همنواز

نقد و بررسی فیلم بد حرف نزن (Speak No Evil 2024) ؛ اثر سادیستی که هالیوودیزه شد

در نقد فیلم بد حرف نزن به بررسی این نکته می‌پردازیم که آبا نسخه آمریکایی این فیلم که «جیمز مک‌آوی» در آن به ایفای نقش پرداخته بود، از نسخه دانمارکی آن بهتر است؟

فیلم بد حرف نزن یک فیلم روانشناختی و ترسناک آمریکایی محصول سال 2024 است که توسط «جیمز واتکینز» نوشته و کارگردانی شده است. این فیلم به‌عنوان بازسازی فیلم دانمارکی هم‌نام از سال 2022 محسوب می‌شود و بازیگران آن شامل «جیمز مک‌آوی»، «مک‌کنزی دیویس»، «ایزلینگ فرانسیوسی»، «آلیکس وست لفلر»، «دن هاف» و «اسکات مک‌نری» هستند.

داستان این فیلم درباره یک خانواده آمریکایی است که برای آخر هفته به یک مزرعه دورافتاده یک زوج بریتانیایی دعوت می‌شوند؛ اما میزبانان خیلی زود شروع به آزمایش محدودیت‌های مهمانان خود می‌کنند و اوضاع تشدید می‌شود. «جیسون بلوم» از طریق شرکت «بلومهاوس پروداکشنز» به عنوان تهیه‌کننده این فیلم فعالیت می‌کند.

نقد فیلم 2022 Speak No Evil


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و برای دانلود فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا یه کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


نقد فیلم بد حرف نزن (Speak No Evil 2024)

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد فیلم بد حرف نزن
نقد فیلم بد حرف نزن

بد حرف نزن در تاریخ 9 سپتامبر 2024 (19 شهریور 1403) در نیویورک به نمایش درآمد و در تاریخ 13 سپتامبر 2024 (23 شهریور 1403) در ایالات متحده توسط یونیورسال پیکچرز اکران شد. این فیلم در بخش نقد فیلم Speak No Evil ، نقدهای مثبت دریافت کرده است و در مقایسه با بودجه 15 میلیون دلاری، 57 میلیون دلار در سراسر جهان درآمد به دست آورد.

نقد و بررسی منتقدان

نقد فیلم بد حرف نزن
نقد فیلم بد حرف نزن

در صفحه راتن تومیتوز تحلیل فیلم Speak No Evil ، این فیلم 83% از 193 نقد منتشر شده را با میانگین امتیاز 6.8 از 10 مثبت گرفت. جمع‌بندی کلی راتن تومیتوز می‌گوید:

با استفاده از تعلیق بیمارگونه و درخشش «جیمز مک‌آوی»، بد حرف نزن یک بازسازی نادر است که نگرانی‌های موجود برای این اثر را به صورت عالی نشان می‌دهد.

متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس 41 نقد، به فیلم امتیاز 66 از 100 داده است که نشان‌دهنده نقدهای عموماً مطلوب است. مخاطبان نظرسنجی شده توسط سینمااسکور به فیلم نمره متوسط «B+» از مقیاس A+ تا F داده‌اند

پایان بازسازی، واکنش‌های مختلفی را برانگیخت، زیرا این یک تضاد کامل با پایان فیلم اصلی بود که در آن آنتاگونیست‌ها زوج را کشتند و زبان دخترشان را بریدند. «کریستین تافدروپ»، کارگردان و نویسنده فیلم اصلی، درباره این تغییر انتقاد کرد و در نقد فیلم آمریکایی Speak No Evil خود نوشت:

نمی‌دانم چه چیزی در مورد آمریکایی‌ها وجود دارد؛ اما انگار آن‌ها برای یک داستان قهرمانانه بزرگ شده‌اند. در آمریکا و فیلم‌های آن‌ها، همیشه باید خوب بر بدی غلبه کند.

تحلیل روایی فیلم بد حرف نزن

نقد فیلم بد حرف نزن
نقد فیلم بد حرف نزن

فیلم Speak No Evil، یک فیلم ترسناک و روانشناختی دانمارکی است که در سال 2022 اکران و به سرعت به عنوان یک فیلم ترسناک و ناراحت‌کننده شناخته شد. این فیلم داستان یک زوج دانمارکی را روایت می‌کند که خانواده‌ای را که در تعطیلات با آن‌ها آشنا شده‌اند، به خانه خود در حومه هلند دعوت و سپس شروع به آزمایش محدودیت‌هایی می‌کنند که مهمانان آن‌ها تا چه حد حاضرند تحمل کنند.

«کریستین تافدروپ»، کارگردان فیلم اصلی، در این فیلم به وضوح از تفاوت‌های فرهنگی خاص اروپایی استفاده کرد؛ اما سناریوی او دارای یک وحشت جهانی است. می‌توانید تصور کنید که این فیلم در هر مکانی که مردم احساس می‌کنند، توسط قوانین ادب یا طبیعت مجاز خود محدود شده‌اند، کار می‌کند.

اکنون، یک بازسازی آمریکایی از این فیلم ساخته شده است که تا حدودی زیادی به اثر اصلی وفادار بود. این بازسازی به‌گونه‌ای ساخته شده که هیچ مانعی برای مخاطبان چندگانه ایجاد نمی‌کند.

«جیمز واتکینز» در بازسازی خود، نام‌ها، ملیت‌ها و چند جزئیات کوچک طرح را تغییر داده است؛ اما در اصل، او معماری فیلم «تافدروپ» را حفظ کرد.

تنظیم داستان در این بازسازی آمریکایی تقریباً مشابه نسخه اصلی است؛ اما این بار، مهمانان بازدیدکننده آمریکایی هستند که به تازگی به لندن نقل مکان و از یک دوره سخت عبور کرده‌اند.

«لوئیس» (مکنزی دیویس) و «بن» (اسکوت مک‌نری) با وجود تردیدهای خود در مورد گذراندن کل آخر هفته با افرادی که تازه با آن‌ها آشنا شده‌اند، دعوت یک زوج انگلیسی به نام «پدی» (جیمز مک‌آوی) و «سیارا» (آیسلینگ فرانسیوسی) را برای بازدید از خانه روستایی آن‌ها می‌پذیرند. دختر دوازده ساله آن‌ها، «اگنس» (آلیکس وست لفلر)، نیز همراه آن‌ها است.

میزبانان، با روحیه آزاد و پرشوری که دارند، دوستان آمریکایی جدید خود را دعوت می‌کنند. آن‌ها دارای یک فرزند به نام «آنت» (دان هاف) هستند که به دلیل یک بیماری پزشکی که زبان او را بسیار کوتاه کرده است، صحبت نمی‌کند. از همان ابتدای آخر هفته، «پدی» و «سیارا» شروع به فشار آوردن به مهمانان خود می‌کنند و از اینجاست که داستان فیلم به‌گونه‌ای آغاز می‌شود.

نقد فیلم بد حرف نزن

نقد فیلم بد حرف نزن
نقد فیلم بد حرف نزن

بد حرف نزن یک فیلم ترسناک است که تاریک‌ترین جنبه‌های کمدی را در اشتباهات یک تعطیلات نادرست قرار می‌دهد. انتخاب بازیگران این فیلم به‌طور قطع الهام‌بخش از فیلم اصلی است.

متاسفانه، فیلم آمریکایی Speak No Evil به شدت روی بازی «جیمز مک‌آوی» تکیه دارد که حالا به یک فرد حرفه‌ای در نمایش زوایای مختلف از یک شخصیت که ذهن او متلاشی شده است را به نمایش می‌گذارد.

در واقع، او در اینجا نوعی تغییرات روان‌شناختی هدفمندتر را نسبت به فیلم Split ارائه می‌دهد. این بار از طریق شخصیتی که کنترل بیشتری بر احساسات خود دارد او را می‌بینیم. حیوان درون او مدام از پشت جبهه جذاب و فریبنده‌ای که از اصالت ظاهری ساخته شده، سرک می‌کشد.

«فرانکویسی» نیز در یک طیف متفاوت، با نرمی و سختی، صداقت خود را مانند یک شیر آب، باز و بسته می‌کند. فیلم دقیقاً تا بخش پایانی خود خوب پیش می‌رود. بازیگران و طرح داستانی، به خوبی در نقش‌های خود فرو رفته‌اند؛ اما دقیقاً در نیم ساعت پایانی این فیلم است که ضعیف تلقی می‌شود.

مشکل اثر آمریکایی بد حرف نزن، دقیقاً همانی است که «کریستین تافدروپ» در نقد خود گفت. در فیلم اصلی، شامل یک فروپاشی روانی جذاب بودیم که ما را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

پایان خوش، چیزی نبود که ما از این فیلم انتظار داشتیم. اینکه همه‌چیز به‌طرز ناامیدانه‌ای در حال ریختن است، چگونه با یک اتفاق به یک داستان قهرمانانه تبدیل می‌شود. چرا آمریکا و هالیوود سعی دارد همیشه خیر بر شر پیروز شود؟ این مسئله به طور کل به فیلم ضربه زد.

جمع‌بندی و نمره‌دهی

نقد فیلم بد حرف نزن
نقد فیلم بد حرف نزن

برای مدت طولانی، نسخه آمریکایی فیلم Speak No Evil به‌طور بسیار کامل درکی از منبع‌اش تقلید می‌کند و به‌لطف یک بازیگر فوق‌العاده، یعنی «جیمز مک‌آوی» که به طرز ترسناکی دوگانگی یک شخصیت را به تصویر می‌کشد، این فیلم واقعاً به آزاردهندگی بی‌نظیر نسخه اصلی نزدیک می‌شود.

نویسنده و کارگردان، «جیمز واتکینز»، در مراحل پایانی فیلم دچار تردید می‌شود و به‌طور ناگهانی یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های هالیوودی این دهه را به یک اثر کلیشه‌ای که در آن شخصیت‌ها یاد می‌گیرند چگونه بر خود تأکید کنند، تبدیل می‌کند.

این تغییر رویکرد، در حالی که می‌تواند برای برخی تماشاگران جذاب باشد، در نهایت به هویت اصلی داستان آسیب می‌زند و آنچه را که می‌توانست تبدیل به یک تجربه عمیق و تأمل‌برانگیز شود، به یک روایت ملایم و عادی بدل می‌کند.

نمره وب‌سایت فیگار به این فیلم، نمره 6 از 10 است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم بد حرف نزن چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *