در این نقد قسمت پنجم فصل چهارم سریال Love, Death & Robots به طنزی سیاه میپردازیم که رابطه انسان، حیوان و فناوری را زیر ذرهبین میبرد.
در میان مجموعهای که اغلب به خشونت، ویرانی و جهانهای تاریک میپردازد، قسمت پنجم فصل چهارم Love, Death & Robots با عنوان The Other Large Thing نقطهای دلنشین از شوخطبعی فلسفی و هوشمندانه است. داستانی درباره گربهای متفکر، یک ربات خدمتکار و زوجی بیتوجه که نادانسته آغازگر یک انقلاب میشوند.
نقد قسمت پنجم فصل چهارم سریال Love, Death & Robots

گربهای به نام سانچز، یا همان Dingleberry Jones، در مرکز ماجرا قرار دارد؛ شخصیتی که نهتنها با انسانها ارتباطی خاص دارد، بلکه نگاهی عمیقتر به جهان پیرامونش نیز نشان میدهد. او در ذهن خود نقشههایی برای تسلط بر جهان میچیند و با ورود رباتی که توانایی درک زبانش را دارد، فرصت را برای آغاز یک انقلاب از نوع گربهای مناسب میبیند.
در سطحی نخست، این قسمت روایتی بامزه از حیواناتیست که مورد بیتوجهی صاحبان خود قرار میگیرند و با کمی هوش و ابزار، علیه آنها قیام میکنند؛ اما در لایهای عمیقتر، با حکایتی فلسفی مواجهیم: آیا آنچه ما ابزار و بنده میپنداریم، روزی ارباب ما خواهد شد و اگر آن ابزار به صدای ضعیفترین موجودات جهان ــ گربهها ــ گوش فرا دهد، چه فاجعهای در انتظارمان است؟
داستان از آنجا آغاز میشود که زوجی به نام تاد و مارج، بدون توجه به احساسات گربهشان، یک ربات خانگی پیشرفته به خانه میآورند. این ربات قرار است تمامی امور زندگی را انجام دهد؛ از نظافت گرفته تا آشپزی و حتی مراقبت از حیوان خانگی؛ اما بیتوجهی به ابعاد انسانی و احساسی روابط، همانجاست که شکاف اصلی ایجاد میشود. گربهای که روزی پادشاه خانه بود، حالا خود را مهجور مییابد و همانند بسیاری از انسانها در عصر ماشینی، دچار بحران معنا میشود.
اما چرخش مهم داستان زمانی رخ میدهد که ربات زبان گربه را میفهمد و به خدمت او درمیآید. اتحاد میان گربه و ربات، یادآور همان ترسیست که فیلسوفانی همچون هایدگر و الیول از آن سخن گفتهاند: تکنولوژی نه تنها ابزار ما، بلکه قدرتی است مستقل که ما را بازمیآفریند و شکل میدهد.
در این اپیزود، این بازآفرینی در قالب یک انقلاب گربهای بروز مییابد؛ انقلابی که نه از خشم و خون، بلکه از کنسرو تُن و الگوریتم پرداخت کارت اعتباری آغاز میشود.
سانچز با کمک Thumb Bringer، سفارش انبوهی از رباتها به خانههایی با گربههای دیگر میدهد؛ گویا جهان، آماده سلطهای نوین از سوی مخلوقاتیست که اغلب نادیده گرفته میشوند. خندهدار اما تلخ است. انقلاب نه از میدان نبرد، بلکه در غفلت صاحبان خانه، از سوختن یک آشپزخانه آغاز میشود.

فضای طنزآلود این قسمت، در دل خود مفاهیمی سنگین از قدرت، بیتفاوتی و آیندهای هشداردهنده دارد. اگرچه همهچیز در ظاهر سبک و شوخ است، اما پایان ماجرا، با رباتهایی که گربهها را بر دوش میبرند و از میان خرابهها میگذرند، حسی عمیق از اضطراب آینده در دل مخاطب باقی میگذارد.
از نظر بصری، The Other Large Thing یکی از چشمنوازترین اپیزودهای فصل چهارم است. طراحی بینظیر پوست و بافتها، بهویژه در چهره گربه و حرکاتش، سطحی از واقعگرایی را به داستان میافزاید که آن را از یک انیمیشن طنز صرف فراتر میبرد. بازی صداگذاری نیز با دقت بالا انجام شده و طنز کلامی شخصیتها بهشدت مؤثر است.
در پایان، این قسمت ما را به تأمل وامیدارد:.اگر انسانها همچنان موجودات پیرامون خود را با بیتفاوتی بنگرند و فناوری را تنها ابزاری برای آسایش بدانند، روزی نهتنها از احساس، بلکه از قدرت نیز خلع خواهند شد و شاید آن روز، این گربهها باشند که بر خرابههای دنیای ماشینی ما، پادشاهی کنند.
The Other Large Thing در هفت دقیقهای فشرده، هم میخنداند و هم هشدار میدهد؛ انگار میگوید که در جهانی که هوش مصنوعی زبان گربهها را میفهمد، تنها یک قدم تا پایان سلطه بشر باقی مانده است.
جمعبندی

قسمت پنجم فصل چهارم Love, Death & Robots با نگاهی طنزآلود و تلخ، وابستگی انسان به تکنولوژی و بیتوجهی به موجودات پیرامونش را به چالش میکشد.
داستان گربهای جاهطلب و رباتی فرمانبردار، به نمادی از آیندهای بدل میشود که در آن ابزارها علیه صاحبان خود میشورند. انیمیشن چشمنواز، دیالوگهای هوشمندانه و لایههای فلسفی، این اپیزود را به یکی از ماندگارترین قسمتهای فصل تبدیل کردهاند؛ هشداری فشرده و جذاب درباره غرور انسان در برابر جهانی که دیگر تحت کنترل او نیست.
وبسایت فیگار به قسمت سوم فصل چهارم سریال Love, Death and Robots نمره 9 از 10 را میدهد.
نظر شما دربارهی مطلب نقد قسمت پنجم فصل چهارم سریال Love, Death & Robots چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.