نقد فیلم ددپول و ولورین (Deadpool & Wolverine)؛ فیلمی که ارزش انتظار را داشت

بیایید به نقد فیلم ددپول و ولورین (Deadpool & Wolverine) بپردازیم تا ببینیم که آیا این اثر توانسته به عنوان یکی از برترین فیلم‌های سال، عملکرد خوبی داشته باشد یا خیر؟

بعد از اینکه «دیزنی» کمپانی «فاکس قرن بیستم» را خریداری کرد، بسیاری از طرفداران دنیای ابرقهرمانی «فاکس» نگران بودند که چه بلایی سر فرانچایزهای مردان ایکس و ددپول خواهد آمد؟ استودیو «مارول» تصمیم گرفت «ددپول» و شخصیت‌های دیگر را به دنیای سینمایی خود بیارود و حالا که بحث چند جهانی داغ شده، فرصتی بهتر از این گیر نمی‌آید.

در آخر قسمت سوم ددپول در دست ساخت قرار گرفت تصمیم بر این بود که ادامه داستان آن در دنیای سینمایی مارول (MCU) روایت شود. بالاخره پس از مدت‌ها انتظار و منتشر شدن انواع تئوری و شایعات، فیلم Deadpool & Wolverine اکران شد. این اثر از همان ابتدا با اعلام اینکه «هیو جکمن» دوباره نقش «ولورین» را در آن ایفا می‌کند، طرفداران را هیجان‌زده کرد و باعث شد انتظارات به بالاترین حد ممکن برسد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


از طرفی دیگر روز به روز حضور شخصیت‌های مختلف در این فیلم تایید و تکذیب می‌شد و ماجرا تا جایی پیش رفت که بسیاری از ما تصور یک فیلم در حد انتقام جویان: پایان بازی را در سر داشتیم؛ اما در نقد فیلم ددپول 3 متوجه می‌شویم که آیا این اثر توانسته بک تصویر ماندگار از خود به جا بگذارد یا خیر؟

نقد فیلم ددپول و ولورین

در ادامه لیست مطالب نقد فیلم ددپول و ولورین را مشاهده خواهید کرد.

نقد فیلم ددپول و ولورین
نقد فیلم ددپول و ولورین

مدتی قبل از اکران، نقد ددپول و ولورین توسط منتقدان منتشر شد و با نمرات متفاوتی همراه بود. بسیاری از آن‌ها فیلم را تحسین می‌کردند و برخی دیگر نمرات به شدت پایینی به آن می‌دادند. قبل از هر چیزی بیایید تحلیل فیلم Deadpool & Wolverine توسط منتقدان را مشاهده کنیم.

نقد فیلم Deadpool & Wolverine توسط منتقدان

نقد فیلم ددپول و ولورین

همانطور که گفته شد، نقد فیلم ددپول و ولورین توسط منتقدان با نمرات متفاوتی همراه بوده است. این فیلم توانست از وب‌سایت Rotten Tomatoes نمره 81 از 100، از وب‌سایت IMDB نمره 8.3 از 10 و از وب‌سایت Metacritic نمره 56 از 100 را دریافت کند. نظر منتقدان در مورد این فیلم را مشاهده کنید:

Original-Cin / جان کرک: 100

این فیلم با وجود خشونت زیاد و شوخی‌های کودکانه، سرگرم‌کننده است. پر از اشاره‌های نوستالژیک به دوران طلایی کمیک است که طرفداران قدیمی و جدید از آن لذت خواهند برد.

Collider / راس بونیم: 80

Deadpool & Wolverine مشتی است که MCU به آن نیاز داشت و در نهایت پتانسیل کامل «ددپول» با بازی «رایان رینولدز» را نشان می‌دهد.

Consequence / لیز شانن میلر: 75

Deadpool & Wolverine در بدترین لحظات قابل تحمل است و در لحظات خوب بسیار سرگرم کننده است؛ اما اگر انتظار دارید Deadpool & Wolverine توضیحی واضح در مورد وضعیت چندجهانی مارول پس از ادغام دیزنی و فاکس (و سایر معاملات مرتبط) ارائه دهد، باید انتظارات خود را پایین بیاورید.

RogerEbert.com / مت زولر سایتس: 63

محصول نهایی با روح این فرانچایز وفادار است در حالی که طنز خودآگاه و شکستن دیوار چهارم را تا جایی پیش می‌برد که همه چیز به نظر یک جرات شبیه می‌رسد: چقدر می‌توانیم نقل قول‌های کنایه‌آمیز را در مورد صداقت در حالی که هنوز روی احساسات مخاطب تأثیر می‌گذاریم، بزرگ کنیم؟

Little White Lies / دیوید جنکینز: 50

Deadpool & Wolverine ساخته شده توسط «شاون لوی» ترکیبی از خوب و بد است، قطعا غیرقابل تحمل نیست و حتی دارای چند تکه نوستالژی احساسی است که بلافاصله با کنایه‌های کودکانه تضعیف نمی‌شوند، اما در بیشتر موارد ویژگی‌های پراکنده‌ی یک کمدی نمایشی دانشکده را دارد.

Entertainment Weekly / جردن هافمن: 42

این فیلم دو ساعت شوخی‌های سطحی است که در نهایت به بزرگترین قسمت از سریال Family Guy تبدیل می‌شود. آنقدر تلاش می‌کند باهوش به نظر برسد که در نهایت باعث خجالت می‌شود.

نقد و بررسی فیلم ددپول و ولورین

نقد فیلم ددپول و ولورین
نقد فیلم ددپول و ولورین

مهم نیست که از زمان اتمام انتقام‌جویان: پایان بازی، از دنیای سینملیی مارول لذت نبرده‌اید یا نسبت به بقیه‌ی حماسه مولتی‌ورس خوشبین هستید یا نه، برای شیمی فوق‌العاده «ددپول» و «ولورین» این فیلم را باید تماشا کنید.

MCU سال‌ها است که متورم و بی‌هدف است و زمان آن رسیده که کسی کمی از باد آن را خالی کند و با آن سرگرم شود. از این نظر، Deadpool & Wolverine یک پُف سینمایی بی‌نظیر و به‌موقع است که با اعتماد به نفس و راحتی در فضای ایجاد شده برای تغذیه‌ی آینده این دنیای سینمایی منتشر شد.

این فیلم به تنهایی نمی‌تواند MCU را از سوءهاضمه‌ی بزرگش نجات دهد، اما یک اعتراف گناه دلپذیر است که نشان می‌دهد مارول هنوز می‌تواند وقتی واقعاً مهم است، بلند و با افتخار فریاد بزند.

این فیلم کمدی ابرقهرمانی «شاون لوی» با شروع انفجاری آغاز می‌شود، با ددپولی که قبل از تمام شدن آرم مارول استودیوز در حال شوخی کردن است و تقریباً بلافاصله با سازمان TVA درگیر می‌شود. در این بخش ابتدایی فیلم انرژی فوق‌العاده‌ای وجود دارد. بالاخره این اولین حضور ددپول در MCU است و نمی‌توانید مطمئن باشید چه حرف‌های احمقانه و خنده‌داری از دهانش بیرون می‌آیn.

با یک دهه داستان‌سرایی مارول استودیوز برای مسخره کردن، Kرایان رینولدزL با شوخی‌هایی در مورد هر گوشه‌ای از خط زمانی مقدس، به سرعت شروع به کار می‌کند. تسلط «رینولدز» بر شوخی‌های سریع و تیز «وید ویلسون» بی‌نظیر است.

با اعمال شوخی‌هایش بر وضعیت فعلی دنیای سینمایی مارول، او می‌تواند این فرنچایز خودمحور را به زمین بیاورد. شما می‌توانید تقریباً ببینید که «رینولدز» چطور یک پوشه پر از جوک‌های تمرکز شده روی «کوین فایگی» را روی میز می‌کوبد و هر کدام را ضبط می‌کند.

نقد فیلم ددپول و ولورین

یکی از بزرگترین سوال‌ها در مورد Deadpool & Wolverine این بود که آیا درجه‌بندی R در MCU برای حفظ لحن کثیف و خشنی که ددپول را از بقیه جدا کرده بود کافی است یا خیر؟

تمامی رفتارها و شوخی‌های این شخصیت سر جایش است و اگر دوست دارید هر ده ثانیه شاهد فحش‌های متعدد «وید» و «لوگان» باشید، این فیلم شما را راضی خواهد کرد. البته تا جایی می‌توان فهمید که برخی از شوخی‌ها سریعاً تمام می‌شوند و به گویی سانسور کوچکی در میان ماجرا وجود دارد.

10 دقیقه هم از فیلم Deadpool & Wolverine نمی‌گذرد که «وید» با خوشحالی خاطرات ما از «لوگان»، شخصیت و فیلم «جیمز منگولد» در سال 2017 را نابود کرد. این یک طناب باریکی است که Deadpool & Wolverine باید روی آن راه برود، فیلم لوگان هنوز هم به عنوان یکی از نقاط اوج سینمای ابرقهرمانی شناخته می‌شود و حتی اگر مخاطبان بیشتر یا کمتر به ایده واریانت‌ها عادت کرده‌اند، بازگرداندن «هیو جکمن» با تمام شکوه‌اش هنوز هم خطر نابود کردن خاطرات گذشته را دارد.

«جکمن»، بازیگری که به خاطر نمایش بزرگ و توانایی در بازی خوب «ولورین» شناخته شده است، به نقش بازمی‌گردد و به وضوح از هر بمب افکنی و خشم بی‌حد و حصر لذت می‌برد. او نقش خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کرده و توانسته آن «ولورین» بی اعصابی که همه ما منتظر آن بودیم را به تصویر بکشد.

نقد فیلم ددپول و ولورین
نقد فیلم ددپول و ولورین

بدون شک در ابتدا نوعی ناسازگاری شناختی وجود دارد، زیرا فیلم از مخاطب می‌خواهد دهه‌ها احترام را به واریانتی که برای اولین بار می‌بینیم منتقل کند؛ اما در نهایت، «ولورین» این فیلم تمام قهرمانی ناخوشایند و نفرت از خود را دارد که در هر نسخه از او می‌بینیم و شاهد همین موارد است که او را در دل مخاطب جا می‌دهد.

«جکمن» و «رینولدز» سال‌هاست که شیمی خود را در رسانه‌های اجتماعی آزمایش کرده‌اند و Deadpool & Wolverine ثابت می‌کند که رقابت کلامی آن‌ها می‌تواند یک ماجراجویی بلند مدت را حفظ کند.

اعتماد و راحتی بین این دو ستاره، شوخی‌های آن‌ها را چند سر و گردن بالاتر از اکثر هم‌دوره‌هایشان در MCU قرار می‌دهد. سال‌ها تمرین و درجه‌ سنی بزرگسال به آن‌ها آزادی عمل زیادی می‌دهد. به عنوان یک کمدی دو نفره، Deadpool & Wolverine بسیار فوق العاده است، اما اشتباهاتی که سایر فیلم‌های اخیر مارول انجام داده‌اند را تکرار می‌کند.

هر زمان که نیاز به توضیح دادن باشد، فیلم متوقف می‌شود و اگرچه «ددپول» دوست دارد در زمان واقعی در مورد آن شوخی کند، اما جزئیات داستان و اتفاقات گفته نمی‌شود و حفره‌های داستانی زیادی را ایجاد می‌کند.

بیشتر این توضیحات روی دوش آقای «پارادوکس» (متئو مکفادین) از TVA، پلیس زمان (یا مدیر میانی) قرار می‌گیرد که در نهایت از «ددپول» کمک می‌خواهد. تأثیر «پارادوکس» بر وقایع پس از برخورد اولیه او با «ددپول» محدود است و فیلم تا حد زیادی پس از پرده اول از او دور می‌شود و زیاد او را نمی‌بینیم.

نقد فیلم ددپول و ولورین

یکی از نقاط قوت که این فیلم را چندین درجه هیجان انگیزتر می‌کنند، حضور کمئوهای مختلف است که به هیچ وجه انتظار آن‌ها را ندارید. از حضور «کریس ایوانز» در نقش «جانی استورم» گرفته تا «هنری کویل» که نقش یکی از نسخه‌های «ولورین» را بازی می‌کند، همگی در زمان درست خود ظاهر می‌شوند و مخاطب را در جای خود میخکوب خواهند کرد. این موضوع احترام مارول به دیگر فرانچایزهای ابرقهرمانی را نشان می‌دهد که دیگر دنباله‌ای از آن‌ها ساخته نشد و به طور کلی متوقف شدند.

از دیگر ویژگی‌هایی که فیلم را چندین درجه بهتر می‌کنند، می‌توان به مبارزات بسیار فوق‌العاده و صحنه‌های اکشن بی‌نظیر اشاره کرد. هر لحظه که نبردی آغاز می‌شود، شاهد یک فیلمبرداری متفاوت هستیم که به سکانس زیبایی می‌بخشند و هیجان را چند درجه بالاتر می‌برند.

نبرد «ددپول» و «ولورین» با ارتش ددپول‌ها، قطعا یکی از بهترین لحظات فیلم است که یک نبرد بدون توقف با چاشنی کمدی و خشونت بی حد و مرز را تحویل مخاطب می‌دهد.

«کاساندرا نوا» (اما کورین) در The Void حضور دارد و انگیزه‌های کلیشه‌ای منفی را دنبال می‌کند که کاملا با طبیعت نامنظم و شیطانی‌اش ناسازگار است. «ددپول» و «ولورین» از سال‌ها حسن نیت مخاطبان بهره می‌برند، با ارتباط با دنیاها و شخصیت‌هایی که به آن‌ها یک پای برتری احساسی می‌دهد؛ اما به عنوان موجودی از The Void بدون هیچ ارتباطی با هر چیز یا کسی، «کاساندرا» شخصیت پردازی خوبی ندارد و نمی‌توان او را به عنوان یک شرور خوب در نظر گرفت.

جمع‌بندی

نقد فیلم ددپول و ولورین
نقد فیلم ددپول و ولورین

Deadpool & Wolverine یک کمدی ابرقهرمانی بزرگسالانه و سرگرم‌کننده است که به لطف انرژی بی‌انتهای «رایان رینولدز» و «هیو جکمن» و نگاهی کلاسیک به تاریخچه فیلم‌های ابرقهرمانی موفق شده است بیننده را در جای خود نگه دارد.

ماجراجویی پر فحاشی «وید» و «لوگان»، دنیای سینمایی مارول را بیشتر از هر زمان دیگری از منطقه امنش خارج می‌کند، حتی اگر مشکلات قدیمی و آزاردهنده مانند شخصیت‌های منفی فراموش‌شدنی و طرح داستان ضعیف نشان دهند که شکستن دیوار چهارم همیشه برای حل مشکلات بنیادی یک فیلم کافی نیست.

به طور کلی Deadpool & Wolverine توانسته مخاطب خود را راضی نگه دارد، اما فقط راضی نگه داشتن بیننده نباید هدف اصلی فیلمسازی باشد، زیرا ممکن است جزئیات داستانو ماجرا برای چند سکانس هیجان انگیز خراب شوند و جبران کردن آن‌ها در ذهن مخاطب کار راحتی نیست.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم ددپول و ولورین چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *