نامزدهای احتمالی اسکار 2026 نشان میدهند مرزهای سنتی آکادمی در حال شکستن است و ژانرهای متنوعتری از ترسناک تا موزیکال شانس درخشش دارند.
گزارشهای جدید حاکی از آن است که نامزدهای احتمالی اسکار 2026 برخلاف قواعد سابق، دامنه گستردهتری از ژانرها را شامل میشوند.
برای سالهای طولانی، برداشت غالب از فیلمهای شایسته اسکار بر پایه آثار پرزرقوبرق استودیویی با مضامین سنگین شکل گرفته بود؛ اما روند سالهای اخیر نشان داده که این الگو دیگر تعیینکننده نیست. پیروزی شکل آب در سال ۲۰۱۸ و سپس موفقیت چشمگیر همهچیز همهجا بهیکباره نشان داد که آکادمی آماده پذیرش آثار متفاوتتر است.
یکی از مهمترین قواعد فرو ریخته، ناتوانی فیلمهای غیرانگلیسی در دستیابی به جایزه اصلی بود؛ قاعدهای که با قهرمانی انگل در سال ۲۰۲۰ شکسته شد. اکنون آثار متعددی از نروژ، برزیل، فرانسه و کره جنوبی در جمع مدعیان قرار دارند؛ از جمله فیلم موج نو از ریچارد لینکلیتر که بخش عمده آن به زبان فرانسه ساخته شده است.
ژانر وحشت نیز که همواره از رقابت اصلی کنار گذاشته میشد، امسال با عناوینی همچون گناهکاران، سلاحها و فرانکشتاین گیرمو دلتورو شانس تازهای یافته است. همچنین دنبالههای پرهزینه مانند آواتار: آتش و خاکستر میتوانند قواعد قدیمی را دوباره به چالش بکشند.
موزیکالها که دههها پیش بر اسکار حکمرانی میکردند، پس از یک دوره طولانی رکود اکنون با آثاری همچون بوسه زن عنکبوتی، وصیتنامه آن لی و قسمت دوم شرور بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفتهاند.
تمام این نشانهها حکایت از آن دارد که ساختارهای دیرینه آکادمی بیش از هر زمان دیگری در حال تغییر است. تنها ژانری که هنوز هرگز برنده بهترین فیلم نشده، انیمیشن است؛ اما با استقبال گسترده از شکارچیان شیطان کیپاپ، حتی این مرز نیز ممکن است بهزودی از میان برداشته شود.
نظر شما دربارهی قوانین جدید اسکار امسال چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.
