بازار کار رشته پزشکی در قبرس چگونه است؟

امروزه با افزایش مشکلات برای تمامی افراد در سراسر جهان، متقاضیان تصمیم به ترک کشور را می گیرند و زندگی شان را در سایر کشور ها که شرایط مناسب تری را دارد، ادامه می دهند. قبرس یکی از کشور های خوش آب و هوا و زیبا در شرق مدیترانه است. این کشور با موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی که دارد، دارای شرایط اقتصادی مناسب برای کار و تحصیل می باشد که امروزه به عنوان یکی از مقاصد جذاب برای تحصیل پزشکی در آمده است. وجود رقابت در برخی از رشته های تحصیلی بخصوص پزشکی و دندانپزشکی موجب شده دانشجویان برای ادامه تحصیل به کشور قبرس مهاجرت نمایند.  همچنین وجود رقبای کمتر نسبت به کنکور ایران، به متقاضیان تحصیل پزشکی در قبرس افزوده است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی بازار کار رشته پزشکی در قبرس بپردازیم و چالش های موجود در این مسیر را بررسی کنیم.

درباره تحصیل پزشکی در قبرس

کشور قبرس دارای اقتصاد پویا و درحال رشد است. این کشور نزدیک به ۱.۲ میلیون نفر جمعیت و مساحت کم، توانسته بستر مناسبی را برای تحصیل پزشکی دانشجویان فراهم سازد. همچنین سیستم بهداشتی و درمانی مناسب این کشور موجب شده تا متقاضی برای تحصیل در این رشته ها در کشور قبرس افزایش یابد. سیستم بهداشتی کشور قبرس شامل کلینیک ها، بیمارستان های دولتی و خصوصی و سایر مراکز تخصصی که نیاز مبرمی به کادر درمان دارند. همین امر موجب شده تا موسسه مهاجرتی و سایر موسسات، اقدام به اعزام دانشجویان به این کشور نماید. درباره دانشگاه های پزشکی قبرس اگر شما هم یکی از دانشجویان پزشکی و‌ دندانپزشکی هستید اما نتوانستید در کنکور رتبه مناسبی را کسب کنید، می توانید از این شرایط فوق العاده برای ادامه تحصیل پزشکی استفاده نمایید. کشور قبرس دارای چندین دانشگاه معتبر و برنامه های آموزشی پزشکی مختلفی است.

برخی از دانشگاه های معتبر پزشکی قبرس عبارت است از:

  1.     دانشگاه قبرس (University of Cyprus)
  2.     دانشگاه نیکوزیا (University of Nicosia)
  3.     دانشگاه اروپایی قبرس (European University Cyprus)
  4.     دانشگاه نیکوزیای آزاد (Frederick University)
  5.     دانشگاه بین‌المللی قبرس (Cyprus International University)
  6.     دانشگاه شرق نزدیک (Near East University)
  7.     دانشگاه مدیترانه شرقی (Eastern Mediterranean University)
  8.     دانشگاه تکنولوژیک قبرس (Cyprus University of Technology)
  9.     دانشگاه بین‌المللی گیرنه (Girne American University)
  10. دانشگاه قبرس غربی (University of Kyrenia)

جالب است بدانید که این دانشگاه‌ ها برنامه‌ های آموزشی پزشکی و دندانپزشکی مختلفی را ارائه می‌دهند و به عنوان مقاصدی معتبر برای دانشجویان پزشکی به حساب می آید. این دانشگاه ها علاوه بر دانشجویان داخلی بلکه دانشجویان خارجی و بین المللی زیادی را جذب می کنند. شرایط ورود به این دانشگاه های قبرس ورود به دانشگاه های پزشکی و تحصیل در قبرس مستلزم گذراندن برخی از امتحانات ورودی می باشد. دانشجویان باید پس از گذراندن این امتحانات در صورت پذیرش، نسبت به مصاحبه و ارزیابی های تخصصی به دانشگاه مورد نظر مراجعه کنند. توجه داشته باشید که متقاضیان شرکت در آزمون های ورودی برای تحصیل پزشکی در قبرس چندان زیاد نیست و شما با تلاش مناسبی می توانید در این آزمون ها نمره قبولی را کسب نمایید.

همچنین می توانید با کمک گرفتن از مشاور و یا افرادی که در این زمینه تخصص دارند، به راحتی اقدام به اپلای و اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور نمایید.

بازار کار رشته پزشکی در قبرس چگونه است؟

فرصت های شغلی در رشته پزشکی در کشور قبرس

دانشجویان می توانند پس از اتمام تحصیلات شان نسبت به پیدا کردن شغل در بیمارستان ها و کلینیک های واقع در این کشور اقدام نمایند. وجود بیمارستان های دولتی و خصوصی و نیاز شان به پزشک و متخصص موجب شده است که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی دغدغه پیدا کردن شغل را نداشته باشند. علاوه بر آن مزایای زیادی که دولت برای پزشکان و متخصصان در نظر دارد، موجب بیشتر شدن متقاضیان کار در این کشور شده است. جالب است بدانید که دانشجویان علاوه بر کار در این مراکز می توانند، در زمینه های پژوهشی و آموزشی نیز فعالیت نمایند. علاوه بر آن، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مختلف در قبرس به دنبال جذب اساتید و پژوهشگران در رشته های مختلف پزشکی هستند. اگر شما چنانچه به پژوهش و تدریس علاقه مند باشید، می توانید در این کشور به راحتی کار پیدا کنید. چالش های پیش روی دانشجویان پزشکی رقابت نسبتا بالا با وجود فرصت های شغلی متعدد بازار کار مناسب برای پزشکان و متخصصان، موجب شده که دانشجویان زیادی از سراسر دنیا نسبت به اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور اقدامات لازم را انجام دهند. مهارت بالای زبان با وجود تمام سختی های اخذ پذیرش و شرکت در آزمون های ورودی، باید بگوییم، موضوع زبان همچنان یک چالش برای دانشجویان به حساب می آید. از آنجایی که دانشگاه های قبرس و مراکز درمانی آن از زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی یاد می کنند.

اعتبار سنجی مدارک پزشکان خارجی که قصد کار در کشور قبرس را دارند، باید مدارک شغلی شان ترجمه و تاییدیه آنها را بگیرند. این مرحله کمی پیچیده و زمان بر است و نیاز به مستندات و مدارک شغلی و تحصیلی دارد. توجه داشته باشید که اگر مستندات شغلی تان مورد تایید این کشور نباشد باید اقدامات دیگری را جهت گرفتن تاییدیه مدارک انجام دهید.

 سخن پایانی

از آنجایی که متقاضیان تحصیل در قبرس امروزه بسیار زیاد شده اند، دانشجویان باید از مراکز معتبر که دارای مامور و وکیل در آن کشور هستند، استفاده نمایند. باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که ورود به دانشگاه و بازار کار در کشور قبرس ممکن است با چالش های بسیاری همراه باشد؛ اما در نهایت برای شما از لحاظ زندگی و درآمد بسیار مقرون به صرفه است. وجود سیستم های آموزش عالی و امکانات فوق العاده موجب شده است که دانشجویان زیادی اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور نمایند. همچنین وجود فرصت های شغلی متعدد برای پزشکان داخلی و خارجی و سیستم درمانی مناسب موجب افزایش محبوبیت این کشور نزد متقاضیان کار و تحصیل شود. همچنین رقابت نسبتا پایین متقاضیان نسبت به متقاضیان پزشکی و دندانپزشکی در ایران نیز موجب شده است که درصد احتمال قبولی دانشجویان چند برابر افزایش یابد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *