تحقیقی تازه نشان میدهد راتن تومیتوز که زمانی معیاری معتبر برای نقد فیلم بود، امروز بیش از هر چیز به ابزاری تبلیغاتی برای استودیوها بدل شده است.
برچسب 100% برای بسیاری همچون مهر تأییدی قطعی عمل میکند؛ اما واقعیت آن است که پشت این اعداد درخشان، پدیدهای به نام «تورم هیاهو» شکل گرفته است؛ فیلمهایی که با ستایشهای پرشور معرفی میشوند، اما هنگام تماشا چندان هم شاهکار به نظر نمیرسند.
بر اساس تحقیقی که مت بلونی در رسانهی Puck منتشر کرده، راتن تومیتوز طی یک دهه گذشته به تدریج به ابزاری در خدمت استودیوها بدل شده است. این وبسایت که روزی نماد دموکراتیک کردن نقد فیلم بود، اکنون در اختیار کمپانیهایی همچون یونیورسال و وارنر قرار دارد. سیستم ساده «تازه/گندیده» نیز بسیاری از ظرایف نقد را از بین برده و امکان دستکاری و بهرهبرداری تبلیغاتی را فراهم کرده است.
این تحقیق نشان میدهد میان سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴، میانگین امتیازها در راتن تومیتوز ۱۳ درصد رشد داشته، در حالی که متاکریتیک با رویکرد دقیقتر تنها ۵ درصد افزایش ثبت کرده است. این اختلاف آشکار بیانگر نفوذ شدید اقتصاد هیاهو در سیستم رتبهبندی راتن تومیتوز است.
مشکل اساسی آنجاست که این وبسایت دیگر میان منتقدان حرفهای و بلاگرهای کمتجربه یا وابسته تفاوتی قائل نمیشود. در چنین فضایی، نقد مثبت پاداش دارد و نقد منفی مساوی است با از دست دادن دسترسیها و دعوتنامهها.
به این ترتیب در حالی که مخاطبان به خیال خود از ابزاری معتبر برای سنجش کیفیت فیلم استفاده میکنند، در واقع با خروجی تبلیغاتی روبهرو هستند؛ معیاری جعلی که مرز میان روزنامهنگاری و بازاریابی را محو کرده است.
نظر شما دربارهی وبسایتهای نقد و بررسی چیست؟ آیا نمره یک فیلم برای شما اهمیت دارد؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.