گزارشها نشان میدهد دیزنی در استفاده از هوش مصنوعی، میان نوآوری و حفظ حقوق قانونی شخصیتها توازن ایجاد میکند و برخی پروژهها را به دلیل ملاحظات حقوقی لغو کرده است.
به گزارش وال استریت ژورنال کمپانی دیزنی در تلاش است تا استفاده از فناوری هوش مصنوعی را با رعایت کامل حقوق قانونی شخصیتها و داستانهای خود هماهنگ کند.
نمونه اخیر این رویکرد تصمیم این شرکت برای حذف صحنههایی از نسخه زنده انیمیشن موانا بود که قرار بود در آن از نسخه دیجیتالی دواین جانسون با استفاده از فناوری دیپفیک بهره گرفته شود. در این طرح تانویی رید، پسرعموی جانسون با جثه مشابه، در برخی صحنهها بهعنوان بدل بازی میکرد و سپس چهره جانسون توسط شرکت متافیزیک بر روی تصویر او قرار میگرفت.
هرچند جانسون با این ایده موافق بود، اما تیم حقوقی دیزنی نگرانیهایی درباره مالکیت دادهها و حقوق بخشهای تولیدشده با هوش مصنوعی داشت. مذاکرات با متافیزیک حدود ۱۸ ماه طول کشید و در نهایت این بخشها از نسخه نهایی که تابستان آینده اکران میشود، حذف شدند.
دیزنی همچنین در پروژه ترون: ارس که مهر امسال اکران میشود، قصد داشت شخصیتی فرعی بهنام بیت را با استفاده از یک برنامه هوش مصنوعی هدایت کند تا به شکلی تعاملی با نویسنده و صدای بازیگر واقعی پاسخ دهد؛ اما با توجه به همزمانی با مذاکرات قراردادی اتحادیههای نویسندگان و بازیگران، این ایده برای جلوگیری از جنجال رسانهای کنار گذاشته شد.
تاریخچه این شرکت نشان میدهد که دیزنی همواره در مواجهه با فناوریهای نوین رویکردی محتاطانه داشته است؛ از جمله در سال ۱۹۸۹ که در پری دریایی کوچولو از تصاویر گرافیکی تولیدشده توسط پیکسار استفاده شد، اما این موضوع برای حفظ حس هنری اثر از مخاطبان پنهان ماند.
این گزارش همچنین به سرمایهگذاری ۱.۵ میلیارد دلاری این کمپانی در شرکت اپیک گیمز، سازنده فورتنایت اشاره میکند. هدف از این سرمایهگذاری، ایجاد یک دنیای مجازی تعاملی با شخصیتهای مارول و دنیای آواتار است.
با این وجود تجربه استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت یک نسخه تعاملی از دارث ویدر با صدای جیمز ارل جونز، در همان دقایق نخست با سوءاستفاده کاربران برای تولید گفتار نامناسب همراه شد
نظر شما دربارهی این استفاده دیزنی از هوش مصنوعی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.