همنواز

نقد انیمیشن ربات وحشی (The Wild Robot) ؛ بهترین انیمیشن سال؟

در این مقاله از فیگار، به بررسی و نقد انیمیشن ربات وحشی (The Wild Robot) که توسط کمپانی دریم‌ورکس (DreamWorks) ساخته شده، می‌پردازیم.

انیمیشن سینمایی The Wild Robot 2024 به کارگردانی «کریس سندرز»، یکی از آثار برجسته در ژانر علمی تخیلی و بقا است که توسط «دریم‌ورکس» ساخته شده و «یونیورسال پیکچرز» آن را توزیع کرده است. این انیمیشن بر اساس رمان محبوبی به همین نام از «پیتر براون» ساخته شده و ترکیبی از ماجراجویی، احساسات انسانی و طبیعت‌گرایی را به تصویر می‌کشد.

انیمیشن ربات وحشی 2024 روایتگر تلاش «رز» برای بقا و سازگاری با طبیعت است و او در این مسیر روابطی عمیق با حیوانات جزیره برقرار می‌کند، به خصوص با یک جوجه غاز یتیم که سرپرستی او را بر عهده می‌گیرد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و برای دانلود فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا به کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


نقد انیمیشن ربات وحشی

در ادامه لیست مطالب مرتبط با نقد انیمیشن ربات وحشی را مشاهده خواهید کرد:

نقد انیمیشن ربات وحشی
نقد انیمیشن ربات وحشی

ربات وحشی در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو برای اولین بار به نمایش درآمد و با استقبال گسترده‌ای از سوی منتقدان مواجه شد. علاوه بر جلوه‌های بصری خیره‌کننده، داستان احساسی و پرمعنای فیلم درباره‌ی تعاملات بین انسان و طبیعت، به خصوص در دنیای مدرن و دیجیتال، سبب شده تا این انیمیشن جایگاه خاصی در دل مخاطبان و منتقدان به دست آورد. در ابتدا به نقد ربات وحشی توسط منتقدان می‌پردازیم.

نقد انیمیشن The Wild Robot توسط منتقدان

نقد انیمیشن ربات وحشی
نقد انیمیشن ربات وحشی

نقد انیمیشن ربات وحشی توسط منتقدان با نمرات بسیار بالا و مثبتی همراه بود. این انیمیشن در وب‌سایت Metacritic نمره 85 از 100، در وب‌سایت Rotten Tomatoes نمره 98 از 100 و در وب‌سایت IMDb نمره 8.5 از 10 را دریافت کرد. در ادامه نظر منتقدان در مورد این انیمیشن را مشاهده خواهید کرد.

Slashfilm / رایان اسکات: 100

توانایی «سندرز» در تفسیر مواد موجود در کتاب و تبدیل آن به این نقاشی زنده از یک فیلم چیزی جز یک شگفتی نیست.

Observer / امیلی زمبلر: 100

همانند کتاب، اقتباس سینمایی «کریس سندرز» پر از لحظات غیرمنتظره احساسی، خنده‌دار و دلسوزانه است.

The Associated Press / مارک کندی: 100

آیا این بهترین انیمیشن سال است؟ کاملاً، تا اینجا. ممکن است حتی بهترین فیلم سال هم باشد.

San Francisco Chronicle / باب اشتراوس: 100

«سندرز» دوست دارد به تأثیر رنگارنگ مونه اشاره کند، اما بیابان‌های واقع‌گرایانه و ابتدایی ربات وحشی همان چیزی است که روح را برمی‌انگیزد.

Boston Globe / اودی هندرسون: 100

نادر است که فیلمی این‌طور به طور کامل همه چیز را به درستی ارائه دهد. انیمیشن خیره‌کننده داستانی تلخ و زیبا را روایت می‌کند. صداپیشگی بی‌نظیر است و موسیقی متن شما را بر موجی از هیجان می‌کشاند. طرفداران کتاب ناامید نخواهند شد.

Original-Cin / جان کرک: 100

داستانی بسیار ساده برای پذیرش است، اما سادگی روایت به پیام اجازه می‌دهد که نفوذ کند و اندیشه‌ای برانگیزد درباره اینکه چگونه می‌توانیم با اطرافیانمان بهتر رفتار کنیم. به‌طور خلاصه، این فیلم به ما اجازه می‌دهد بخواهیم بهتر از آنچه هستیم باشیم.

نقد و بررسی انیمیشن The Wild Robot – فیگار

نقد انیمیشن ربات وحشی
نقد انیمیشن ربات وحشی

با اینکه بحث احساساتی شدن ربات در یک داستان تقریبا به یک کلیشه تبدیل شده است و به مرور شاهد این موضوع هستیم، اما ظاهرا این ایده که یک ربات به احساسات دست پیدا کند همچنان برای بینندگان خسته‌کننده نمی‌شود و داستان‌های زیادی می‌توان از آن گفت.

انیمیشن ربات وحشی 2024 جدیدترین شاهکار از کمپانی «دریم ورکس» است که ماجرایی ساده، اما عمیق را روایت می‌کند و احتمال اینکه به عنوان بهترین انیمیشن سال 2024 شناخته شود زیاد است.

شروع انیمیشن بسیار جالب و هیجان انگیز است و بیننده مجاب می‌شود که ادامه داستان را تماشا کند. رباتی به نام «رز» ناگهان فعال می‌شود و خود را در یک جزیره، در میان انبوهی از حیوانات می‌بیند و سعی می‌کند تا طبی برنامه ریزی خود، یک ماموریت پیدا کرده و آن را به اتمام برساند.

در حین درگیری‌های متعدد، به طور تصادفی باعث مرگ یک غاز می‌شود و شاهد به دنیا آمدن بچه اوست. بچه که به طور غریزی «رز» را مادر خود می‌داند و به دنبال او راه می‌افتد، به کمک یک روباره «رز» را به مرور وادار می‌کند به مراقب از او بپردازد.

از همان ابتدا انیمیشن نشان می‌دهد که در زمینه جلوه‌های بصری حرفی برای گفتن دارد و سبک مدرن که چند سال اخیر شاهد آن هستیم را دنبال می‌کند. شما از لحظه به لحظه دیدن منظره‌های جزیره و ماجراجویی شخصیت‌های داستان لذت خواهید برد و رنگ و لعاب زنده انیمیشن، به ماجرا روح می‌بخشند.

داستان انیمیشن می‌داند که می‌خواهد در چه مورد صحبت کند و موضوع ساده‌ای هم هست. روایت داستان به خوبی پیش می‌رود و شما با شخصیت‌های داستان ارتباط عمیقی برقرار می‌کنید که باعث می‌شود تمامی موضوع فیلم تاثیرگذارتر باشند.

انیمیشن می‌خواهد موضوع بسیار ساده‌ای را بیان کند، اما هر چه پیش می‌رود عمیق‌تر می‌شود و شما را هم با خود به عمق این موضوع می‌برد. این هنر انیمیشن‌سازی است که می‌تواند با یک موضوع ساده چنین شاهکاری را در سینما خلق کند و احساسات شما را یک تکان اساسی بدهد.

ربات وحشی از کلیشه‌های انیمیشن‌سازی دور نیست، اما توانسته خود را متمایز نگه دارد و حال و هوای تکراری بودن به مخاطب ندهد. داستان به عنوان یک اثر یک ساعت و چهل دقیقه‌ای کمبود دارد و می‌توانست روایت بیشتری از بزرگ شدن بچه غاز به همراه روباه و «رز» به تصویر بکشد تا کمی ارتباط قوی‌تری با آن برقرار کنیم.

در واقع ربات وحشی ما را به یاد بسیاری از انیمیشن بچگی‌مان می‌اندازد و گویی با نسخه‌ای متفاوت از انیمیشن آن سوی پرچین یا فصل شکار طرف هستیم.

صداپیشگی‌ها در این انیمیشن بسیار فوق‌العاده هستند و در روند روایت داستان نقش اساسی در ارتباط گرفتن مخاطب با شخصیت‌ها دارند. صداپیشگان موفق می‌شوند که ربات و شخصیت‌های مختلف داستان را در دل مخاطب جای دهند و در انتها از این موضوع بهره برداری کنند.

ربات وحشی انیمیشن بسیار خوبی است، اما می‌توانست بسیار بهتر باشد. در برخی از لحظات کمی احساس می‌شود که فیلم برای روایت ادامه داستان عجله دارد و از برخی موارد به صورت گذرا عبور می‌کند و کمی توی ذوق مخاطب می‌زند. انیمیشن با زمانی حدود نیم ساعت بیشتر می‌توانست تاثیر بسیار ماندگارتری بر بیننده بگذارد، اما این مورد دلیلی بر بد بودن آن نیست.

جمع‌بندی

نقد انیمیشن ربات وحشی
نقد انیمیشن ربات وحشی

انیمیشن ربات وحشی با روایت منحصر به فرد و جلوه‌های بصری بی‌نظیر خود توانسته در روایت یک داستان ساده، اما زیبا موفق عمل کند. این اثر قطعا ارزش دیدن دارد و به احتمال بسیار زیاد می‌تواند عنوان بهترین انیمیشن سال 2024 را به خود اختصاص دهد.

امتیاز وب‌سایت فیگار به این انیمیشن، نمره 8 از 10 است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد انیمیشن ربات وحشی چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *