

نکته جالب توجه و خنده‌دار این است که «تئو» نیز به «سلین» نزدیک‌تر می‌شود و مخاطب دلیل این رابطه را ننمی‌داند. «تئو» او را به جشن تولد خودش دعوت می‌کند که البته این موضوع اصلاً برای «آلیس» خوشایند نیست. مهمانی به طور عادی برگزار می‌شود؛ اما بعد از آن، مادر «سایمون» ناگهان دچار حمله‌ی قلبی شده و به طرز کاملاً ناگهانی می‌میرد.

مادر «سایمون» داروهای قلبش را مصرف می‌خورد، اما کالبدشکافی‌ای که به درخواست «آلیس» انجام شده، هیچ اثری از دارو را در جریان خون او نشان نمی‌دهد. خیلی ناگهانی و باز هم بدون هیچ نقشه و برداشتی صحیح، «آلیس» به «سلین» مشکوک می‌شود که دارو را با یک دارونما جایگزین کرده که تلاش‌های او برای یافتن مدرک، بی‌نتیجه است.

شک «آلیس»، زمانی عمیق‌تر می‌شود که «تئو» بعد از یک واکنش آلرژیک شدید در خانه‌ی «سلین» به بیمارستان می‌رود. «آلیس» این‌طور فکر می‌کند که «سلین» به عمد «تئو» را تشویق کرده غذایی بخورد که به آن حساسیت دارد. کارگردان با این روند پیشروی داستان، به مخاطب خود احترام نمی‌گذارد و همه‌چیز را به‌گونه‌ای احمقانه کنار همدیگر می‌چیند که گویا بیننده کودک است.

اتفاقات به ‌گونه‌ای رقم می‌خورد که «آلیس» و «سایمون» به فکر نقل مکان از همسایگی «سلین» می‌افتند؛ اما در نهایت این دو بعد از اینکه «تئو» در واکنش به دشمنی آن‌ها تهدید به خودکشی می‌کند، از رفتن پشیمان می‌شوند.

بعد از آن شب، «سلین» باز هم با کات خوردن ناگهانی سکانس و نشان ندادن روند داستان، با بی‌هوش کردن شوهر «آلیس» و بریدن مچ دستش، صحنه را به شکل خودکشی صحنه‌آرایی می‌کند و او را می‌کشد. من دوبار این فیلم را تماشا کرده‌ام، اما همچنان نتوانستم قانع شوم که «سلین» به چه علت این کار را انجام داد. این فیلم حتی اگر بخواهد با یک اثر فمنیستی هم باشد، با این اقدام، تمام پلی که ساخته بود را خراب می‌کند.

«آلیس» و «سایمون» به «سلین» آشفته اجازه می‌دهند با آن‌ها بماند؛ اما زمانی که او برای جمع کردن باقی وسایل «سلین» به خانه‌ی او می‌رود، او «سایمون» و «تئو» را بی‌هوش می‌کند. وقتی «آلیس» متوجه این موضوع می‌شود، او و «سلین» با هم درگیر می‌شوند.

«سلین» او را نیز بی‌هوش می‌کند و با قطع کردن دیگ بخار برای ایجاد صحنه‌ی نشت گاز، او و «سایمون» را می‌کشد. او با بستن اتاق «تئو» به همراه باز گذاشتن پنجره، جان او را نجات می‌دهد. اینکه چرا «تئو» انقدر در مقابل «سلین» آسیب‌پذیر است، علامت سوالی بود که هیچگاه پاسخ آن را دریافت نخواهیم کرد. فیلم با به سرپرستگی گرفته شدن «تئو» توسط «سلین» به پایان می‌رسد و این دو در کنار هم لحظات خوشی را در ساحل به اشتراک می‌گذارند. و همینقدر بی منطق، فیلم تمام می‌شود.

جمع‌بندی

نقد فیلم Mothers Instinct
نقد فیلم Mothers Instinct

اولین تجربه کارگردانی «بنوآ دلوم»، نمی‌تواند تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد به عنوان یک اثر سرگرم‌کننده در نظر گرفته شود یا خیر و به طور ناخوشایندی، بین یک درام تاریک و یک ملودرام پرخاشگر قرار می‌گیرد.

فراتر از تعداد انگشت شماری از انتخاب‌های هوشمندانه‌ی نورپردازی که این زنان را در کانون توجه بازجویی قرار می‌دهد، غریزه مادری ظاهری زیبا دارد که توخالی به نظر می‌رسد. وب‌سایت فیگار به این فیلم نمره 1 از 10 را می‌دهد.

سوالات متداول

آیا کیفیت خوب فیلم غریزه مادران منتشر شده است؟

بله. شما می‌توانید کیفیت Web-dl و Bluray این فیلم را دانلود کنید.

نمره IMDb فیلم Mothers’ Instinct چند است؟

کاربران IMDb به این فیلم امتیاز 6.5 را داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم Mothers Instinct چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *