نقد و بررسی انیمیشن جدید گارفیلد (The Garfield Movie) ؛ گربه‌ای که دیگر یک حیوان تنبل نیست

نقد انیمیشن گارفیلد از سوی منتقدان نشان می‌داد که این انیمیشن جدید بسیار ضعیف بوده و نتوانسته آن طور که باید، متخصیص این حرفه را راضی نگه دارد.

انیمیشن جدید گارفیلد، گربه‌ی عاشق لازانیا را دوباره در سال 2024 به روی پرده سینما آورد. فیلم گارفیلد یک انیمیشن کمدی ماجراجویی محصول 2024 است که بر اساس کمیک استریپ گارفیلد «جیم دیویس» کارگردانی شده است.

از صداپیشگان این انیمیشن می‌توان به «کریس پرت» برای شخصیت اصلی گارفیلد، «ساموئل ال جکسون»، «هانا ودینگهام»، «وینگ رهامز»، «نیکلاس هولت»، «هاروی گیلن»، «برت گلدشتاین»، «بوون یانگ» و «اسنوپ داگ» اشاره کرد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


در این فیلم، «گارفیلد» با پدر گمشده‌اش، یک گربه خیابانی به نام «ویک»، متحد می‌شود و مجبور است که او را در یک ماجراجویی پرخطر همراهی کند. در حالی که آن‌ها دست به ماجراجویی‌های خطرناکی زده‌اند، باید با افراد جدیدی روبرو شوند و از چالش‌های سخت عبور کنند.

نقد انیمیشن گارفیلد

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد انیمیشن گارفیلد
نقد انیمیشن گارفیلد

فیلم گارفیلد در تاریخ 24 مه 2024 (4 خرداد 1403) توسط کلمبیا پیکچرز از طریق سونی پیکچرز ریلیزینگ در ایالات متحده اکران شد. این فیلم با وجود دریافت نقدهای منفی از سوی منتقدان، به موفقیت تجاری دست یافت و با بودجه 60 میلیون دلاری، 244 میلیون دلار فروش داشت.

نقد و بررسی منتقدان

نقد انیمیشن گارفیلد

در وبسایت جمع‌آوری نقد راتن تومیتوز، نقد انیمیشن جدید گارفیلد ، 36 درصد از 131 منتقد را توانست راضی کند. اجماع وب‌سایت می‌گویند:

فیلم گارفیلد با سرعتی دیوانه‌وار خود، برای سرگرم کردن بچه‌ها پیش می‌رود؛ اما این ماجراجویی انیمیشنی، شباهت چندانی به شخصیت نمادین «جیم دیویس» ندارد.

وب‌سایت متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، به فیلم امتیاز 31 از 100 را بر اساس 29 نقد اختصاص داد که نشان‌دهنده نقدهای عموماً نامطلوب است. برعکس منقدان، طرفداران از فیلم راضی بودند و تماشاگران نظرسنجی‌شده توسط سینما اسکور به فیلم به‌طور متوسط نمره «B+» در مقیاس A+ تا F دادند.

در یک نقد منفی، «فرانک شک» از هالیوود ریپورتر عدم وفاداری فیلم به کمیک را نقد کرد و نوشت:

همانطور که هر کسی که با شخصیت گربه‌ای نمادین «جیم دیویس» آشناست، می‌داند که گارفیلد دوست ندارد زیاد حرکت کند. او می‌خواهد غذا بخورد، به خصوص پیتزای پپرونی و لازانیا. او دوست دارد دراز بکشد و نظرات کنایه‌آمیز بدهد. به عبارت دیگر، او گربه‌ی فعالی نیست.

«برندون یو» از نیویورک تایمز، از کیفیت انیمیشن انتقاد کرد و گفت که فیلم از نظر بصری، با ترکیباتی که به طرز عجیبی ارزان‌قیمت به‌نظر می‌رسند، بسیار مسطح است.

منتقد نشریه TheWrap، با لحنی ملایم از برخی جنبه‌های فیلم تعریف و اذعان کرد و در نقد انیمیشن The Garfield Movie نوشت:

این فیلم جدید به طور خاص خنده‌دار نیست، اما همچنان یک فیلم بچه‌گانه نسبتاً لذت‌بخش به‌شمار می‌آید.

تحلیل داستانی و ساختاری

نقد انیمیشن گارفیلد
نقد انیمیشن گارفیلد

پس از تقریباً نیم قرن حضور در صفحات کمیک، «گارفیلد» همچنان همان گربه تنبل با علاقه به لازانیا، تنفر از روزهای دوشنبه و بی‌تفاوتی نسبت به صاحبش، «جان آرباکل» باقی مانده است. همانطور که «جیم دیویس» برای اولین‌بار او را به تصویر کشید.

در این انیمیشن، هیچ‌چیز درون گارفیلد عوض نشده است و شما همچنان با یک گربه تنبل و مغرور طرف هستید؛ اما محیط اطراف او، دقیقاً با پیشرفت تکنولوژی دستخوش تغییر شده است و این اتفاق، یکی از بزگ‌ترین نکات مثبت این انیمیشن محسوب می‌شد. کودک امرزوی دیگر با اتفاقات قدیمی دست‌و‌پنجه نرم نمی‌کند و بهتر است که این تنبلی را در قالب پیشرفت‌های اطراف خود ببیند.

درست مانند کودکان امروزی، تمام شخصیت‌ها به‌طور جالبی، به یک چیز اعتیاد دارند: «گارفیلد» به تنبلی و پرخوری، «جان» به حیواناتش و «اودی» به خدمت‌کردن؛ اما آیا تنها راه برای مرتبط کردن این گربه با بچه‌های امروزی و والدین وظیفه‌شناسشان، این است که او را به یک معتاد به گوشی تبدیل کنند؟ شاید می‌شد که او را به عنوان یک گربه درگیر با عناصر دیگر هم نشان داد که بسیار جذاب‌تر به‌نظر برسد.

«گارفیلد» اکنون با صداپیشگی «کریس پرت» صحبت می‌کند که شخصیت کارتونی دیگری از یک اثر باارزش را پس از سفر به سرزمین قارچ و شهر لگو به رزومه خود اضافه کرده است؛ اما صدای «پرت»، مناسب گارفیلد نیست و او نمی‌تواند آن بی‌روح بودن گربه را به تصویر بکشد.

نقد انیمیشن گارفیلد

سادگی متن‌های کمیک «دیویس» به راحتی به یک فیلم بلند تبدیل نمی‌شوند. شخصیت «گارفیلد» در کمیک‌ها، یک عنصر تکراری روزمره و مملو از تنبلی دارد. یک کمدی روزانه که حول‌محور طعنه‌آمیز یک گربه ساخته شده است.

انیمیشن جدید گارفیلد این زمینه را در حدود پنج دقیقه، با یک مونتاژ از بهترین لحظات این گربه را برای ما پوشش می‌دهد. بخش اصلی فیلم، یک سرقت پر سرو‌صدا و شلوغ‌تر است که در آن «گارفیلد» مجبور می‌شود با پدر خیابانی‌اش، «ویک»، وارد یک سرقت شود. اولین تصویری که از او می‌بینیم از طریق یک فلش‌بک در افتتاحیه فیلم است. این یک پیشرفت عجیب و غریب احساسی محسوب می‌شود که در آن سرانجام «گارفیلد»، بر مشکلات رهاشدگی‌اش غلبه می‌کند.

بخش زیادی از ماجرا در مزرعه لبنیاتی اتفاق می‌افتد. ماجراجویی که بر اساس یک گربه چاق شرور، مجبور به انجام آن می‌شوند. برای رسیدن به آن مزرعه، آن‌ها با یک گاو استوایی (با صداپیشگی وینگ رهامز) آشنا می‌شوند که بعد از یک عمر بازی به عنوان طلسم شرکتی، افسرده شده است و می‌خواهد به دنبال معشوقه‌اش بگردد. شخصیتی که از این گاو می‌بینیم، به مراتب از دیگر شخصیت‌ها بهتر است و بیننده به‌راحتی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

در همین حال، صحنه‌ای در کارخانه که شامل تله‌های مرگ است، برای مخاطب یادآور فیلم جنگ ستارگان: اپیزود دوم – حمله کلون‌ها می‌شود. فیلم گارفیلد با هجوم اشاره‌هایش به فرهنگ عامه، به شدت شبیه انیمیشن شرک می‌شود و این چیزی نبود که به مذاق منتقدان خوش بیاید. آن‌ها واقعاً یک گارفیلد جدید می‌خواستند که به سنت‌های خودش، پایبند باشد.

جمع‌بندی

نقد انیمیشن گارفیلد

انیمیشن The Garfield Movie پس از آن اقتباس‌های لایو اکشن در سال‌های گذشته، این گربه‌ی نارنجی رنگ را دوباره به دنیای انیمیشن بازمی‌گرداند و به طرز خوشایندی یادآور آثار هنری ساده الهام‌بخش کمیک استریپ آن است؛ اما متأسفانه، آنچه واقعاً از اثر «جیم دیویس» برداشت شده، بسیار کم بوده و انیمیشن نمی‌تواند آن تنبلی همیشگی گارفیلد را به رخ بکشد که گاهی اوقات نیاز است.

اجرای بی‌احساس «کریس پرت» در نقش «گارفیلد» معتاد به گوشی هم کمکی به پیش‌روی داستان نمی‌کند. این فیلم با طعنه‌زدن به برخی از فرهنگ‌های عامه که کودکان درگیر آن هستند، خودش را از کمیک متمایز می‌کند و این اتفاق، نکته مثبت انیمیشن محسوب می‌شود.

نمره وب‌سایت فیگار به این انیمیشن، 6 از 10 است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد انیمیشن گارفیلد چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *