سینمای پارک چان ووک ؛ از بیوگرافی و بهترین فیلم‌ها تا فضاسازی

سینمای کره، رقیب درحال‌رشد هالیوود است. حالا پارک چان ووک، کارگردان کره‌‌ای، تارانتینوی شرق آسیا است؛ با نوشتار سینمای پارک چان ووک همراه با فیگار بمانید.

کارگردانی که با دیدن فیلم «سرگیجه» (Vertigo) آلفرد هیچکاک تصمیم گرفت تا فیلمساز شود.

میراث باستانی سینمای کره بیشتر عارفانه است تا هالیوودی. ولی در طول سال‌های پس از جنگ دوم و به خصوص در سال‌های دهه 1970، هنگامی که آمریکا بر آن بود تا با اهدای یک معجزه اقتصادی سلطه خود را بر مناطق مهم جهان حفظ کند، استبداد تیمسار پارک چونگ‌هی آزادی فیلمسازان را به‌ شدت کم کرد و سینما، هنر و فعالیت‌های اجتماعی در کره جنوبی در شرایط اسفباری قرار گرفتند.

سینمای پارک چان ووک

از بیوگرافی تا فضاسازی

فهرست عناوینی که در نوشتار سینما پارک چان ووک خواهید خواند به شرح زیر است:

سینمای پارک چان ووک ؛ از بیوگرافی تا فضاسازی
سینمای پارک چان ووک ؛ از بیوگرافی تا فضاسازی

پارک که یکی از برندگان هفتاد و پنجمین دوره جشنواره کن بود و با دریافت جایزه بهترین کارگردان برای فیلم «تصمیم به رفتن» با دست پر از جشنواره بیرون آمد، به هوادرانش در سراسر جهان نشان داد که قصد کوتاه آمدن ندارد و با سرعت بیشتری به تولید پروژه‌های بعدی‌اش می‌پردازد.

پیشرفت صنعت سینمای کره جنوبی و بالا رفتن کیفیت و سطح فنی فیلم‌های تولید شده در این کشور، به ویژه از آغاز هزاره جدید، بر مخاطبان پیگیر سینمای جهان پوشیده نیست. چند سال است که دیگر عادت کرده‌ایم هر از چند گاهی توسط فیلمسازان مستعد کره‌ای غافلگیر شویم و در آثار آن‌ها شاهد اتفاق‌های هیجان انگیزی باشیم که اغلب از دل پیوند فرهنگ فاخر شرق آسیا با ویژگی‌های دوران پست مدرن بیرون آمده‌اند.

امسال نیز از سینمای کره جنوبی چند فیلم موفق در عرصه بین المللی به نمایش در آمد که شاید پر سر و صداترین آن‌ها فیلم جنایی عاشقانه‌ی قصد ترک کردن آقای پارک بود. فیلمی هراس‌آور و راز آمیز که همه را انگشت به دهان رها کرد در دل جشنواره کن.

هر چند این فیلم با وجود فضاسازی مخوف و کارگردانی موثرش، به خاطر فیلمنامه بلاتکلیف و نه چندان منسجمی که دارد، به نظر نمی‌رسد بتواند به اثری ماندگار تبدیل شود.

بیوگرافی پارک چان ووک در یک نگاه

سینمای پارک چان ووک ؛ از بیوگرافی تا فضاسازی
سینمای پارک چان ووک ؛ از بیوگرافی تا فضاسازی
  • زادهٔ ۲۳ اوت ۱۹۶۳ اهل کره جنوبی
  • پیشه فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان، و تهیه‌کننده
  • فعالیت وی از سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌
  • علت شهرت سه‌گانهٔ انتقام

سینمای کره جنوبی

سینمای پارک چان ووک ؛ از بیوگرافی تا فضاسازی
سینمای پارک چان ووک ؛ از بیوگرافی تا فضاسازی

سینمای کره جنوبی سال‌هاست وعده کرده تا تعریف شفافی از حوادث صد سال اخیر و به خصوص آنچه در نیمه دوم قرن بیستم بر سر مردم کره‌ جنوبی و شمالی آمده بدهد. در این شماره همان طور که خواهید دید تاریخ به‌ زعم هنرمندان معتبرتر از روایت رسانه‌ها و تاریخ‌نگاران جیره‌خوار قدرت است.

پارک چان‌ووک ظاهراً چهره‌ای هالیوودی از خود نشان داده است اما با مهارتی که در استفاده از فرم و روایت دارد و به دلیل تسلطش بر شکل‌دهی قاب‌های بی‌نقص و پشتوانه تحصیلی و تجربی‌اش، شایستگی نمایندگی سینمای کره جنوبی را دارد.

سینمایی که او خود از چهره‌های برجسته موج نو دوم آن به شمار می‌آید به خوبی معرف آثار فیلمسازانی چون کیم کی‌‌دوک و لی چانگ‌دونگ نیز هست که در همین بخش به خیزش‌های اول و دوم سینمای کره‌جنوبی و چهره‌های برجسته آن اشاره شده است.

انجماد در سه گانه انتقام

سینمای پارک چان ووک ؛ از بیوگرافی تا فضاسازی
سینمای پارک چان ووک ؛ از بیوگرافی تا فضاسازی

 

فیلم «استوکر» ساخته پارک چان ووک یک فیلم انگلیسی- آمریکایی است که با حضور بازیگران مشهور هالیوود ساخته شده و در ژانر رازآلود و اندکی وحشت زا در نگاه اول فیلم خوبی به نظر می‌رسد، به خصوص که کارگردان دیوانه‌ای مثل پارک چان ووک برای چنین ژانر پرالتهابی ایده‌های بکری می‌تواند داشته باشد.

اما فیلم بسیار ساده و پیش پاافتاده است و هیچ گونه لذتی از تماشای آن بر جای نمی‌ماند. به طور خلاصه مشکل بزرگ فیلم از فیلمنامه آن سرچشمه می‌گیرد. فیلمنامه‌ای پر از اشکال، پر از حفره‌های روایی و مملو از ایرادهای غیرمنطقی که هیچ مخاطبی را قانع نمی‌کند.

اگر به کارنامه پارک چان ووک نگاهی دوباره بیندازیم، خواهیم دید او از سال 2002 با ساخت فیلم «هم دردی با آقای انتقام» پا به عرصه هنرمندان خلاق می‌گذارد. در این فیلم شاهد یک سمفونی درباره مقوله انتقام هستیم.

آن هم با زبان سینمای کره و با شیوه‌های بدیعی در فیلمسازی که بعدا به سبک پارک چان ووک تبدیل می‌شوند. سبک خاص او و تاکید بر زبان سینمای کره، یا به عبارتی دیگر، سینمایی که به خوبی موقعیت جغرافیایی و خاستگاه و فرهنگ خود را می‌شناسد، درواقع شاخصه‌های «هم دردی با آقای انتقام» را می‌شناسد، شاخصه‌های «هم دردی با آقای انتقام» هستند که به خوبی و با توانی دوچندان، یک سال بعد در فیلم بعدی او یعنی «رفیق قدیمی یا پیر پسر» (Oldboy) متبلور می‌شوند و یک شاهکار به یادماندنی را خلق می‌کنند.

فضاسازی

سینمای پارک چان ووک ؛ از بیوگرافی تا فضاسازی
سینمای پارک چان ووک ؛ از بیوگرافی تا فضاسازی

پارک در ساخت و نمایش فیلم‌های خشن شهرت دارد. کارگردانی که هم‌زمان با نمایش خشونت، خون و انتقام می‌تواند ترکیبی از طنز سیاه، غم و اندوهی زیاد را به تصویر بکشد. درنهایت در لایه‌های زیرین و پنهان تمام این‌ها یک انسانیت عمیق نهفته است، یک دنیا حس سرکوب‌شده، درد و ترس.

چان ‌ووک کارگردانی است که مانند شعبده‌بازی ماهر با ذهن و روان مخاطب بازی می‌کند. کارگردانی که جنون و نبوغش هر شیفته سینمایی را مجذوب می‌کند. معما طرح می‌کند، بیننده را به دنبال خود می‌کشد و در نهایت در بحر تفکر او را جا می‌گذارد. این فیلمساز فیلم هیجانی – روان‌شناختی «استوکر» (Stoker) را با الهام از «سایه شک» (Shadow of a Doubt) هیچکاک ساخته است.

شخصیت‌های پارک چان ووک

سینمای پارک چان ووک ؛ از بیوگرافی تا فضاسازی
سینمای پارک چان ووک ؛ از بیوگرافی تا فضاسازی

 

مهم‌ترین شخصیت‌های سینمای او، آدم‌هایی تنها و منزوی هستند که زمانی که مورد سوءاستفاده دیگران قرار می‌گیرند، نه فقط در مقابل این سوءاستفاده می‌ایستند، که گاه – اگر خوش‌شانس باشند – می‌توانند معنای زندگی را پیدا و گناهان و خطاهای گذشته خود را پاک کنند.

فیلم‌های وی پر از شخصیت‌های کلیدی و پیچ‌های داستانی است که به طرزی شگفت‌انگیز هیچ کدام زائد به نظر نمی‌رسند. هر کدام از پیچ‌های داستانی، دارند بخشی از درونیات شخصیت‌ها را مورد تأکید قرار می‌دهند و هیچ کدام صرفاً عنصری برای غافلگیری لحظه‌ای تماشاگر نیستند.

بهترین فیلم‌های پارک چان ووک

بهترین فیلم‌های پارک چان ووک
بهترین فیلم‌های پارک چان ووک

همانطور که گفته شد، پارک چان ووک پیش از این نشان داده که استاد فیلم‌هایی در مورد آدم‌هایی است که در مقابل شرایط محیط، به شکل ساخت غالباً خونباری عصیان می‌کنند. رد پای این درونمایه را می‌توان از سه‌گانه مشهور «انتقام» تا «استوکر» – فیلم قبلی پارک چان ووک با بازی میا واسیکووسکا و نیکول کیدمن – مشاهده کرد. در ادامه شما را با بهترین فیلم های پارک چان ووک آشنا خواهیم کرد.

بانوی انتقام (Lady Vengeance)

بهترین فیلم‌های پارک چان ووک
بهترین فیلم‌های پارک چان ووک
  • ژانر: جنایی، درام، دلهره‌آور
  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • امتیاز راتن تومیتوز: ٪۷۶
  • امتیاز ‌آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۵ (۷۸۱۳۲)

سه‌گانه انتقام پارک چان ووک از سال ۲۰۰۲ شروع شد، با فیلم «همدردی با آقای انتقام» (Sympathy for Mr. Vengeance). بعدا «اولد بوی» (Old Boy) را ساخت و درنهایت به «بانوی انتقام» (Lady Vengeance) رسید.

فیلم درباره زنی است که به‌اشتباه مجرم شناخته می‌شود؛ به جرم ربودن و قتل یک کودک. او بعد از پس از ۱۳ سال زندانی بودن تنها یک هدف دارد؛ انتقام. انتقام از مردی که او را مسئول سختی‌های زندگی‌اش می‌داند. فیلمی که در عین خشونت، تلخی و طنز سیاهی که دارد دارای پایانی شاعرانه با مفهومی عمیق است.

لی یونگ آئه یا همان یانگوم شناخته شده‌ بین ما ایرانیان، نقش اول «بانوی انتقام» (Lady Vengeance) را بازی می‌کند.

اولد بوی (Old Boy)

بهترین فیلم‌های پارک چان ووک
بهترین فیلم‌های پارک چان ووک
  • ژانر: اکشن، درام، رازآلود
  • سال انتشار: ۲۰۰۳
  • امتیاز راتن تومیتوز: ٪۸۱
  • امتیاز ‌آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۴ (۵۶۳۶۵۵)

پارک چان ووک را با این درام می‌شناسیم، فیلم محبوب مخاطبان. فیلمی با اتمسفری رازآلود، هراس‌آور و شروعی کوبنده. مردی ۱۵ سال زندانی می‌شود بدون آنکه بفهمد چرا و به چه دلیل. بعدازاین مدت آزاد می‌شود و ۵ روز فرصت دارد تا بفهمد چه کسی و چرا او را زندانی کرده است.

«اولد بوی» (Old Boy) نمایشی از انتقام و کینه است؛ خشمی کهنه که به فروپاشی انسان می‌انجامد و پایانی دارد که آدمی را به فکر وامی‌دارد. فیلمی که بر اساس یک مانگای ژاپنی به همین نام اثری از گارون تسوچیا ساخته شده است. این درام موجب تحسین اسپایک لی شد و او آن را در سال ۲۰۱۳ بازسازی کرد. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا نسخه پارک چان ووک را ببیند و اگر وقت داشتید سری به نسخه اسپایک لی نیز بزنید.

چان ووک درباره خشونت و محتوای فیلم‌هایش می‌گوید که من بسیار بادقت با رفتارهای خشونت‌آمیز برخورد می‌کنم و می‌خواهم مطمئن شوم که مخاطبان متوجه می‌شوند که این اعمال تا چه حد پر از رنج هستند و پشت سرشان درد وجود دارد. شاید به همین است که این کارگردان دست به فیلم‌برداری متفاوت در بعضی صحنه‌ها می‌زند؛ مثلا صحنه زدوخورد داخل این فیلم با آن فیلم‌برداری لانگ شات و از نمای بیرونی را به یاد بیاورید.

عصر ما خشونتش بیشتر و عریان‌تر است، در این دوره خشونت‌های بسیار ما را از انسانیت دور کرده است، فیلم‌های چان ووک اخلاق و انسانیت را دوباره به‌صورت ما می‌کوبد. خودش می‌گوید در فیلم‌هایم روی درد و ترس انسان تمرکز می‌کنم. خشونت و درد غیرقابل‌تحمل صحنه خوردن اختاپوس زنده در فیلم «اولد بوی» (Old Boy) از این دست تصاویر چان ووکی است. نظر شما چیست؟

منطقه‌ امنیتی مشترک (Joint Security Area)

بهترین فیلم‌های پارک چان ووک
بهترین فیلم‌های پارک چان ووک
  • ژانر: اکشن، درام، دلهره‌آور
  • سال انتشار: ۲۰۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ٪۸۸
  • امتیاز ‌آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۸ (۲۹۷۳۶)

رسیدیم به یکی از فیلم‌های محبوب‌های آقای تارانتینو. اولین فیلم از پارک چان ووک که گواه این گزاره بود: «کارگردانی جدی متولد شده است.» یکی از آن فیلم‌هایی که نشان داد عصر جدید سینمای کره آغاز شده است. «منطقه‌ امنیتی مشترک» (Joint Security Area) با موضوعاتی مانند سیاست، دوستی و انسانیت گره‌خورده است.

فیلم درباره چهار سربازی است که از مرزهای کره شمالی و جنوبی محافظت می‌کنند. در یک تیراندازی دو سرباز کره شمالی کشته می‌شوند. یک تیم بی‌طرف برای بررسی اینکه دقیقا چه اتفاقی افتاده است به آنجا اعزام می‌شوند، اما قضیه پیچیده‌تر می‌شود. این درام با الهام از کتابی اثر سانگ یون پارک ساخته شده است.

چان ووک از فلاش‌بک استفاده می‌کند تا به‌آرامی دقیقا آنچه اتفاق افتاده را آشکار کند و در تمام طول فیلم تنش را حفظ می‌کند. سانگ کانگ‌هو در نقش اوه کیونگ پیل و لی بیونگ هون در نقش لی سو‌هیوک هر دو در فیلم باشکوه هستند، تا آنجا که تماشاگر نمی‌تواند و نمی‌داند طرف کدام یک را بگیرد. بازی این دو در کنار کارگردانی و فیلم‌برداری بزرگ‌ترین سرمایه‌های این درام هستند.

کوئنتین تارانتینو «منطقه‌ امنیتی مشترک» (Joint Security Area) را یکی از ۲۰ فیلم برتر ساخته شده از سال ۱۹۹۲ می‌داند. تارانتینو در مورد چان ووک گفته است او می‌داند چطور یک فیلم خوب بسازد، درست مثل میکل آنژ که می‌دانست چگونه با یک سقف برخورد کند.

من یک سایبورگ هستم، ولی مشکلی نیست (I’m a Cyborg, But That’s OK)

بهترین فیلم‌های پارک چان ووک
بهترین فیلم‌های پارک چان ووک
  • ژانر: کمدی، درام، رمانتیک
  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • امتیاز راتن تومیتوز: ٪۹۲
  • امتیاز ‌آی‌ام‌دی‌بی: ۷ (۲۴۱۸۶)

فیلم با نمایش دو انسان غیرمتعارف، عشق بین آن‌ها را نشان می‌دهد. دختری که فکر می‌کند یک سایبورگ است. او فکر می‌کند با لیسیدن باتری‌ها می‌تواند تغذیه خودش را به دست آورد چرا که غذای واقعی مدارهای او را خراب می‌کند؛ بنابراین به بیمارستان روانی مراجعه می‌کند. آنجا بیمارهای متفاوتی را می‌بیند و عاشق مردی می‌شود که فکر می‌کند می‌تواند روح مردم را بدزد.

معصومیت و شیرین بودن شخصیت‌های فیلم، طنز صریح و بی‌پرده آن و نگاه و برداشت متفاوت پارک چان ووک به موضوع عشق و فیلم رمانتیک، «من یک سایبورگ هستم، ولی مشکلی نیست» (I’m a Cyborg, But That’s OK) را به اثری دیدنی تبدیل کرده است. چان ووک با این فیلم سبک متفاوتش را در نمایش ژانر عاشقانه به رخ کشیده است.

اگر می‌خواهید فیلمی از پارک چان ووک را ببینید می‌توانید با این شروع کنید چرا که زمان کمی به‌اندازه ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه دارد و منتقدان نیز اقبال خوبی به آن نشان داده‌اند.

کنیز (The Handmaiden)

بهترین فیلم‌های پارک چان ووک
بهترین فیلم‌های پارک چان ووک
  • ژانر: درام، رمانتیک، دلهره‌آور
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • امتیاز راتن تومیتوز: ٪۹۶
  • امتیاز ‌آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۱ (۱۳۹۶۵۴)

«کنیز» (The Handmaiden) نمایش توانایی پارک چان ووک در نشان‌دادن سنت‌ زیبایی‌شناسی آسیایی است. فیلم درباره دختری کره‌ای است که به‌عنوان خدمتکاری، استخدام یک زن ثروتمند ژاپنی می‌شود، دختری که قصدی پنهانی دارد؛ کلاهبرداری و دزدی از این زن. بیشتر از این جایز نیست از این درام حرفی بزنیم، اجازه بدهید فیلم با شما حرف بزند. درامی که در سه بخش روایت می‌شود. فیلمی اروتیک همراه با رگه‌هایی از کمدی سیاه و ترکیبی از تعلیق و نشانه‌گذاری.

این درام اقتباسی است از یک رمان جنایی ویکتوریایی به نام انگشتر اثر سارا واترز، با این تفاوت که رمان در بریتانیا رخ می‌دهد اما اتفاقات داخل فیلم به زمان استعمار ژاپن بر کره تغییریافته است. پارک چان ووک در این فیلم توجه و تمرکز خود را روی رابطه جنسی معطوف کرده است.

«کنیز» (The Handmaiden) تریلرش هم دیدنی است؛ ترکیبی از صحنه‌های فیلم و موسیقی بدون هیچ دیالوگی. تیزری که همچون چکشی شوق دیدن فیلم را در ذهن مخاطب می‌کوبد. اما اگر تابه‌حال فیلمی از چان‌ووک را ندیده‌اید با این درام شروع نکنید چون نزدیک به سه ساعت زمان می‌برد!

قصد ترک کردن (Decision to Leave 2022)

  • ژانر: درام، رمانتیک، جنایی
  • سال انتشار: 2022

فیلم Decision to Leave درباره‌ی یک پلیس وظیفه شناس به نام هائه-جون است که همیشه عطش زیادی برای حل پرونده‌های تازه دارد. او جوان‌ترین افسری است که تا به حال در شهر بوسان به عنوان بازرس انتخاب شده.

وقتی جسد مردی در نزدیکی یک کوه پیدا می‌شود، پلیس بوسان وظیفه‌ی حل پرونده را به هائه-جون می‌سپارد. او سپس با سئو رائه، همسر آن مرد، دیدار می‌کند و وارد یک رابطه‌ی عجیب می‌شود. مشکل این‌جاست که هائه-جون قبلا ازدواج کرده و سئو رائه هم مظنون به قتل همسرش است.

تصمیم به ترک، به لطف ترکیب کارگردانی ظریف پارک چان ووک و فیلمبرداری جذاب کیم جی یونگ، شاید خاص‌ترین فیلم اروتیک پارک باشد. تمام حسرت‌ها، نگاه‌ها و ژست‌ها… حتی سادگی صحنه‌ای از ماساژ دادن لوسیون روی دست سئو رائه توسط هاه‌جون احساس می‌شود. آنچه در ناخودآگاه قهرمان داستان می‌گذرد به هر حال مهمتر از واقعیت است.

پارک چان ووک در این فیلم هم سبک و سیاق منحصر به فرد خود را در فیلمبرداری فیلمش رها نمی‌کند. این نکته شامل تدوین او می‌شود که مکرراً و به‌طور ناگهانی از صحنه‌ای به صحنه‌ی دیگر می‌پرد.

قهرمان داستان Hae-jun باید به طور مرتب قطره چشمی تزریق کند. هرگز گفته نمی‌شود که چرا، اما به خوبی این حس در شما شکل می‌گیرد که دید او در مواقع عاشقی تیره شده است. شاید این گرفتاری او را از خودبیگانه ترین شخصیت فیلم های پارک یا به تنهاترینشان تبدیل کرده است. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که زنان دقیقاً می‌دانند این تیرگی برای چیست و چطور از آن به نفع خود استفاده کنند.

5 فیلم هیجان‌انگیز به توصیه‌ی پارک چان ووک

5 فیلم هیجان‌انگیز به توصیه‌ی پارک چان ووک
5 فیلم هیجان‌انگیز به توصیه‌ی پارک چان ووک

پارک چان- ووک را می‌توان از طریق نمایش اغراق شده و بی پرده‌ی خشونت در آثارش هم شناسایی کرد. او فیلم‌سازی است که هیچ ابایی در نمایش خونریزی ندارد و اتفاقا این عامل را مانند همتایان آمریکایی‌اش در آن سوی اقیانوس آرام به شیوه‌ای غیررئالیستی و استیلیزه انجام می‌دهد.

از این منظر می‌توان شباهت‌ها و قرابت‌هایی میان او و کارگردانی مانند کوئنتین تارانتیونو دید. هر دو از نمایش خون بر پرده‌ی سینما وسیله‌ای می‌سازند تا به زیبایی شناسی مد نظر خود برسند.

سرگیجه (Vertigo)

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • بازیگران: جیمز استیوارت، کیم نوواک
  • محصول: ۱۹۵۸، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۹۴٪

فیلم «سرگیجه» نمادی از تمام حسرت آدمی و غمخواری برای چیزهای از دست رفته است. هر انسانی در هر گوشه‌ی دنیا می‌تواند بنشیند و آن را ببیند و چند صباحی با شخصیت اصلی فیلم همذات پنداری کند و برای شکست‌هایش اشک بریزد.

اسکاتی، شخصیت اصلی این فیلم به تمامی نماینده‌ی همه‌ی ما آدمیان معمولی است؛ انسان‌هایی با تمام ضعف و قدرت‌های بشری. همین موضوع از او قربانی می‌سازد، چرا که بازیچه‌ی دست دیگران قرار گرفته است و این او را هر چه بیشتر به ما انسان‌های زمینی تبدیل می‌کند.

خدمتکار (The Housemaid)

5 فیلم هیجان‌انگیز به توصیه‌ی پارک چان ووک
5 فیلم هیجان‌انگیز به توصیه‌ی پارک چان ووک
  • کارگردان: کیم کی یونگ
  • بازیگران: کیم کی جیونگ، لی یون شیم
  • محصول: ۱۹۶۰، کره جنوبی
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۱۰۰٪

آن چه که در فیلم «خدمتکار» خود را به رخ می‌کشد، توانایی فیلم‌ساز در تعریف کردن داستان است. در ابتدا به نظر می‌رسد که با اثری درام یا عاشقانه طرف هستیم. اندک اندک حال و هوای یک فیلم ملودرام ظاهر می‌شود اما از جایی به بعد به نظر می‌رسد که در حال تماشای اثری ترسناک هستیم. این موضوع شاید در آن زمان در سینمای آمریکا و اروپا هم مرسوم نبود اما سینمای کره از همان زمان توانایی بسیاری از در هم آمیزی ژانرها و تغییرات مداوم لحن آثار داشت.

بهشت و دوزخ (High and low)

فضاسازی پارک چان ووک
سبک پارک چان ووک
  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • بازیگران: توشیرو میفونه، تاتسویا ناکادای
  • محصول: ۱۹۶۳، ژاپن
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۸.۴ از ۱۰
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۹۵٪

یک تریلر نیهیلیستی که در پایان مخاطب را رها نمی‌کند و تأثیرات اتفاقات داستان و وحشت آنچه که بر پرده دیده، تا مدت‌ها با او می‌ماند. فیلم «بهشت و دوزخ» دقیقا در ادامه‌ی راه فیلم‌هایی مانند «بدها خوب می‌خوابند» (the bad sleep well) یا «سگ ولگرد» (stray dog) در کارنامه‌ی کاری آکیرا کوروساوا قرار می‌گیرد و در باب تعفن ریشه دوانده در جامعه‌ای است که تا خرخره زیر فساد کمر خم کرده و ارکان تشکیل دهنده‌ی آن چندان توانایی مبارزه با آن را ندارند.

شباهت کامل (Dead ringers)

سبک پارک چان ووک, فضاسازی پارک چان ووک
فیلم شناسی پارک چان ووک
  • کارگردان: دیوید کراننبرگ
  • بازیگران: جرمی آیرونز، ژنه‌ویو بوژو
  • محصول: ۱۹۸۸، کانادا و آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۸۳٪

در این فیلم هم بسیاری از المان‌های مورد علاقه‌ی سینمای دیوید کراننبرگ وجود دارد. آدم‌های عجیب و غریب، اعتیاد، تصاویر گروتسک، آدم‌های واداده و روان‌پریش، جنایت‌های غیرقابل توضیح و البته موقعیت‌های عجیب و غریب و کاملا دیوانه‌وار که فقط در سینمای کارگردانی مانند دیوید کراننبرگ حضور دارد.

خاطرات قتل (Memories of murder)

بیوگرافی پارک چان ووک, فیلم شناسی پارک چان ووک, سبک پارک چان ووک, فضاسازی پارک چان ووک
بیوگرافی پارک چان ووک
  • کارگردان: بونگ جون هو
  • بازیگران: کیم سانگ کیونگ، کانگ هو سانگ
  • محصول: ۲۰۰۳، کره جنوبی
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۹۵٪

«خاطرات قتل» علاوه بر جدال و تلاش یک گروه پلیس برای حل پرونده‌ی یک سری قتل در شهری کوچک، در پس زمینه روایتگر زندگی مردم عادی در تاریخ معاصر کشور کره‌ جنوبی و آنچه که بر آن‌‌ها گذشته هم هست.

قتل‌ها در یک دوران سیاه آغاز می‌شود و در دوران شکوفایی دیگر نشانی از آن‌ها باقی نمی‌ماند و فقط کسانی آن ماجرا را به خاطر دارند که مستقیما با پرونده درگیر بوده‌اند. گویی این سلسله جنایات تلنگری است تا جامعه‌ی درمانده‌ی کره جنوبی از خواب غفلت بیدار شود.

همین چند خط مخاطب را متوجه شباهت درونمایه‌ی این فیلم با آثار پارک چان- ووک می‌کند. هر دو فیلم‌ساز از نسل تازه‌ی فیلم سازان کره‌ای هستند و هر دو هم تقریبا با هم جهانی شدند. هر دو بلافاصله پس از موفقیت، پا به سینمای بین المللی گذاشتند و هر دو دلمشغولی‌هایی شبیه به هم دارند. البته روش آنها در کارگردانی سراسر متفاوت است اما نمی‌توان نزدیکی این دو دیدگاه را انکار کرد؛ چرا که داستان فیلم‌های پارک چان- ووک هم اشاراتی مستقیم یا غیرمستقیم به تاریخ معاصر کره دارد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار سینمای پارک چان ووک سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *