طراحی نما ؛ مهم‌ترین نکات طراحی نما ساختمان

یکی از مهم‌ترین بخش‌های معماری ساختمان و آپارتمان، طراحی نما می‌باشد که از اهمیت فوق‌العاده زیادی در جذابیت ساختمان دارد و از مفاهیم گسترده‌ای برخوردار است.

در یک تعریف بسیار کلی، طراحی نما شکل گرفته از سلسله مراتب طراحی و شکل دهی قسمت بیرونی ساختمان است. نما قسمت بیرونی ساختمان است و زیبایی و طراحی آن می‌تواند در جذابیت ساختمان تأثیر بالایی داشته باشد. نما می‌تواند در قیمت و ارزش ساختمان نیز تأثیر داشته باشد و آن را افزایش دهد.

مهم‌ترین نکات طراحی نما ساختمان

همانطور که در ابتدا این مقاله به آن پرداختیم، طراحی نما مجموعه‌ای از اقدامات سلسله‌وار برای طراحی و زیبایی نما ساختمان است. در طراحی نما باید به نکات مختلفی توجه کرد که

  • انتخاب مواد و متریال مناسب
  • توجه به جزئیات و اسکلت ساختمان
  • توجه به نام کاربری ساختمان

از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. البته توجه به نوع فرهنگ منطقه‌ای که ساختمان در آن قرار دارد ممکن است متفاوت باشد و همین موضوع باعث شده است ساختمان‌ها در مناطق مختلف با شکل و ظاهری مختلف وجود داشته باشند. البته تفاوت‌های فرهنگی همیشه از یک کشور به یک کشور متفاوت نمی‌باشد بلکه ممکن است این تفاوت‌هایی که در طراحی نما تأثیر‌گذار باشند از یک شهر به شهر دیگر یا از یک محله به محله دیگر متفاوت باشد.

طراحی نما ؛ مهم‌ترین نکات طراحی نما ساختمان
طراحی نما

برای مثال شهر تهران به دلیل اینکه پایتخت ایران است، طراحی نما در این شهر عموماً به سبک جدید و امروزی انجام شود و همین عامل باعث شده است طراحی نما تهران سبکی مدرن داشته باشد و با طراحی نما‌های ساختمانی جنوبی کشور ایران متفاوت باشد.

در طراحی نما ساختمانی و طراحی خانه‌های ویلایی در کردان به دلیل اینکه این منطقه، منطقه‌ای لوکس و گران قیمت محسوب می‌شود، عموماً از سبک معماری نوین در طراحی نما کردان استفاده می‌شود.

اصول طراحی نما ساختمان

در طراحی نما یک ساختمان بایستی به مسائل مختلفی توجه کرد و اصول کلی معماری و طراحی را رعایت نمود. در ادامه این بخش از مقاله به معرفی مهم‌ترین اصول طراحی نما خواهیم پرداخت.

شناخت شکل و فرم ساختمان

برای طراحی نما ساختمان، اولین نکته‌ای که بایستی به آن توجه کرد، شکل و فرم ساختمان است. طراحی نما بایستی با هماهنگی کامل با شکل فعلی ساختمان انجام شود و با دیگر قسمت‌های ساختمان حداکثر هماهنگی را داشته باشد.

طراحی نما کردان
طراحی نما کردان

انتخاب مواد ساختمانی

انتخاب مواد ساختمانی مناسب از دیگر موارد مؤثر در طراحی نما محسوب می‌شود. علاوه بر اینکه یک طراح و معمار بایستی به خوبی و بهترین شکل ممکن مواد ساختمانی را نسبت به کاربری ساختمان انتخاب کند، بایستی به آب و هوای حاکم بر منطقه توجه داشته باشد.

برای مثال در طراحی نما سهیلیه به دلیل اینکه این منطقه در دامنه کوهستان‌ها و در ارتفاع بالاتری از شهر قرار گرفته است، بارش باران و برف بیشتر در این منطقه رخ می‌دهد و در فصل‌های مختلف سال این منطقه دارای آب و هوای سرد می‌باشد. انتخاب مواد و مصالح ساختمانی مناسب برای طراحی نما‌های ساختمانی در این منطقه باید به گونه‌ای باشد که در مقابل سرما هوا مقاومت داشته باشد.

توجه به جزئیات معماری

یکی دیگر از مهم‌ترین اصول و نکات طراحی نما ساختمان، توجه به جزئیات معماری و ساختمانی می‌باشد. جزئیات معماری تمامی بخش‌هایی را شامل می‌شود که بر زیبایی بیشتر ساختمان و خانه تأثیر‌گذار است. پنجره‌ها و درب‌ها از مهم‌ترین جزئیات معماری محسوب می‌شود که در طراحی نما بایستی به آن توجه کرد.

هویت‌سازی

یکی دیگر از موارد مهمی که بایستی در طراحی نما ساختمان به آن توجه داشت، ارزش برندینگ و هویست‌سازی می‌باشد. معماران بایستی توجه داشته باشند که نوع طراحی با هویت سازمان، شرکت، مجموعه و… که در ساختمان در حال فعالیت هستند، هماهنگی داشته باشد.

توجه به قوانین و مقررات

یکی دیگر از نکات مهم طراحی نمای ساختمانی، توجه به قوانین و مقررات هر منطقه و شهر می‌باشد. شهرداری‌ها در کشور‌های مختلف و در مناطق متفاوت براساس نوع شهرسازی و فرهنگی که در آن شهر و منطقه وجود دارد، محدودیت‌هایی را برای طراحی نما در نظر می‌گیرند. طراحی نما اگر برخلاف قوانین و مقررات باشد می‌تواند مشکل ساز شود.

برای درک بهتر این موضوع لازم است بدانید که شهرداری کرج برای طراحی نما ساختمان‌های این شهر قوانین و مقرراتی را وضع کرده است تا شکل شهر و ساختمان‌ها در هر منطقه‌ای عموماً از یک نظم برخوردار باشند. طراحی نما کرج بایستی براساس این قوانین و مقررات انجام شود و در غیر این صورت امکان اخذ مجوز وجود نخواهد داشت.

ارزش آفرینی

از دیگر اصول طراحی ظاهر و نما ساختمان، می‌توان به وجود ارزش آفرینی اشاره کرد. طراحی معماری و نما بایستی به گونه‌ای انجام شود که برای یک ساختمان یا آپارتمان ارزش افزوده ایجاد کند و قیمت آن را افزایش دهد.

جمع‌بندی

به دلیل اینکه نما ساختمان در زیبایی یک ساختمان و قیمت آن می‌تواند نقش پر رنگی ایفا کند و همچنین اولین قسمتی است که افراد هنگام دیدن ساختمان آن را مشاهده می‌کنند؛ در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر موارد ذکر شده طراحی نما فعالیتی کاملاً مهندسی شده است که می‌تواند علاوه بر ارزش آفرینی ساختمان، بر رفاه کاربران یک ساختمان تأثیر‌گذار باشد.

 

پایان رپورتاژ آگهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *