همنواز

نقد فیلم ناظران (The Watchers) ؛ فاصله زیادی تا پخته‌شدن وجود دارد

در نقد فیلم ناظران ، ما به بررسی برخی از نکات پنهان این فیلم ترسناک می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که آیا نمرات منفی این فیلم، واقعی بوده است یا خیر.

دنیای وحشت عامیانه، با کارگردانی جوان، «ایشانا نایت شامالان»، صدای جدیدی پیدا کرده است؛ اما او آهنگی قدیمی و آشنا را می‌نوازد. دیدن نام «شامالان» در یک فیلم ترسناک، انتظارات خاصی، مانند چرخش‌های داستانی، افشاگری‌های تدریجی که ماهیت واقعیت را تغییر می‌دهند و حال و هوای فراطبیعی مرموز را ایجاد می‌کند.

«ایشانا نایت شامالان» پس از کارگردانی سریال خدمتکار (Servant) در سرویس استریم اپل تی‌وی پلاس، حالا با این داستان ترسناک عامیانه به سینما آمده است. این فیلم به زندگی «مینا»، زن جوان پریشان‌حالی با بازی «داکوتا فانینگ» می‌پردازد که با خراب شدن ماشینش در جنگل‌های ایرلند، گرفتار می‌شود.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


تا تاریخ 25 ژوئن 2024 (5 تیر 1403)، فیلم ناظران موفق به فروش 18,3 میلیون دلاری در آمریکا و کانادا و 12,2 میلیون دلار در دیگر کشورها شده است که مجموع فروش جهانی آن را به 30,5 میلیون دلار می‌رساند.

نقد فیلم ناظران

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد فیلم ناظران
نقد فیلم ناظران

کمپانی برادران وارنر حق پخش ناظران را به دست آورد و این فیلم را در تاریخ 7 ژوئن 2024 (18 خرداد 1403) در سینماهای آمریکا اکران کرد. این فیلم در بخش نقد فیلم ناظران ، بررسی‌های منفی زیادی از منتقدان دریافت کرد و در مجموع فروشی جهانی 30,5 میلیون دلاری داشته است.

نقد و بررسی منتقدین

نقد فیلم ناظران

در وبسایت گردآورنده‌ی نقد راتن تومیتوز، تحلیل فیلم The Watchers نمره 32 درصد از 154 نقد منتقد را با میانگین امتیاز 4.9 از 10 را به دست آورد. اجماع کلی وبسایت اینطور است:

فضای وهم‌آلودِ سنگین اما با فیلمنامه‌ای گیج‌کننده ناظران، تنها می‌تواند تا مدت کوتاهی توجه را جلب کند.

متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس 38 نقد منتقد، امتیاز 46 از 100 را به فیلم اختصاص داد که نشان‌دهنده‌ی نقدهای متفاوت یا متوسط است. تماشاگرانی که توسط سینمااسکور مورد نظرسنجی قرار گرفتند، به فیلم به‌طور متوسط نمره‌ی «C-» در مقیاس A+ تا F دادند.

چندین منتقد سبک «ایشانا شامالان» را با سبک پدرش مقایسه کرده‌اند و نظرات منفی در این رابطه داشته‌اند. «دیلن راث» نوشت:

ناظران مرا به چیز زیادی قانع نکرد. بدتر اینکه دقیقاً همان چیزی است که مطمئنم کارگردان جوان امیدوار بود نباشد.

منتقد نشریه CBR این فیلم را ستود و گفت:

پرده دوم این فیلم، نمی‌‎تواند آنچه را که «ایشانا» به صورت تونیک تنظیم کرده است دنبال کند؛ اما باز هم جذاب پیش می‌رود.

«تاشا رابینسون»، منتقد پولیگان نیز گفت:

هر کسی که با توقع اشتباه سراغ ناظران برود، احتمالاً فیلم را گیج‌کننده و گمراه‌کننده می‌بیند. این فیلم لحظات ترسناک، افزایش تدریجی تنش و ترس‌های ناگهانی با صدای بلند دارد؛ اما به‌عنوان یک داستان معمایی با تعلیق، به‌طور شگفت‌انگیزی زودهنگام کم‌تحمل می‌شود.

تحلیل و نقد روایی The Watchers

نقد فیلم ناظران
نقد فیلم ناظران

در دنیای فیلم‌های هیجان‌انگیز عجیب و غریب و خلاقانه، نام «شامالان» تقریباً به یک برند تبدیل شده است. هرچند «ام. نایت شامالان» چهره‌ی شناخته‌شده‌ی این نام خانوادگی است. دختر او، «ایشانا»، امیدوار بود که مشعل را به نسل بعدی منتقل کند و برای خودش در ژانری مشابه، فیلم بسازد.

«مینا» (با بازی داکوتا فانینگ) یک دختر سرگردان است که روزهایش را در یک مغازه حیوانات خانگی می‌گذراند و شب‌ها در نقش آدم‌های مختلف، در بارها لباس‌مبدل می‌پوشد. زمانی که ماشینش در وسط یک جنگل انبوه خراب می‌شود، «مینا» مجبور است که به دنبال کمک بگردد. با غروب خورشید و اوج گرفتن پرواز پرندگان جنگل با صدایی گوش‌خراش، به نظر می‌رسد «مینا» تنها موجود زنده‌ی اطراف باقی مانده است.

جنگل پس از تاریکی، آزاردهنده می‌شود. «مینا» که ماشینش را گم می‌کند، پا به فرار می‌گذارد و با یک پناهگاه کوچک روبرو می‌شود که زنی به نام «مادلین» (با بازی اولون فویر) درِ آن را باز می‌کند و او را به داخل می‌برد.

همان ابتدای فیلم، پیش از اینکه داستان اصلی آغاز شود، ما مردی را می‌بینیم که دقیقاً در همان جنگل، در حال فرار از موجودات عجیب و غریب است. تعلیق ابتدایی فیلم دقیقاً همان مسیر کلیشه‌ای تمامی آثار ترسناک را پیش می‌برد. انسانی که در حال فرار از موجودی ناشناخته است.

پس پیش درآمد فیلم، حالا اتفاق خلاقانه‌ای بین اسم و داستان ناظران رخ می‌دهد. دوربین فیلمبرداری در برخی از مواقع به نحوی فیلمبرداری می‌شود که گویا یک نفر مراقب و تعقیب‌کننده شخصیت اصلی است. اما با گذشت زمان و همچنین ورود «مینا» به جنگل، ما شاهد این  نوع فیلمبرداری نیستیم و انگار کارگردان ضرورتی در کار ندید که از آن استفاده کند.

پس از ورود «مینا» به پناهگاه که آن‌ها به آن لانه می‌گویند، «سیارا» (با بازی جورجینا کمبل) و «دنیل» (با بازی الیور فینگان) نیز زندگی می‌کنند. لانه از سه دیوار و یک پنجره بزرگ یک طرفه تشکیل شده است که هم به عنوان آینه برای آن‌ها عمل می‌کند و هم موجودات جنگل، یعنی همان ناظران، می‌توانند از طریق آن، به تماشا بنشینند.

هر شب، گروه باید خود را در ردیفی مانند مانکن‌های ویترین مغازه‌ها در مقابل پنجره قرار دهند و بگذارد که موجودات جنگل آن‌ها را تماشا کنند. «ایشانا» با این حرکت شاید به دنبال یک نوآوری بود، اما متاسفانه موفق نشد و این کار، هیچ حس ترسی را به بیننده منتقل نکرد.

«مادلین»، «سیارا» و «دنیل» ماه‌هاست که در این جنگل گرفتار شده‌اند. پیچیدگی و وسعت بی حد و حصر آنجا، باعث می‌شود پیدا کردن راه خروج قبل از تاریکی، تقریباً غیرممکن باشد. بقا‌ی آن‌ها و حالا «مینا»، به مجموعه‌ای ساده از قوانین بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها بودن در لانه قبل از غروب و خوش‌آمدگویی به موقع به ناظران در زمان رسیدنشان است. روز‌ها امن هستند، اما شب اینطور نیست و زیر پا گذاشتن قوانین، به معنای مرگی وحشیانه و دردناک توصیف می‌شود.

نقد فیلم ناظران

«ایشانا شامالان» با فیلم ناظران، قاپِ بزرگ‌تری از دهانش را برداشته است. ساختار کتاب اصلی، زمینه‌ی زیادی را برای بازی با خلق دنیا، صحنه‌پردازی و توسعه‌ی شخصیت‌ها فراهم می‌کند؛ اما ابزار محدود او به شدت به چشم می‌خورد.

ناظران فاقد دید خلاقانه و جسارت است و تنها به فیلمنامه‌ای دست و پا شکسته تکیه می‌کند. این فیلم پر از دیالوگ‌های بی‌محتوا و تعهد ضعیف به ژانر وحشت است و در تلاش برای تثبیت هویت و سطح بلوغ خود به مشکل برمی‌خورد. شخصیت «مادلین» به طور مرتب درباره‌ی خشونت پر سر و صدای ناظران هشدار می‌دهد، اما فیلم به سختی می‌تواند مخاطب را به باور این موضوع وادار کند. فیلم قدرت تأثیرگذاری زیادی ندارد.

انتخاب‌های بصری فیلم شبیه‌ی کارتون‌های ترسناک کودکانه‌ی فیلم‌هایی دهه 2000 آمریکایی هستند و چند صحنه‌ی دیگر که با الهام از آثار کلاسیک «جیمز وان» قصد خونین کردن ماجرا را دارند. «شامالان» در زمینه‌ی تمایلات عرفانی بهتر عمل می‌کند تا ژانر وحشتناک؛ اما اجرای او در این فیلم به انتخاب‌های کورکورانه شباهت دارد و در نتیجه ناظران به فیلمی سست و بی‌مایه تبدیل می‌شود.

نکات مثبت زیادی در این اثر وجود دارد که بررسی فیلم The Watchers به آن‌ها می‌پردازد. طراحی واقعی موجودات جنگلی در تاریکی کاملاً جذاب است. سکانس‌های شبانه با سایه‌ها و جزئیات ناقص، حس تعلیق ایجاد می‌کنند و یک ترس کوچکی برای ما به ارمغان می‌آورند؛ اما «شامالان» اشتباه کلاسیکی را مرتکب می‌شود و با روشنایی، چهره آن‌ها را آشکار می‌کند و به جای هیولایی وحشتناک، با تصویری آشنا و تکراری از موجودات فرازمینی مواجه می‌شویم. تنها استثنا زمانی است که ناظران به شکل نهایی خود نزدیک‌تر هستند.

جمع‌بندی

نقد فبلم ناظران

ناظران از لحاظ تماتیک با ایده‌ی تکراری سر و کار دارد. «ایشانا شامالان»، از خواهر دوقلوی «مینا» که به طور گذرا به آن اشاره می‌شود، تا طوطی تقلیدکننده‌ی مغازه حیوانات خانگی که در طول فیلم با خود حمل می‌کند و افسانه‌ی ناظران، با ایده‌های فردیت در برابر بقا به سبک داروین بازی می‌کند.

لانه به نوعی صحنه زندگی شخصیت‌هاست و تنها دی‌وی‌دی‌ای که گروه برای سرگرمی دارد، یک فصل از لانه‌ی عشق است که به وضوح تقلیدی از جزیره‌ی عشق به‌شمار می‌آید. این موازی بودن گروهی منزوی که در کنار هم زندگی می‌کنند تا توسط دیگران برای سرگرمی تماشا شوند، آشکار است، اما نتیجه‌گیری مشخصی ندارد.

شاید «سامالان» از طریق لانه، به کنایه عمل و اجرا به طور کلی اشاره می‌کند. استدلال درباره‌ی رفتارها و گفته‌های قابل نقل که از دنیای تلویزیون واقعیت تقلید می‌کنیم و یا شاید چگونگی الگوبرداری خودمان بر اساس افراد مشهور؛ اما کم‌مایگی فیلمنامه‌ی او باعث می‌شود این موضوع بیشتر یک فرضیه باشد تا یک فکر کامل.

نمره‌ی وب‌سایت فیگار به این فیلم، 4 از 10 است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم ناظران چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *