استودیو رمدی ، استودیوی فنلاندی مشهور، با انتشار Alan Wake 2 و توسعه Control 2 و بازسازی Max Payne، جایگاه خود را در صنعت بازیهای ویدیویی تثبیت کرد.
استودیوی فنلاندی Remedy Entertainment، مشهور به ساخت بازیهای سینمایی تکنفره با شخصیتهای مرکزی قدرتمند، همچنان در حال گسترش و توسعه پروژههای خود است.
این کمپانی که در اسپو تأسیس شده و خالق بازیهای شناختهشدهای مانند Max Payne، Alan Wake، Quantum Break و Control است، اخیراً با انتشار Alan Wake 2 در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳، توجه هواداران را به خود جلب کرده است.
استودیوی Remedy از سال ۲۰۱۶ به یک استودیوی چند پروژهای تبدیل شده و در حال حاضر روی Control 2 و بازسازی عناوین اصلی بازی Max Payne کار میکند. این کمپانی که ریشه در دموسین دارد، سابقه قوی در توسعه موتورهای بازی اختصاصی مانند Northlight برای Quantum Break دارد و تخصص خود را در خلق تجربههای سینمایی و داستانمحور حفظ کرده است.
استودیوی Remedy در طول دهه ۲۰۱۰ به سرعت رشد کرد، در ۲۰۱۷ عمومی شد، در ۲۰۱۸ به دفاتر بزرگتر در اسپو منتقل شد و در ۲۰۲۲ دومین استودیوی خود را در استکهلم افتتاح کرد. سم لیک ، کارگردان خلاق این کمپانی، به نمایندگی از آن در مناسبتهای مختلف حضور داشته و سابقه طولانی در هدایت پروژههای برجسته دارد.
تاریخچه استودیو رمدی

کمپانی Remedy Entertainment در ۱۸ اوت ۱۹۹۵ توسط اعضای گروه دمو Future Crew در فنلاند تأسیس شد. این تیم که پیش از آن در دنیای دموها و تولید آثار برای کامپیوترهای شخصی و Amiga فعالیت داشت، تصمیم گرفت مسیر حرفهای در صنعت بازیهای ویدیویی را آغاز کند.
در ادامه مسیر پیشروی این استودیو را بررسی خواهیم کرد.
پیدایش (1995–1998)
اعضای موسس شامل سامولی سیواهوکو، مارکوس ماکی، سمی نوپانن، جان کاوالف و سمی وانهاتالو بودند و اکثرشان در آن زمان تنها در اوایل دهه بیست زندگی خود قرار داشتند.
اولین بازی استودیو رمدی در زیرزمین خانه خانواده سیواهوکو در منطقه Westend اسپو ساخته شد. پروژه اولیه یک بازی مسابقهای به نام HiSpeed بود که با پیشنهاد اسکات میلر، بنیانگذار Apogee Software، به بازی Death Rally تغییر نام داد و عناصر مبارزه با وسایل نقلیه نیز به آن اضافه شد.
Petri Järvilehto برای نوشتن دیالوگها، دوست قدیمی خود سم لیک، دانشجوی ادبیات انگلیسی دانشگاه هلسینکی را جذب کرد؛ لیک در نهایت به عنوان کارگردان خلاق استودیو باقی ماند.
در سال ۱۹۹۷ رمدی ابزار بنچمارکینگ Final Reality را توسعه داد که بعدها به شرکت خواهر Futuremark تبدیل شد. در سال ۱۹۹۸، LucasArts به دلیل شباهت لوگوی اولیه رمدی با لوگوی خود، تهدید به اقدام قانونی کرد. رمدی پیش از آن در حال بازطراحی لوگوی خود بود و در نهایت لوگوی جدید توسط Kiia Kallio طراحی و در ۲۹ آوریل ۱۹۹۹ رونمایی شد.
تولد افسانه ازی مکس پین (1999–2005)

پس از انتشار Death Rally، استودیو پروژه بعدی خود را به اسکات میلر پیشنهاد داد. این پروژهها شامل یک شبیهساز پرواز فضایی شبیه Descent: FreeSpace، یک بازی مسابقهای و یک تیراندازی ایزومتریک به نام Dark Justice بودند.
میلر تصمیم گرفت توسعه تیرانداز را تأمین مالی کند، مشروط بر آنکه بازی شخصیت مرکزی قدرتمندی مانند Duke Nukem داشته باشد، از گرافیک سهبعدی بهره ببرد و نام بهتری انتخاب شود.
نام Dark Justice بهدلیل «تاریک» و «بزرگسالانه» بودن کنار گذاشته شد و در نهایت نام Max Payne پس از آنکه گزینههایی مانند Dick Justice و Max Heat بررسی شدند برای بازی انتخاب شد.
پتری یرویلهتو به عنوان طراح اصلی بازی، ایدهی استفاده از حرکت آهسته را به هسته گیمپلی تبدیل کرد و این قابلیت به عنوان یک منبع محدود برای بازیکن طراحی شد.
تیم با استفاده از تجربه خود در دموسین، موتور بازیسازی مخصوص خود را توسعه داد. سم لیک به عنوان نویسنده بازی منصوب شد و با افزودن عناصر داستانی ژانر جنایی و فیلم نوآر، فضای منحصربهفردی خلق کرد.
برای طراحی محیطها، تیم در سال ۱۹۹۹ از فنلاند به نیویورک سفر کرد و به همراه دو محافظ پیشین نیویورک هزاران عکس برای نقشهبرداری تهیه کرد. بازی پس از دو بار تأخیر در جولای ۲۰۰۱ منتشر و با استقبال منتقدان و فروش بیش از هفت میلیون نسخه مواجه شد.
نسخههای کنسولی بازی Max Payne توسط Rockstar Games توسعه یافت و شرکت Take-Two Interactive مالکیت حقوق معنوی فرانچایز را به مبلغ ۱۰ میلیون دلار خریداری کرد.
استودیو رمدی با آزادی خلاقانه به توسعه دنباله Max Payne 2: The Fall of Max Payne بازگشت. لیک با گذراندن دورههای فیلمنامهنویسی، داستانی بلندپروازانهتر نوشت که بیش از ۶۰۰ صفحه داشت.
بازی در سال ۲۰۰۳ منتشر و با تحسین منتقدان مواجه شد، هرچند فروش آن ضعیف بود. پس از آن استودیو رمدی دیگر در فرانچایز حضور نداشت اما در تولید Max Payne 3 مشاوره ارائه داد.
دوران همکاری رمدی با مایکروسافت (2006–2016)
پس از هفت سال کار روی فرانچایز Max Payne، تیم Remedy Entertainment تصمیم گرفت پروژهای جدید توسعه دهد. آنها با ایده ساخت یک بازی سندباکس کار خود را آغاز کردند، اما به دلیل محدودیت منابع، توسعه جهان باز امکانپذیر نبود و بازی به تجربهای خطی تغییر مسیر داد.
الهامهای تیم شامل رمانهای استفن کینگ، سریال Twin Peaks، شهرکهای متروکه شمال غرب آمریکا و الگوهای گردباد بود و یک معمار ناظر نیز به عنوان مشاور بازی دعوت شد.
تیم با سفر به شمال غرب آمریکا و Crater Lake بیش از ۴۰,۰۰۰ عکس برای طراحی محیط بازی جمعآوری کرد. بازی در پیشتولید بیش از سه سال و در توسعه کامل حدود دو سال زمان برد و در این مدت تعداد کارکنان از ۳۰ به ۴۵ نفر افزایش یافت.
مایکروسافت با انعقاد قرارداد انحصاری، بازی Alan Wake را برای Xbox 360 منتشر کرد و بازی با استقبال نسبتا مثبت منتقدان مواجه شد. نسخه PC بازی در فوریه ۲۰۱۲ منتشر شد و مجموع فروش این دو بازی بیش از ۴.۵ میلیون نسخه تا مارس ۲۰۱۵ بود. با وجود این موفقیت، فروش بازی به اندازهای نبود که رمدی بتواند بودجه لازم برای دنباله را تأمین کند.
شرکت همچنین پروتوتایپ Alan Wake 2 را به ناشران مختلف نشان داد، اما مایکروسافت تمایلی به دنباله نداشت و ترجیح داد پروژه بعدی رمدی با IP جدید باشد.
این همکاری منجر به تولید بازی کوانتوم بریک شد، یک بازی اکشن تیراندازی با مؤلفههای تلویزیونی و داستانی مبتنی بر سفر در زمان. پیشتولید این پروژه از سال ۲۰۱۱ آغاز شد و تیمی حدود ۱۰۰ نفر روی آن کار کردند.
موتور بازیسازی جدیدی به نام Northlight برای آن ساخته شد و بازی در سال ۲۰۱۶ منتشر و از نظر منتقدان موفق ارزیابی شد. حق پخش این بازی همچنان در اختیار مایکروسافت است.
در همین دوره رمدی به بازیهای موبایلی نیز ورود کرد. بازسازی Death Rally برای iOS و Android طی هشت ماه توسعه یافت و با بودجه بازاریابی تنها ۱۰,۰۰۰ دلار، بیش از ۱۱ میلیون دانلود موفقیت تجاری بزرگی برای شرکت رقم زد.
موفقیت این بازی مسیر ورود استودیو رمدی به فضای موبایل را هموار کرد و آنها پروژههای جدیدی مانند Agents of Storm، یک بازی دفاع از برج برای iOS، را با همکاری Flaregames در سال ۲۰۱۴ منتشر کردند.
تحول مدیریتی (2016-2017)
در فاصله سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، Remedy Entertainment شاهد تغییرات مدیریتی مهمی بود. ماتیاش میلیرینه، مدیرعامل پیشین، شرکت را ترک کرد و ترو ویرتالا، مدیرعامل سابق RedLynx، جایگزین او شد تا استودیو را به یک شرکت چند پروژهای تبدیل کند. در ۲۰۱۷ استودیو رمدی عرضه اولیه سهام (IPO) انجام داد و بهعنوان شرکت عمومی در بورس NASDAQ First North فنلاند ثبت شد.
توسعه بازی کنترل (2017-2019)

رمدی شروع به کار روی بخش تکنفره CrossfireX و نسخه بازسازیشده Crossfire HD کرد. همزمان پروژهای تحت عنوان P7، که بعدها به بازی Control تبدیل شد، توسعه یافت.
505 Games با سرمایه ۷.۷۵ میلیون یورویی به توسعه و بازاریابی پروژه کمک کرد. بازی Control در ۲۷ اوت ۲۰۱۹ برای PS4، Windows و Xbox One منتشر شد و تا مارس ۲۰۲۱ بیش از دو میلیون نسخه فروخت.
بهترین بازی های روگ لایک که داستان خاصی ندارند
همکاری با Epic Games و تولید Alan Wake 2
در مارس ۲۰۲۰، رمدی و Epic Games قرارداد انتشار دو بازی در یک فرنچایز را امضا کردند. پروژه بزرگتر شامل بازی AAA در دنیای مشترک Alan Wake و Control بود که در اوت ۲۰۲۱ وارد تولید کامل شد و در اکتبر ۲۰۲۳ منتشر شد. پروژه کوچکتر Alan Wake Remastered، در اکتبر ۲۰۲۱ عرضه شد.
گسترش بینالمللی و بازسازی Max Payne

رمدی در نیمه اول ۲۰۲۲ استودیویی جدید در سوئد افتتاح کرد. در آوریل ۲۰۲۲، با کمک Rockstar Games بازسازی Max Payne و Max Payne 2 برای PS5، Windows و Xbox Series X/S اعلام شد. در فوریه ۲۰۲۴، رمدی تمامی حقوق Control را از 505 Games به مبلغ ۱۷ میلیون یورو خریداری کرد.
Northlight Engine ؛ قلب فناوری روایت داستانی رمدی
استودیو رمدی با توسعه Northlight Storytelling Engine، یک موتور بازی چندپلتفرمی، قابلیتهای روایت داستانی خود را به سطح جدیدی ارتقا داد. این موتور برای اولین بار در بازی Quantum Break استفاده شد و به تیم امکان میدهد تا جزئیات صورت و بدن انسانها را با دقت بالا شبیهسازی کند، حرکات را با موشن کپچر انیمیت کند و از نورپردازی واقعی، ردیابی پرتو (Ray Tracing) و سیستم ذرات بهره ببرد.
سم لیک، مدیر خلاق رمدی، توضیح داد که محدودیتهای موتور پیشین Alan Wake، به ویژه در نمونه اولیه لغو شده Alan Wake 2 در ۲۰۱۳، تواناییهای تیم برای روایت داستان را محدود کرده بود.
Northlight اکنون سیستم فیزیک واقعی در زمان واقعی، بازپخش و بازگشت (rewind) رویدادها و تخریب تعاملی گسترده را نیز پشتیبانی میکند. این موتور بهطور ویژه برای تقویت داستانسرایی در بازیهای استودیو رمدی طراحی شده و به تیم اجازه میدهد تجربهای سینماتیک و غوطهورکننده خلق کند.
بهترین بازی های رمدی از نگاه سایت فیگار

بهترین بازی های رمدی به شرح زیر هستند:
- Max Payne
- Max Payne 2: The Fall of Max Payne
- Alan Wake 2
- Control
- Alan Wake
- Quantum Break
- Death Rally
- Alan Wake’s American Nightmare
- CrossfireX
- Agents of Storm
ویژگیهای بازی های رمدی
- سری Max Payne:
- خلق سبک اکشن نوآر با فناوری «Bullet Time»
- نسخه دوم: Max Payne 2: The Fall of Max Payne با روایت پیچیدهتر و گرافیک بهبود یافته
- Alan Wake:
- الهام از آثار استفن کینگ و فضای رازآلود شمال غرب آمریکا
- تجربهای روانشناختی و ماجراجویانه
- موفقیت نسبی که مسیر ساخت Quantum Break را هموار کرد
- Quantum Break:
- ترکیب بازی و سریال تلویزیونی
- نوآوریهای تکنولوژیک و روایت داستانی متفاوت
- Control و Control 2:
- استفاده از موتور Northlight
- جلوههای بصری خیرهکننده و فیزیک پیشرفته
- روایت داستانی جذاب و شخصیتپردازی عمیق
- ویژگیهای اصلی رمدی:
- تمرکز بر داستانسرایی سینماتیک
- خلق شخصیتهای قابل تأمل
- نوآوری فنی و جلوههای بصری پیشرفته
- توانایی اجرای پروژههای چندپلتفرمی و بلندپروازانه
جمعبندی
رمدی اینترتینمنت با تکیه بر داستانسرایی سینماتیک، شخصیتپردازی عمیق و نوآوری فنی، همیشه در خط مقدم صنعت بازیهای ویدیویی باقی مانده و همچنان به خلق آثار تأثیرگذار و ماندگار ادامه میدهد.
شما با کدامیک از بازیهای این استودیو خاطره دارید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.