وقتی برای ارتباط با دوستان و همکاران از ایمیل استفاده میکنیم، چرا مشتریان را به این لیست اضافه نکنیم؟
کسانی که آدرس ایمیل دارند، بهطور روزانه صندوق خود را چک میکنند؛ بنابراین این صندوق میتواند فرصت خوبی برای دیدهشدن کسبوکار شما باشد. همین استدلال ساده، ایمیل مارکتینگ را به یکی از پرطرفدارترین روشهای بازاریابی دیجیتال تبدیل کرده است.
ولی همچنان جای سوال باقی است، آیا همه کسبوکارها میتوانند از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند؟ اگر پاسخ مثبت است، چگونه یک روش میتواند برای این همه کسبوکار متنوع سودمند باشد؟
البته قبل از اینکه برویم سراغ اصل مطلب، اول بهتر است بدانیم اصلا مزیت Email marketing چیست؟ بنابراین در ادامه ابتدا به این سوال پاسخ خواهیم داد.
اصلا چرا ایمیل مارکتینگ؟
گفتیم ایمیل روشی رایج برای ارتباط با دیگران است، این موضوع باعث میشود استفاده از آن برای بازاریابی معقول باشد؛ ولی تنها دلیل آن نیست! بیایید کمی بیشتر با دلایل استفاده از بازاریابی ایمیلی آشنا شویم:
ارزان است
چون میدانیم ارزان بودن برایتان جذاب است، آن را اول از همه میگوییم.
ایمیل مارکتینگ در کنار بازاریابی پیامکی از ارزانترین روشهای دیجیتال مارکتینگ هستند. شما میتوانید از طریق کانالهای مختلفی مانند وبسایت یا شبکههای اجتماعی، آدرس ایمیل مخاطبان را دریافت کنید.
مهمترین بخش ایمیل مارکتینگ ساخت لیست ایمیل است؛ پس آن میتوانید با کمترین هزینه یا حتی رایگان از پنلهای بازاریابی ایمیلی استفاده کنید! باورتان نمیشود؟ در پنل نجوا میتوانید بهرایگان 2000 هزار ایمیل تبلیغاتی ارسال کنید.
شخصیسازی میشود
اگر میخواهید تبلیغاتتان جذاب باشد، قضیه را شخصی کنید. با کمپینهای ایمیلی اولیه میتوانید سلیقه مشتریان را محک بزنید، سپس از اطلاعات بهدست آمده برای شخصیسازی پیامها استفاده کنید.
البته نگران نباشید، قرار نیست خودتان هزاران ایمیل شخصیسازیشده بنویسید. پنل ایمیل مارکتینگ نجوا امکان ساخت ایمیلهای پویا و شخصیسازی خودکار را برایتان فراهم میکند.
سریع نتیجه میدهد
اگر حوصله یا بودجه کافی برای بازاریابی عمیق و زمانبر ندارید، با ایمیل مارکتینگ سریع نتیجه بگیرید. ایمیلهای B2C درخواست فروش شما را مستقیما به مشتری میرسانند. البته در این روش هم توصیه میشود حداقل سه یا چهار ایمیل را در قالب یک استراتژی مشخص ارسال کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.
خودکار انجام میشود
خودکار کردن ایمیل مارکتینگ بازاریابی را آسان میکند. میتوانید برای بعضی فعالیتهای مشتریان پاسخهای ایمیلی خودکاری را تعریف کنید که بهصورت شخصیسازیشده ارسال شوند. مثلا وقتی که مشتری عضو خبرنامه ایمیلیتان میشود، ایمیل خوشآمدگویی یا وقتی سبد خرید خود را رها میکند، ایمیلی با چاشنی کد تخفیف در ازای تکمیل خرید ارسال شود.
اطلاعات جمعآوری میکند
پلتفرمهای ایمیلی اطلاعاتی مانند نرخ بازگشایی، تحویل و کلیک ایمیل را در اختیار شما قرار میدهند. این اطلاعات سرنخهای خوبی برای شناسایی رفتار مشتریان هستند.
معمولا کمپینهای اولیه شما در ایمیل مارکتینگ خام هستند و نتیجه مناسبی دریافت نمیکنند؛ ولی اگر اطلاعات آنها را بهدرستی تحلیل کنید، کمپینهای بعدی موفقیتآمیز خواهند بود. همچنین میتوانید از تست A/B برای بررسی کیفیت کمپین، پیش از ارسال آن استفاده کنید.
ایمیل مارکتینگ برای چه کسبوکارهایی سودمند است؟
بهجز فروشندگان تسلیحات شیمیایی! ایمیل مارکتینگ برای هر کسبوکار دیگری مفید است.
شاید بپرسید چطور؟ پاسخ این سوالتان را در بررسی کسبوکارهایی که از ایمیل مارکتینگ استفاده میکنند خواهید یافت.
آنلاینشاپها
شخصیسازی یکی از قدرتمندترین سلاحهای آنلاینشاپها در بازاریابی است. ایمیل مارکتینگ به آنها اجازه میدهد از این سلاح بهخوبی استفاده کنند. البته سلاح شخصیسازی به مهماتی نیاز دارد که بازاریابی ایمیلی آن را هم فراهم میکند؛ مهماتی به نام اطلاعات مشتریان.
پلتفرمهای بازاریابی ایمیلی شما را از نرخ بازگشایی، کلیک و تحویل کمپینها باخبر میکنند. با این اطلاعات میتوانید میزان موفقیت خود را بسنجید و مشتریانتان را بهتر بشناسید. در نهایت هم با استفاده از همین اطلاعات، کمپینهای بعدی خود را شخصیسازی میکنید تا شانس موفقیتتان افزایش یابد.
فرصت دیگری که ایمیل مارکتینگ در اختیار کسبوکارتان قرار میدهد، شانس بازگشت مشتریان به سبد خرید رهاشده است. حافظه کوتاه مشتریان و سبدهای خریدی که نیمهکاره رها شدهاند، از چالشهای بزرگ کسبوکارهای اینترنتی هستند؛ چالشهایی که راهحل آنها یک ایمیل تبلیغاتی جذاب با چاشنی کد تخفیف است.
آژانسهای مسافرتی
پتانسیل خارقالعاده ایمیل مارکتینگ را میتوان در صنعت گردشگری یافت. کسبوکارهای گردشگری ایرانی در سالهای اخیر به این پتانسیل نهفته پی بردهاند و حالا اکثر آنها از این روش استفاده میکنند.
جذابترین قسمت ایمیل مارکتینگ برای صنعت گردشگری، قابلیت استفاده از محتوای تصویری و در عینحال شخصیسازیشده است؛ ویژگی که بقیه روشهای بازاریابی از آن بیبهرهاند.
مثلا وبسایت محتوای تصویری دارد؛ ولی نمیتوان آن را برای همه کاربران شخصیسازی کرد. برعکس بازاریابی پیامکی را میتوان تا مغز استخوان شخصیسازی کرد؛ اما محتوای تصویری چه میشود؟
شرکتهای تکنولوژی و نرمافزار
ارسال محتوای آموزشی برای شرکتهای تکنولوژی و نرمافزار که دائما در حال بهروزرسانی هستند، بسیار مهم است. ایمیلهای آموزشی باعث میشوند مشتریان شما «در باغ کسبوکارتان باقی بمانند» و از محصولات آن بیشتر استفاده کنند.
به اشتراک گذاشتن محصولات و بروزرسانیهای جدید، علاوهبر افزایش تعامل و فروش کسبوکار، باعث ایجاد حس ارزشمند بودن و وفاداری در مشتریان میشود.
باشگاههای ورزشی
ایمیل مارکتینگ فقط به ارسال پیامهای تبلیغاتی با هدف فروش محدود نمیشود؛ ارسال اطلاعات ارزشمند و خبرنامههای کاربردی، آگاهی از برندتان را افزایش میدهد و زمینههای فروش آسان در آینده را فراهم میکند.
باشگاههای ورزشی و کسبوکارهای سلامت میتوانند با ایمیل مارکتینگ اطلاعات مفیدی را با مخاطبان به اشتراک بگذارند. با این کار وجود خود را به مشتریان اعلام میکنید و میگویید در حوزه فعالیتتان متخصص هستید؛ بنابراین هرگاه مشتریان نیازی مرتبط با فعالیت شما داشته باشند، سراغتان خواهند آمد.
بین خودمان بماند؛ گاهی این خود شما هستید که نیاز را ایجاد میکنید.
کارگزاریهای مالی
چه کسی میتواند در برابر یک فرصت سرمایهگذاری ترغیبکننده مقاومت کند؟
کارگزاریهای مالی از ایمیل مارکتینگ برای جذب سرمایهگذاران جدید و اطلاعرسانی به مشتریان قبلی خود استفاده میکنند. مشتریان مالی روی امنیت و اطلاعرسانی حسابهای خود بسیار حساس هستند، هرچه نباشد پای پولشان در میان است!
ایمیلهای تراکنش، عملکرد سبد سرمایه، تحولات بازار و فرصتهای پیش رو بخشی از محتوای مربوط به کارگزاران مالی است. علاوهبر این، چنین کسبوکارهایی میتوانند با ارائه خبرنامههای آموزشی درباره نحوه سرمایهگذارای و بررسی مهمترین اخبار تاثیرگذار بر بازارهای مالی، آگاهی از برند خود را افزایش دهند.
معاملهگران املاک
ایمیل مارکتینگ در کشورمان هنوز بهطور جدی وارد حوزه معاملات املاک نشده است؛ بنابراین برای کسبوکارهایی که میخواهند پیشرو باشند، فرصتهای زیادی وجود دارد.
اعلام گزینههای موجود برای معامله، تحولات بازار ملک و آموزش نحوه سرمایهگذاری موضوعاتی مناسب برای ایمیل مارکتینگ بنگاههای املاک است. خریداران، فروشندگان و سرمایهگذاران مهمترین مخاطبان هدف در بازاریابی این حوزه هستند.
در این بخش انگشتشماری از کسبوکارهایی که میتوانند از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند، معرفی کردیم. کسبوکار شما چیست؟ اگر در حوزه متفاوتی با آنچه گفتیم فعالیت دارید، فکر کنید ایمیل مارکتینگ چگونه میتواند برای شما سودمند باشد.
ایمیل مارکتینگ، کلید ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال
در این مطلب با کسبوکارهایی که ایمیل مارکتینگ برایشان مفید است و دلایل آن آشنا شدیم. بازاریابی ایمیلی را دست کم نگیرید. بسیاری از کسبوکارهای نوپای ایرانی با پلتفرم نجوا بازاریابی ایمیلی را آغاز کردند و نتایج کنونیشان شگفت انگیز است.
میتوانید از ایمیل برای تبلیغات هر کسبوکاری استفاده کنید. مهم نیست ظرف کسبوکار شما چهشکلی باشد، ایمیل مارکتینگ مثل آب در آن جاری میشود و خود را با آن سازگار میکند. حرف آخر اینکه اگر تاکنون در ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال موفق نبودید، شاید کلید آن، یعنی ایمیل مارکتینگ را فراموش کردهاید!
/
پایان رپورتاژ