بهترین سیتکام های تاریخ تمام دوران که باید تماشا کنید

بهترین سیتکام های تاریخ با شوخی‌ها و شخصیت‌های جذابشان می‌توانند خنده را بر لبانتان بنشانند و برای مدتی شما را از غم و غصه‌های زندگی دور کنند.

احتمالاً هنگامی که نام سیتکام را می‌شنوید، سریال‌هایی همچون دوستان (Friends) و یا اداره (The Office) به یاد شما خواهند آمد. البته که این سریال‌ها از بهترین سیتکام ها هستند؛ اما بهتر است بدانید که مجموعه‌های بسیار زیاد دیگری وجود دارند که شما همین حالا می‌توانید به تماشای آن‌ها بپردازید.

در ابتدا شاید معنی سیتکام برای برخی افراد ناشناخته باشد. واژه سیت کام از دو بخش Sit مخفف Situation به معنی موقعیت و Com مخفف Comedy به معنی کمدی تشکیل شده است. ترکیب این دو کلمه، Situation Comedy یا کمدی موقعیت را می‌سازد.

اولین سیتکام‌ها، اصولا در یک موقعیت یا مکان نسبتاً ثابت قرار داشتند. خانه یا محل کار، یکی از مکان‌هایی است که اکثر بهترین سیتکام های دنیا در آن جریان داشتند؛ اما این مفهوم مکان ثابت، در برخی از سیتکام‌های امروزی رعایت نمی‌شود. همچنین یکی دیگر از معیارهای این سریال‌ها، وجود صدای خنده تماشاچیانی است که در هنگام فیلمبرداری در صحنه حضور داشتند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید: بهترین انیمیشن های سیتکام در تاریخ سینما

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


به طور کلی، سیتکام های معروف دارای یک داستان کلی و طولانی نیستند. درواقع یک داستان بزرگ و با اهمیت وجود ندارد که در این آثار حول‌محور آن بچرخد. در عوض، هر اپیزود داستان‌هایی کوچک را روایت می‌کند.

بهترین سریال های سیتکام

در ادامه لیست بهترین سیتکام های جهان را مشاهده خواهید کرد. این لیست به انتخاب تیم تحریریه فیگار و بر اساس نمرات IMDb نوشته شده است.

بهترین سیتکام های تاریخ
بهترین سیتکام های تاریخ

بهترین سریال های سیتکام تنوع بسیار زیادی دارند. برخی از آن‌ها به داستان‌های روزمره چند کارمند می‌پردازد و برخی دیگر یک پدر بزرگ نابغه را در کنار فرزندش به نمایش می‌گذارند.

شاهزاده تازه بل ایر (The Fresh Prince of Bel-Air)

بهترین سیتکام های تاریخ
بهترین سیتکام های تاریخ
  • بازیگران: ویل اسمیث، آلفونسو ریبیرو، جیمز اوری، کارین پارسونز
  • سال انتشار: 1996-1990
  • امتیاز: 7.9
  • تعداد قسمت: 148

سریال شاهزاده تازه بل-ایر (The Fresh Prince of Bel-Air) یکی از سیتکام های برتر محبوب دهه 90 میلادی است که به خاطر طنز جذاب، شخصیت‌های دوست‌داشتنی و داستان‌های سرگرم‌کننده‌اش مورد تحسین قرار گرفته است.

این مجموعه، یک سیتکام کلاسیک محسوب می‌شود که همچنان پس از گذشت سال‌ها جذابیت خود را حفظ دارد و هر فردی می‌تواند از آن لذت ببرد. اگر به دنبال یک سریال کمدی سرگرم و دلگرم‌کننده هستید، این سریال را به شما توصیه می‌کنیم.

تئوری بیگ بنگ (The Big Bang Theory)

بهترین سیتکام های تاریخ
بهترین سیتکام های تاریخ
  • بازیگران: جیم پارسونز، کالی کوکو، جانی گالکی، سیمون هلبرگ
  • سال انتشار: 2019-2007
  • امتیاز: 8.1
  • تعداد قسمت: 208

سریال تئوری بیگ بنگ (The Big Bang Theory) یکی از محبوب‌ترین سیتکام های جدید میلادی بود که به خاطر طنز خاص خود، شخصیت‌های دوست‌داشتنی و داستان‌های سرگرم‌کننده‌اش مورد تحسین قرار گرفت.

این سریال حول محور چهار دوست دانشمند به نام‌های «شلدون»، «لئونارد»، «هاوارد» و «راج» می‌چرخد که در پاسادینای کالیفرنیا زندگی می‌کنند. «شلدون» و «لئونارد» با یکدیگر هم‌خانه هستند و در همسایگی «پنی» زندگی می‌کنند. «هاوارد» و «راج» نیز همکار هستند و در کنار یکدیگر، با هم رقابت جذابی را به نمایش می‌گذارند.

این سریال به دلیل طنز خاص خود که بر پایه شوخی‌های علمی، ارجاعات فرهنگی و موقعیت‌های خنده‌دار بنا شده است، شناخته می‌شود. شوخی‌های تئوری بیگ بنگ می‌توانند برای مخاطبانی که با علم و فرهنگ عامه آشنا هستند، جذاب باشد. علاوه بر این، شخصیت‌های «تئوری بیگ بنگ» به‌خوبی پیشرفت می‌کنند و برای مخاطب قابل‌درک هستند. «جیم پارسونز» در نقش شلدون کوپر، اجرایی فوق‌العاده دارد و بقیه بازیگران نیز به‌خوبی از او پشتیبانی می‌کنند.

فریزر (Frasier)

بهترین سیتکام های تاریخ
بهترین سیتکام های تاریخ
  • بازیگران: چاسک اسپنس، امیلی بلانت، راف اسپال، تام هیوز
  • سال انتشار: 2004-1993
  • امتیاز: 8.2
  • تعداد قسمت: 263

فرزیر نیز یکی از بهترین سیتکام های امریکایی است که در واقع از سریالی که از آن نشأت گرفته، پیشی گرفت. «فراژر کرین» (Kelsey Grammer) اولین‌بار در سیتکام محبوب چیرز که در زمان پخش یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی بود، حضور پیدا کرد. او یک روانپزشک باهوش بود که علیرغم تفاوت‌هایش، با افراد حاضر در بار معاشرت می‌کرد و به نحوی با آن‌ها کنار می‌آمد.

در سیتکام اختصاصی خودش، او به خانه‌ی پدرش بازگشت و مجبور شد از نظر هوش، با برادر به همان اندازه باهوشش، «نایلز»، رقابت کند.

آشنایی با مادر (How I Met Your Mother)

بهترین سیتکام های تاریخ
بهترین سیتکام های تاریخ
  • بازیگران: جاش رادنر، نیل پاتریک هریس، کوبی اسمالدرز، آلیسون هانیگان
  • سال انتشار: 2014-2005
  • امتیاز: 8.3
  • تعداد قسمت: 208

اگر طرفدار سریال‌های سیتکام کمدی باشید، احتمالا با سریال مشهور آشنایی با مادر (How I Met Your Mother) آشنا هستید. داستان این سیتکام درباره مردی است که در آینده درحال تعریف‌کردن داستان آشنایی خودش با مادر فرزندانش برای آن‌ها بود. ما در طول این سریال می‌توانیم داستان‌های جالب و خنده‌داری که برای او و دوستانش در گذشته رخ می‌دادند را مشاهده کنیم.

هنگام پایان این سریال، ساخت یک اسپین آف با نام How I Met Your Dad به طور رسمی تایید شد؛ اما طولی نکشید که این سریال پیش از مراحل تولید، به ثمر نرسید. اکنون و پس از گذشت چندین سال، سریال جدیدی با نام How I Met Your Father ساخته شد که درواقع همان اسپین آف کنسل شده است.

بروکلین نه نه (Brooklyn Nine-Nine)

بهترین سیتکام های تاریخ
بهترین سیتکام های تاریخ
  • بازیگران: اندی سمبرگ، ملیسا فومرو، آندره براگر، استفانی بئاتریز
  • سال انتشار: 2021-2013
  • امتیاز: 8.4
  • تعداد قسمت: 153

در دوره‌ای که کمدی‌های محیط کار با گروه‌های عجیب و غریب، جزو بهترین سیتکام های کمدی بودند، بروکلین نه نه به دنبال فضایی جدید برای این فرمول رفت. این سریال ماجراهای یک کلانتری خیالی از اداره پلیس نیویورک (NYPD) را دنبال می‌کند که ریاست آن برعهده‌ی یک کاپیتان جدی است که باید با کارهای عجیب و غریب کارآگاهانش، به خصوص «جیک پراتیتا» کنار بیاید.

درخشش سایر بازیگران سریال از جمله «استفانی بیتریز»، «تری کروس» و زنده‌یاد «آندره بروگر» نیز به جذابیت سریال افزوده است. این سیتکام جدید با دریافت تحسین گسترده به خاطر شخصیت‌های دوست‌داشتنی و ارتباط عالی بین بازیگران بااستعدادش، طرفداران وفاداری پیدا کرد.

زیاد ذوق‌زده نشو (Curb Your Enthusiasm)

بهترین سیتکام های تاریخ
بهترین سیتکام های تاریخ
  • بازیگران: لری دیوید، جف گارلین، شریل هاینز، سوزی اسمن
  • سال انتشار: 2024-2000
  • امتیاز: 8.8
  • تعداد قسمت: 120

«لری دیوید» که قبلاً با سریال ساینفلد در خلق یکی از تحسین‌شده‌ترین سیتکام‌های تمام دوران سهیم بود، آماده شد تا با کناره‌گیری از شور و هیجان، دوباره این کار را انجام دهد. در سال 1999، او یک ویژه برنامه‌ی یک ساعته با عنوان لری دیوید: کناره‌گیری از شور و هیجان منتشر کرد که قرار بود یک برنامه‌ی مستندنمای تک قسمتی باشد.

آن یک ساعت محتوا به سریال زیاد ذوق‌زده نشو، یک سریال نمادین برای شبکه‌ی HBO که اولین‌بار در سال 2000 به انتشار رسید، تبدیل شد. هرچند سریال برخلاف آن ویژه برنامه به سبک مستندنما ساخته نشد، اما این کمدی سیاه از بداهه‌پردازی برخی از بهترین کمدین‌های حال حاضر، از جمله «لری دیوید»، «جف گارلین» و «چریل هاینز» استفاده می‌کند که بسیار خاص است.

همیشه بازی (Still Game)

بهترین سیتکام های تاریخ

  • بازیگران: گرگ همفیل، فورد کایرنان، پل رایلی، جین مک کاری
  • سال انتشار: 2019-2002
  • امتیاز: 8.9
  • تعداد قسمت: 63

سریال همیشه بازی یک سیتکام اسکاتلندی محبوب است که به خاطر طنز دلچسب، شخصیت‌های دوست‌داشتنی و به تصویر کشیدن زندگی روزمره در گلاسکو مورد تحسین قرار گرفته است.

سریال همیشه بازی یک سیتکام کلاسیک محسوب می‌شود که به خوبی طنز، شخصیت و فرهنگ اسکاتلندی را به تصویر می‌کشد. اگر به دنبال یک سریال کمدی سرگرم‌کننده و دلچسب هستید که شما را به خنده وادارد، این سریال را به شما توصیه می‌کنیم.

ساینفلد (Seinfeld)

بهترین سیتکام های تاریخ
بهترین سیتکام های تاریخ
  • بازیگران: جری ساینفلد، لری دیوید، جیسون الکساندر، مایکل ریچاردز
  • سال انتشار: 1998-1989
  • امتیاز: 8.9
  • تعداد قسمت: 173

سریال ساینفلد که اغلب به عنوان سریالی در مورد هیچ چیز شناخته می‌شود، داستان گروهی از دوستان، از جمله نسخه‌ی داستانی‌شده‌ی خودِ «جری ساینفلد» (استندآپ کمدین)، را دنبال می‌کند که باهم در شهر نیویورک زندگی می‌کنند. بر خلاف شخصیت‌های معمولی سیتکام‌ها، چهار دوست اصلی در سریال ساینفلد، خودخواه، لوس و برای بیشتر اطرافیانشان آزاردهنده هستند؛ اما جالب اینجاست که دنبال کردن این چنین شخصیت‌هایی در طول سریال، بسیار خنده‌دار است.

این سیتکام شامل 173 قسمت در 9 فصل، بین سال‌های 1989 تا 1998 بود و به همان اندازه میراثی برجای گذاشته است. ساینفلد پر از لحظات خنده‌دار، موقعیت‌های اجتماعی عجیب و غریب و شخصیت‌های دیوانه‌وار است و از کلیشه‌های رایج سیتکام‌ها سرپیچی می‌کند.

نشریات متعددی از جمله رولینگ استون و اینترتیمنت ویکلی، این سریال را به عنوان یکی از بهترین برنامه‌های تلویزیونی تاریخ معرفی کرده‌اند.

دوستان (Friends)

بهترین سیتکام های تاریخ
بهترین سیتکام های تاریخ
  • بازیگران: جنیفر آنیستون، لیزا کودرو، دیوید شویمر، متیو پری
  • سال انتشار: 2004-1994
  • امتیاز: 8.9
  • تعداد قسمت: 234

سریال دوستان، یکی از بهترین سیتکام ها برای یادگیری زبان است که به مدت ده فصل، از سال 1994 تا 2004 پخش شد و همچنان با هواداران پرشوری که خاطرات خوشی با آن دارند، مورد توجه قرار می‌گیرد. قسمت ویژه‌ی دورهمی این سریال نیز در سال 2021 با جلب توجه عظیمی همراه بود.

این سریال به زندگی روزمره شش فرد جوان می‌پردازد که در تلاش هستند تا با فراز و نشیب‌های زندگی در منهتنِ نیویورک کنار بیایند. اگرچه همه آن‌ها در ابتدا دوستان خوبی بودند، اما عشق‌هایی میان شخصیت‌ها شکل گرفت و منجر به خلق برخی از نمادین‌ترین زوج‌های سیتکام تاریخ، مانند «راس» و «ریچل» شد.

دوستان همچنان یکی از ارکان اصلی فرهنگ عامه است و بسیاری از سریال‌های دیگر تلاش کرده‌اند تا موفقیت آن را تکرار کنند؛ اما حتی سریال‌هایی که تا حدودی در این امر موفق بوده‌اند، به پای میراث این سیتکام نرسیدند. منتقدان نیز این سریال را دوست داشتند و در طول یک دهه پخش آن، نامزد دریافت 62 جایزه‌ی امی ساعات پربیننده شد.

اداره (The Office)

بهترین سیتکام های تاریخ
بهترین سیتکام های تاریخ
  • بازیگران: جنا فیشر، مایکل اسکات، یان لوینسون، دوایت شروت
  • سال انتشار: 2013-2005
  • امتیاز: 9.0
  • تعداد قسمت: 188

نسخه آمریکایی سریال اداره، با وجود تحسین فراوانی که نسخه اصلی دریافت کرده بود، یکی از نمونه‌های نادر بازسازی‌های موفق در تلویزیون است که از نسخه اصلی‌اش هم بهتر بود. این سریال زندگی کارمندان شعبه‌ی اسکرانتونِ شرکتی را دنبال می‌کند که توسط رئیس عجیب و غریب‌شان، «مایکل اسکات»، مدیریت می‌شوند.

مانند سریال اصلی، اداره نیز به دنبال این است که نشان دهد خنده و طنز را می‌توان حتی در معمولی‌ترین موقعیت‌های کاری پیدا کرد. این سریال نسبت به نسخه اصلی، احساسات بیشتری را نیز به تصویر می‌کشد و خودش را به یکی از بهترین سریال های سیتکام کمدی تبدیل می‌کند.

این سیتکام با بازیگران جذاب، موقعیت‌های خنده‌دار، شخصیت‌های به یاد ماندنی و کمی چاشنی عاشقانه، توانسته بود نظر همه‌ی سلیقه‌ها را جلب کند. «مایکل اسکات» با بازی «استیو کارل»، به خاطر رویکرد دست‌وپا چلفتی و نامناسبش به همه چیز، به یک شخصیت نمادین تلویزیون تبدیل شد.

این سریال که از سال 2005 تا 2013 به مدت 9 فصل در 188 قسمت از شبکه‌ی NBC به انتشار رسید، موفق به کسب چهار جایزه‌ی امی ساعات پربیننده و یک جایزه‌ی گلدن گلوب شد.

سوالات متداول

بهترین سریال سیتکام از نگاه هواداران، کدام مجموعه است؟

سریال دوستان، یکی از بهترین سیتکام ها برای یادگیری زبان است که به مدت ده فصل، از سال 1994 تا 2004 پخش شد و همچنان با هواداران پرشوری که خاطرات خوشی با آن دارند، مورد توجه قرار می‌گیرد.

سریال اداره چند قسمت دارد؟

این سریال که از سال 2005 تا 2013 به مدت 9 فصل در 188 قسمت از شبکه‌ی NBC به انتشار رسید، موفق به کسب چهار جایزه‌ی امی ساعات پربیننده و یک جایزه‌ی گلدن گلوب شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب بهترین سیتکام های تاریخ چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *