نقد انیمه The Boy and the Heron ؛ جدیدترین ساخته هایائو میازاکی

در نقد انیمه The Boy and the Heron به بررسی و تحلیل جدیدترین ساخته «هایائو میازاکی» خواهیم پرداخت که سال گذشته به عنوان بهترین انیمیشن سال ساخته شد.

پسر و ماهی خوار،  یک انیمه سینمایی در ژانر فانتزی، تاریخی ژاپنی به نویسندگی و کارگردانی «هایائو میازاکی» و محصول استودیو استودیوی جیبلی است. عنوان ژاپنی به رمانی به همین نام، نوشته «گنزابورو یوشینو» در سال 1937 اشاره دارد؛ اما فیلم داستانی اصلی دارد که به رمان مرتبط نیست.

از صداپیشگان این انیمه می‌توان از «یوشینو کیمورا»، «تاکویا کیمورا»، «کارو کوبایاشی» و «شینوبو اوتاکه» نام برد. این فیلم که به عنوان یک فیلم فوق‌العاده بزرگ در سال 2023 توصیف می‌شود و داستان پسری به نام «ماهیتو ماکی» را دنبال می‌کند که یک برج متروکه را در شهر جدیدش کشف می‌کند و با یک ماهی خوار خاکستری سخنگو وارد دنیایی خارق‌العاده می‌شود.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

دانلود انیمه The Boy and the Heron با زیرنویس فارسی


نقد انیمه The Boy and the Heron

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد انیمه The Boy and the Heron
نقد انیمه The Boy and the Heron

The Boy and the Heron که توسط توهو توزیع شده بود، در سال 2023 در ژاپن اکران شد و در سینماهای کلاسیک و سایر فرمت‌های برتر مانند IMAX به نمایش درآمد. اکران این فیلم که گفته می‌شود آخرین فیلم بلند «هایائو میازاکی» است، به دلیل عدم حضور عمدی از هرگونه تبلیغاتی مورد توجه قرار گرفت، به طوری که جیبلی ترجیح داده بود که هیچ تریلر، تصویر، خلاصه یا جزئیات بازیگری فیلم را قبل از اکران خود منتشر نکند.

بررسی ساختاری منتقدین

نقد انیمه The Boy and the Heron

در وب‌سایت گردآورنده نقدهای سینمایی راتن تومیتوز، 97 درصد از 256 منتقد به فیلم نقد مثبتی داده‌اند و امتیاز متوسط آن 8.5 از 10 را دریافت کرد. اجماع منتقدان این وب‌سایت در نقد The Boy and the Heron می‌گوید:

پسر و حواصیل با کاوش هنرمندانه در مضامین برانگیزاننده از طریق لنزی زیبا و پویانمایی‌شده، شاهکار دیگری از «میازاکی» است.

در وب‌سایت متاکریتیک، این فیلم بر اساس 55 نقد منتقدان، امتیاز میانگین وزنی 91 از 100 را کسب کرده است که نشان‌دهنده تحسین همگانی است. مخاطبانی که توسط «سینمااسکور» مورد بررسی قرار گرفتند، به نسخه دوبله انگلیسی فیلم به‌طور متوسط نمره «A-» در مقیاس A+ تا F داده‌اند.

«سزاری جان استروسویچ» از وب‌سایت پالیگان، عناصر فانتزی را کاملاً زیبا یافت و نوشت که می‌توان این فیلم را بارها و بارها تماشا کرد و همیشه چیز جدید و هیجان‌انگیزی در آن پیدا کرد. او بیان کرد که حس نوستالژیک دلتنگی برای گذشته وجود دارد که تصویری از کارگردانی را تداعی می‌کند.

«مت شلی» در نقد خود برای نیویورک تایمز، به فیلم امتیاز 4.5 از 5 ستاره داد و ابراز داشت که در حالی که موقعیت آن در لیست آثار مورد علاقه‌اش از «میازاکی» همچنان نامشخص است، لحظاتی وجود داشت که او را نفس‌گیر کرد.

نقد انیمه The Boy and the Heron

نقد انیمه The Boy and the Heron
نقد انیمه The Boy and the Heron

فیلم تازه اکران شده «میازاکی»، نه پوشش پیشرفته، نه تبلیغات و نه اطلاعاتی داشت. تنها چیزی که پیش از انتشار کیفیت خوب آن می‌دانستیم، تصویر پرنده‌ای بود که به نمایش درآمده بود. این انیمه، مانند همیشه فیلم فوق‌العاده‌ای بود. این اثر پیام عمیقی را به جوانانی که در این جامعه‌ی آشفته زندگی می‌کنند منتقل کرد.

«میازاکی» یکی از بهترین کارگردانان انیمه‌ای است که در این انیمه نیز خوش درخشید. او در ابتدای این اثر خود، مخاطب را با یک فضای جنگ آلود آشنا می‌کند و با اتمسفری که دارد، فضای کار خود را قالب می‌سازد.

او استاد تعلیق‌های جنگی است و در این کار مهارت بالایی دارد. انیمه جدید او یعنی پسر و ماهی‌خوار نیز از این اتفاق بهره می‌برد. شخصیت‌پردازی که برای شخصیت اصلی خود ایجاد می‌کند، از همان ابتدا باعث می‌شود که مخاطب درگیر آن باشد. شخصیت «ماهیتو» در همان ابتدای انیمه، مادر خود را در جنگ از دست می‌دهد و همین فقدان، او را تبدیل به یک شخصیت غمگین می‌کند.

30 دقیقه اول نسبتاً خسته کننده پیش رفت، مورد اهمیت واقع داده نشد؛ انگار که مهم نبود و باعث شد تا برخی از منتقدان، آن را نقد کنند؛ اما فکر می‌کنم خاطرات خود «میازاکی» در طول جنگ جهانی دوم در آن گنجانده شده بود و زیبایی این اتفاق، عمیقاً داستان را در همان نیم ساعت اول انیمه بست.

«میازاکی» یک نابغه است و بالای 80 سال سن دارد و توانسته یک همچین اثر هنری را خلق کند. او نقشی مهم، که یک پرنده ماهی‌خوار است را سَنبُل کسی که قهرمان داستان، «ماهیتو»، پسر 15 ساله را به لایه دیگری از جهان برد را نشان داد و تبدیل به نماد کرد.

پیام‌های پنهان زیادی مانند پیام اخلاق و انتقام پشت سر فیلم وجود دارد که زیرلایه انیمه هستند. این اثر، فوق‌العاده و به معنای واقعی کلمه، مملو از شگفتی بود. بسیاری از مضامین و عناصر فیلم‌های قبلی «میازاکی» وجود داشتند، اما فیلم و داستان بدیع بود که شگفتی‌های لذت‌بخش بسیاری در آن گنجانده شد.

در حالی که یک عنصر رویایی در بیشتر نیمه دوم انیمه وجود داشت، اما در روایتی باورپذیر و قابل ربط باقی ماند که شاید شبیه‌ترین انتقال بین دنیای فانتزی و واقعیت‌ها، مانند انیمه Spirited Away باشد.

الهام‌برداری «میازاکی» از دنیای واقعی و خلق یک اثر فانتزی، این اثر را از لحاظ شخصیت‌هایی که حتی مهم نیستند نیز متمایز کرد. «میازاکی» به قدری جذاب شخصیت‌ها را معرفی می‌کند که مخاطب حتی می‌تواند در اواسط این اثر سینمایی، با یک پلیکان نیز ارتباط برقرار کند.

نقد انیمه The Boy and the Heron

کلمه جهان در نیمه دوم فیلم، بسیار برجسته بود و چندین شخصیت به دنیای ما نیز اشاره‌های مکرر داشتند و در واقع، درگاه‌های بین دنیاها و لایه‌های جهان مانند زمین بودند. مواجهه با تروما و از دست دادن و در عین حال آشکارا، تحت تأثیر قرار گرفتن از دیگر موضوعات رایج بود که در انیمه به آن اشاره شد.

این انیمه، فیلمی باشکوه به‌شمار می‌رود که به موضوعاتی مانند خودسازی و مشکلات اجتماعی می‌پردازد که در جامعه ما باید با آن‌ها برخورد کرد. خداحافظی «میازاکی»، یک سفر رویایی و معنوی است که به آثار گذشته او چشمک می‌زند و در عین حال به عنوان چیزی منحصر به فرد جدید برجسته می‌شود.

فیلم عمیقاً به این پرسش وجودی می‌پردازد که کجا زندگی می‌کنیم. ما می‌توانیم ارتباط بین «ماهیتو» و «هیمی» را ببینیم که هر دو پس از از دست دادن مادرشان به دنیایی خارق‌العاده به مکانیزم کنار آمدن، روی آورده‌اند.

«هیمی» نیز مانند «ماهیتو» تصمیم می‌گیرد که آسایش دنیای خیالی خود را به واقعیت خام زندگی، جنگ، و درد را ترک کند. این انتخاب آگاهانه اوست که می‌دانست در نهایت منجر به مرگ او می‌شود که پیام تکان‌دهنده فیلم را به خانه هدایت می‌کند. مهم‌ترین پیام این انیمه این است که نحوه رفتن ما اهمیت ندارد، بلکه نحوه زندگی‌مان است که واقعا مهم می‌شود.

جمع‌بندی

نقد انیمه The Boy and the Heron

این فیلم نقطه‌ی اوج حرفه‌ی «میازاکی» است و بنابراین امکان دارد برای درک کامل ریتم بدون وقفه‌ی روایت و بافت غنی تصاویر، نیاز به چند بار تماشا داشته باشد. این فیلم روایتی را ارائه می‌دهد که تراژدی دوران جنگ و کاوش ماوراءالطبیعی را از طریق شخصیت «ماهیتو» در هم می‌آمیزد.

این فیلم با وسواس «میازاکی» به جزئیات، پالت رنگی درخشان و تعامل بدون درز بین واقعیت و دنیای دیگر، با شخصیت‌هایی که اشکال رویایی به خود می‌گیرند، نمونه‌ای از روایتگری خلاقانه و مهارت‌های بصری «میازاکی» است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد انیمه The Boy and the Heron چه بود؟ آیا این انیمه را دیده‌اید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *