بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن

بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن شامل کریپتونایت و آسیب‌پذیری نسبت به جادو می‌شوند که توسط دشمنانش به‌خصوص لکس لوتر برای تضعیف او به کار می‌رود.

«سوپرمن»، معروف به قوی‌ترین ابرقهرمان زمین، نمادی از قدرت و عدالت است. او با توانایی‌های خیره‌کننده‌اش مانند پرواز، قدرت فوق بشری، بینایی اشعه ایکس و نفوذ‌پذیری، به نظر می‌رسد که تقریباً شکست‌ناپذیر باشد. او با قدرت‌ زیاد، مسئولیت‌های بزرگ را نیز به همراه خواهد داشت. علیرغم قدرت فوق‌العاده‌اش، ضعف‌ های سوپرمن می‌تواند او را در معرض خطر قرار دهد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


مشهورترین نقطه ضعف سوپرمن کریپتونایت، سنگ معجزه‌آسایی از سیاره نابودشده او، کریپتون است. قرار گرفتن در معرض کریپتونایت می‌تواند قدرت‌ های سوپرمن را کاهش دهد، او را بیمار کند و حتی او را بکشد؛ اما کریپتونایت تنها ضعف سوپرمن نیست، او همچنین در برابر جادو آسیب‌پذیر خواهد بود. جادوگران و موجودات جادویی می‌توانند با استفاده از طلسم‌ها و جادوها «سوپرمن» را شکست دهند.

بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن

در ادامه لیست بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن را مشاهده خواهید کرد. این لیست به انتخاب CBR نوشته شده است.

بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن
بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن

«سوپرمن» علیرغم قدرت فیزیکی فوق‌العاده‌اش، از نظر احساسی نیز آسیب‌پذیر است. او به عزیزانش، مانند «لوئیس لین»، اهمیت زیادی می‌دهد و دشمنانش گاهی اوقات از این موضوع برای تهدید یا دستکاری او استفاده می‌کنند. با استفاده از این نقاط ضعف، حتی قدرتمندترین ابرقهرمانان نیز می‌توانند شکست بخورند. «جیمز گان»، کارگردان فیلم جدید سوپرمن ، در حال برنامه‌ریزی برای بازسازی این شخصیت است. آیا در جدیدترین فیلم سوپرمن به نقاط ضعف او پرداخته خواهد شد؟

سوپرمن در برابر تله‌ پاتی مقاوم نیست

بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن
نقطه ضعف های سوپرمن

در حالی که «سوپرمن» در گذشته برخی از دفاع‌های روانی را به دست آورده است، «کال ال» هیچ مقاومت ذاتی در برابر حملات سایونیکی (ذهنی) ندارد. تله‌پاتی یکی از نقطه ضعف های سوپرمن است و کسانی که می‌توانند ذهن را کنترل کنند، به راحتی او را از پا در می‌آورند. در مجموعه New 52، او تحت کنترل شخصیت‌هایی شرور مانند «زنبور ملکه» (Queen Bee) قرار گرفت بود.

در نبرد با دزدان روان (Psycho-Pirate)، ماسک مدوسای این شخصیت توانست ذهن «سوپرمن» را در هم بشکند و آشوب به پا کند. «مکسول لرد» نیز با کنترل ذهن «سوپرمن» به لیگ عدالت خیانت کرد و از «مرد پولادین» برای حمله به آن‌ها استفاده کرد. «سوپرمن» تنها زمانی متوقف شد که «واندر وومن» با شکستن گردن «مکسول لرد»، او را از پای درآورد.

جادو یکی از بزرگترین نقاط ضعف سوپرمن است

بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن

«سوپرمن» با وجود تمام دفاع‌ها، قدرت‌ها و کمالاتش، به اندازه هر شخصیت غیر عرفانی دیگری در برابر جادو آسیب پذیر است. در دنیای کمیک «دی‌ سی»، جادوگران قدرتمندی وجود دارند که می‌توانند «مرد پولادین» را به زحمت بیندازند. قهرمانانی مانند «زاتانا» به راحتی می‌توانند سوپرمن را شکست دهند، به شرطی که بتوانند جلوی حملات قدرتمند او را بگیرند.

تاثیر جادو روی «مرد پولادین» را به خوبی می‌توان در نبردهای متعددش با شخصیت‌های جادویی مانند «شزم» و «بلک آدام» دید. «شزم» یکی از معدود قهرمانانی بود که می‌توانست «سوپرمن» را زمانی که «ایکلیپسو» او را تسخیر کرده بود، متوقف کند. «بلک آدام» هم بارها در داستان سوپرمن نشان داده است که به لطف قدرت جادویی افزایش‌یافته‌اش، می‌تواند «مرد پولادین» را در مبارزه شکست دهد.

برق شدید می‌‌تواند سوپرمن را متوقف کند

بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن
نقطه ضعف سوپرمن

یکی از عجیب‌ترین نقاط ضعف سوپرمن ، برق است. در حالی که او می‌تواند در برابر دمای سوزان و انفجارهای مهیب مقاومت کند؛ اما برق او را ناتوان خواهد کرد که به دشمنان فرصت می‌دهد تا ضربات مهلک‌تری به او وارد کنند.

این آسیب‌پذیری در سریال انیمیشنی «سوپرمن» و در رویارویی او با «لایو‌وایر» به خوبی به تصویر کشیده شده است. حتی دستکش‌های لاستیکی هم نمی‌توانستند از «سوپرمن» در برابر قدرت‌های الکتریکی سهمگین «لایو‌وایر» محافظت کنند و او در نیروگاه برق، مانند عروسکی پارچه‌ای به هر طرف پرتاب می‌شد.

سوپرمن ممکن است در برابر داروهای خاص آسیب‌پذیر باشد

بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن

با اینکه سوپرمن در برابر اکثر مواد توهم‌زای روان‌گردان مقاومت دارد؛ اما نسخه‌های اصلاح‌شده با کریپتونایت می‌توانند ذهن او را دستکاری و حتی به طور بالقوه او را از پا درآورند. نمونه‌ بارز یکی از ضعف‌ های سوپرمن را می‌توان در سریال Injustice: Gods Among Us یافت که داستان یک بازی ویدیویی به همین نام را گسترش می‌دهد.

در این کمیک، پیش از وقایع بازی، «جوکر» از گاز ترس اصلاح‌شده‌ی «مترسک» (Scarecrow) استفاده می‌کند تا «سوپرمن» را به خشونت وادار کند. در اثر توهمات ناشی از گاز، «سوپرمن» به اشتباه همسر باردارش «لوییس لین» را به قتل می‌رساند که این اتفاق منجر به انفجار هسته‌ای در کلان‌شهر متروپلیس می‌شود.

مرد فولادی در مقابل ویروس‌ های دگرگون‌ کننده و ضعیف‌ کننده آسیب‌ پذیر بوده است

بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن
بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن

«سوپرمن»، با وجود قدرت‌های باورنکردنی‌اش، یک موجود زیستی بوده که درست مانند هر موجود زنده دیگری، در برابر بیماری و عفونت آسیب‌پذیر است. کافیست در زمان نادرستی با ویروس قوی برخورد کند و مانند هر انسانی بیمار شود.

ویروس آخرالزمان (Doomsday) در کمیک سوپرمن یکی از نمونه‌هایی است که او را مبتلا کرد. «سوپرمن» پس از شکست دادن «دومزدی»، با یک بیماری از جسد مملو از ویروس او آلوده شد. قبل از اینکه متحدانش بتوانند درمانی پیدا کنند، او به نسخه‌ای قدرتمند اما هیولایی تبدیل شد، تا اینکه متحدانش توانستند برای او درمانی بیابند.

تشعشعات اتمی می‌تواند سوپرمن را به طور جدی ضعیف کند

بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن

با اینکه در داستان سوپرمن قدرت او از نور زرد خورشید زمین نشأت می‌گیرد؛ اما این نوع اشعه با تشعشعات اتمی یا هسته‌ای کمی تفاوت دارد. اگرچه او ثابت کرده که می‌تواند از انفجار سلاح هسته‌ای جان سالم به در ببرد، اما بی آسیب بیرون نمی‌آید.

در داستان The Dark Knight Returns نوشته «فرانک میلر»، «سوپرمن» تلاش کرد تا یک موشک هسته‌ای را متوقف کند، در حالی که درگیر جنگ پرتنشی برای حمایت از رئیس‌جمهور بود. «سوپرمن» پیش از اینکه موشک به هدف برسد، با آن برخورد کرد؛ اما انفجار او را از یک کریپتونی قدرتمند به یک مرد لاغر و ضعیف مسموم به تشعشع تبدیل می‌کند. در حالی که انرژی خورشیدی او را شفا می‌داد، او در برابر دشمنانش کاملاً آسیب‌پذیر بود.

سوپرمن زیر نور خورشید قرمز قدرت‌های خود را از دست می‌دهد

بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن
نقاط ضعف سوپرمن

«سوپرمن» قدرت خود را از خورشید زرد زمین به دست می‌آورد. در کمیک سوپرمن آمده است که سلول‌های «مرد پولادین» از نور این خورشید تغذیه می‌شوند و او را قوی‌تر، سریع‌تر و متراکم‌تر از دیگران می‌سازد؛ اما زمانی که او در معرض تابش خورشید قرمز قرار می‌گیرد، قدرت‌هایش به طور کامل از بین می‌روند.

کریپتون، دور خورشید قرمز می‌چرخید و به همین دلیل کریپتونی‌ها به طور طبیعی هیچ قدرت خارق‌العاده‌ای نداشتند. اگرچه «کال-ال» قادر است برخی از قدرت‌های خود را زیر تابش یک خورشید قرمز حفظ کند؛ اما «سوپرمن» در مقابل آن از توانایی‌های خود محروم می‌شود. شرورانی مانند «لکس لوتور» از تابش خورشید قرمز استفاده کرده‌اند تا «سوپرمن» را ضعیف نموده و بارها بر او پیروز شوند.

شنوایی فوق‌ العاده حساس سوپرمن می‌تواند یک نقطه ضعف مرگبار باشد

بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن

«سوپرمن» علاوه بر قدرت و سرعت فوق‌العاده، دارای شنوایی بسیار حساسی نیز است؛ اما این ویژگی گاهی اوقات می‌تواند یکی از بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن شود. «مرد فولادی» در برابر حملات صوتی توسط نوابغ فناوری همچون «لکس لوتر»، «بتمن» و «برینیاک» آسیب‌پذیر بود.

«سوپرمن» بیش از یک بار تحت حمله تسلیحات صوتی قرار گرفت که تقریباً او را در مسیرش متوقف کرده‌اند. در فیلم Batman v. Superman به کارگردانی «زک اسنایدر»، «شوالیه تاریکی» از تفنگ‌هایی با فرکانس بالا استفاده کرد تا سرعت «سوپرمن» را به حدی کاهش دهد تا بتواند از دیگر نقاط ضعف او بهره‌برداری کند.

قدرت دید سوپرمن نمی‌تواند از سرب نفوذ کند

بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن
سوپرمن جدید

یکی از شناخته‌شده‌ترین نقطه ضعف های سوپرمن ، ناتوانی او در دیدن سرب است. سرب قابلیت دید «سوپرمن» را مختل می‌کند و به دشمنان او اجازه می‌دهد خود یا سلاح‌های مرگبارشان را از «کال ال» پنهان کنند.

هرچند که سرب مانند کریپتونیت برای کریپتونی‌ها کشنده نیست؛ اما می‌تواند جلوی دید حرارتی قدرتمند «سوپرمن» را مسدود کند. این امر باعث می‌شود سرب به ابزاری قدرتمند در دست دشمنان تبدیل شود. درست مانند جادو، سرب به راحتی می‌تواند دست برتر را در مبارزه به هر یک از شرورهای نمادین سوپرمن بدهد.

سوپرمن در دنیای انیمیشن دی‌ سی (DCAU) می‌ توانست خفه شود

بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن

در دنیای پویانمایی دی‌سی (DCAU)، سوپرمن جدید نیاز به اکسیژن برای تنفس دارد، به طور متفاوت از همتای کمیکی‌اش که فقط با استفاده از انرژی خورشیدی زنده می‌ماند. این محدودیت باعث می‌شود که در مواقعی مانند فضا یا زیر آب که از اکسیژن محروم شود آسیب‌پذیر باشد و خطر خفگی یا غرق شدن برا او به وجود آید.

در این دنیا، «سوپرمن» برای کار در فضا یا مواجهه با شرایط خاص، به طور مکرر از لباس‌های فضایی استفاده می‌کند. این لباس‌ها نه تنها قدرت و قابلیت‌های او را محدود می‌کنند، بلکه او را در برابر حملاتی که ممکن است اکسیژن او را بگیرد و به وضعیت خطرناکی بیاندازند، آسیب‌پذیر می‌سازند.

نزدیکان سوپرمن می‌توانند علیه او به کار گرفته شوند

بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن
بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن

علاقه شدید «سوپرمن» به عزیزانش، فراتر از هر ضعف ذاتی ناشی از کریپتون یا مقاومت محدود او در برابر حملات خاص، همیشه او را تهدید و در معرض خطر قرار می‌دهد. دشمنان او بارها از همسرش «لوییس لین» به عنوان اهرم فشار علیه «سوپرمن» استفاده کرده‌اند.

با به دنیا آمدن پسرشان «جان»، اوضاع پیچیده‌تر شد. هرچند که خوشبختانه قدرت‌های «جان» تا حدودی او را ایمن نگه می‌داشت. حتی دوستان نزدیک «سوپرمن» در دیلی پلنت و هم‌رزم‌های او در لیگ عدالت هم در طول سال‌ها به گروگان‌های گرفته شدند تا بتوانند «سوپرمن» را کنترل کنند.

کریپتونایت بزرگترین نقطه ضعف سوپرمن است

بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن
جدیدترین فیلم سوپرمن

برای طرفدران کمیک‌های DC، کریپتونایت به عنوان یکی از بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن شناخته می‌شود. بدون این سنگ فضایی، تعداد کمی از شخصیت‌های دنیای «دی‌سی» می‌توانند «سوپرمن» را شکست دهند؛ اما کریپتونایت تنها یادگار به جا مانده از سیاره کریپتون نیست که به زمین رسیده است. قطعاتی از سیاره مادری «سوپرمن» همراه او به زمین آمده‌اند که از تشعشعات این سیاره ساخته شده‌اند.

متأسفانه، بقایای سیاره کریپتون برای «سوپرمن» کشنده هستند. قرار گرفتن در معرض کریپتونایت، «مرد فولادی» را به شدت ضعیف می‌کند و باعث می‌شود توانایی‌های خارق‌العاده‌اش را از دست بدهد. تماس طولانی مدت با آن حتی می‌تواند برای او مرگبار باشد. البته خطرات مربوط به کریپتونایت سبز محدود نمی‌شوند؛ زیرا هر رنگ و نوع آن تأثیر متفاوتی بر «سوپرمن» دارد.

سوالات متداول

بزرگ‌ترین نقطه ضعف سوپرمن چیست؟

بزرگ‌ترین نقطه ضعف «سوپرمن» کریپتونایت است، یک ماده معدنی نادر از سیاره زادگاه او که قدرت‌های او را تضعیف می‌کند.

چرا کریپتونایت بر سوپرمن تاثیر می‌گذارد؟

کریپتونایت اشعه‌هایی از خود منتشر می‌کند که ساختار سلولی «سوپرمن» را مختل کرده و او را ضعیف و حتی به شدت بیمار خواهد کرد.

آیا سوپرمن نقطه ضعف‌های دیگری نیز دارد؟

بله، «سوپرمن» نسبت به جادو و نیروهای جادویی نیز آسیب‌پذیر است و این‌ها می‌توانند به او صدمه بزنند.

چگونه دشمنان سوپرمن از نقطه ضعف‌های او استفاده می‌کنند؟

دشمنان سوپرمن، مانند «لکس لوتر»، معمولاً از کریپتونایت و جادو برای مبارزه با او و تضعیف قدرت‌هایش استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب بزرگ ترین نقطه ضعف های سوپرمن چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *