همنواز

نقد فیلم سینمایی شهرک ؛ فیلمی از علی حضرتی برای چهلمین دوره جشنواره فجر

چطور یک فیلم می‌تواند قبل از پایان تیتراژ تمام شود؟ با نقد فیلم سینمایی شهرک که در چهلمین دوره جشنواره فجر حضور داشت، در خدمت شما هستیم. همراه ما باشید.

فیلم جدید علی حضرتی “شهرک” به تهیه‌کنندگی علی سرتیپی، محصول سال ۱۴۰۰ است که در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت. داستان این فیلم، درباره جوانی علاقه‌مند به بازیگریست که در تست یک فیلم سینمایی بزرگ قبول می‌شود.

او برای پیوستن به این پروژه و رسیدن به آرزوی خود یعنی بازیگر شدن، باید شرایط ویژه و تمرین‌های روحی و روانی گروه بازیگران در شهرکی ایزوله شده را بپذیرد. ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی و همایون ارشادی، از بازیگران این فیلم هستند.

مطالبی که در رابطه با جشنواره فجر تهیه شده‌اند را در ادامه مشاهده می‌نمایید:

در ادامه با نقد و بررسی فیلم شهرک در خدمت شما هستیم.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by فیگار | Figar (@figar_ir)

نقد فیلم سینمایی شهرک

فیلمی از علی حضرتی برای چهلمین دوره جشنواره فجر

فیلم جدید علی حضرتی, نقد و بررسی فیلم شهرک, نقد فیلم شهرک
فیلم جدید علی حضرتی, نقد و بررسی فیلم شهرک, نقد فیلم شهرک, نقد فیلم سینمایی شهرک

فیلم شهرک به کارگردانی علی حضرتی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی در چهلمین دوره جشنواره فجر به اکران در آمد. در نوشتار جدید فیگار نگاهی به فیلم شهرک خواهیم انداخت.

ایده و فکر پشت فیلم اگرچه بدیع نبود و در سینمای جهان، این ایده بر روی تکرار قرار دارد؛ ولی برای سینمای ایران ایده جدید، تازه و خوبی بود. بسط و گسترش این ایده می‌توانست بیشتر به چشم بیاید ولی نه! فیلم‌نامه‌ جدیدی در سینمای ایران که به عاشقانه عامه دهه چهلی ختم می‌شود فضا را برایت نمی‌سازد!

ضمن مطالعه نقد فیلم شهرک (1400) فیلم جدید علی حضرتی می‌توانید به مقاله‌هایی که در ادامه فهرست شده‌اند رجوع نمایید:

نگاهی به فیلم‌نامه در بررسی فیلم شهرک در فجر

تحلیل فیلم سینمایی شهرک, بررسی فیلم شهرک در فجر, نگاهی به فیلم شهرک
تحلیل فیلم سینمایی شهرک, بررسی فیلم شهرک در فجر, نگاهی به فیلم شهرک, نقد فیلم سینمایی شهرک

مهم‌ترین بحث در مبحث فیلمنامه نویسی ایده است ولی نه صرف ایده! این ادامه فیلمنامه و حاشیه‌های فیلمنامه است که ایده را پر رنگ می‌کند. ایده مرکزیت است ولی عوامل دیگر همین مرکزیت ایده را به جلو سوق می‌دهند. وقتی ساختار شکنی در فیلمنامه قرار است اتفاق بیافتد، حتما باید این خود ساختتر شکنی هم در قالبی باشد و چارچوب خودش را نشان دهد.


بیشتر بخوانید:


ولی ساختار شکنی که بدون چارچوب به جلو برود از هر ساختاری به خود رنگ و بو می‌گیرد و اصطلاحا تکلیفش با خودش مشخص نمی‌شود. شروع شهرک بد نیست و تماشگر را سر جایش می‌نشاند؛ که تو قرار است چیز جدیدی ببینی ولی ادامه‌اش افتضاح است!

نگاهی به بازی بازیگران در تحلیل فیلم سینمایی شهرک

تحلیل فیلم سینمایی شهرک, بررسی فیلم شهرک در فجر, نگاهی به فیلم شهرک
تحلیل فیلم سینمایی شهرک, بررسی فیلم شهرک در فجر, نگاهی به فیلم شهرک, نقد فیلم سینمایی شهرک

شهرک بر روی یک ایده دو خطی می‌چرخد ولی همان ایده که اسمش را می‌توان گفت نقش بازی کردن! بازیگران به قدری بد بازی کردند که همان نقش بازی کردن جلو دوربین را هم خوب انجام ندادند! مقدمه‌ای طولانی بدون هیچ کنشی! بدون هیچ بالا پاینی و عملا یک خط صاف که که در آحر افول می‌کند.


بیشتر بخوانید:


ساختار ارسطویی و بوطیقایی تئاتر وقتی وارد سینما می‌شود، به ساختار سه پرده‌ای تغییر چهره می‌دهد و فیلمنامه‌نویسان موج نو و همچنین فیلمسازان عصر جدید در صدد تغییر آن هستند؛ که بیشتر آن‌ها همانند جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی به موفقیت هم می‌رسند. چرا که پایبند به ساختار جدید خود هستند.

ولی وقتی تکلیف فیلمنامه با خودش روشن نمی‌شود از همان ابتدا تو را روی صندلی سینما قلقلک می‌دهد و نمی‌گذارد بر روی فیلم تمرکز داشته باشی.

دوربین و قاب‌ها ؛ نقد فیلم شهرک

تحلیل فیلم سینمایی شهرک, بررسی فیلم شهرک در فجر, نگاهی به فیلم شهرک
تحلیل فیلم سینمایی شهرک, بررسی فیلم شهرک در فجر, نگاهی به فیلم شهرک

در نوع نگاه دوربین به قاب‌ها و پلان، همانند بازی ساعد سهیلی، همان اکت‌‌ها و همان قاب‌های دوربین در فیلم اناق تاریکی روح الله حجازی است؛ بدون هیچ نقطه قوتی! بدون هیچ قاب تازه‌ای! تازه‌ترین قاب فقط تکرار صحنه‌های خواب ساعد سهیلی بود. گویی فیلم‌بردار بر روی خواب و بیداری ساعد سهیلی تمرکز کرده است!


ضمن مطالعه نقد فیلم سینمایی شهرک می‌توانید مطالب ذیل را نیز مشاهده نمایید:


این تکرار پلان‌ها نشان از خالی بودن دست‌های حضرتی در ادامه روند فیلم خود را نشان می‌دهد و می‌گوید که چیز جدیدی برای نمایش نداریم و با آن پایان بندی کلیشه‌ای مهر محکمی بر این وارد می‌کند!

فیلم جدید علی حضرتی, نقد و بررسی فیلم شهرک, نقد فیلم شهرک
فیلم جدید علی حضرتی, نقد و بررسی فیلم شهرک, نقد فیلم شهرک, نقد فیلم سینمایی شهرک

شهرک از آن جمله فیلم‌هایی است که قبل از نشان دادن تیتراژ فیلم برای مخاطب تمام می‌شود! و برای مخاطب سوال می‌شود که چرا من باید این فیلم را ببینیم؟ این فیلم قرار است کدام مخاطب را به سالن سینما جذب کند؟


ضمن مطالعه نقد فیلم سینمایی شهرک می‌توانید مطالب ذیل را نیز مشاهده نمایید:


حتی مخاطب ایده محور هم از تکراری بودن ایده و تاکید بر ایده فیلم در خود فیلم خسته می‌شود! می‌توان گفت شهرک می‌خواسته فیلم بدی باشد! و خوب کار خودش را در این زمینه انجام داده است! تنها چیزی که می‌توانست شهرک را از افتضاح بودن نجات دهد ایده‌اش بود؛ که آن هم نه تنها مانع نمی‌شود بلکه از نقطه‌ای به بعد بر افتضاح بودن شهرک می‌افزایید. نهایتا باید گفت شهرک فیلم بدی است.

عوامل فیلم

فیلم جدید علی حضرتی, نقد و بررسی فیلم شهرک, نقد فیلم شهرک
فیلم جدید علی حضرتی, نقد و بررسی فیلم شهرک, نقد فیلم شهرک
  • کارگردان: علی حضرتی, تحلیل فیلم سینمایی شهرک
  • تهیه‌کننده: علی سرتیپی
  • نویسنده: علی حضرتی
  • بازیگران:
    • ساعد سهیلی
    • کاظم سیاحی
    • مهتاب ثروتی
    • همایون ارشادی
    • رؤیا جاویدنیا
    • شاهرخ فروتنیان
    • مرتضی ضرابی
    • ساقی حاجی‌پور
  • موسیقی: شورا کریمی, نگاهی به فیلم شهرک
  • فیلم‌بردار: علیرضا برازنده
  • تدوین‌گر: ژیلا ایپکچی, بررسی فیلم شهرک در فجر
  • تاریخ‌ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ (فجر)
  • کشور: ایران, نقد و بررسی فیلم شهرک
  • زبان: فارسی
فیلم جدید علی حضرتی, نقد و بررسی فیلم شهرک, نقد فیلم شهرک
فیلم جدید علی حضرتی, نقد و بررسی فیلم شهرک, نقد فیلم شهرک

بیشتر بخوانید: 

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم سینمایی شهرک سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *