فناوری هایی در صفحه چت که تقاضا ندارند!

تکنولوژی هایی که در حوزه فناوری اطلاعات اتفاق می افتند، خیلی زود در میان مردم جا باز می کنند. انگار همین دیروز بود که استیکرهای یاهو و وی چت به عنوان یک ابزار ارتباطی محبوب در میان مردم وجود داشت و اکنون به لطف پیشرفت هایی که در این زمینه به وجود آمده این ارتباطات توسعه پیدا کرده است. ارسال متن، صوت، تصویر، استیکر و گیف از جمله نحوه ارتباطات محبوبی هستند که مردم به صورت متداول از آن ها استفاده می کنند. جالب است امروز زمزمه به اشتراک گذاشتن رایحه ها به گوش می رسد! آیا شما باور دارید که علم متاورس بتواند افسانه ارسال بو را به واقعیت تبدیل کند؟!

معرفی انواع فناوری های موجود در صفحه چت

تمام تلاش مهندسان فناوری اطلاعات بر این است که ابعاد فاصله میان افراد را کاهش دهند؛ به همین دلیل صفحات چت مکان هایی دوست داشتنی برای افراد هستند تا بتوانند همه لحظات خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. این صفحات در پیام رسان های قدیمی محدود به ارسال متن و استیکرهای ساده بودند؛ اما امروزه امکان شخصی سازی آن ها وجود دارد. علم متاورس با استفاده از تکنولوژی نوین، امکان ایجاد آواتارهای متحرک و هوشمند را فراهم کرده است.

  • ارسال نواهای دلنشین: فرصت ارسال موسیقی، صدای طبیعت یا هر نوایی برای عزیزان خود یکی از فناوری های پرتقاضا در صفحه چت محسوب می شود. این تکنولوژی با همه پیام رسان ها قابل انجام است.
  • ارسال عکس و فیلم های خاطره انگیز: تصاویری که امروز در صفحات چت ارسال می شوند، با کیفیت بالایی هستند. همچنین فیلم ها به دلیل متحرک بودن می توانند لحظات ماندگاری را ثبت کنند.
  • ارسال متن، راهکاری قدیمی و لذت بخش: گاهی تایپ کردن بهترین روش برای انتقال احساساتی است که زبان قادر به گفتن آن ها نیست! این راهکار قدیمی همیشه طرفداران خود را در همه گروه های سنی دارد.

فناوری های نوین در صفحه چت

علاوه بر تکنولوژی های ذکر شده، امروزه فناوری های دیگری نیز وجود دارند که بسیار شگفتی ساز شده اند. به عنوان مثال امکان برقراری تماس های تصویری حتی از مسافت های بسیار دور نیز امکان پذیر است. همچنین شما می توانید به کمک فعال کردن نوتیفیکیشن ها از آنلاین شدن مخاطبان خود اطلاع پیدا کنید. این فناوری ها تنها بخشی از تکنولوژی هاییست که در دنیای متاورس قابل انجام هستند.

ارسال رایحه و بو! از شایعه تا واقعیت

شاید باورش برای شما نیز سخت باشد که فناوری ارسال رایحه و بو در صفحه چت توسط محققان کشور مالزی، انجام شده و تا حدودی در این راه نیز موفق بوده اند. این فناوری که به عنوان تکنولوژی بوی الکتریکی نیز شناخته می شود، بهترین راه برای ارسال بوی غذا، عطر، طبیعت و رایحه های مختلف است. تکنولوژی بوی الکتریکی که امروزه آن را به عنوان یک واقعیت افزوده در نظر می گیرند فقط به ارسال بوها اختصاص ندارد و می توان از آن به عنوان پیش نیازی برای ارسال احساسات مختلف نیز استفاده کرد. شما می توانید تصاویر را به صورت سه بعدی ارسال کنید و به کمک این تکنولوژی تصور کنید که واقعاً در کنار فرد مورد نظر هستید!

جرقه ی تفکر ارسال بو اولین بار به وسیله کمپانی های عطرسازی اتفاق افتاد. این شرکت ها برای اینکه بتوانند محصولات مختلف خود را به درستی و از راه دور به مردم معرفی کنند به شدت به این تکنولوژی نیاز دارند؛ اما متاسفانه امکان ارسال تنها ۱۰ رایحه اصلی وجود دارد که آن هم به کمک ابزارهای خاصی اتفاق می افتد. شاید برای شما هم عجیب باشد که این تکنولوژی، علی رغم جذاب بودن جز تکنولوژی های محبوب در میان افراد نیست. شاید دلیل آن را بتوان به عدم آشنایی و آگاهی افراد نسبت به آن دانست یا ممکن است برخی افراد این موضوع را به عنوان یکی از موضوعات غیرواقعی متاورس بدانند. به هر حال آینده ارسال بوها آنچنان که دانشمندان تصور آن را می کردند، موفقیت آمیز نبوده است.

فناوری هایی در صفحه چت که تقاضا ندارند!

بوهای الکترونیکی چگونه در دنیای متاورس منتقل می شوند؟

مطمعناً برای شما هم جالب است که بدانید، محققان از چه ابزاری برای انتقال بو استفاده می کنند. برای انتقال بوها از نوعی الکترود استفاده می شود که به کمک جریان الکتریکی، پیازهای بویایی را در سقف حفره های بینی تحریک می کنند. با تحریک پیازهای بویایی، نورون های موجود در مغز تحریک شده و درک رایحه اتفاق می افتد. تا به امروز محققان بعضی از رایحه های ساده مانند نعناعی، میوه ای و چوبی را شبیه سازی کرده و امکان انتقال آن ها را فراهم کرده اند.

جالب است بدانید که دستگاه هایی شبیه به بینی های الکتریکی برای این کار استفاده می شوند. مطمعناً استفاده از این ابزارها برای مردم ناخوشایند است و شاید این موضوع دلیل دیگری بر عدم تقاضای این تکنولوژی در میان مردم باشد؛ اما روش های جدید تکنولوژی بر این موضوع تاکید دارند که بتوانند ارسال رایحه را بدون هیچگونه ابزار ممکن کنند. آن ها در تلاشند که ارسال رایحه را شبیه به تکنولوژی های بلوتوث یا وای فای بین افراد متداول کنند.

فناوری هایی در صفحه چت که تقاضا ندارند!

کلام آخر

صحبت کردن درباره انتقال رایحه ها، در دنیای متاورس و عصر تکنولوژی امروز چیزی دور از ذهن نیست. استفاده از الکترودهای هوشمند در کنار دستگاه های ارتباطی می تواند راهی برای خلق این موضوع در صفحات چت معمولی باشد. با وجود این همه شگفتی که در این بحث وجود دارد، به نظر نمی رسد که روزی بتوان این آپشن را در قسمت سنجاق صفحه چت اضافه کرد. دنیای بوها پیچیده تر از آن است که بتوان رایحه های آن را به صورت ذرات معطر در فضا پراکنده کرد! با این وجود این امر هنوز یکی از موضوعات تاپ در شرکت های عطر و ادکلن محسوب می شود و امیدهای زیادی در این راه وجود دارد.

/

پایان رپورتاژ


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *