جیمز کامرون با اشاره به فیلم اوپنهایمر، نولان را به نادیده گرفتن وجدان تاریخی و سادهسازی نقش اوپنهایمر در فاجعه هیروشیما متهم کرد.
جیمز کامرون، فیلمساز شناختهشده و خالق آثاری همچون تایتانیک و آواتار، در جدیدترین گفتوگوی خود با ددلاین، از زاویهای غیرمنتظره به فیلم تحسینشده اوپنهایمر اثر کریستوفر نولان نگریسته است. او در این مصاحبه نهتنها از نگاه نولان نسبت به موضوع بمب اتمی انتقاد میکند، بلکه آن را نوعی «فرار اخلاقی» از واقعیت تاریخی میداند.
کامرون که خود در حال برنامهریزی برای ساخت فیلمی با محوریت فجایع انسانی هیروشیما است، اشاره میکند که اوپنهایمر بهگونهای طراحی شده که بار مسئولیت انسانی ساخت بمب را از دوش شخصیت اصلیاش برمیدارد. به باور او، نولان تنها با یک صحنه گذرا از کابوسهای اوپنهایمر، از پرداخت مستقیم به پیامدهای مرگبار این سلاح شانه خالی کرده است.
او در این رابطه میگوید:
بهنظرم جالب بود که چه چیزهایی را از داستان حذف کردند. من نحوه ساخت فیلم را دوست دارم، اما احساس کردم با نوعی فرار اخلاقی مواجهیم. انگار فیلم میخواهد نشان دهد اوپنهایمر از عواقب اختراعش بیاطلاع بوده، درحالیکه اینطور نبود. آنها فقط تصویری لحظهای از شوک ویرانگر او نشان میدهند، نه تأمل عمیق او بر رنج انسانی.
کامرون حتی به شوخی اما با لحنی جدی اضافه میکند که خودش آماده است آن فیلم را بسازد؛ فیلمی که بدون پردهپوشی، مستقیماً به قلب فاجعه بزند. او میگوید هنوز فیلمنامهای ننوشته، اما سالهاست که ایدهها و یادداشتهایش را جمعآوری میکند و منتظر لحظهای است که آمادگی ذهنی لازم برای نوشتن پیدا کند.
نظر شما دربارهی این صحبتهای جیمز کامرون درباره فیلم اوپنهایمر چیست؟ آیا با نظرات او موافق هستید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.
منبع: World of Reel