نقد و بررسی فیلم The Fabelmans ؛ عصیان اسپیلبرگ علیه خود

خانواده فیبلمن فیلمی آمریکایی در ژانر درام دورهٔ بلوغ به کارگردانی استیون اسپیلبرگ است که در ۲۰۲۲ منتشر شد. با نقد و بررسی فیلم The Fabelmans همراه ما بمانید.

این فیلم بر اساس فیلم‌نامه‌ای به نویسندگی اسپیلبرگ و تونی کوشنر ساخته شده‌است. این فیلم داستانی نیمه‌زندگی‌نامه‌ای است که بر اساس دوران نوجوانی اسپیلبرگ و سال‌های اولیهٔ کارگردانی او ساخته شده و در فیلم از طریق داستان اصلی فیلم‌ساز جوان مشتاق، سمی فابلمن، که کشف می‌کند چگونه قدرت فیلم‌ها می‌تواند به او کمک کند تا حقیقت خانوادهٔ ناکارآمدش و اطرافیانش را ببیند، روایت می‌شود.

این فیلم بر اساس دوران کودکی اسپیلبرگ در پساجنگ آریزونا، از سن هفت تا هجده سالگی، ساخته شده است.

نقد و بررسی فیلم The Fabelmans

تحلیل فیلم خانواده فیبلمن
تحلیل فیلم خانواده فیبلمن

Fabelmans تا حدی به این دلیل موفق می‌شود که بازیگران بسیار بی عیب و نقصی دارند. میشل ویلیامز مانند میتزی فوق‌العاده است، وی در ظاهر شبیه آدم‌های افسرده اما پر از خروش و هیجان است. پل دانو در نقطه مقابل نیز به همان اندازه خوب است، وی وظیفه‌ی به تعادل رساندن رویاهای موجود در روایت فیلم را دارد.

این فیلم از طریق امبلین انترتینمنت متعلق به اسپیلبرگ و ریلاینس انترتینمنت تولید شده‌است. اسپیلبرگ این پروژه را در اوایل سال ۱۹۹۹ با خواهرش آن که در حال نوشتن فیلمنامه‌ای با عنوان خانه خواهم بود بود، مطرح کرد. اسپیلبرگ به دلیل نگرانی از جریحه‌دار والدینش در رابطه با پژوهش داستان خانواده‌اش تردید داشت.

او در سال ۲۰۱۹ با فیلم‌نامه‌نویس و همکار مکررش تونی کوشنر، در حالی که مشغول ساختن داستان وست ساید (۲۰۲۱) بودند، پروژه را بازبینی و فیلم‌نامه را تا پایان سال ۲۰۲۰ در طول قرنطینهٔ ناشی از همه‌گیری کویید-۱۹ تکمیل کرد. توسعهٔ فیلم به‌زودی آغاز شد و مراحل انتخاب بازیگران بین مارس و مهٔ ۲۰۲۱ به طول انجامید.

خانواده فیبلمن در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ در جشنوارهٔ فیلم تورنتو به نمایش درآمد و پس از اکران محدودی در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲، در ۲۳ نوامبر از طریق یونیورسال پیکچرز اکران شد. این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و در زمینهٔ بازیگری، کارگردانی، فیلم‌نامه، فیلم‌برداری و موسیقی ستایش شد.

اسپیلبرگ فیلمنامه را با تونی کوشنر، نویسنده برنده جایزه پولیتزر فیلم فرشتگان در آمریکا نوشت. آنها با هم، داستان کارگردان را به یک قطعه باشکوه از داستانی اعتراف آمیز تبدیل می‌کنند. از اولین شات تا آخرین شات، می‌توانید احساس کنید که قلب و روح اسپیلبرگ در لابلای ساختار روایی این فیلم دراماتیک شده تا شما لذت زیست پر از عصیان یک کارگردان مهم و مطرح دنیای سینما را ببرید.

پس از پرداختن به ژانرهای بسیار و پرداختن به موضوعات مختلف، این نوع روایت برای استیون اسپیلبرگ مناسب به نظر می‌رسد که گذشته خود را مقابل دیدگان انسان‌های روی کره‌ی زمین استخراج کند. مطمئنا او در مورد نگاه سینمایی‌اش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. Fabelmans به مادرش لیا و پدرش آرنولد تقدیم شده است.

بازیگران

نقد The Fabelmans
  • میشل ویلیامز در نقش مادر سامی و آن
  • ست روگن در نقش سامی و عموی آن
  • پل دینو در نقش برت فبلمن، پدر سامی و آن
  • گابریل لابل در نقش سامی فبلمن
  • جولیا باترز باترز در نقش آن فبلمن، خواهر سامی
نقد فیلم The Fabelmans, نقد The Fabelmans, تحلیل فیلم خانواده فیبلمن
نقد فیلم The Fabelmans

در سال ۱۹۹۹، استیون اسپیلبرگ گفت که مدتی در فکر کارگردانی فیلمی دربارهٔ دوران کودکی خود بوده‌است. این پروژه با عنوان خانه خواهم بود، در اصل توسط خواهرش آن اسپیلبرگ نوشته شد. او توضیح داد: «ترس بزرگ من این است که مادر و پدرم آن را دوست نداشته باشند و فکر کنند که این یک توهین است و دیدگاه محبت آمیز و در عین حال انتقادی من را در مورد نحوه بزرگ شدن با آنها به اشتراک نگذارند.»

در سال ۲۰۰۲، اسپیلبرگ گفت که از ساخت فیلم خانه خواهم بود نگران است: «این بسیار به زندگی و به خانواده‌ام بسیار نزدیک است – من ترجیح می‌دهم فیلم‌هایی بسازم که شبیه‌تر باشند. اما یک داستان واقعی در مورد خانواده من جسارت زیادی می‌خواهد. من هنوز فکر می‌کنم فیلم‌های شخصی می‌سازم، حتی اگر شبیه فیلم‌های پاپ کورنی با عملکرد تجاری بزرگ باشند.»

در مارس ۲۰۲۱، اسپیلبرگ برای کارگردانی فیلمی در ژانر دورهٔ بلوغ بر اساس دوران کودکی اش در آریزونا اعلام شد. میشل ویلیامز در حال مذاکره برای بازی در این نقش با الهام از لیا آدلر مادر اسپیلبرگ بود، اما با «صدای اصلی».

اسپیلبرگ در کنار تونی کوشنر، فیلم‌نامه را نوشت. این اولین کار نویسندگی اسپیلبرگ در زمینه فیلم پس از هوش مصنوعی (۲۰۰۱) است. در مارس ۲۰۲۱ گزارش شد که ست روگن برای ایفای نقش “عموی مورد علاقهٔ جوانی اسپیلبرگ ” به بازیگران پیوسته و تأیید شد که ویلیامز به عنوان بازیگر انتخاب شده‌است.

همچنین گزارش شده بود که کریستی ماکوسکو کریگر با کوشنر و اسپیلبرگ تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده خواهد داشت. در آوریل ۲۰۲۱ پل دینو در نقش برت فبلمن که از آرنولد پدر اسپیلبرگ الهام گرفته شده بود، به بازیگران پیوست.

دینو گفت کرد که برای بازی در این نقش احساس ترس کرده‌است زیرا “چالش‌ها واقعاً زیاد بود. . . شما در حال تجسم یکی از مهم‌ترین، تأثیرگذارترین و پیچیده‌ترین چهره‌های زندگی [اسپیلبرگ] هستید. دیدن اینکه چقدر از اینها در تمام مدت کار او وجود داشت، باور نکردنی بود. او بخشی از خودش را به اشتراک می‌گذارد که به نظر من بسیار متاثرکننده است. یک موهبت واقعی در آن وجود دارد، وقتی کسی با آن قد و قامت و در آن سطح از هنر مایل به انجام این کار باشد.»

در ماه مه، گابریل لابل وارد مذاکرات نهایی برای به تصویر کشیدن نقش اصلی، سامی فبلمن، فیلم‌ساز جوان و مشتاق بر اساس خود اسپیلبرگ شد. جولیا باترز برای بازی در نقش آن فبلمن که از خواهر اسپیلبرگ الهام گرفته شده‌است، تأیید شد.

بعداً در ژوئن همان سال، سم رچنر نیز انتخاب شد. در ماه جولای، کلویی ایست، اوکس فگلی، ایزابل کوسمن، جنی برلین، جود هیرش، رابین بارتلت و جاناتان هاداری به بازیگران اضافه شدند. در ماه آگوست، گابریل بیتمن، گوستاوو اسکوبار، نیکلاس کانتو، لین فاکتور، کوپر دادسون و استفن متیو اسمیت بازیگران فیلم شدند. بعداً کیلی کارستن، بردی بوریا، آلینا بریس، سوفیا کوپرا، و متئو زورینا فرانسیس دفورد برای بازی در فیلم انتخاب شدند. در فوریه ۲۰۲۲ اعلام شد که دیوید لینچ نیز در نقشی نامعلوم بازی خواهد کرد.

در مارس ۲۰۲۲، فیلمبردار یانوش کامینسکی گفت که این فیلم زندگی اسپیلبرگ را از هفت تا هجده سالگی روایت می‌کند و به «خانواده‌اش، با والدینش، معماهای خواهرانش می‌پردازد، اما در درجه اول به اشتیاق او برای فیلم‌سازی می‌پردازد». این موضوع به مضامین «عشق جوان، طلاق والدین و روابط اولیه شکل‌گیری» می‌پردازد. . . این یک فیلم شخصی بسیار زیبا و زیبا است. این در مورد زندگی استیون و اینکه او به عنوان یک فیلمساز کیست بسیار آشکار است.»

تصویربرداری اصلی در اواسط دنیاگیری کووید–۱۹ در کالیفرنیا در جوئیهٔ ۲۰۲۱ آغاز شد. موسیقی فیلم توسط جان ویلیامز ساخته شد و بیست و نهمین همکاری سینمایی او با اسپیلبرگ است.

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم The Fabelmans سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *