تبلیغات در فیگار

هومن سیدی چگونه سریال وحشی را به یکی از موفق‌ترین آثار ایران بدل کرد؟

سریال وحشی با اقتباسی آزاد از یک پرونده جنجالی واقعی و نگاهی انسانی به مفهوم فرار، به یکی از آثار پربازدید و تحسین‌شده نمایش خانگی تبدیل شده است.

سریال وحشی به کارگردانی هومن سیدی، با اتکا بر فضایی روان‌شناسانه و نگاهی دراماتیک به یکی از اسرارآمیزترین پرونده‌های پس از انقلاب، در مدت‌زمانی کوتاه به پدیده‌ای پرسر‌وصدا در شبکه نمایش خانگی بدل شده است.

این مجموعه در هشت قسمت آغازین خود، با حضور درخشان بازیگرانی همچون جواد عزتی و نگار جواهریان، توانسته هم مخاطب عام را با خود همراه کند و هم نظر مثبت منتقدان را جلب نماید.

داستان سریال وحشی به شکلی آزاد بر مبنای ماجرای واقعی علی‌اشرف پروانه، تنها زندانی پس از انقلاب که موفق به فرار شده، نگاشته شده است؛ اما همان‌گونه که سیدی در گفت‌وگویی اشاره کرده، تنها حدود ۳۰ درصد از وقایع سریال با واقعیت تاریخی مطابقت دارد و باقی آن حاصل نگاه خلاقانه و ذهن شخصی اوست که در مواجهه با این روایت شکل گرفته است.

سیدی توضیح می‌دهد که نخستین‌بار از طریق دوستش با ماجرای علی‌اشرف آشنا شد؛ روایتی مبهم و بدون جزئیات که بیشتر شبیه به افسانه‌ای شهری بود تا سندی تاریخی؛ اما همین تصویر ناتمام، جرقه‌ای شد برای آغاز نگارش فیلمنامه‌ای که قرار نبود صرفاً ماجرای یک فرار باشد، بلکه تمرکزش بر فرایند شکل‌گیری یک بحران انسانی در بستر جامعه‌ای ناسالم بود.

سیدی تأکید می‌کند که برخلاف تصور برخی، سریال وحشی نه بازسازی مستندگونه یک پرونده، بلکه روایتی آزاد و شاعرانه از یک رخداد تاریخی‌ است؛ روایتی که با کمبود منابع قابل‌اعتماد مواجه بود و در نتیجه، چاره‌ای جز تکیه بر تخیل خلاقانه نمانده بود.

او در بخشی از مصاحبه‌اش چنین می‌گوید:

ما فیلم مستند نساخته‌ایم و ادعای روایت عینی هم نداریم. ترجیح دادم بیشتر از آن‌که به چگونگی فرار بپردازم، به این فکر کنم که چرا داوود به نقطه‌ای می‌رسد که باید فرار کند. برایم مهم‌تر بود که ببینم این انسان در چه مسیری به چنین تصمیمی می‌رسد، تا این‌که فقط نشان دهم چگونه دیوار زندان را شکافت.

بر همین اساس، دو فصل نخست سریال وحشی بیشتر صرف پرداخت لایه‌های روانی شخصیت داوود و محیط اطراف او شده‌اند؛ لایه‌هایی که در آینده بستری خواهند شد برای یکی از پیچیده‌ترین و پرکشش روایت‌های تلویزیونی ایران.

سیدی همچنین اعلام کرده است که سریال در چهار فصل طراحی شده و روایت فرار واقعی از زندان در فصل سوم آغاز می‌شود؛ روندی که به‌وضوح نشان‌دهنده نگاه بلندمدت و ساختارمند سازندگان به روایت است. فصل دوم که در حال حاضر مراحل تولید را طی می‌کند، قرار است در ۱۲ قسمت منتشر شود.

یکی از جنبه‌های تحسین‌برانگیز این سریال، امتیازات فوق‌العاده آن در وب‌سایت IMDb است. وحشی با کسب امتیاز ۸٫۹ از ۱۰، اکنون به پربازدیدترین و پرامتیازترین سریال تاریخ شبکه نمایش خانگی ایران بدل شده است. نکته قابل‌توجه‌تر، امتیاز ۹٫۴ قسمت پایانی فصل اول است که آن را به یکی از بهترین پایان‌بندی‌ها در میان آثار ایرانی در این پلتفرم تبدیل کرده است.

در مجموع، وحشی نه‌فقط به‌دلیل جذابیت داستانی‌اش، بلکه به واسطه‌ی نگاهی انسانی، روان‌شناختی و خلاقانه به یک واقعه‌ی تاریخی، توانسته در خاطره‌ی مخاطب ایرانی نقش ببندد. سریالی که ثابت می‌کند حتی در محدودیت منابع، می‌توان روایتی عمیق، درگیرکننده و قابل‌تأمل خلق کرد.

نظر شما درباره‌ی سریال جدید هومن سیدی چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *