همنواز

نقد و بررسی فیلم گرفتار جذر و مد (Caught by the Tides 2024) ؛ سفر مستندگونه از نسلی سرگردان

در نقد فیلم گرفتار جذر و مد به بررسی و نکاتی از این فیلم می‌پردازیم که از نگاه شما باز مانده است و به تحلیل داستان این اثر جدید کشور چین می‌پردازیم.

فیلم چینی Caught by the Tides که در زبان چینی با عنوان نسل عاشق نیز شناخته می‌شود، اثری جدید از «جیا ژانگکه»، فیلم‌ساز برجسته‌ای است که به واسطه‌ی نگاهی شاعرانه و متفاوت به تاریخ و فرهنگ چین معاصر شناخته می‌شود.

این فیلم در سال 2024 و به کارگردانی «ژانگکه» و نویسندگی مشترک او و «وان جیانهوانم ساخته شده است. در این اثر، «ژانگکه» به شکلی خاص و نوآورانه از ترکیب روایی غیرخطی و سبک مستند بهره می‌برد تا دنیایی را به تصویر بکشد که در آن مرزهای میان واقعیت و تخیل به زیبایی محو می‌شود.

داستان Caught by the Tides در حقیقت تلاشی است برای بازتاب تحولات تاریخی و فرهنگی چین از خلال صحنه‌هایی از آثار پیشین «ژانگکه» و همچنین تصاویری جدید که در طول 22 سال گذشته ضبط شده‌اند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و برای دانلود فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا به کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


نقد فیلم گرفتار جذر و مد

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد فیلم گرفتار جذر و مد
نقد فیلم گرفتار جذر و مد

با انتخاب این فیلم برای شرکت در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن 2024 و نمایش آن برای نخستین‌بار در تاریخ 18 مه همان سال، توجه بسیاری از منتقدان و مخاطبان بین‌المللی به این فیلم جلب شد. این اثر نه تنها به عنوان نماینده‌ای از سینمای معاصر چین، بلکه به عنوان نمادی از سینمای شاعرانه «ژانگکه»، خود را به جهان معرفی کرد.

ژانگکه با استفاده از تصاویر و روایتی که به شدت درگیر حسی نوستالژیک است، موفق می‌شود تا مخاطب را به سفری در زمان و مکان ببرد؛ سفری که در آن عشق، سیاست و فرهنگ به هم پیوند می‌خورند و تماشاگر را به تأملی عمیق در تاریخ، هویت و زندگی وا می‌دارد. نقد فیلم Caught by the Tides توسط منتقدان به خوبی موفقیت این اثر را نشان می‌دهد.

نقد و نمرات منتقدان

نقد فیلم گرفتار جذر و مد
نقد فیلم گرفتار جذر و مد

فیلم‌های سینمایی همواره به عنوان آینه‌ای از جامعه و فرهنگ در نظر گرفته می‌شوند و هر یک می‌توانند بازتاب‌دهنده احساسات، دغدغه‌ها و آرزوهای مخاطبان خود باشند. در این میان، برخی آثار موفق می‌شوند توجه گسترده‌ای را جلب کنند و نقدهای مثبتی را از سوی منتقدان و تماشاگران دریافت کنند.

به عنوان نمونه، نقد فیلم چینی Caught by the Tides در سایت راتن تومیتوز با کسب امتیاز 100% در وب‌سایت و نمره 80 از 100 در متاکریتیک، نشان‌دهنده‌ی کیفیت بالای خود است. این آمار در نقد فیلم نسل عاشق که بر اساس نظرات 18 منتقد در راتن تومیتوز و 9 منتقد در متاکریتیک جمع‌آوری شده است و تأثیرگذاری و جذابیت این اثر برای تماشاگران و منتقدان را نشان می‌دهد.

بهترین سریال های ترسناک چینی + [2024 و تمام دوران]

تحلیل روایی فیلم

نقد فیلم گرفتار جذر و مد
نقد فیلم گرفتار جذر و مد

فیلم Caught by the Tides، با بازی «ژائو تائو» در نقش زنی که در جستجوی معشوق گمشده‌اش است، نمایشی حماسی و شاعرانه از کارگردان چیره‌دست چینی، «جیا ژانگکه» را به تصویر می‌کشد.

این اثر نه تنها به عنوان بازنگری‌ای بر کارنامه کاری او به شمار می‌آید، بلکه چهره‌ای تمام‌عیار از چین مدرن را به تصویر می‌کشد. عنوان چینی این اثر که به زیبایی هرچه تمام‌تر تلفیقی از کهن و نو را در بر می‌گیرد، به گونه‌ای مسحورکننده قابل ترجمه است.

خود کارگردان، عنوان نسل سرگردان را برای فیلم پیشنهاد می‌دهد. هرچند معنای نسل عاشق نیز از واژه‌های چینی باد و جریان آب به دست می‌آید. این حرکت بی‌قرار جهان طبیعی در ترجمه انگلیسی با عنوان Caught by the Tides، نمود یافته است.

در سال 2001، در شهر «داتونگ»، در شمال‌شرقی چین، زنی به نام «کیائو کیائو» رابطه‌ای عاشقانه با مدیر خود، «گوا بین» برقرار می‌کند. او در تلاش است تا از راه خوانندگی، مدلینگ و کار در کلوپ‌ها امرار معاش کند.

ابتدای فیلم اما اینگونه آغاز نمی‌شود. شما اگر خلاصه داستان این اثر را ندانید، نمی‌توانید متوجه پیشروی داستان شوید. در پرده اول، سکانسی زیبا می‌بینیم که نوید یک اثر با عناصر بصری فوق‌العاده است؛ اما به یکباره همه‌چیز دستخوش تغییر می‌شود.

پس از تیتراژ نخست فیلم، فیلمبرداری اثر به صورت مربعی نشان داده می‌شود و کارگردان دقیقاً با استفاده از این تکنیک، به ما فرق بین گذشته و زمان حال را نشان می‌دهد. هر کجا که کادر مربعی و فیلمبرداری به صورت Found Fotage گرفته می‌شود، ما در زمان گذشته هستیم و هر کجا فیلمبرداری سینمایی است، زمان حال نمایش گذاشته می‌شود.

«گوا بین» شهر داتونگ را ترک کرده و برای یافتن فرصت‌های شغلی به استانی دیگر می‌رود و طی پیامی به «کیائو» وعده می‌دهد که پس از به دست آوردن پول کافی او را نیز نزد خود خواهد برد؛ اما پس از مدتی، «کیائو» تصمیم می‌گیرد خودش به جستجوی او برود و به دنبال «گوا بین»، رهسپار سفر می‌شود.

نقد فیلم چینی گرفتار جذر و مد

نقد فیلم گرفتار جذر و مد

فیلم Caught by the Tides هرچند در ظاهر داستانی عاشقانه دارد، اما در حقیقت تصویری فراگیر از ملت چین، تصویری که شاید بتوان گفت کامل‌ترین نمای ملی است که «جیا ژانگکه»، روایتگر برجسته سینمای چین معاصر، تاکنون ترسیم کرده، به‌شمار می‌رود.

این فیلم به‌گونه‌ای ساخته شده که انگار طوفان تحولات قرن بیست و یکم چین می‌توانست به ما بگوید که چه دیده است. بیشتر صحنه‌های فیلم، گفت‌وگوی اندکی دارند و به‌عنوان مجموعه‌ای از مونتاژهای طولانی و پیوسته با نوعی موسیقی لطیف و شاعرانه به تصویر کشیده شده‌اند.

این ساختار، تجلی هنرمندانه‌ای از کار سه تدوین‌گر فیلم است. موسیقی‌های استفاده شده، از ترانه‌های الکترونیک پرهیاهو راک گرفته تا موسیقی پاپ و رقص، تضادی زیبا با تصاویر گاهاً تلخ فیلم ایجاد می‌کنند. انگار که رنگ‌هایی شاد و پرطراوت به پس‌زمینه‌ای خاکستری اضافه می‌شوند (مانند آدامسی که دور انداخته که به آسفالت خیابان چسبیده است).

در آغاز فیلم، در ویدئویی دیجیتال با کیفیت پایین، گروهی از زنان گردهم آمده‌اند و در حالی که از سرما به دور یک اجاق پناه برده‌اند، روز زن را با مسابقه‌ای دوستانه در آوازخوانی جشن می‌گیرند. یکی یکی به خواندن تشویق می‌شوند و صدای خوش و خام آن‌ها فضایی دل‌نشین و بالاخره به محیط دلگیر اطراف جانی تازه می‌بخشد.

این آغاز مستندگونه، در نگاه اول ممکن است ارتباط چندانی با روایت اصلی نداشته باشد؛ اما در واقع همینجاست که فضاهای اصلی فیلم در قالب ترانه‌های عاشقانه، آهنگ‌های محلی و سرودهای ملی چین که زنان انتخاب می‌کنند، به نمایش گذاشته می‌شود.

Caught by the Tides در نهایت، روایتی است از زنان (یا دست‌کم زنی) که در رویارویی با عشق و مصائب زندگی در چین دوست‌داشتنی و دشوار، به مبارزه می‌پردازند.

شخصیت اصلی داستان، «کیائو کیائو»، با بازی «ژائو تائو» (همسر جیا ژانگکه) است. او بازیگری محسوب می‌شود که جایگاه مرکزی‌اش در آثار «جیا»، ما را به یافتن واژه‌ای فراتر از همکار وا‌می‌دارد؛ چراکه این نقش‌آفرینی از ژرفای مشارکت او در روایت‌های سینمایی «جیا» حکایت دارد.

فیلم‌های «ژانگکه» عناصر فمینیستی ندارند؛ اما تحسین او نسبت به ایستادگی و بقاپذیری زنان، ویژگی ثابت آثارش به شمار می‌رود. «ژائو تائو» که در این فیلم به ندرت حرف می‌زند، تجسمی از بقای زنان در چین است.

او در تمامی فیلم‌های پیشین «ژانگکه» از روابط نامناسب، محرومیت‌های اقتصادی، دگرگونی‌های گسترده اجتماعی، جرم و خشونت و حتی زندان جان سالم به در برده است و حالا در این جامعه حضور دارد. این مسئله موجب می‌شود تا فیلم Caught by the Tides، علیرغم جاه‌طلبی ظاهراً خیالی‌اش در ساختن روایتی جدید (هرچند باریک) از میان انبوه داستان‌ها و شخصیت‌ها، به‌طور شگفت‌انگیزی به تصویری منسجم از زندگی یک زن، از جوانی تا میانسالی، بدل شود.

هرچند تنها بخش‌هایی از این فیلم به‌طور اختصاصی برای آن فیلمبرداری شده‌اند؛ ما دقیقاً همین سکانس‌ها به طرزی هوشمندانه جنبه‌های اجتماعی معاصر کشور چین را بازتاب می‌دهند.

جمع‌بندی و نمره‌دهی

نقد فیلم گرفتار جذر و مد
نقد فیلم گرفتار جذر و مد

در این اثر، «ژانگکه» با مهارت و هنری بی‌بدیل موفق می‌شود تا درهم‌تنیدگی بی‌پایانی از عناصر داستانی و مستند را به تصویر کشیده و فضایی را بیافریند که مخاطب را به سوی تفکر و تأمل در تاریخ، فرهنگ و گذر زمان سوق می‌دهد.

وب‌سایت فیگار به این فیلم نمره 10 از 10 را می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم گرفتار جذر و مد چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *