همنواز

چرا فیلم ددپول و ولورین موفق شد و جوکر: جنون دو نفر شکست خورد؟

در این مطلب می‌خواهیم به جواب اینکه چرا فیلم ددپول و ولورین (Deadpool & Wolverine) موفق شد و جوکر: جنون دو نفر (Joker: Folie à Deux) شکست خورد؟ بپردازیم.

فیلم مورد انتظار Joker: Folie à Deux که ادامه‌ای بر موفقیت میلیارد دلاری «تاد فیلیپس» بود، نتوانست به موفقیت فیلم قبلی خود دست یابد. در همین سال، فیلم Deadpool & Wolverine نیز به رکورد بالاترین فروش یک فیلم با درجه R (بزرگسال) دست یافت. این فیلم در جایی موفق شد که جوکر 2 ناکام ماند، زیرا هر کدام از این فیلم‌ها به نحوی با دنیای کتاب‌های کمیک و ژانر خود سازگاری نشان دادند.

در هالیوود، پول حرف اول را می‌زند و بنابراین منطقی است که ددپول در برابر شاهزاده جنایت (جوکر) پیروز شود. واکنش منفی از سوی طرفداران و منتقدان باعث شد که فیلم جوکر 2 به یک فاجعه مالی برای شرکت «وارنر» تبدیل شود. قسمت اول جوکر به بالاترین فروش فیلم با درجه R دست یافت و بیش از 1 میلیارد دلار با بودجه 70 میلیون دلاری فروخت.

مانند بسیاری از استودیوهای بزرگ، «وارنر» سرمایه‌گذاری خود را برای دنباله‌ی فیلم دو برابر نمود و 200 میلیون دلار صرف آن کرد. در هر صورت، همان‌طور که فیلم‌های کلاسیک مانند Blade Runner و Mallrats ثابت کرده‌اند، موفقیت مالی تعیین‌کننده‌ی میراث یک فیلم نیست.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و برای دانلود فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا به کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


دلایل موفقیت فیلم ددپول و ولورین و شکست جوکر: جنون دو نفر

در ادامه لیست مطالب مرتبط با فیلم ددپول و ولورین و جوکر: جنون دو نفر را مشاهده خواهید کرد:

فیلم ددپول و ولورین
فیلم ددپول و ولورین و جوکر: جنون دو نفر

در واقع، فیلم جوکر: جنون دو نفر نتوانست توجه طرفداران را جلب کند، زیرا «تاد فیلیپس» همچنان بر دیدگاه ضد فیلم‌های کمیک بوکی خود پافشاری کرد، در حالی که فیلم ددپول 3 نه تنها به ریشه‌های کتاب‌های کمیک خود پایبند بود، بلکه فیلم‌های پیشین شخصیت‌های اصلی خود را نیز مورد توجه قرار داد.

ادای احترام به مارتین اسکورسیزی، موفقیت تصادفی جوکر

فیلم ددپول و ولورین

موضوع مرکزی فیلم Joker: Folie à Deux این است که «آرتور فلک» یک شخصیت واقعی و جوکر یک خیال است. این ایده در فیلم جوکر نیز به نوعی پیش‌بینی شده بود، زیرا «فلک» از چهره دروغین خود به عنوان سپری برای انجام اعمال شرارت‌آمیزی که باعث محبوبیت او در بین مردم گاتهام و برخی از طرفداران فیلم شد، استفاده کرد.

فیلم جوکر بیشتر به نظر می‌رسد ادای احترامی به فیلم‌های قبلی «مارتین اسکورسیزی» باشد تا اینکه یک منشاء واقع‌گرایانه برای شخصیت الهام‌گرفته از کمیک‌ها که از زمان «سزار رومرو» که اولین بار در سال 1966 در سریال و فیلم بتمن نقش «جوکر» را بازی کرد، ارائه دهد.

ادای احترام به فیلم راننده تاکسی از طریق سلطان کمدی نباید غافلگیرکننده باشد، چون «اسکورسیزی» در ابتدا تهیه‌کننده فیلم جوکر بود. در واقع، گزارش‌ها حاکی از آن است که «اسکورسیزی» به دلیل ریشه‌های کمیک فیلم، از پروژه جدا شد.

با اینکه «اسکورسیزی» یک گنجینه در دنیای سینماست، احساسات او نسبت به فیلم‌های کمیک بوکی واضح است؛ به‌طور خاص اینکه آن‌ها را سینما نمی‌داند و بیشتر به پارک‌های تفریحی بدون هنر تشبیه می‌کند؛ اما فارغ از اینکه چه نظری درباره فیلم جوکر داشته باشیم، بدون شک این فیلم سینمای انسان‌هایی است که تلاش می‌کنند تجارب احساسی و روانی را به انسان دیگری منتقل کنند. اگرچه «بتمن» در فیلم حضور ندارد، قتل «توماس» و «مارتا وین» به تصویر کشیده می‌شود.

دنباله این فیلم نیز از هر گونه الهام از کتاب‌های کمیک دوری می‌کند که با توجه به نظرات کارگردان در زمان تبلیغ فیلم قبلی، منطقی به نظر می‌رسد. «فیلیپس» گفته بود که اسطوره‌شناسی «بتمن» تأثیر کمی بر فیلم داشته، اگرچه عناصر مختلفی از کمیک‌ها برای ساخت داستان «آرتور فلک» استفاده شده است.

می‌توان گفت که این بیشتر به دلیل قدمت هشتاد ساله شخصیت «جوکر» و حضورش در هزاران داستان است تا اینکه «فیلیپس» خود به دنبال آن‌ها رفته باشد. این نکته کنایه‌آمیز است، چرا که تنها دلیلی که قسمت اول توانست 1 میلیارد دلار به دست آورد این بود که مردم برای دیدن «جوکر» به سینما آمدند. Folie à Deux به نظر می‌رسد ساخته شده تا نشان دهد که «فلک» هرگز واقعاً «جوکر» نبوده است.

ددپول و وولورین با پذیرفتن کامل عناصر کمیک، به موفقیت در درجه سنی بزرگسال دست یافتند

فیلم ددپول و ولورین
فیلم Deadpool & Wolverine و Joker: Folie à Deux

به لطف قدرت «ددپول» در شکستن دیوار چهارم، او در طول فیلم ددپول و ولورین بسیاری از شوخی‌ها را در مورد دنیای سینمایی مارول (MCU) مطرح می‌کند. او حتی به «لوگان» می‌گوید که در لحظه‌ی کم‌اهمیتی به او پیوسته است که به چالش‌های مارول استودیوز پس از فیلم انتقام‌جویان: پایان بازی اشاره دارد.

اگر فیلم جوکر و دنباله‌اش از هر چیزی که به کمیک بوک‌ها مربوط باشد فرار کرده‌اند، فیلم ددپول و ولورین کاملاً در آن فرو رفته‌اند. این کار در یک اثر کمدی راحت‌تر خواهد بود، در حالی که Folie à Deux فیلمی عجیب است که همچنان طوری به نمایش درمی‌آید که گویی بهتر از سینمای ابرقهرمانی است، همان سینمایی که «اسکورسیزی» آن را بی‌ارزش می‌داند.

به کنایه اضافه می‌شود که آخرین فیلم «هیو جکمن» به عنوان «ولورین»، یعنی لوگان (Logan 2017)، تقریباً هیچ سرگرمی نداشت و به جای آن بر خشونت با درجه سنی R و احساسات سنگین تمرکز کرد. این موضوع با توجه به اظهارات اخیر «جیمز منگولد» درباره سینمای مارول به عنوان مرگ داستان‌سرایی منطقی است.

لوگان برای تأثیرگذاری احساسی‌اش به تاریخ شخصیت در فیلم‌های مردان ایکس تکیه کرد. در حالی که «آرتور فلک» فقط یک تنهای روانی بیمار است که با جامعه‌ای روبه‌رو می‌شود که او را رها کرده و مثل زباله با او رفتار می‌کنند. به عبارت دیگر، «آرتور فلک» یکی از نمایش‌های ضعیف از شخصیت‌های روانی است که دیگران را آزار می‌دهند، در حالی که در واقعیت اغلب خود را آزار می‌دهند.

فیلم ددپول و ولورین هر جنبه‌ی ممکن از داستان‌سرایی عجیب ابرقهرمانی را پذیرفتند. البته، در فیلم خشونت با درجه R، ناسزاگویی و احساسات عمیق وجود داشت؛ اما به جای تلاش برای اینکه فراتر از داستان‌های کمیک بوکی باشند، «شاون لوی» و همکارانش می‌دانستند که این داستان‌ها قبلاً هم بهترین وسیله برای سینمای شخصیت‌محور بوده‌اند.

در واقع، ددپول و ولورین یک نقد بر چگونگی نادیده‌گرفته شدن آسان این شخصیت‌ها و هنرمندانی بود که آن‌ها را زنده می‌کنند. به همین دلیل فیلم موفقیت بزرگی به دست آورد و درسی برای آن‌هایی دارد که می‌خواهند بدانند چرا در مقایسه ددپول و جوکر ددپول برنده داستان است.

جوکر 2 از ریشه‌های اصلی شخصیت جوکر فاصله می‌گیرد

فیلم ددپول و ولورین

به نوعی، فیلم جوکر: جنون دو نفر مسیر مشابهی را با حماسه جنایی بتمن که توسط «مت ریوز»ساخته شد را دنبال می‌کند. در مصاحبه‌ای با CBR، «تاد فیلیپس» گفته است:

می‌خواستیم جوکر 2 واقعی به نظر برسد. می‌خواستیم به بسیاری از سوالاتی که مردم بعد از دیدن فیلم اول داشتند پاسخ دهیم.

یکی از این سوالات این بود که چقدر از پایان فیلم واقعی و چه مقدار از آن در ذهن «آرتور» بود. در واقع، این دیدگاه لذت هنری فیلم اول را از بین می‌برد. بحث بر سر اینکه آیا شهر گاتهام به «آرتور فلک» پاسخ مثبت داده یا نه، بخشی از جذابیت فیلم بود. در نتیجه، تماشاگران با یک درام طولانی در دادگاه مواجه می‌شوند که بین گیج‌کننده بودن و کاملاً کسل‌کننده بودن قرار دارد.

در یک تضاد دیگر، «فیلیپس» از عدم دخالت «دی‌سی»، به‌ویژه «جیمز گان» و «پیتر سفران»، تقدیر کرده است. سران جدید استودیوهای «دی‌سی» زمانی استخدام شدند که فیلم در مراحل تولید بود.

«تاد فیلیپس» نیاز نداشت که طرفدار سرسخت منبع اصلی باشد، حداقل نه مانند آنچه «شاون لوی» و «رایان رینولدز» بودند؛ اما هر داستان‌سرایی که در این جهان‌ها کار می‌کند باید به آن احترام بگذارد. «جوکر» شخصیتی با 84 سال تاریخ است و پذیرش این میراث می‌توانست فیلم Joker: Folie à Deux را به اثر بهتری تبدیل کند.

نحوه استفاده از موسیقی در ددپول و وولورین و جوکر 2

فیلم ددپول و ولورین
جدیدترین فیلم های ابرقهرمانی

فیلم اول جوکر هم در داستان و هم در نحوه‌ی پذیرش آن توسط مخاطبان، پیامی درباره مردسالاری داشت. سایه‌هایی از این مضامین در جنون دو نفر وجود دارد، اما داستان همه چیز را مبهم می‌کند.

شاید بهترین کمکی که چارچوب کمیک بوکی به داستان‌پردازان ارائه می‌دهد این است که در آن، اساساً همه چیز ممکن است. فیلم جوکر 2 با واقعیت تغییر یافته کار می‌کند، زیرا فیلم اول زندگی خیالی و پرتصور «آرتور فلک» را پایه‌گذاری کرده بود. حتی یک مقدمه کارتونی وجود دارد که به سنت فیلم‌های «برادران وارنر» در نمایش لونی تونز قبل از فیلم‌ها اشاره می‌کند.

فیلم ددپول و ولورین از ارتباطات آشنا در دنیای کمیک بوک برای تقویت داستان استفاده کرد. دو شخصیت اصلی، شکست‌خورده‌هایی بودند که می‌خواستند کاری معنادار انجام دهند. استفاده از موسیقی از طریق needle drops (استفاده از موسیقی‌های شناخته‌شده در لحظات خاص) داستان دیگر فیلم را نیز تقویت کرد؛ اینکه اقتباس‌های بلاک‌باستر ابرقهرمانی برای هنرمندانی که آنها را می‌سازند یک‌بارمصرف نیستند.

موزیکال به‌خودی‌خود یک فیلم با واقعیت تغییر یافته است، بنابراین «تاد فیلیپس» فرصت پذیرش میراث کمیک بوکی جوکر را از دست داد. حتی اگر این عناصر به‌طور زیرکانه‌ای مانند فیلم ددپول 3 استفاده می‌شدند، اوج فیلم می‌توانست کاملاً متفاوت به نظر برسد.

حداقل این‌گونه احساس نمی‌شد که عمداً طرفداران جوکر، کتاب‌های کمیک یا فیلم اول نادیده گرفته شده‌اند. اگر جوکر: جنون دو نفر بیشتر به پایه هنری 80 ساله تکیه می‌کرد، احتمالاً عملکرد بهتری داشت.

سوالات متداول

آیا قسمت چهارم سری فیلم‌های ددپول ساخته می‌شود؟

به تازگی شایعاتی در مورد ساخت قسمت چهارم ددپول با حضور «ولورین» به انتشار رسیده، اما این اخبار توسط استودیوی مارول تایید یا تکذیب نشده است.

آیا داستان فیلم‌های جوکر ربطی به دنیای جدید دی‌سی (جیمز گان) دارد؟

خیر، دنیای این عناوین به طور کامل از یکدیگر جدا هستند و هیچ ربطی از به یکدیگر ندارند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب دلایل موفقیت فیلم ددپول و ولورین و شکست جوکر: جنون دو نفر چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *