مروری بر بهترین فیلم های آمیتاب باچان ؛ از کلاسیک‌ها تا شاهکارهای مدرن

بهترین فیلم های آمیتاب باچان با بازیگری فوق‌العاده و داستان‌های جذاب، نشان‌دهنده توانایی بی‌نظیر این هنرمند در سینمای بالیوود هستند.

بدون شک، «آمیتاب باچان» یکی از برترین بازیگران سینمای هند است. او هر نقشی که بازی می‌کند را به‌طور شگفت‌انگیزی باورپذیر می‌سازد. فیلم آمیتاب باچان قدیمی در دهه 70 با عنوان مرد خشمگین، همواره با بازیگری برجسته‌اش طرفداران خود را شگفت‌زده کرده و همچنین از او یک اسطوره ساخته است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


آمیتاب باچان با بازی‌های بی‌نظیرش در طول سال‌ها توانسته دنیای سینما بالیوود را تحت تأثیر قرار دهد. او با شگفتی‌هایی که در هر نقش از خود نشان داده، به نوعی به یک معیار در صنعت سینما تبدیل شده و بازیگری او نه تنها در هند بلکه در سطح جهانی مورد تحسین و احترام است. بهترین فیلم های آمیتاب باچان از جمله «دیوار»، «شکتی»، «زنجیر» و «پیکو»، همگی آثار ماندگاری هستند که هر کدام در زمان خود تأثیرگذار بوده‌اند.

بهترین فیلم های آمیتاب باچان

در ادامه لیست بهترین فیلم های آمیتاب باچان را مشاهده خواهید کرد. این لیست به انتخاب Filmfare و بر اساس سال انتشار نوشته شده است.

بهترین فیلم‌ های آمیتاب باچان
بهترین فیلم های آمیتاب باچان

فهرست کردن فیلم هندی آمیتاب باچان کار ساده‌ای نیست؛ زیرا او در هر فیلمی که بازی کرده سطحی جهانی از حرفه‌ای بودن را به نمایش گذاشته است. در ادامه، فهرستی از 10 فیلم آمیتاب باچان جدید و قدیمی معرفی خواهد شد که نمایانگر رزومه کاری فوق‌العاده او هستند.

زنجیر (Zanjeer)

بهترین فیلم‌ های آمیتاب باچان
فیلم های آمیتاب باچان
  • کارگردان: پراکاش مهرا
  • بازیگران: آمیتاب باچان، جایا بهادوری، پران، ام پراکاش، رام ستی، آجیت، بیندو
  • سال انتشار: 1973
  • امتیاز: 7.5
  • ژانر: اکشن، جنایی، درام

در دهه 70، این بازیگر لاغر اندام به سختی به یک بازرس پلیس شباهت داشت؛ اما حالت جدی و خشم در چشمانش همه چیز را به فراموشی می‌سپرد. بازی بی‌نظیر «باچان» از آن زمان به بعد معیار طلایی برای نقش‌های پلیسی شد. یکی از محبوب‌ترین فیلم های آمیتاب باچان اثر زنجیر است که با دیدن کابوس اسبی فراری آغاز می‌شود و با انتقام گرفتن از قاتلان والدینش به پایان می‌رسد. این فیلم تصویری واقع‌گرایانه از زندگی یک پلیس صادق را نشان خواهد داد.

فیلم زنجیر پر از شخصیت‌های منحرف و جنایتکاران خرده‌پا است و نشان می‌دهد که چگونه پلیس‌ها مجبور هستند با خلافکاران دوستی کنند تا اطلاعات به دست آورند. بهترین دوست او، یک خلافکار پاتان بود که تصمیم گرفت زندگی‌اش را تغییر دهد و به راه درست برگردد.

«پران» در نقش «شیر خان»، یک مرد محلی با نفوذ فوق‌العاده نیز اجرایی شجاعانه به نمایش گذاشت و به عنوان مردی که حاضر است جان خود را برای دوستش فدا کند، به یاد می‌ماند. «جیا بهادوری» در نقش یک کولی خیابانی ظاهر شد که عاشق بازرس افسرده می‌شود و به او دلیلی برای لبخند زدن می‌دهد. عشق واقعی بین این دو ستاره در جریان فیلم‌برداری شکل گرفت و آن‌ها خیلی زود ازدواج کردند.

دیوار (Deewaar)

بهترین فیلم‌ های آمیتاب باچان
بهترین فیلم های آمیتاب باچان
  • کارگردان: یاش چوپرا
  • بازیگران: آمیتاب باچان، نیروپا روی، نیتو سینگ، پروین بابی
  • سال انتشار: 1975
  • امتیاز: 8
  • ژانر: اکشن، جنایی، درام

«آمیتاب باچان» در فیلم دیوار، نقش یک کارگر بندر که به گانگستر تبدیل شده بود، فوق‌العاده عمل کرد. او نمی‌توانست درک کند چرا مادرش اکنون که در زندگی موفق شده او را طرد کرده است. دیوار یکی از فیلم های آمیتاب باچان قدیمی است و شباهت‌هایی به مادر هند دارد، چرا که در این فیلم نیز پسری سرکش توسط مادر قوی‌اراده‌اش برای خیر خودش کنار گذاشته می‌شود.

تمام چیزی که «ویجی» می‌خواست، عشق مادرش بود و سقوط او به دنیای جرم و جنایت و تسلیم شدن به وسوسه پول آسان فقط بهانه‌ای بود تا لبخند بر لبان مادرش بیاورد؛ اما زمانی که می‌فهمد این لبخند مصنوعی است، غم در وجودش نمایان می‌شود.

تضاد او با برادر کوچکترش «راوی» که توسط «شاشی کاپور» بازی می‌شود، یکی دیگر از نکات برجسته فیلم بود. صحنه رویارویی آن‌ها به یک افسانه در سینمای هند تبدیل شد. این فیلم به خاطر دیالوگ من مادر دارم… که توسط «شاشی کاپور» به برادر بزرگ‌ترش گفته می‌شود زمانی که او شروع به لیست کردن دستاوردهایش می‌کند، بسیار مشهور شده است.

دون (Don)

بهترین فیلم‌ های آمیتاب باچان
فیلم های آمیتاب باچان قدیمی
  • کارگردان: چاندرا بارو
  • بازیگران: آمیتاب باچان، زینت امان، پران، افتخار
  • سال انتشار: 1978
  • امتیاز: 7.7
  • ژانر: اکشن، جنایی، هیجان‌انگیز

در پخش اول دون، یکی از مهم‌ترین فیلم های سینمایی آمیتاب باچان ، او نقش «دون» را بازی می‌کند؛ شخصیتی که کلاس درسی در نحوه بازی کردن یک شخصیت بی‌رحم و سنگدل است. «دون» (آمیتاب باچان) یک تبهکار بی‌رحم بوده و همواره به نحوی موفق می‌شود یک قدم جلوتر از پلیس باقی باشد.

افسر «دا سیلوا» (افتخار) با «ویجی» (آمیتاب باچان) آشنا می‌شود؛ او یک روستایی ساده است که از دو کودک سرپرستی می‌کند. وقتی «دون» در یک درگیری کشته می‌شود، «دا سیلوا ویجی» را آموزش می‌دهد تا نقش «دون» را بازی کند و «ویجی» به خاطر پول این کار را قبول می‌کند. «ویجی» در نقش «دون» وارد دنیای زیرزمینی می‌شود و بار دیگر مورد توجه دنیای جنایت قرار می‌گیرد.

«ویجی» نمی‌داند که «روما» (زینت امان)، خواهر مردی که «دون» کشته بود، به گروه نفوذ کرده تا «دون» را بکشد. متأسفانه «دی‌سیلوا» کشته می‌شود و کسی نمی‌تواند هویت واقعی «ویجی» را تأیید کند. پلیس فکر می‌کند که او «دون» است و دنیای زیرزمینی می‌داند که او نیست. خوشبختانه، «روما» و «جسجیت» (پران)، پدر دو کودکی که «ویجی» از آن‌ها مراقبت می‌کرد، به او کمک می‌کنند. این سه نفر با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و در نهایت مغز متفکر واقعی دنیای زیرزمینی را دستگیر خواهند کرد.

تریشول (Trishul)

بهترین فیلم های آمیتاب باچان
بهترین فیلم های آمیتاب باچان
  • کارگردان: یاش چوپرا
  • بازیگران: آمیتاب باچان، سانجیو کومار، راکهی، هما مالینی، پونام دیلون، ساچین
  • سال انتشار: 1978
  • امتیاز: 7.6
  • ژانر: اکشن، درام، موزیکال

این فیلم درباره مردی بود که به دنبال عدالت برای مادرش است و در این راه از هر وسیله عادلانه و بی‌رحمانه‌ای استفاده می‌کرد. «سانجیو کومار»، «آمیتاب باچان» و «شاشی کاپور» در این نبرد از خود گذشتگی و شخصیت‌ها نقش‌آفرینی کردند. فیلم تریشول نسبت به تمام فیلم های آمیتاب باچان ، پر مخاطب بود و روایتی درام انتقامی با چرخشی خاصی را نشان داد.

یک جوان می‌خواهد مردی را که مادرش را باردار کرده و سپس او را تنها گذاشته است، نابود کند. او تمام وجودش را روی این هدف متمرکز کرده است و متوجه نیست که درگیر شدن در نفرت و رد کردن عشق، به تدریج موجب فروپاشی او می‌شود.

فیلم به صحنه جذاب خود در طی مبارزه‌اش با برادر ناتنی‌اش می‌رسد. این رویارویی باعث وقوع یک سری از اتفاقات کمدی می‌گردد که به رستگاری منجر می‌شود؛ اما نقاط اوج فیلم، صحنه‌های رویارویی «باچان» با پدر نامشروعش «سانجیو کومار» است.

روابط عاشقانه (Silsila)

بهترین فیلم‌ های آمیتاب باچان
فیلم های سینمایی آمیتاب باچان
  • کارگردان: یاش چوپرا
  • بازیگران: آمیتاب باچان، جایا باچان، رخا، سانجیو کومار
  • سال انتشار: 1981
  • امتیاز: 7.2
  • ژانر: درام، خانوادگی، عاشقانه

ازدواج به این معنا نیست که دیگر فردی را که با او ازدواج نکرده‌اید دوست نداشته باشید. حقیقت ساده‌ای که پیش از این در زمزمه‌ها پنهان بود، در فیلم آمیتاب باچان با عنوان سیلسلا، به‌ طور صریح و نزدیک به واقعیت به تصویر کشیده شد.

در این فیلم، «جیا» و «آمیتاب باچان» به همراه «رخا» نقش آفرینی کرده‌اند. این فیلم در زمان اکران موفق نبود؛ اما امروز به یک فیلم درام جذابی تبدیل شده است.

این فیلم ظهور «جاوید اختر» به عنوان ترانه‌سرا را نشان داد. آهنگ‌های او از این فیلم مانند نیلا آسمان، یه کجا آمده‌ایم و یک خواب دیده‌ایم به فیلم طنین شاعرانه‌ای بخشیدند. آهنگ یک خواب دیده‌ایم به‌ طور ویژه در باغ‌های لاله کیکنهوف در هلند فیلمبرداری شد و به عنوان یکی از زیباترین آهنگ‌های عاشقانه تصویری شناخته می‌شود.

قانون (Shakti)

بهترین فیلم‌ های آمیتاب باچان

  • کارگردان: رامش سیپی
  • بازیگران: دیلیپ کومار، آمیتاب باچان، راکهی، اسمیتا پاتیل، کولبوشان خربندا
  • سال انتشار: 1982
  • امتیاز: 7.6
  • ژانر: اکشن، جنایی، درام

بحث بر سر اینکه کدام فیلم آمیتاب باچان قدیمی از «رامش سیپی» بهتر است، هنوز هم ادامه دارد. در این فیلم ما شاهد مقابله دو بازیگر محبوب هندی، «دیلیپ کومار» و «آمیتاب باچان»، بودیم. «دیلیپ کومار» همیشه الگوی «باچان» بوده و به همین دلیل، «باچان» در فیلم با احترام خاصی به «کومار» نگاه می‌کند. این احترام باعث شد که به نظر برسد او بیشتر احساسات شخصی خود را به نمایش می‌گذارد.

«باچان» در نقش پسری سرکش بازی می‌کند که علیه تربیت سختگیرانه پدر پلیس خود قیام می‌کند و به زندگی جرم و جنایت روی می‌آورد. صعود او در دنیای جرم و جنایت، شباهتی به دیوار دارد؛ اما درد و انزجار او نسبت به پدرش به شدت واقعی است.

صحنه پایانی، جایی که او پس از اصابت گلوله به طور مرگبار در آغوش پدرش می‌میرد، یکی از بهترین صحنه‌های مرگ در سینما است. فیلم به خوبی از بازی «اسمیته پاتیل» و «راخی» بهره می‌برد و به مراتب نقش‌های اصلی مرد را تقویت می‌کند. علاوه بر این، «آنیل کاپور» جوان نیز در یکی از نخستین آثارش در سینمای هند به چشم می‌خورد.

مسیر آتش (Agneepath)

بهترین فیلم‌ های آمیتاب باچان
تمام فیلم های آمیتاب باچان
  • کارگردان: موکول اس آناند
  • بازیگران: آمیتاب باچان، میتون چاکرابورتی، ماداوی، نیلم کوتاری
  • سال انتشار: 1990
  • امتیاز: 7.6
  • ژانر: اکشن، جنایی، درام

«آمیتاب باچان» در بسیاری از فیلم‌ها نقش «ویجی» را ایفا کرده است که برخی از آن‌ها به عنوان بهترین فیلم های آمیتاب باچان شناخته می‌شوند. فیلم مسیر آتش، شباهت‌هایی با فیلم صورت زخمی (1983) «آل پاچینو» دارد؛ در حالی که از یک سو، فیلمی انتقامی و اکشن است، از سوی دیگر، درامی خانوادگی و احساسی نیز محسوب می‌شود. «باچان» در این فیلم آماده است تا دشمنانش را نابود کند؛ اما در عین حال، قلبی مهربان برای خانواده‌اش دارد.

انگیزه اصلی او برای تبدیل شدن به یک جنایتکار، انتقام از کسی است که به او ظلم کرده بود. «باچان» به خوبی نشان می‌دهد که او مردی پرشور است و دلایل قوی برای گرفتن این انقام دارد. هنگام اولین اکران فیلم، صدای متفاوتی برای «باچان» استفاده شده بود؛ اما به درخواست طرفداران، او دوباره فیلم را با صدای اصلی خود دوبله کرد. این تغییر، هرچند که به موفقیت آن زمان فیلم کمک نکرد؛ اما امروزه فیلم مسیر آتش به عنوان یک کلاسیک فرقه‌ای شناخته می‌شود.

سیاه (Black)

بهترین فیلم‌ های آمیتاب باچان
بهترین فیلم های آمیتاب باچان
  • کارگردان: سانجی لیلا باانسالی
  • بازیگران: آمیتاب باچان، رانی موکرجی
  • سال انتشار: 2005
  • امتیاز: 8.1
  • ژانر: درام، خانودگی

یکی از بهترین فیلم های آمیتاب باچان با عنوان سیاه، تا حدودی بر اساس زندگی و مبارزات «هلن کلر» ساخته شده است. داستان این اثر درباره یک زن جوان بوده که با مشکلات نابینایی و ناشنوایی دست و پنجه نرم می‌کند. «آمیتاب باچان» در نقش یک معلم سخت‌گیر نقش «رانی موکرجی» که شخصیتش نابینا و ناشنوا است، بازی می‌کند و با وجود سخت‌گیری‌هایش، رابطه‌ای بین آن‌ها شکل می‌گیرد.

در یک صحنه عاطفی، او اولین بوسه‌اش را با «باچان» تجربه می‌کند. این صحنه تا حدودی ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد؛ اما می‌توان حس کرد که دختری که هیچ وقت چیزی را احساس نکرده، برای اولین بار عشق را تجربه می‌کند.

در سایر قسمت‌های فیلم نیز، «باچان» با افزودن عمق و تأثیرگذاری به داستان، احساسات را به طور کامل منتقل می‌کند. این اولین‌بار است که او را در چنین نقشی می‌بینیم و زمانی که در پایان، به دوران پیری و زوال عقل می‌رسد، واقعاً دل آدم به رحم می‌آید. این نقش یکی از برجسته‌ترین نقش‌های آمیتاب باچان به شمار می‌رود.

پدر (Paa)

بهترین فیلم‌ های آمیتاب باچان
فیلم آمیتاب باچان
  • کارگردان: آر بالکی
  • بازیگران: آمیتاب باچان، آبیشک باچان، ویدیا بالان، پرش راول، آرونداتی ناگ
  • سال انتشار: 2009
  • امتیاز: 7.1
  • ژانر: کمدی، درام

در فیلم هندی آمیتاب باچان پدر، او نقش پسربچه‌ای 12 ساله را بازی می‌کند که از بیماری نادر ژنتیکی به نام پروژریا رنج می‌برد؛ بیماری‌ای که باعث پیری سریع کودکان می‌شود. او در این فیلم به گونه‌ای نقش‌آفرینی می‌کند که گویا سنش معکوس شده است؛ چرا که شخصیتی با سن فیزیکی بیش از 70 سال را به تصویر می‌کشد که هوش و انرژی یک دوازده ساله را دارد.

«آرو» شخصیت اصلی فیلم با مادرش «ویدیا» (ویدیا بالان) که یک متخصص زنان است، زندگی می‌کند. مادرش وجود او را از پدرش، سیاستمدار جوان، «امول» (ابیشک باچان)، پنهان کرده است؛ زیرا «امول» در آن برهه از رابطه‌شان نمی‌خواست بچه داشته باشد. «امول» در یک مراسم در مدرسه که به عنوان مهمان ویژه دعوت شده بود، با «آرو» آشنا و با او دوست می‌شود.

«آرو» تصمیم می‌گیرد که اختلافات بین مادر و پدرش را برطرف کند. وضعیت او روز به روز بدتر می‌شود و احتمالاً نمی‌تواند تولد 13 سالگی‌اش را ببیند. در پایان، هر دو والدین به او قول می‌دهند که با یکدیگر ازدواج کنند. او با رضایت و آرامش، برای اولین و آخرین‌بار آن‌ها را «ماما» و «پا» صدا می‌زند و از دنیا می‌رود.

پیکو (Piku)

بهترین فیلم‌ های آمیتاب باچان
بهترین فیلم های آمیتاب باچان
  • کارگردان: شوجیت سیرکار
  • بازیگران: آمیتاب باچان، دیپیکا پادوکن، عرفان خان، موشومی چاترجی
  • سال انتشار: 2015
  • امتیاز: 7.6
  • ژانر: کمدی، درام

«پیکو بنرجی» (دیپیکا پادوکن) یک معمار بود که در دهلی زندگی می‌کند و عاشق پدر بیوه‌اش، «باشکور بنرجی» (آمیتاب باچان) است. او به طور مداوم از عادت‌های عجیب و غریب پدرش آزار می‌بیند. رابطه میان آن‌ها بسیار طبیعی و ملموس بود و شباهتی به رابطه واقعی پدر و دختر داشت.

«باشکور» از مشکل روده رنج می‌برد و تمام زندگی‌اش را به حرکات روده‌اش مرتبط می‌کند. او تصمیم دارد به کلکته برود و از خانه‌ی اجدادی‌اش دیدن کند و «پیکو» به ناچار موافقت می‌کند که او را به آنجا ببرد. برای این کار، او از «رانای چودری» (ایرفان خان) که صاحب یک شرکت تاکسی است، کمک می‌گیرد. از آنجا که هیچ راننده‌ای در دسترس نیست، «رانای» تصمیم می‌گیرد خودش آن‌ها را به کلکته ببرد.

در مسیر، آن‌ها با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. «رانای» به طور مداوم از رفتارهای عجیب و غریب «باشکور» آزار می‌بیند؛ اما به زودی شروع به دیدن جنبه‌های دیگر شخصیت او می‌کند و به «پیکو» نیز علاقمند می‌شود. «ایرفان خان» در نقش مردی که میان دو دنیای مختلف گرفتار شده است، فوق‌العاده عمل می‌کند و موفق می‌شود راهی میانه پیدا کند.

تعامل او با «آمیتاب باچان» و «دیپیکا پادوکن» بسیار هماهنگ بود. این فیلم به طور کلی تجربه‌ای بسیار رضایت‌بخش ارائه می‌دهد که شامل بازی‌های بالغ و عمیق است و به عنوان یکی از بهترین فیلم های آمیتاب باچان شناخته می‌شود.

سوالات متداول

چه فیلمی آمیتاب باچان و سلمان خان را در کنار هم قرار داده است؟

فیلم آمیتاب باچان و سلمان خان در عنوانی به نام باغبان (Baghban) نقش آفرینی کرده‌اند.

فیلم آمیتاب باچان طوفان چه نمره ای را در IMDB توانسته کسب کند؟

این فیلم در IMDb امتیاز 5.1 از 10 را دریافت کرده است.

فیلم آمیتاب باچان مرد چه امتیازی را در IMDB توانسته کسب کند؟

فیلم مرد  در سایت IMDb با امتیاز 6.2 از 10 رتبه‌بندی شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب بهترین فیلم های آمیتاب باچان چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *