بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار (The Boy and the Heron)

بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار شما را به دنیای فانتزی انیمیشن‌های دو بعدی سینمای ژاپن می‌برند و لذت داستانی جذاب را برای شما زیباتر می‌کنند.

ساخت انیمیشن پسر و حواصیل بیش از یک دهه به طول انجامید و با توجه به سن بالای «میازاکی»، به احتمال زیاد آخرین اثر او برای استودیو جیبلی خواهد بود. این فیلم به نوعی یک اثر وداع به حساب می‌آید، اما دلیلی برای ناراحتی وجود ندارد. انیمه پسر و مرغ ماهیخوار با پرداختن به مضامین مختلفی که «میازاکی» در طول دوران کاری خود به آن‌ها پرداخته، به طرز درخشانی به کار او پایان می‌دهد.

کارگردانان انیمه دیگری نیز وجود دارند که آثار درخشانی خلق کرده‌اند. آثارهایی که داستان‌هایی درباره‌ی ماجراجویی‌های دوران کودکی، پیوندهای خانوادگی، ایسکای (ژانری از انیمه که شخصیت اصلی به دنیای دیگری سفر می‌کند) و رویاها را روایت می‌کنند. این آثار، برخی از مضامین اصلی انیمه ی پسر و ماهیخوار نیز هستند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


چگونه با چالش‌ها و تجربیات زندگی روبرو شویم؟ معنای واقعی زندگی کردن چیست؟ به نظر می‌رسد «میازاکی» به کاوش در جستجوی معنا و هدف در میان غم و اندوه و آشفتگی ذاتی، علاقمند است؛ بنابراین، اگر از تماشای انیمه سینمایی پسر و مرغ ماهی خوار لذت برده‌اید، آثار دیگری شبیه به آن وجود دارند که باید به لیست تماشای خود اضافه کنید.

بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار

در ادامه لیست بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار را مشاهده خواهید کرد. این لیست به انتخاب تیم تحریریه فیگار نوشته شده است.

بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار
بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار

این فیلم، روایت لطیف و سبک بصری پرجزئیات و زیبای امضای کارگردان را ارائه دهد. عنوان اولیه‌ی این انیمه چگونه زندگی کنیم؟ بود، که بعدا توسط استودیو جیبلی تغییر کرد. خود عنوان، گویای علاقه‌ی همیشگی آثار «میازاکی» به کاوش‌های اندیشمندانه درباره‌ی سوالات بزرگ زندگی است.

نمو کوچک: ماجراهای در اسلمبرلند (Little Nemo: Adventures In Slumberland)

بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار

  • ژانر: خانوادگی، فانتزی
  • سال انتشار: 1989
  • امتیاز: 7.1

برخلاف تصور عموم، نمو کوچک: ماجراهای در اسلمبرلند، فقط یک بازی از شرکت کپکام نیست. این عنوان در اصل یک انیمه سینمایی اقتباس‌شده از یک کمیک استریپ بود. داستان فیلم در سرزمین رویاها به نام سرزمین خواب روایت می‌شود و نمو کوچولو را در ماجراجویی‌های مختلف در این دنیای رویایی دنبال می‌کند.

با توجه به اینکه در انیمه the boy and the heron هم با فضایی شبیه به خواب سر و کار داریم، پیشنهاد می‌شود تا این انیمه را تماشا کنید. ماجراهای نموی کوچک، با فضایی شاد و پر از شگفتی، برای هر طرفدار محتوای استودیو جیبلی مناسب است.

در گذشته، شرکت کپکام دو بازی در این مجموعه ساخته بود. بازی‌ NES یک محصول کامپیوتری بود که در آن بازیکنان می‌توانستند لباس حیوانات مختلف را پوشیده و از قدرت‌های آن‌ها استفاده کنند. بازی آرکید محوریت بیشتری روی اکشن داشت و خطی‌تر بود.

پاپریکا (Paprika)

بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار
بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار
  • ژانر: جنایی، علمی تخیلی
  • سال انتشار: 2006
  • امتیاز: 7.7

پاپریکا، انیمه دیگری با محوریت رویا است؛ اما بسیار بالغ‌تر و عجیب‌تر از انیمه ماجراهای نمو کوچک پیش می‌رود. داستان این انیمه درباره‌ی «پاپریکا»، یک درمان‌گر است که از نوعی درمان تجربی برای بیمارانش استفاده می‌کند. در این روش از وسیله‌ای استفاده می‌شود که ذهن‌ها را با هم ادغام کرده و به یک نفر اجازه می‌دهد تا به خواب دیگری برود.

همچنین، «پاپریکا» می‌تواند از این دستگاه برای ضبط رویاها استفاده کند و از آن برای کمک به بیماران برای عبور از مشکلات و آسیب‌های روحی‌شان بهره می‌برد.

در این انیمه، «پاپریکا» به یک کارآگاه برای حل یک پرونده‌ی قتل کمک می‌کند که به توطئه‌ای درباره‌ی افرادی تبدیل می‌شود که سعی دارند از طریق رویاها، واقعیت را تغییر دهند. طرفداران فیلم تلقین «کریستوفر نولان» و همچنین طرفداران انیمه پسر و حواصیل که به دنبال چیزی بالغ‌تر هستند، قطعا از این انیمه لذت خواهند برد. پاپریکا فیلمی است که نشان می‌دهد «ساتوشی کون»، کارگردان آن، چقدر خلاق و مبتکر بوده است.

شهر اشباح (Spirited Away)

بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار

  • ژانر: فانتزی، هیجان‌انگیز
  • سال انتشار: 2001
  • امتیاز: 8.6

بهترین انیمه‌ی استودیو جیبلی که اکثر طرفداران انیمه پسر و مرغ ماهیخوار باید ببینند، شهر اشباح است. داستان این فیلم، زندگی دختر جوانی به نام «چیهیرو» را دنبال می‌کند که همراه با خانواده‌اش به سمت خانه‌ای جدید می‌رود.

در طول مسیر، آن‌ها گم می‌شوند و خود را در یک دهکده متروکه پیدا می‌کنند. والدین او به خوک تبدیل شده و «چیهیرو» در حالی که به دنیایی سرشار از تخیل منتقل شده، باید راهی برای بازگرداندن آن‌ها به شکل اولیه پیدا کند.

در این دنیا، جادوگرهای شرور، موجودات بامزه و لزج و شخصیت‌های جادویی دیگری وجود دارند. شهر اشباح یکی از تحسین‌شده‌ترین انیمه‌های سینمایی در تمام دوران است، اما امکان دارد برخی آن را ندیده باشند. این انیمه همراهی عالی برای انیمه ی پسر و ماهیخوار است و فضایی شادتر و کمتر افسرده‌کننده‌ای دارد.

جنگ‌های تابستانی (Summer Wars)

بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار
بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار
  • ژانر: علمی تخیلی، هیجان‌انگیز
  • سال انتشار: 2009
  • امتیاز: 7.4

جنگ‌های تابستانی یک ماجراجویی دیجیتالی در دنیای آنلاین «اوز» است. پسری جوان به نام «کنجی»، کاربر و گرداننده‌ی پر استفاده‌ی این دنیا محسوب می‌شود. او برای جشن تولد با شکوه مادربزرگ یکی از دوستانش، به خانه‌ی خانوادگی او در حومه شهر می‌رود؛ اما این فیلم که در ابتدا با روایتی گرم درباره‌ی اهمیت خانواده آغاز می‌شود، به یک ماجراجویی هک تبدیل می‌گردد.

هوش مصنوعی خرابکاری در دنیای «اوز»، کل ژاپن را تهدید می‌کند و «کنجی» در قلب همه‌ی این اتفاقات قرار دارد. او باید در یک بازی فکری با هوش مصنوعی مبارزه کند. کارگردان اثر، «مامورو هوسودا»، وجوه اشتراک زیادی با دیدگاه‌های «هایائو میازاکی» و استودیو جیبلی دارد. علاوه بر جنگ‌های تابستانی، طرفداران انیمه ممکن است از انیمه سینمایی پسر و مرغ ماهی خوار نیز لذت ببرند.

نام تو (Your Name)

بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار

  • ژانر: فانتزی، عاشقانه
  • سال انتشار: 2016
  • امتیاز: 8.4

نام تو تا حدودی یک ایسکایی محسوب می‌شود؛ اما برداشتی متفاوت از این مفهوم را ارائه می‌دهد. داستان فیلم درباره‌ی دو دانش‌آموز دبیرستانی، «میتسوها» و «تاکی تاچیبانا» است که یک روز به طور ناگهانی بدن‌هایشان با همدیگر عوض می‌شود. همه‌چیز با یک کمدی رمانتیک عجیب و غریب شروع می‌شود؛ جایی که این دو در حال کشف کردن این هستند که در بدن جنس مخالف بودن چه حسی دارد. آن‌ها در حالی که بدن‌های یکدیگر را تجربه می‌کنند، همزمان سعی در برقراری ارتباط و کشف دلیل این اتفاق را دارند.

بچه‌هایی که آواهای گمشده را دنبال می‌کنند (Children Who Chase Lost Voices)

بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار
بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار
  • ژانر: فانتزی، هیجان‌انگیز
  • سال انتشار: 2011
  • امتیاز: 7.1

انیمه سینمایی بچه‌هایی که آواهای گمشده را دنبال می‌کنند ساخته‌ی «ماکوتو شینکای»، برای این خالق، تجربه‌ای بلندپروازانه در حوزه‌ی داستان‌گویی فانتزی در انیمه به شمار می‌رود. در این فیلم، «آسونا» به دنیای زیرزمینی مرموزی به نام آگارته، جایی که مفاهیمی از زندگی و مرگ در آن وجود دارند که درک او را از جهان به چالش می‌کشد کشیده می‌شود.

داستان به کاوش درمورد رها کردن عزیزان و یافتن معنا در میان فقدان می‌پردازد. سفر «آسونا» به درک ماهیت شکننده اما گران‌بهای زندگی می‌پردازد. زیبایی این داستان در ظرافت آن و احترام به هوش مخاطب است.

از نظر بصری، این فیلم توانایی «شینکای» را در ترکیب پس‌زمینه‌های خیره‌کننده با انیمیشن احساسی شخصیت‌ها برجسته می‌کند. اگر انیمه جدید هایائو میازاکی را به خاطر تصاویر نفس‌گیرش دوست داشتید، آثار «ماکوتو» نیز شما را ناامید نخواهد کرد.

زمزمه قلب (Anthem Of The Heart)

بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار

  • ژانر: فانتزی، عاشقانه
  • سال انتشار: 2015
  • امتیاز: 7.3

انیمه‌ی زمزمه قلب به کارگردانی «تاتسوئوکی ناگای»، با استفاده از رئالیسم جادویی، داستان تاثیرگذاری احساسی در مورد دختری را روایت می‌کند که قادر به صحبت کردن نیست. او پس از یک حادثه‌ی دوران کودکی، دیگر نمی‌تواند آنچه در دل دارد را بیان کند.

«تاتسوئوکی ناگای» از چارچوب برشی از زندگی استفاده می‌کند تا لحظات خارق‌العاده‌ای را به سمت داستان بکشاند و تصاویری خیال‌انگیز مانند دنیای درونی خلق کند. زمزمه قلب با انیمه‌ی پسر و حواصیل در کاوش در مسیر احساسی شخصیت اصلی، مبارزه با درگیری‌های درونی و در نهایت رهایی که از روبرو شدن با ترس‌ها و یادگیری ابراز وجود حاصل می‌شود، همخوانی دارد. هر دو فیلم بر مفهوم یافتن صدای درونی و قدرت بیان خود به صورت استعاری تمرکز می‌کنند.

مدفن‌های کرم شب‌تاب (Grave Of The Fireflies)

بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار
بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار
  • ژانر: جنگی، درام
  • سال انتشار: 1988
  • امتیاز: 8.5

در سایه فقدان و ویرانه‌های به جا مانده از جنگ، مدفن‌های کرم شب‌تاب و انیمه the boy and the heron یک پرسش عمیق مطرح می‌کنند و آن هم این است که چگونه می‌توان در دنیایی که مملو از رنج است، زندگی را برای خود رقم زد؟

مدفن‌های کرم شب‌تاب داستان دو خواهر و برادر به نام‌های «سیتا» و «ستسکو» را روایت می‌کند که در زمان جنگ جهانی دوم در ژاپن گرفتار شده‌اند. این روایتی است که در واقعیات تلخ جنگ غرق شده و از نگاه کودکانی روایت می‌شود که مجبور هستند در دنیایی غیرقابل شناسایی برای خودشان بجنگند.

فیلم از به تصویر کشیدن واقعیت‌های تلخ آن دوره طفره نمی‌رود؛ اما در عین حال لحظاتی از لطافت و پیوند قوی بین خواهر و برادر را نیز به تصویر می‌کشد که می‌تواند الهام‌بخش و در عین حال دردناک برای مخاطب باشد.

دنیای مخفی آریتی (The Secret World Of Arrietty)

بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار

  • ژانر: خانوادگی، فانتزی
  • سال انتشار: 2010
  • امتیاز: 7.6

دنیای مخفی آریتی، اقتباسی از کتاب قرض‌گیران نوشته‌ی «مری نورتون» است و داستان خانواده‌ای ریقلی کوچک را روایت می‌کند که زیر کف‌پوش‌های خانه‌ی یک انسان زندگی می‌کنند و مجبور هستند تا برای زنده ماندن به طور مخفیانه وسایلی را قرض بگیرند. این فیلم پیامی اندیشمندانه درباره‌ی یافتن نقاط مشترک با وجود تفاوت‌های ظاهری یا پیشینه ارائه می‌دهد.

دوستی غیرمنتظره بین «آریتی» و «شًو» در داستان فیلم، نشان‌دهنده‌ی قلب و روح استودیو جیبلی است. اگرچه دنیای مخفی آریتی مانند انیمه‌هایی مثل ناوسیکا از دره باد یا مدفن‌های کرم شب‌تاب به مضمون جنگ نمی‌پردازد، اما از طریق به تصویر کشیدن شخصیت‌هایی که در دنیایی زندگی می‌کنند روبرو است و ویژگی‌های درون‌نگرانه‌ی انیمه‌ی پسر و حواصیل را منعکس می‌کند.

همسایه من توتورو (My Neighbor Totoro)

بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار
  • ژانر: فانتزی، هیجان‌انگیز
  • سال انتشار: 1988
  • امتیاز: 8.1

همسایه من توتورو که به عنوان یکی از نمادین‌ترین فیلم‌های استودیو جیبلی شناخته می‌شود، نمونه‌ای از توانایی کارگردان «هایائو میازاکی» در خلق داستانی گرم و صمیمی است که معصومیت دوران کودکی را به تصویر می‌کشد. داستان در ژاپن روستایی دهه‌ی 1950 روایت می‌شود و ماجراهای دو خواهر به نام‌های «ساتسوکی» و «مِی» را دنبال می‌کند که در جنگل نزدیک خانه‌ی جدیدشان، با موجودی جادویی به نام «توتورو» و دیگر روح‌های جنگلی دوست می‌شوند.

کمبود درگیری و روایت آرام و جاری فیلم، فضایی شاعرانه ایجاد می‌کند که به سادگی، به دیدن دنیا از طریق تخیلات کودکانه می‌پردازند. ماجراجویی‌های «ساتسوکی» و «مِی» با «توتورو»، فراتر از فرار به دنیایی جادویی است؛ بلکه استعاره‌ای از نحوه‌ی کنار آمدن کودکان با تغییر و سختی‌ها را روایت می‌کند. حضور «توتورو» و دیگر روح‌ها، تجلی نیاز کودکان به فرار و قدرت خلاقیت خودشان است که به آن‌ها در مقابله با چالش‌های احساسی ناشی از بیماری مادرشان کمک می‌کند.

سوالات متداول

مدفن‌های کرم شب‌تاب به چه دلیلی شبیه انیمه پسر و ماهیخوار است؟

در سایه فقدان و ویرانه‌های به جا مانده از جنگ، مدفن‌های کرم شب‌تاب و انیمه the boy and the heron یک پرسش عمیق مطرح می‌کنند و آن هم این است که چگونه می‌توان در دنیایی که مملو از رنج است، زندگی را برای خود رقم زد؟

شبیه ترین انیمه به پسر و ماهیخوار چه اثری است؟

شهر اشباح از استودیو جیبلی که خود «میازاکی» آن را کارگردانی کرده است را می‌توان به عنوان شبیه‌ترین انیمه به این اثر تشبیه کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب بهترین انیمه های شبیه پسر و ماهیخوار چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *