همنواز

نقد و بررسی فیلم جوکر: جنون دو نفر (Joker: Folie à Deux) ؛ اثری برای خراب کردن تمام پل‌های پشت سر

در نقد فیلم جوکر 2 درمی‌یابیم که این اثر جذاب تا چه اندازه ید بوده که تقریباً تمام منتقدان و طرفداران این اثر، به آن نمرات پایینی داده‌اند.

جوکر: جنون دو نفر (Joker: Folie à Deux) فیلمی آمریکایی است که در سال 2024 به کارگردانی «تاد فیلیپس» و با فیلمنامه‌ای که او به همراه «اسکات سیلور» نوشته، اکران شد.

این اثر به‌عنوان دنباله‌ای بر فیلم موفق جوکر 2019 شکل گرفت و به‌طور غیررسمی بر اساس شخصیت‌های دنیای دی‌سی کامیکس ساخته شده است. در این فیلم، «واکین فینیکس» بار دیگر در نقش «آرتور فلک»، شخصیت اصلی داستان، حاضر می‌شود و «لیدی گاگا» نیز به‌عنوان عشق او، یعنی «هارلی کوئین» در این فیلم حضور دارد.

«ززی بیتز» و «لی گیل» نیز نقش‌های قبلی خود را تکرار می‌کنند و بازیگران دیگری همچون «برندان گلیسون»، «کاترین کینر»، «استیو کوگان» و «هری لاوتی» به جمع بازیگران اضافه شده‌اند. این فیلم توسط استودیو برادران وارنر تولید شده است.

بهترین فیلم های 2024


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و برای دانلود فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا به کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


نقد فیلم جوکر 2 (Joker: Folie à Deux)

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

این نقد کاملاً بدون اسپویل است و بررسی کامل فیلم جوکر 2، پس از انتشار کیفیت خوب آن در همین صفحه بروزرسانی می‌شود.

نقد فیلم جوکر 2
نقد فیلم جوکر 2

در حالی که جوکر به‌عنوان یک فیلم مستقل تصور می‌شد، اما هدف وارنر راه‌اندازی سری فیلم‌های دی‌سی بلک با آن بود. «تاد فیلیپس» به ساخت دنباله‌ای برای این فیلم ابراز تمایل کرد و این پروژه در ژوئن 2022 وارد مرحله توسعه شد و «لیدی گاگا» و «ززی بیتز» نیز در آن سال به تیم بازیگران پیوستند.

فیلم جوکر 2 به عنوان بدترین فیلم ابرقهرمانی از نگاه مخاطبین انتخاب شد

نقد و بررسی منتقدان

نقد فیلم جوکر 2

پس از انتشار جوکر: جنون دو نفر، نقدهای منتشرشده درباره این فیلم به شدت متفاوت و گاه متضاد بودند. در وب‌سایت جمع‌آوری نقد راتن تومیتوز، نقد فیلم جوکر: جنون دو نفر تنها 33 درصد از 306 نقد ارائه‌شده را مثبت ارزیابی کرد. اجماع این وب‌سایت بیان کردند:

جوکر با بازی «واکین فینیکس» در دنباله‌ای که در آن داستان در جا می‌زند، گم می‌شود.

در متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، این فیلم نمره 45 از 100 را از 59 منتقد دریافت کرد که نشان‌دهنده نقدهای متوسط یا مختلط است. همچنین، نظرسنجی انجام‌شده توسط سینمااسکور به فیلم نمره D داد که نشان‌دهنده پایین‌ترین امتیاز برای یک فیلم بر اساس کمیک است. در همین حال، نظرسنجی PostTrak نیز نشان داد که تنها 40 درصد از تماشاگران نظر مثبتی درباره فیلم دارند.

برخی از منتقدان، نظرات مثبتی در نقد فیلم Joker: Folie à Deux داشتند. به عنوان مثال، منتقد ددلاین این اثر را خارق‌العاده توصیف کرد و به کیفیت بالای تولید، به‌ویژه فیلم‌برداری، طراحی صحنه و گریم‌های خوب اشاره داشت.

«ویلیام بیبیانی»، منتقد TheWrap نیز در نقد فیلم Joker 2 این اثر را به‌عنوان جذاب‌ترین اثر درباره «آرتور فلک» معرفی کرد و آن را دلیرانه و چالشی واقعی دانست.

منتقد نیویورک تایمز، فیلم را دلگیر و ناخوشایند توصیف کرد که به سختی می‌توان درک کرد چرا ساخته شده است. نشریه IndieWire نیز نقد تند و تیزی نوشت و بیان کرد که این فیلم به‌طرز عجیبی همه چیزهایی را که تماشاگران از آن انتظار دارند، انکار می‌کند و در عین حال سمفونی خسته‌کننده‌ای از مهمان‌نوازی‌های غیرمنتظره، سلوهای دلگیر ویولن سل و خشونت جنسی ضمنی را ارائه می‌دهد که حتی نمی‌توان آن را در چارچوب خود درک کرد.

همچنین، «اوون گلیبرمن» از ورایتی نیز به نقد داستان ضعیف فیلم پرداخته و آن را بسیار محتاطانه و فاقد اجرای مؤثر توصیف کرد.

بهترین فیلم های عاشقانه 2024

تحلیل بدون اسپویل فیلم

نقد فیلم جوکر 2
نقد فیلم جوکر 2

فیلم جوکر: جنون دو نفر با رویکردی نوین به معروف‌ترین شخصیت منفی دی‌سی آغاز می‌شود، اما پس از مدتی به ریتم‌های تکراری بازمی‌گردد. این فیلم در ژانر خود، به‌عنوان یک موزیکال رویایی تبلیغ شد؛ اما در واقع بیشتر به یک درام دادگاهی شباهت دارد که چندان جذاب نیز دنبال نمی‌شود.

فیلمنامه جوکر 2 گویا بدون هماهنگی دو ناظر اصلی کمپانی دی‌سی، یعنی «پیتر سافران» و «جیمز گان» نوشته شد. برادران  وارنر به نحوی نظارت روی این فیلم را بر عهده داشتند. همین اتفاق دقیقاً نشان می‌دهد این اثر برای بازاریابی کمپانی وارنر ساخته شده است.

عدم تمرکز داستان روی محور یک شخصیت به نام «آرتور فلک» و شخصیت «جوکر»، به خوبی نشان می‌دهد که وارنر قصد داشت این دنباله را بسازد تا به جهان ثابت کند که می‌تواند یک اثر جنایی را با عناصر موزیکال ترکیب کند.

تمامی اتفاقات در این دنباله، صرفاً اتفاق می‌افتند. از خوانندگی‌های «لیدی گاگا» گرفته تا سکانس‌های درام متعدد، برای این ساخته شده‌اند که صرفاً باشند. این فیلم زمانی بهترین عملکرد را می‌توانست از خود نشان بدهد که به دنبال راه‌های جدیدی برای دیدن شخصیت مرکزی‌اش بگردد، نه اینکه صرفاً عاشقانه‌ای را با «هارلی کوئین» باز کند. ایده‌های فیلم، همه نو و جدید هستند؛ اما این اثر هیچ توجیه منطقی‌ای برای استفاده از این ایده‌ها ندارد.

نقد فیلم جوکر 2

نقد فیلم جوکر 2
نقد فیلم جوکر 2

فیلم Joker: Folie à Deux به تمامی اتفاقاتی که در پایان‌بندی فیلم اول دیده بودیم نیز ضربه می‌زند. تمام نماد‌هایی که در فیلم به‌کار گرفته شده بودند، مخاطب را به فکر وامی‌داشتند و به ما این حس را القا می‌کردند که انگار تمام اتفاقات رخ داده، تفکرات «آرتور» است. فیلم دوم می‌آید و تمامی جریانات پشت سر خود را خراب می‌کند و به هم می‌ریزد.

این فیلم به‌خوبی توانسته است تنش‌های درونی «آرتور» و چالش‌های هویتی‌اش را به تصویر بکشد، اما در عین حال، تکرارنشدن فضاها و تصاویر غیرآشنا از فیلم‌های قبلی، مانع از آن می‌شود که بتواند به‌طور کامل به مسیر جدیدی دست یابد. آرکهام قسمت دوم هیچ شباهتی به آرکهام فیلم ابتدایی ندارد و همین اتفاق نیز صدای طرفداران را درآورده بود.

بازیگری «واکین فنیکس» نیز در فیلم اول خوب پیش نمی‌رود. او بازیگر فوق‌العاده‌ای است و «آرتور فلک» روی بازیگری‌ای که دارد، کاملاً می‌نشیند؛ اما انگار از جون و دل برای تکرار این نقش مایه نذاشته است. ما مطمئنیم که حتی اگر فیلمنامه جوکر 1 بد بود، بازی «فنیکس» می‌توانست آن را نجات دهد؛ اما او در اینجا نمی‌تواند قهرمان فیلم باشد.

در عین حال، بازیگری «لیدی گاگا» بزرگ‌ترین نکته مثبت فیلم است که وارنر این نکته را خراب می‌کند. در تریلر‌های منتشر شده از فیلم جوکر 2، ما با برخی از سکانس‌هایی طرف هستیم که شخصیت «لیدی گاگا» را به خوبی به تصویر می‌کشند و مخاطب را امیدوار می‌کنند؛ اما در طول فیلم، هیچکدام از این صحنه‌ها حضور ندارند و به دستور وارنر، برش خورده‌اند.

با توجه به این حجم سانسور، شخصیت «هارلی کوئین» هیچ چیزی به فیلم اضافه نمی‌کند و «لیدی گاگا» نیز هیچوقت به بازیگر نقش مکمل، تبدیل هم نمی‌شود.

فیلم Joker 2 فقط در 3 لوکیشن فیلمبرداری خود را انجام می‌دهد که دیزاین‌های پر هزینه‌ای هم ندارد؛ اما اینکه برای این اثر، 200 میلیون دلار خرج شود، از دزدی دیگر وارنر خبر می‌دهد. گویاً درآمد کمپانی برای فیلم اول بسیار مزه کرده بود و به همین خاطر تصمیم به ساخت آن گرفتند.

جمع‌بندی

نقد فیلم جوکر 2
نقد فیلم جوکر 2

در مجموع، جوکر: جنون دونفر در تلاش است تا عمیق‌تر به بررسی شخصیت «آرتور» و تحولات آن بپردازد؛ اما متأسفانه در تکرار مکرر مضامین و داستان‌های قبلی، به طور کامل از ظرفیت‌های خود بهره نمی‌برد.

بدترین جنبه فیلم، عدم تحقق پتانسیل‌های آن است. این فیلم با وعده‌ای از یک رویکرد نوین به شخصیت‌های «جوکر» و «هارلی کوئین» آغاز می‌شود و آن‌ها را در دنیایی قرار می‌دهد که در آن بی‌رحمی، یک عاشقانه موسیقایی است.

متأسفانه، دنباله فیلم «تاد فلیپس»، به دلیل داستان طولانی دادگاه به دام می‌افتد و حذفیات زیاد، به فیلم آسیب وارد می‌کند. Joker: Folie à Deux نه تنها «لیدی گاگا» را از کانون توجه دور می‌کند، بلکه کل فیلم را به‌طور کامل حول پیشینیان خود متمرکز می‌سازد، بدون اینکه چیزی جدید یا تازه‌ای ارائه دهد.

نمره وب‌سایت فیگار به این فیلم، نمره 2 از 10 است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم جوکر 2 چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *