نقد و بررسی قسمت اول سریال پنگوئن (The Penguin)

در نقد سریال پنگوئن به بررسی، تحلیل و واکاوی هر قسمت از این سریال سرویس استریم مکس و کمپانی دی سی و فرانچایز «مت ریوز» خواهیم پرداخت.

پنگوئن، مینی‌سریالی جنایی و درام آمریکایی است که توسط «لورن لفرانک» برای شبکه HBO خلق و بر اساس شخصیت مشهور دی‌سی کمیک ساخته شده است. این سریال به‌عنوان یک اسپین‌آف از فیلم بتمن (2022) شناخته می‌شود و به بررسی صعود «اوزوالد کابلپات»، معروف به پنگوئن، در دنیای زیرزمینی جنایی گاتهام می‌پردازد.

با بازی «کالین فارل» در نقش اصلی، این مجموعه به‌طور قابل توجهی بر عمق شخصیت «پنگوئن» و تحولات او در این دنیای تاریک تأکید دارد. سریال پنگوئن با رویکردی عمیق به شخصیت‌پردازی و بررسی ابعاد مختلف قدرت و فساد، به دنبال آن است تا نشان دهد چگونه یک شخصیت به ظاهر خرده‌پای جنایی می‌تواند به یکی از بازیگران اصلی دنیای جنایی تبدیل شود.

10 شخصیت شرور که می توانند در سریال پنگوئن حضور داشته باشند


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و برای دانلود فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا به کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


نقد سریال پنگوئن

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

لیست نقد سریال پنگوئن به صورت هفتگی و با انتشار هر قسمت، آپدیت خواهد شد

نقد سریال پنگوئن
نقد سریال پنگوئن

«لورن لفرانک» به‌عنوان تهیه‌کننده و تیم خلاق برجسته‌ای که شامل «مت ریوز»، کارگردان فیلم «بتمن»، می‌شود، در شکل‌گیری این داستان نقش بسزایی داشتند. در نقد سریال The Penguin ، به تحلیل شخصیت «پنگوئن» در این سریال و تأثیرات داستان او بر دنیای گاتهام و نحوه روایت داستان می‌پردازیم.

آیا پنگوئن می‌تواند به‌عنوان یک اثر مستقل، اعتبار و جذابیت دنیای سینمایی بتمن را ارتقا دهد؟ بی‌تردید، این پرسش‌ها و بسیاری دیگر در طول این نقد و بررسی سریال پنگوئن پاسخ داده خواهند شد.

سریال پنگوئن چگونه می تواند دنیای مت ریوز را به یک فرانچایز موفق تبدیل کند؟

نقد قسمت اول سریال پنگوئن

نقد سریال پنگوئن
نقد سریال پنگوئن

سریال پنگوئن پس از وقایع ویران‌کننده‌ای که در پایان فیلم بتمن با سیلاب‌های ناشی از اقدامات «ریدلر» و پیروانش بر گاتهام حاکم شد، آغاز می‌شود. داستان در عرض چند هفته پس از این حوادث در میان ویرانه‌ها ادامه می‌یابد.

در همان ابتدای سریال، خبرها از خلأ قدرت در صحنه جنایی سازمان‌یافته گاتهام سخن می‌گویند. تمام این خبرها در میان یک لانگ‌شات از شخصیت «پنگوئن»، فرصتی را برای مخاطب به وجود می‌آورد تا پی ببرد این لحظات حساس برای «اوزوالد» بسیار مهم هستند تا به آنچه که به‌نظرش حق اوست، دست یابد.

اکنون که صحنه آماده شده است، مخاطبان می‌گویند که زمان آن فرارسیده که «پنگوئن» دی‌سی واقعی و «پنگوئن» سریال را به تداوم با حوادث بتمن درگیر کنیم؛ اما قسمت اول بیشتر در دراماهای شخصیت‌های مختلف پیش می‌رود. سریال از همان ابتدا سعی دارد تا ما را با یک فضای مافیایی مانند سریال سوپرانوها درگیر کند و در این امر، به صورت بسیار خفیفی موفق می‌شود.

این قسمت به‌گونه‌ای است که انگار محدودیت‌های بودجه‌ای مشخصی بر آن سایه افکنده است. نماهای عریض از گاتهام وقتی با ساختمان‌ها و تابلوهای خیابانی به‌وضوح دیجیتالی ترکیب می‌شوند، تأثیر کمتری نسبت به فیلم بتمن «مت ریوز» دارند. انگار این سریال نمی‌خواهد شهر را به صورت واضح به ما نشان دهد و همین امر در قسمت ابتدایی به شدت دیده می‌شد.

علاوه بر این، نمایش شهر گاتهام در نور روز، نسبت به آنچه در فیلم بتمن دیده بودیم نیز کمکی به جذابیت این اثر نمی‌کند؛ اما آنچه مهم است، استمرار بین فیلم و سریال است که به‌خوبی حفظ می‌شود. خوشبختانه، این استمرار با کارگردانی نوارگونه «کریک زوبل» (که وظیفه ساخت قسمت اول را داشته است) و موسیقی هیجان‌انگیز «میک جیچینو» تقویت می‌شود.

این سریال با ایجاد پیوندی قوی بین دو اثر، تا حدودی یک روایت داستانی مجزا را ادامه می‌دهد و همچنین به‌طور مؤثری به بررسی تغییرات در دنیای گاتهام و ظهور «پنگوئن» به‌عنوان یک شخصیت کلیدی در این دنیای تاریک می‌پردازد؛ اما نمی‌تواند به عنوان یک اسپین‌آف عمل کند.

همچنین، تلاش فیلمسازان برای معرفی شخصیت‌ها و داستان‌ها کار زیادی می‌طلبد. «اوزوالد» «ویکتور آگیلار»، «سوفیا» و برخی دیگر از اعضای خانواده فالکون در این قسمت به تصویر کشیده می‌شوند و به همین دلیل، قسمت اول این سریال ممکن است کمی شلوغ به نظر برسد، اما هرگز خسته‌کننده نمی‌شود.

معرفی کامل تمامی شخصیت‌هایی که در این قسمت بودند، کاری است که فیلمسازان موظف به انجام آن هستند و اگر بخواهند که به تکامل این فرانچایز کمک کنند، باید در قسمت‌های آیندهف نگاهی به دیگر شخصیت‌ها هم داشته باشند تا روح این فرانچایز کامل شود.

در فیلم بتمن، «فارل» تنها چند لحظه روی صفحه نمایش حضور داشت؛ اما اکنون که او به‌طور جدی در این نقش قرار گرفته است، توانسته به‌طور عمیق‌تری به عمق  این شخصیت فرو برود. بازیگری او و «کریستین میلوتی»، یک کلاس بازیگری است و بیننده  در قسمت ابتدایی بیشتر از هر چیز دیگری، نقش‌آفرینی این دو را برای خود به عنوان یک چیز فرا واقعی تصور می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد سریال پنگوئن چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *