بازی Resident Evil Requiem با تمرکز بر ترس روانی، داستانی تاریک و شخصیتمحور را در دل خرابههای راکونسیتی، در فوریه ۲۰۲۶ آغاز خواهد کرد.
در سال ۲۰۲۶، شاهد بازگشت یکی از ترسناکترین و تأثیرگذارترین فرنچایزهای تاریخ بازیهای ویدیویی خواهیم بود.
بازی Resident Evil Requiem نه تنها عنوان رسمی نهمین قسمت اصلی از مجموعه Resident Evil است، بلکه مسیری تازه و جسورانه برای این سری محبوب تعریف میکند.
با معرفی رسمی در Summer Game Fest 2025، کپکام نشان داد که همچنان در پی تعریف دوبارهی ترس و اضطراب در ژانر وحشت است—این بار با تمرکز بر وحشت روانشناختی و بازگشت به ریشههای فاجعهی راکونسیتی.
تاریخ انتشار بازی Resident Evil Requiem و پلتفرمها

پس از سالها گمانهزنی، تاریخ انتشار رسمی بازی نیز مشخص شد. این اثر در تاریخ 27 فوریه 2026 (8 اسفند 1403) عرضه میشود.
کپکام اعلام کرده که بازی Resident Evil 9 فقط برای نسل جدید، یعنی پلیاستیشن 5، ایکسباکس سری X و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.
به نظر میرسد سازندگان با بهرهگیری از قدرت سختافزاری کنسولهای جدید و موتور RE Engine در پی خلق تجربهای گرافیکی با وضوح بالا، نورپردازی دقیق، و سایهزنی واقعگرایانه هستند که حس ترس را بهگونهای ملموس به مخاطب منتقل کند.
قهرمان جدید: گریس اشکرافت و میراث فراموششده
بازی جدید Resident Evil ما را با شخصیت تازهای آشنا میکند و آن هم گریس اشکرافت، مأمور افبیآی و دختر الیسا اشکرافت از بازیهای Resident Evil Outbreak است.
این نخستینبار است که کپکام بهصورت مستقیم به یکی از شخصیتهای فرعی نسخههای فراموششدهتر مجموعه بازمیگردد و نسل بعدی را وارد ماجرا میکند.
گریس بهعنوان زنی که هم در سطح روانی آسیبدیده و هم از نظر حرفهای در معرض خطر قرار دارد، نمایانگر تغییر لحن روایی در این نسخه است. ما از قهرمانان عضلانی با گلولههای بیپایان به شخصیتی شکننده، تحلیلی و آسیبپذیر تبدیل خواهیم شد.
روایت: بازگشت به راکونسیتی، اما نه آنگونه که میشناسید

بخشهایی از تریلر بازی جدید رزیدنت ایول نمایانگر تصاویری از شهر ویرانشدهی راکونسیتی پس از فاجعهی نسخههای دوم و سوم است. این تصاویر، از یک گودال عظیم گرفته تا بقایای اداره پلیس راکون، یادآور خاطرات دردناک طرفداران قدیمی است؛ اما این بار، شهر نه صرفاً یک محل اکشن بلکه مکانی شبحگونه است که خاطرات، تروما و وحشتهای دفنشده در آن جان میگیرند.
کپکام اعلام کرده که Requiem بر «روایت غنی، شخصیتپردازی عمیق، و گیمپلیی غوطهورکنندهتر از همیشه» تمرکز خواهد داشت.
وحشت روانشناختی: قدم گذاشتن به ذهن شخصیتها
بزرگترین تغییر این نسخه نسبت به بازیهای پیشین، تمرکز کامل بر ترس روانشناختی است. کپکام در توضیح این عنوان، آن را «تجربهای قلبگیر که لرزه بر اندام خواهد انداخت» توصیف کرده است.
دیگر خبری از اکشنهای بیشازحد یا دشمنان موجپشتموج نیست. آنچه با آن مواجه خواهید شد، وحشتی خزنده، ذهنمحور و غیرقابلپیشبینی است.
مقایسههایی که در جامعهی طرفداران مطرح شده، به آثاری همچون Seven، True Detective، و The Silence of the Lambs اشاره دارد.
محیطهای تاریک، صداگذاری واقعگرایانه، و تلهگذاریهای روانی نوید عنوانی میدهند که بیش از همه به عمق ذهن بازیکن نفوذ میکند و از ترفندهای سطحی گذشته فاصله میگیرد.
گیمپلی: آیا با یک بازی جهانباز مواجهیم؟

در سالهای گذشته، شایعاتی دربارهی امکان جهانباز بودن بازی جدید رزیدنت ایول وجود داشت. بعضی گزارشها حاکی از آن بودند که بازی در جزیرهای با المانهای ماوراءالطبیعه رخ خواهد داد؛ اما آنچه در بازی Resident Evil Requiem دیدهایم، رد بسیاری از این شایعات را در پی دارد.
تمرکز بازی بهجای گسترش افقی، بر تعمیق عمودی است—یعنی تعمق در مکانهای محدود، بسته و نفسگیر که با جزئیات بالا و گرهافکنی روانی پیچیده گره خوردهاند.
با این وجود، چیزی که میتوان از تریلر برداشت کرد، طراحی محیطهایی غیرخطی و پازلهای روانی/روایی است که ممکن است آزادی نسبی در نحوهی پیشبرد داستان را فراهم کنند.
پیوند با گذشته: پایان داستان خانوادهی وینترز؟
از آنجا که در Resident Evil Village شاهد پایان ماجرای ایتن وینترز بودیم، سوالی که در ذهن طرفداران شکل گرفته این است که آیا Requiem ادامه داستان آن خانواده است یا خیر؟
در تریلر بازی رزیدنت اویل 9 اشاره مستقیمی به ایتن یا رز نشد؛ اما برخی اشارات پنهانی در محیط و دیالوگها میتواند نشانهای از پیوندهای ضمنی باشد. با این وجود، تمام تمرکز فعلی بر شخصیت گریس است و کپکام به نظر میرسد قصد دارد خط داستانی جدیدی را آغاز کند—احتمالاً در همان جهانی که فاجعهی آمبرلا هنوز زنده است؛ اما از زاویهی دیدی متفاوت دارد.
موسیقی، طراحی صدا و جو بازی

با توجه به فضای روانشناختی بازی جدید رزیدنت اویل ، انتظار میرود طراحی صدا نقش بسیار پررنگتری نسبت به گذشته ایفا کند.
صداهای زمینه، زمزمههای گنگ، صداهای تکرارشونده، و افکتهایی با منشأ نامعلوم از جمله عناصر مورد انتظار در القای حس جنون و ناامنی هستند.
موسیقی بازی احتمالاً از قالب ارکسترال خارج شده و به صداهای تجربی و مینیمالیستی متمایل خواهد بود—چیزی در راستای آثار ترسناک معاصر نظیر Hereditary یا Midsommar.
آیندهی سری Resident Evil
بازی Resident Evil Requiem نشان میدهد که کپکام بیش از هر زمان دیگری حاضر است خطر کند و قالبهای کلاسیک را بشکند. حرکت بهسوی وحشت روانشناختی نهتنها پاسخی است به درخواستهای جامعهی طرفداران برای عمق بیشتر، بلکه نشانهی بلوغی در مسیر روایی مجموعه است.
اگر این نسخه موفق شود، میتوان انتظار داشت تا آیندهی سری نیز بیشتر بر تجربههای ذهنی، تحلیل شخصیت، و ترسهای عمیقتر انسانی تمرکز کند—برخلاف زامبیمحوری سطحی نسخههای قدیمیتر.
نتیجهگیری: احیای ترس، نه از طریق کلیشهها بلکه با واقعیت روان انسان

Resident Evil Requiem نه فقط یک نسخهی جدید بلکه یک بازتعریف جسورانه از چیستی ترس در جهان رزیدنت ایول است. با معرفی قهرمانی جدید، بازگشت به راکونسیتی، و تمرکز بر وحشت روانشناختی، این عنوان نشان میدهد که ترس واقعی نه در موجودات جهشیافته بلکه در ذهن انسان نهفته است.
کپکام تصمیم گرفته بهجای تکرار گذشته، آن را کالبدشکافی کند و اگر موفق باشد، میتواند نقطهی عطفی در تاریخ بازیهای ترسناک رقم بزند.
نظر شما دربارهی بازی Resident Evil Requiem چیست؟ آیا شاهد بازگشت قدرتمند این سری بازیها خواهیم بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.