انیمه Baan با الهام از افسانههای جنوب شرق آسیا و با حضور سازندگان برجستهای همچون کارگردان کد گیاس، قدمی متفاوت در دنیای ایسکای برمیدارد.
در یکی از غافلگیرکنندهترین اخبار Anime Expo 2025، گیگاک، یوتیوبر شناختهشده دنیای انیمه و از چهرههای پادکست Trash Taste، از پروژه انیمهای بلندپروازانه خود با نام Baan: The Boundaries of Adulthood رونمایی کرد.
این انیمه که در ژانر ایسکای ساخته میشود، اما از مسیرهای تکراری فاصله گرفته، با نگاهی تازه به مفاهیم اسطورهای و بلوغ فردی، دو شخصیت اصلی را در دل جهانهای متقاطع به جستجوی معنا و هویت میفرستد.
وجه تمایز اصلی این پروژه، حضور اسامی بزرگ و تأثیرگذار در پشت صحنه است. کارگردانی این اثر را یوشیمیتسو اوهاشی بر عهده دارد؛ کسی که طرفداران انیمه او را با پروژه CODE GEASS: Rozé of the Recapture میشناسند. در کنار او، کوین پنکین، آهنگساز مطرح و تحسینشده Made in Abyss، وظیفهی ساخت موسیقی متن را بر دوش میکشد تا حالوهوای حماسی و رازآلود اثر را دوچندان کند.
Baan بهطور مستقیم از اساطیر تایلندی و فرهنگ جنوب شرقی آسیا الهام گرفته و برخلاف بسیاری از آثار ایسکای رایج، با دنیایی گرم و پیچیده، روایتگر دغدغههای انسانیتر و شخصیتریست. گیگاک در معرفی این پروژه تأکید کرد که هدفش فراتر از سرگرمی صرف بوده و این انیمه قرار است سفری درونی برای مخاطب نیز باشد.
پخش همزمان نسخههای دوبلهشدهی ژاپنی و انگلیسی، بهعلاوه انتشار رایگان انیمه در کانال یوتیوب گیگاک پس از نمایش محدود در ژاپن، نشان از رویکردی مستقل و جهانی دارد؛ رویکردی که شاید بتواند الگوی جدیدی در تولید و توزیع انیمههای آینده شود.
در کنار خود انیمه، یک مستند پشت صحنه از مراحل تولید نیز منتشر خواهد شد که امکان نگاهی عمیقتر به فرآیند خلق اثر و همکاریهای بینالمللی پشت آن را برای علاقهمندان فراهم میکند.
Baan میتواند آغازگر مسیر تازهای برای خالقان مستقل و بینالمللی در صنعت انیمه باشد؛ مسیری که از مرزهای جغرافیا فراتر میرود و داستانهایی جهانی را با صدایی شخصی روایت میکند.
نظر شما دربارهی داستان انیمه Baan چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.
منبع: The Outerhaven