شکار یک فیلم علمی-تخیلی ترسناک به کارگردانی دن تراختنبرگ است. در ادامه با نوشتار نقد و بررسی فیلم Prey 2022 همراه با فیگار بمانید.
انتظار میرود که این پنجمین قسمت از مجموعه غارتگر باشد. این فیلم پیشدرآمدی برای سایر فیلمهای این مجموعه خواهد بود و اولین سفر غارتگرها به زمین را به نمایش میگذارد. این فیلم در هولو در سال ۲۰۲۲ اکران شد.
نقد و بررسی فیلم Prey 2022
فهرست مطالبی که در ادامهی نوشتار نقد و بررسی فیلم Prey 2022 خواهید خواند به شرح زیر است:
- مشخصات فیلم
- فیلمنامه
- ادای احترام
- سکانسهای اکشن جهت حفظ بقاء
- نگاه فنی
- تبعیض جنسیتی
- ویدئوی کامل نقد و بررسی فیلم Prey 2022 در برنامه Ficast – یوتیوب
ماجرای شکار 300 سال پیش در کشور کومانچ اتفاق میافتد. و دربارهی شخصیت یک زن جوان بنام نارو (امبر میدتاندر جذاب) یک جنگجوی توانا است که با وجود پتانسیل بسیار بالایش جهت شکار و جنگیدن در مقابل اعضای مرد قبیله خود جدی گرفته نمیشود.
بگذارید ساختار روایی را به این شکل برایتان شرح دهیم:
در سال 1719 در آمریکای شمالی، پری داستان زن جوانی به نام نارو (امبر میدتاندر) از اعضای ملت کومانچ را دنبال میکند که به دنبال پیوستن به صفوف جنگجویان و شکارچیان قبیله خود است. او که دائماً در سایه برادر بزرگترش تابه (داکوتا بیورز) قرار دارد، احساس میکند تنها راه برای اثبات توانایی خود تکمیل کوهتامیا، شکار بزرگ – یک آیین است.
وقتی شیر کوهی به او حمله میکند، او شانس خود را پیدا میکند تا جزو شکارچیان به حساب بیاید، اما همه چیز به شکل دیگری پیش میرود. در ادامه، نارو برای محافظت از قبیله خود در برابر این تهدید جدید، به دنبال شکار درنده (دان دی لیگرو) میرود که باید بدانید که آن موجود بیگانه، به مجهزترین شکل ممکن در جنگ حضور پیدا میکند.
ما در طول ساختار روایی این فیلم سعی میکنیم که به یک سوال جواب دهیم… آیا او استعداد خود را در زمینهی شکار یک موجود بیگانه یا ناشناخته ثابت میکند؟ در واقع، نارو تنها کسی است که میداند موجودی ناشناخته در حال کشتن حیوانات و انسانها است. برای محافظت از قبیله خود، او باید آن چیز را کشف کند و هستیش را ساقط کند.
البته “چیز” یک درنده بیگانه است، یک شکارچی شرور با زرادخانهای با تکنولوژی بالا و توانایی استراتژیک جهت شکار انسانها و یا هر جنبندهای. سوال این است که چگونه میتوان چنین موجودی را از میان برد؟ نارو سخصیتی است که سعی میکند هر چیزی را تست کند و با آزمون و خطا راه رهایی و غلبه بر هر چیزی را کشف کند.
Prey داستانپردازی خاص و شگفتانگیزی برخلاف سر و صدایی که کرده، ندارد. شما خیلی زود متوجه میشوید که زن شکارچی جوان قطعا قرار است آن موجود بیگانه را که به هیچ وجه از شکل به وجود آمدنش در طول روایت آگاه نمیشوید، از بین ببرد.
مشخصات فیلم
- کارگردان دن تراختنبرگ
- تهیهکننده جان دیویس
- بازیگران امبر میدتاندر، داکوتا بیورز و دن دی لیگرو
- توزیعکننده استودیو قرن بیستم
- کشور ایالات متحده
- زبان انگلیسی
فیلمنامه
فیلمنامه «Prey» سرشار از کلیشههاست. از دیالوگهای شعاری درباره تواناییهای نادیده گرفته شده زنان گرفته تا هوش سرشارشان، روایت قصه را تحتتأثیر قرار داده تا کوچکترین نکته مثبتی درباره آن وجود نداشته باشد. (ادامه این پاراگراف پایان داستان را لو میدهد) متأسفانه فیلمنامه مخصوصاً در انتهای داستان و زمانی که نارو، سرِ شکارچی را به قبیله میآورد و جنگ سالار خطاب میشود و آن نگاه الهامبخش به دختربچه که قرار است نسل آینده زنان جنگجو باشد، فیلم را به یک پارودی شعارزده مبدل کرده است.
از فیلمنامه کلیشهای «Prey» که بگذریم، باید به مهمترین شخصیت فیلم یعنی «شکارچی» اشاره کرد که این یکی هم در مقایسه با نسخه اصلی تفاوت فراوانی دارد. فارغ از این که هنوز نمیدانیم شکارچی بر روی زمین چهکار میکند و هدفش از این که در آن حوالی میچرخد و آدم میکشد چیست، باید گفت که او در مقایسه با نسخههای جدیدتر خود از قابلیتهای بهمراتب پیشرفتهتری برخوردار است! در واقع اگر اولین نسخه فیلم را مدنظر قرار دهیم که داستانش چند قرن پس از اتفاقات فیلم کنونی روایت میشود، باید گفت که به طور عجیبی شکارچی کنونی پیشرفته از نسخههای جدیدترش است و البته از لحاظ ضریب هوشی چیزی در حد فاجعه است!
ادای احترام
Prey به ریشههای خود باز میگردد و به فیلم غارتگر 1987 ادای احترام میکند. این فیلم یک تریلر اکشن ناب است که از جلوههای بصری بیش از حد که امروزه بسیار رایج است، چشم پوشی میکند. نارو Midthunder به تنهایی میتواند این فیلم را به بهترین فیلم مجموعهی Predator تبدیل کند.
یکی دیگر از نکتههای مهم فیلم Prey، تهیهکننده فیلم خانم جان مایرز است که برای اطمینان از اینکه نمایش فیلم کلیشهای نیست، وارد پروژه شد. جنبههای مختلفی از فرهنگ قبیلهی مذکور در داستانسرایی القاء میشود و آنچه که ملت کومانچ را منحصر به فرد میکند را به نمایش میگذارد.
جان مایرز، یک سرخپوست آمریکایی کومانچی که مشاوره فرهنگی بومی این فیلم را هم بر عهده داشته است. او با استعداد و نوع منحصر به فرد نگاه خود، حس فرهنگی و جامعهشناختی بومی خود را به تمامی فیلمهایی که در آنها مشارکت کرده، وارد میکند.
علاوه بر این، نه تنها زبان کومانچی به شدت در طول فیلم به نمایش گذاشته شده است، بلکه نسخه دوبله کومانچی آن نیز پس از اکران در دسترس خواهد بود، که اولین در نوع خود است.
سکانسهای اکشن جهت حفظ بقاء
فیلم مجموعهای از سکانسهای شکار/جنگ است. در این راستا فیلم خودنمایی میکند و میتوان گفت از لحاظ فیلمبرداری صحنههای اکشن خوب عمل کرده است. سکانسی که در آن شکارچی با یک خرس مبارزه میکند – در حالی که نارو دیوانه وار سعی در حفظ بقاء خود دارد – هیجان انگیز است.
صحنه دیگری که در آن نارو تلاش میکند تا خود را از یک مرداب بیرون بکشد، یکی از پر تعلیقترین سکانسهایی است که در سالهای اخیر یا حتی در بین بهترین فیلم های 2021 دیدهام. کارگردان دن تراختنبرگ (10 Cloverfield Lane) اکشن را به خوبی بلد است و آن را با ریتم و تمپوی متناسب با کمترین جلوههای ویژه به تصویر میکشد.
نقطه قوت فیلم شکار 2022 خانم Amber Midthunder است. این بازیگر شخصیتی نسبتاً تک بعدی و دارای قوس قابل پیشبینی را برخلاف فیلمنامهای که شخصیتپردازی خوبی ندارد، دچار تزلزل میکند. قاطعیت نارو میتواند توسط بیننده در هنگام تماشای فیلم احساس شود. جدای از این مسئله، Midthunder در صحنههای اکشن بینظیر و با فیزیک بسیار آماده ظاهر میشود. به شکلی که ما را متقاعد میکند تا در میان آنهمه مرد کارکشته در زمینهی شکار در قبیلهای که میبینیم، برای از بین بردن شکارچی بیگانه مناسب باشد.
نگاه فنی
شکار یک شگفتی فنی است، از مناظر خیره کننده گرفته تا نگاهی کوتاه اما دقیق به سکونتگاههای کومانچ، اصالت مملو از سلاح و سیستم سنتی مبنی بر کشف، استفاده از جلوه های ویژهی بسیار خوب (حتی بهتر از دنیای سینمایی مارول در فاز 4).
تبعیض جنسیتی
در قبیله کومانچی که ما در فیلم شکار میبینیم، خواهر و برادری با نامهای نارو (امبر میدتاندر) و تابه (داکوتا بیورز) به تصویر کشیده میشوند، که نارو مشتاق اثبات خود در شکار است. حتی اگر او مهارتهای لازم را برای شکار کردن داشته باشد، برخی از فضاهای تبعیض جنسیتی ناگفته اما آشکار وارد عمل میشود که به او پیشنهاد میکند به وظایف دیگری پایبند باشد یا نقش یک پزشک (یکی دیگر از تخصصهای او) را بر عهده بگیرد.
در حالی که برخی از دیالوگهای افراد قبیله بیش از هر چیز شبیه قلدری در حیاط مدرسه دیده میشود، همچنان نارو با انگیزه، اعتقاد و عزم بیشتری به خودسری خود، کشف و شکار آن موجود بیگانه ادامه میدهد. همه این نکات به آمبر میدتاندر اجازه میدهد تا به طرز فزایندهای به اساس «اگر خونریزی کند، میتوانیم آن را بکشیم» که همیشه به عنوان اصول فیلمهای اینچنینی عمل کرده است، شخصیتپردازی خودش را شکل دهد.
رابطه نارو با برادرش Taabe با احترام متقابل همراه است، حتی اگر کمی رقابت خواهر و برادری وجود داشته باشد. Taabe برخی از توصیههای تاکتیکی خواهر را نادیده میگیرد و سخنان او را در مورد اینکه شاهد چیزی بسیار خطرناکتر از یک شیر در طبیعت است باور نمیکند. به طور طبیعی، این نکته یک درام ایجاد میکند.
در یوتیوب ببینید:
تیزر اپیزود 1 فیکست – نقد و بررسی فیلم جنایات آینده 2022
جهت دیدن نسخهی طولانی این نقد و بررسی از یوتیوب از طریق لینک زیر اقدام کنید:
نقد و بررسی فیلم Crimes of the Future 2022 – اپیزود اول فیکست
لینک اپیزود اول “FiCast” در CastBox
بیشتر بخوانید:
- بهترین فیلم های ترسناک آمازون
- بهترین فیلم های ترسناک برای کودکان
- بهترین فیلم های ترسناک A24
- بهترین فیلم ترسناکی که باعث شد مردم سینما غش کنند
- بهترین فیلم های ترسناک درباره بازی ها
- بهترین فیلم های ترسناک درباره هتل ها
- بهترین فیلم های ترسناک زیر 90 دقیقه
- بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما
از همراهی شما تا انتهای نوشتار بررسی فیلم Prey سپاسگزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما میتوانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقالهها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز میتوانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسیهای فیلمهای روز دنیا مراجعه کنید.
واقعا خیلی معمولی بود و بهترین فیلم غارتگر همان غارتگر ِآرنولده.هیچ محتوایی نداشت فقط کشتن رو به نمایش می گذاشت در صورتی که غارتگر آرنولد هم موسیقی قوی هم بازیگری فوق العادشون و هم داستان.و حتی چهره ترسناک غارتگر که در اینجا چهره مسخره ای براش ساخته بودند.جدا از موضوع قهرمان پروری که دادند به ی خانم که با تیرکمون کشت اون هیولا رو
من این فیلم را توava family ماهواره دیدم. اگه این بیگانه می تونه یک خرس را بکشه. چطوری آخرش این دختر توانست بکشدش.همش الکی
این فیلم با موزیک افتضاحش که بیشتر روی وسایل بی اهمیت صدا گذاشتن تا متن داستان!
در این فیلم به وضوح، باگ های از نوع همیشگی عدم توازان در شخصیت ها ، توان ها ، سکانس هاست و بدتر از همش تکرار پردازی بود!
برای نابودی و از ریل خارج کردن بهترین اثر ، اینکه شخصیت اول رو از جنیست گرای غیر متعارف نا معقولی که از محوریت نقش زنان استفاده کنند تا تقابل بین شخصیت ها ذهن بینده رو از ضعف شدید نویسنده و کارگردانی دور کنه!
البته ناگفته نماند که دولت آمریکا بایت ضعف شدید خودباوری شدید دختر و زنان و حمایت از همجنسگرای و استحکام نابود شده خانواده در آمریکا،به فیلم ها کمک مالی میکنه تا این موضوعات رو مثلا حل کنه!
فیلم های آمریکایی و اروپایی در حال طی کردن زوال هستند و هم اکنون فیلم های شرقی جذابیت دارن..
خدا یا ! خبر دارین چقدر روحیه دختران و زنان آمریکایی بابت فرهنگ و جهل و فقر نابود شده؟ هی دارن بدترش میکنن.. جایگاه زن و مرد رو با زدن و تحقیر و تعویض کردن، درست نمیشه!
تو دنیا هر ضعف اجتماعی رو با فیلم ها پوشش میدن که در ایران همش ازدواج و پولداری ست! چیزی که اصن نیست..
تو عربستان با موضع آزادی های اجتماعی! که اصن نیست.. اروپا همش راجب برتری در هر چیزی! که اصن نبوده و نخواهد بود..
خالی بندی عالی ،همش تکراری ،کجاش عالی بود ،ما که ندیدیم
فقط یه لحظه این فیلم ظعیف رو با اون اکشن حماسی(غارتگر1987)باهنرنمایی ارنولدشوارتزنگر مقایسه کنید!!!
هالییوود رو فمنیسم کاملا به تسلط خودش دراورده،
به طرز مسخره ایی تمام اثاری با قهرمان مرد رو نسخه زنش هم تولیدمیشه!
مگه با تخیل وتوهم داشتن قابلیت مردان درزنان وبالعکس میشوداین مسایل روحل کرد؟در نود درصد فیلمهای تولیدشده چندسال اخیرقهرمان داستان زن یا دخترکی نوجوانه که به طرز اغراق امیزی نجات جهان به دست ایشون اتفاق میافته ومردهای داستان یا احمقند یابدجنس ودر حاشیه !!!که این فیلم ناامید کننده نمونه بارز اونه،
اصلا اگر این تبعیض جنسیتی در حق مرد نیست پس چیه؟؟؟
کل فیلم رو چون نقش اولش ی زن بوده رو دوستان زیر سوال بردن..
فیلم بسیار معمولی با سوژه های کلیشه ای و تکراری …
از لحاظ دیالوگ و محتوا هم رسیار بی مایه بود. کلا حیف وقت که آدم برای این فیلم بزاره. انیمیشن Brave که اون هم داستان یه دختر جنگجو هست بسیار قشنگار و پرمایه تر از این بود.
واقعا انتظار بیشتری داشتم با توجه به تعاریفی که شده بود، جالبه که انگار خود اونوریا از فیلم استقبال کردن، من که تا وسطاش دیدم واقعا کسل کننده شد و بعضی قسمتا اصلا منقطی پشتشون نبود، جدای از مطالبی که دوستان عرض کردن، واقعا جذابیت خاصی نداشت، واکنش شخصیت ها به وقایع اطرافشون( مثل تکه تکه شدن یاراشون!) خشک و بی روح بود…
برای اینکه پای این نوشته بگید فیلم خوبی نبود نیازی به حمله به فمینیسم ندارید. کلا فیلم داستان تکراری داشت. اگر قهرمان مرد این کارها رو انجام میداد قطعا این همه حمله به فیلم صورت نمیگرفت. کلا ضد زن بودن ژست شده.