نقد و بررسی فیلم جن گیر (The Exorcism 2024) ؛ فرمان کلیشه دهه 70 با داستانی متفاوت

در نقد فیلم جن گیر ، بررسی می‌شود که هالیوود چگونه این داستان کلیشه‌ای را مستقیماً از دهه 70 میلادی برمی‌دارد و در نهایت با تغییرات اندک، به آن می‌پردازد.

جن گیر (2024) یک فیلم ترسناک، فانتزی و ماورایی است که فروپاشی روانی یک بازیگر پر دردسر، «آنتونی میلر» را در طول فیلمبرداری یک فیلم ترسناک بررسی می‌کند. این فیلم که شب گذشته منتشر شد، با الهام از تولید نفرین‌شده جن گیر، رویکرد فرامتنی خود را به نمایش گذاشت.

بازیگرانی همچون «راسل کرو» در نقش «آنتونی میلر»، بازیگری که وضعیت روحی رو به وخامت او در صحنه فیلمبرداری یک فیلم ترسناک، باعث ایجاد شک و تردید در دخترش «لی» (با بازی رایان سیمپکینز) می‌شود. او نمی‌داند که آیا دلیل این وضعیت، اعتیادهای گذشته‌ی پدرش است یا اینکه علت شوم‌تری پشت این ماجرا وجود دارد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


کارگردانی این اثر برعهده «جاشوا جان میلر» است که فیلمنامه‌ی آن را نیز به همراه «م.آ. فورتین» به طور مشترک نوشته بود. «سم ورثینگتون»، «کلویی بیلی»، «آدام گلدبرگ»، «آدریان پاسدار» و «دیوید هید پیرس» از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

نقد فیلم جن گیر

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید

نقد فیلم جن گیر
نقد فیلم جن گیر

فیلم جن گیر توسط کمپانی ورتیکال (Vertical) در تاریخ 21 ژوئن 2024 (1 تیر 1403) در سینماهای ایالات متحده اکران شد و در تاریخ 9 ژوئیه 2024 (19 تیر 1403) روی پلتفرم‌های دیجیتال در دسترس قرار گرفت.

نقد و بررسی منتقدان

نقد فیلم جن گیر

در وبسایت جمع‌آوری نقد راتن تومیتوز، 30 درصد از 98 نقد منتقدان مثبت بود که این فیلم را با میانگین امتیاز 4.7 از 10، به ثبت رساند. اجماع وب‌سایت درباره نقد جن گیر می‌گویند:

فیلم، بازی درخشان «کرو» را تا حدی در این اثر با رویکرد فرامتنی در ژانر تسخیر به نمایش می‌گذارد؛ اما در نهایت بزرگ‌ترین گناه جن‌گیر، تکرار کلیشه‌ها است.

متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، به فیلم امتیاز 46 از 100 را بر اساس 20 نقد اختصاص داد که نشان‌دهنده نقدهای عموماً نامطلوب است. تماشاگران نظرسنجی‌شده توسط سینما اسکور به فیلم به‌طور متوسط نمره «D» در مقیاس A+ تا F دادند. این در حالی است که نظرسنجی‌ها توسط وب‌سایت پست‌ترک (PostTrak)، امتیاز 38% بودند.

«کشتیج روات»، منتقد نام‌آشنای هندی در نقد فیلم The Exorcism گفت:

حتی بازیگری در حد و اندازه «راسل کرو» هم نمی‌تواند این فیلم را از سطح متوسط فراتر ببرد.

«چارلز کرکلند جونیور» در نقد خود برای راجر ابرت نوشت:

جن گیر تمرینی در روایت داستانی و جلوه‌های بصری خلاقانه است که سعی در خلق نوع جدیدی از وحشت دارد که موفق به این امر نمی‌شود.

منقد گاردین نیز در نقد فیلم جن گیر گفت:

با فرو رفتن فیلم به پرده‌ی سوم شومش، آشفتگی دوران ساخت به طور کامل آشکار می‌شود و ما شاهد تلاش‌های طاقت‌فرسای تدوین‌گران در اتاق تدوین کابوس‌مانند هستیم که سعی می‌کنند از بی‌معنی‌بودن، سر در بیاورند.

تحلیل روایی داستان

نقد فیلم جن گیر
نقد فیلم جن گیر

فیلم «میلر» که در ابتدا با عنوان پروژه جرج تاون برای پخش در سینماها در نظر گرفته شده بود، اکنون با عنوانی جدید و خسته‌کننده به اکران سینماها درآمده است. فیلم جن‌گیر، ساخته «جاشوا جان میلر»، یک اثر ضعیف تلقی می‌شود که بازیگری «راسل کرو» هم نمی‌تواند به جذابیت آن بیافزاید. این عنوان به عنوان فیلم، حتی از کلیشه هم فراتر رفته و گویاً هالیوود صرفاً سعی دارد تا نام تجاری این اثر را ادامه دهد.

جن‌گیر 2024 تحت تأثیر یک تصادف سورئال قرار دارد. فیلم آقای «میلر» در تکرار کلیشه کم نمی‌گذارد و دقیقاً همانطور که انتظار داریم، با یک مقدمه‌ی تکراری پیش می‌رود. در ابتدای فیلم، شاهد داستانی هستیم که در آن حین فیلمبرداری یک فیلم ترسناک، یکی از بازیگران که سابقه‌ی اعتیاد دارد، دچار مشکلاتی روحی شده و رفتارهای عجیب و غریبی از خود بروز می‌دهد. با چنین مقدمه‌ای، توصیه کردن فیلم جن‌گیر برای دیدن، دشوار می‌شود.

خوشبختانه، پس از دیدن چنین مقدمه‌ای، شاهد حضور قابل اعتماد و محکم «راسل کرو» هستیم که باعث می‌شود حتی زمانی که فیلم در نهایت به هرج و مرج به سر می‌برد، ما بتوانیم به دیدن آن بپردازیم. در پرده ابتدایی، «میلر» از یک یا دو جلوه بصری هوشمندانه برای تثبیت مفهوم فیلم استفاده می‌کند که حداقل در نیمه اول فیلم، نویدبخش به نظر می‌رسد.

«راسل کرو» در نقش «آنتونی میلر»، یک ستاره سابق سینما ظاهر می‌شود که خیلی قبل از اینکه شیطان به معنای واقعی کلمه در روح او نفوذ کند، با شیاطین درونی‌اش دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد. در پرده دوم، زیاده‌روی‌های فیلمنامه‌ای که «آنتونی» نوشته است، شروع به آشکار شدن می‌کند.

مشکلات «آنتونی» با اعتیاد و حس گناه عمیق نسبت به مرگ زودهنگام همسرش ترکیب شده است. او از دختر آشفته‌اش «لی»، دور افتاده و فیلم هم اشاره‌ای دست‌و‌پا شکسته به این موضوع دارد.

«کرو» با القای آسیب‌پذیری و جرقه‌ای از ناامیدی به شخصیتش، این صحنه‌های اولیه را پیش می‌برد. «میلر» که برای فیلم کمدی ترسناک دختران نهایی (The Final Girls) شناخته می‌شود، با خلق دیالوگ‌های چالش‌برانگیز بین «آنتونی» و «لی» و ایجاد یک محیط کاری خصمانه در صحنه فیلمبرداری، با جنبه‌های روان‌شناختی داستان دست و پنجه نرم می‌کند و در حالی که تعاملات «آنتونی» با یک کارگردان (آدام گلدبرگ)، نبردهای درونی تاریک او را برجسته می‌سازد، تنش‌های آن‌ها پس از اوج اجتناب‌ناپذیر «آنتونی» و باز شدن او برای نفوذ جهنمی، دیگر بالا نمی‌گیرد.

دیگر شخصیت‌ها با درجات مختلفی، سعی در عمیق‌تر کردن عناصر ملودرام، مانند پدر «جورج کانر» دارند. «پیرس» کنایه‌ای به فیلم آورده که جن‌گیر می‌توانست خیلی بیشتر از آن استفاده کند.

با ادامه تولید پرفشار و مشاهده‌ی افول سریع روانی پدرش توسط «لی»، «میلر» سعی می‌کند در مورد اینکه چه چیزی روی او تأثیر می‌گذارد، شک ایجاد کند.

جن‌گیر ساخته‌ی «جاشوا جان میلر» که تنها با حضور «راسل کرو» تقویت می‌شود، تحت تأثیر حماسه‌ی بدِ پس از تولید و داستانی که با تدوین‌های گیج‌کننده به هم ریخته شده، به خطر افتاده است.

جمع‌بندی

نقد فیلم جن گیر
نقد فیلم جن گیر

تنها برگ برنده‌ی فیلم جدید جن‌گیر، ایده‌اش است. این اثر یک چرخش فراداستانی به‌شمار می‌آید که روی تولید به هم ریخته‌ی فیلم اصلی جن‌گیر پیش می‌رود و نمی‌تواند خودش ر به عنوان یک اثر ترسناک که از کلیشه‌ها برخوردار است، ثابت کند.

این فیلم حتی به ‌اندازه تریلر‌هایش نیز ذره‌ای ترسناک نیست؛ اما فکر اینکه بازیگری مانند «راسل کرو» امکان دارد تا آخر عمرش محکوم به بازی در چنین آشغال‌های ضعیفی در این ژانر باشد، به اندازه‌ی کافی ‌وحشتناک به‌نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم جن گیر چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *