بهترین فیلم های ترسناکی که موضوع قبیله‌ای دارند ؛ سُنت‌های کُشنده فولکور

سینمای ترسناک، از سُنت‌های قدیمی قبیله‌ای استفاده می‌کند که ما می‌خواهیم، به معرفی بهترین فیلم های فولکلور ترسناک بپردازیم.

از قدیم الایام بهترین فیلم‌های ترسناک زیادی وجود داشتند که به سنت‌های قدیمی یک محله، شهر، یا حتی کشور و قبیله، می‌پرداختند. این سنت‌ها، اکثراً به گونه‌ای بر فیلم‌ها سوار می‌شدند که حسی عجیب را به بیننده القا می‌کردند و در نهایت به بهترین فیلم های ترسناکی که موضوع قبیله‌ای دارند تبدیل می‌شدند.

پس از دوره‌ای کوتاه و گذشت مدتی کم، این فیلم‌ها، به صورت فیلم های ترسناک به نمایش درمی‌آمدند. این آثار ترسناک، اصولاً به اتفاقات وحشتناک آن قبیله‌ی خاصی می‌پردازند و یک قبیله یا یک فرقه‌ای از، شیطان‌پرستان، افراد سادیستی، و حتی افرادی مدهبی (بهترین فیلم های ترسناک مذهبی) را به نمایش می‌گذارند و آن فیلم را به بهترین فیلم‌های فولکور تاریخ تبدیل می‌کردند.

این فیلم‌ها، تلفیق تصاویر عامیانه و باستانی هستند که عناصر ترسناک را درون خود می‌پروراند. به طور معمول، فیلم‌های ترسناک فولکور، از اسطوره‌های اجدادی، تا یک موجود تخیلی هستند که پرستیده می‌شوند، و نشونه‌گذاری‌های قدیمی بسیاری دارند.

 

بیشتر بخوانید:

500 تا از ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های فولکلور ترسناک

سُنت‌های کُشنده قبیله‌ای

با هم دیگر نگاهی به لیست بهترین فیلم فولکلور ترسناک بیاندازیم.

بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
بهترین فیلم های فولکلور ترسناک

این فیلم‌ها همیشه تحت تأثیر منتقدین قرار می‌گیرند و بهترین فیلم‌های ترسناکی می‌‌شوند که منتقدین همیشه آن‎‌ها را تحسین می‌کنند.

با ما همراه باشید تا به معرفی بهترین فیلم های فولکلور ترسناک بپردازیم.

Midsommar

بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
برترین فیلم های فولکور ترسناک
  • کارگردان : آری استر
  • بازیگران : فلورانس پیو، ویل پولتر، جک رینور
  • سال انتشار : 2019
  • امتیاز : 7.1
  • خلاصه داستان : این فیلم داستان یک زوج به نام‌های دنی و کریستین را به تصویر می‌کشد که تصمیم می‌گیرند برای شرکت در یک جشنواره‌ی محلی به زادگاهشان در سوئد سفر کنند. اما پس از یک حادثه‌ی عجیب ترس و وحشت به سرعت در میان اهالی روستا پخش می‌شود.

یکی از جدید‌ترین فیلم‌های آری استر، که جزو برترین فیلم های فولکور ترسناک تاریخ سینما می‌باشد. فیلم آداب و رسوم گروهی محلی در یکی از روستا‌یی دور‌افتاده‌ی در سوئد را به تصویر می‌کشد که مملو از مرگ‌های عجیب (نگران کننده ترین مرگ در فیلم های ترسناک) و ترسناک است.

این فیلم که در سال 2019 منتشر شد، مورد تحسین و تعریف منتقدین و مردم قرار گرفت و توانست امتیازات بالایی رادریافت کند. آری استر که استاد به نمایش در‌آوردن همچین فیلم‌هایی است، فیلمنامه را تحویل گرفت و در ابتدا آن را رد کرد، اما پس از مدتی آن را بازیابی کرد و نسخه‌ی کامل شده‌ای از آن را ساخت و اکران کرد. این فیلم، در سوئد به قدری معروف شد که اکثر وسایل آن در موزه فروخته، و به حراج گذاشته شد. وسایلی که با قیمت‌های هنگفت، به پولداران اروپایی تعلق گرفتند.

می‌توان گفت این فیلم، یکی از بُت‌پرستانه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌باشد. فیلم همانطور که با تصاویر شاعرانه، و هنرمندانه‌اش زیبا و چشم‌نواز است، می‌تواند با برخی از سکانس‌های مختلفش، آزار‌دهنده نیز باشد. فیلم به طرز شگفت‌انگیزی تکان‌دهنده می‌باشد و اثری است که برای همه‌ی ذائقه‌ها مناسب نیست.

The Wicker Man

بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
  • کارگردان : رابین هاردی
  • بازیگران : کریستوفر لی، ادوارد وودوارد، اینگیرد پیت
  • سال انتشار : 1973
  • امتیاز : 7.5
  • خلاصه داستان : گروهبان هووی به دهکده‌ای در اسکاتلند سفر می‌کند تا در مورد ناپدید شدن دختری جوان تحقیق کند. او متوجه می‌شود مردم محلی بسیار عجیب رفتار می‌کنند. به همین دلیل او مصمم می‌شود وارد مرکز ماجرا شود.

این فیلم، محصول مشترک آلمان و آمریکا می‌باشد که جزو اولین فیلم‌های رنگی ترسناکی می‌باشد که به فرقه‌های مختلف می‌پردازد. در فیلم، از نماد‌سازی‌های مختلف زیادی استفاده شده که باعث می‌شود با اثری گیج‌کننده (بهترین فیلم های گیج کننده ترسناک) روبرو شویم.

در این فیلم، افسانه‌های باستانی رخ می‌دهد و دارای بزرگ‌ترین نشونه‌گذاری‌های تاریخ است که با ذهن مخاطب بازی می‌کند. این فیلم تمامی ویژگی‌های یک فیلم فولکور را دارد و به قدری ترس را به اندازه، درون فیلم گنجانده که از احترام به یک دین قدیمی تا یک صنعت مدرنیسم و البته رسومات قربانی کردن، شما را می‌ترساند.

مرد حصیری را می‌توان یک فیلم در جهت اعتراض به افراط در عمل فمنیست دانست. البته که برابری حقوق زن با مرد از این مقوله جدا است اما قضیه‌ی تولیدِ مثل که برای ادوارد در فیلم هم مورد سوال می‌باشد، بی‌ربط با موضوع فیلم نیست.

Onibaba

بهترین فیلم فولکور ترسناک
بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
  • کارگردان : کنتو شیندو
  • بازیگران : نوبوکو اوتووا، جیتسوکو یوشیمورا، کی ساتو
  • سال انتشار : 1964
  • امتیاز : 7.9
  • خلاصه داستان : شخصی به نام کایچی مجبور است، همسر و مادر خود را رها کند تا به جنگ داخلی ژاپن بپیوندد. حال مادر که به همراه عروسش تنها زندگی می‌کنند فردی سامورائی را می‌کشند تا وسایل با ارزش او را بفروشند.

این فیلم، که یک اثر برجسته از سینمای ترسناک ژاپن (بهترین فیلم ها و سریال های ترسناک ژاپنی 2022 و 2021 و تمام دوران) است و یکی از بهترین فیلم های فولکلور ترسناک ، با گفتمان‌های سینمایی گره خورده، و با فضای خارق‌العاده‌ی روستایی و مضمونی آشفته، از گذشته‌ی آئین ژاپنی تعریف می‌کند.

فیلم دارای تعلیق بسیار شدیدی می‌باشد که از سینمای کلاسیک شرقی نشأت می‌گیرد. وحشت فولکور، از دیر‌باز، مجذوب سرزمین‌های روستایی، و در تبار شرقی، دفن شده بود. همه‌ی آن‌ها از نماد‌های اصلی فرهنگ ژاپن هستند و به عنوان رویه‌ی دین شینتوئیسم، که یکی از ادیان محبوب ژاپن است پیش می‌روند.

دین شینتوئیسم در این فیلم، به عنوان بخش اصلی موضوع پیش می‌رود و بخشی از فرهنگ افرادی که از این دین پیروی می‌کردند را نشان می‌دهند. ارتباط بین قومیت، و معنویت می‌باشد که این فیلم را متمایز کرده است.

Hereditary

بهترین فیلم فولکور ترسناک
فیلم های برتر فولکور ترسناک
  • کارگردان : آری استر
  • بازیگران : تونی کُلت، الکس وولف، میلی شپیرو
  • سال انتشار : 2018
  • امتیاز : 7.3
  • خلاصه داستان : پس از آن که بزرگ خاندان یک خانواده از دنیا می‌رود، هر یک از اعضای خانواده در زندگی خود رویدادهای عجیب و ترسناکی را تجربه می‌کنند و با رازهایی مخوفی روبرو می‌شوند.

فیلم موروثی که یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های ترسناک A24 (بهترین فیلم های ترسناک A24) است، بر پایه‌ی عنصری از گذشته نشأت می‌گیرد و خودش را به یکی از ترسناک ترین فیلم های برتر فولکور تبدیل می‌کند. سبک فیلمسازی این فیلم آری استر، بسیار مدرن می‌باشد و مضامین واقعی را به شکلی انتقادی بیان می‌کند.

تراژدی‌های این فیلم، بسیار غم‌انگیز (بهترین فیلم های غمگین 2022 و 2021) است و مخاطب را با اثراتی از جنس هیپنوتیزم و سرگیجه همراه می‌کند. همچنین از نقاط قوت این فیلم، می‌توان به هنرنمایی عالی تونی کُلت، اشاره کرد. شاید این فیلم، نسبت به فیلم میدسامر که دومین فیلم‌اش است از طرح ترس فولکور همراه نباشد، اما اکثر منتقدان، آن را به اسم یک اثر مدرن یاد می‌کنند.

The Babadook

بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
  • کارگردان : جنیفر کنت
  • بازیگران : اسی دیویس، نوآه ویسمن، دنیل هنشل
  • سال انتشار : 2014
  • امتیاز : 6.8
  • خلاصه داستان : داستان فیلم در مورد مادر مجردی است که برای تنها دخترش شب ها کتاب آقای بابادوک را می‌خواند و باعث می‌شود به طور ناخواسته، هیولایی وارد خانه شود.

بابادوک یکی از فیلم‌های ترسناکی است که می‌توان آن را در دسته‌ی فیلم‌هایی بر پایه‌ی وحشت‌های روانی دسته‌بندی کرد. اما از آن جایی که داستان اصلی از یک ماجرای فولکلور کتاب‌های کودکان الهام گرفته شده است، می‌تواند در این فهرست قرار بگیرد. با اینحال موجود خیالی بابادوک، و طرح کلی فیلمنامه جالب و هیجان‌انگیز است و در بعضی از لحظات نفس را در سینه حبس می‌کند.

فیلم بابادوک، یکی از برجسته‌ترین آثار ترسناک سال 2014 بود که بر روی داستان یک پسر و مادر تمرکز می‌کند. بابادوک، از جمله آثاری است که بیشتر به حس تهدید آمیز متکی کرده. اینکه بابادوک یکی از ترسناک‌ترین موجوداتی است که تا به حال در یک فیلم ترسناک ظاهر شده است، وحشت را بیشتر به نمایش می‌گذارد و اینکه هیچکس در فیلم نمی‌میرد، واقعا عجیب است.

The Witch

بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
  • کارگردان : رابرت اگرس
  • بازیگران : آنیا تیلور جوی، رالف اینسن، هاروی اسکریمشاو
  • سال انتشار : 2015
  • امتیاز : 6.9
  • خلاصه داستان : زندگی آرام یک خانواده‌ی روستایی در منطقه نیو انگلند، پس از اینکه گرفتار جادوی سیاه و ترسناکی می‌شوند، در معرض نابودی قرار می‌گیرد.

این فیلم، یک اثر تاریخی (بهترین فیلم ها و سریال های تاریخی 2022 و 2021) فانتزی (بهترین فیلم های فانتزی 2022)، است که در زمان اکرانش، چیزی جز طوفان بحرانی در ذهن مخاطبان، ایجاد نکرد. این فیلم، رابرت اگرس را معروف کرد و اولین دلیلی بود که آن را به کارگردانی بی‌نقص در قرن 21 تبدیل کرد.

او این فیلم را باتحقیقاتی فراوان ساخت و سعی کرد با محدود‌ترین بودجه، اثری ماندگار بسازد. استفاده از خرگوش، برای نشان دادن حضور جادوگران، یکی از قدیمی‌ترین حُقه‌های جادوگری (بهترین انیمه های جادویی) بود که کارگردان در این فیلم به آن پرداخت و آن را نشان داد.

در بحث بازیگری‌ها نیز، آنیا تیلور جوی از این فیلم معروف شد و به‌قدری عالی بازی کرد که توانست مورد ستایش بسیاری از منتقدین معروف دنیا قرار بگیرد. فضای تاریخی و فانتزی که این فیلم نشان می‌دهد نیز جزو نقاط قوت عالی فیلمسازی آقای اگرس است.

Häxan

بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
  • کارگردان : بنجامین کریستنسن
  • بازیگران : بنجامین کریستنسن، ماران پدرسن، کلارا پونتوپیدنا
  • سال انتشار : 1922
  • امتیاز : 7.6
  • خلاصه داستان : این فیلم تاریخچه‌ی جادوگری را از همان روزهای ابتدایی تا امروز به تصویر می‌کشد.

هکسان، یک مستند (بهترین مستندهای جهان 2021) دانمارکی است که در سینمای صامت رخ می‌دهد و به شکلی دیدنی به عمق اساطیر تاریخی و دنیای جادوگری می‌پردازد. نحوه‌ی به تصویر کشیدن فرهنگ فولکور در جادوگری، و دنیای هیولایی (بهترین فیلم های ترسناک درباره هیولاها) و فانتزی، یکی از شگرد‌هایی می‌باشد که این کارگردان به درستی از آن استفاده کرده است.

هکسان، به دور از اینکه یک فیلم ترسناک واضح باشد عمل می‌کند و کارگردان یک ایده‌ای را معرفی می‌کند و در طول فیلم به آن طعنه می‌زند. این مستند به اینکه جادوگران سال‌ها به عنوان وسیله‌ای روایی در نظر گرفته می‌شوند می‌پردازد.

این فیلم از متمایزترین آثار دوره‌ی صامت و همچنین پُرخرج‌ترین فیلم صامت اسکاندیناوی به‌شمار می‌رود، که هنگام اکران، مورد توجه منتقدین زیادی قرار گرفت. اما این فیلم به علت نشان‌دادن سکانس‌های اروتیسم، و شکنجه، در آمریکا ممنوع اعلام شد.

Kwaidan

بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
بهترین فیلم فولکور ترسناک
  • کارگردان : ماساکی کوبایاشی
  • بازیگران : تاتسویا ناکودا، میشیو آرتاما، رنتارو میکونی
  • سال انتشار : 1964
  • امتیاز : 7.9
  • خلاصه داستان : فیلم از چهار داستان تشکیل شده است. داستان اول درباره مردی می‌باشد که در کیوتو زندگی می‌کند و زن دوزنده‌اش را که بسیار دوست دارد طلاق می‌دهد تا برای بدست‌آوردن وجه‌ی اجتماعی بهتر و پول بیشتر با زن دیگری ازدواج کند. ازدواجش ناموفق است و زن دوم او را از خانه‌اش بیرون می‌اندازد.

کوایدان، بدون شک بهترین فیلم فولکور ترسناک می‌باشد که از سینمای کلاسیک ژاپن برخواسته است. سبک فیلمسازی این اثر، به صورت اکسپرسیونسیم می‌باشد و بر اساس داستان‌های فولکور ژاپنی ساخته شده است که یکی از پُرخرج‌ترین آثار سینمای این کشور نیز محسوب می‌شود.

فیلم کوایدان، در استفاده از شکل‌ها و فرم‌های سنتی، سرآمد همه‌ی فیلم‌های بی‌نظیر کوبایاشی است. کوایدان، فیلمی آمیخته به رنگ و نور است که بسیار خوش ساخت می‌باشد و دنیایی انتزاعی را به چشمان مخاطبان می‌گشاید. کوایدان، اولین فیلم رنگی کوبایاشی است که در آن، از رنگ‌های طبیعی استفاده نشده..

آسمان فیلم، به رنگ زرد و نارنجی، و گاه خاکستری است. این کارگردان، برای رسیدن به ایده‌آل‌های خود چند استودیو و یک آشیانه متروک هواپیما اجاره کرد، و دکورهایش را به کمک طراح صحنه‌اش، در آن مکان‌ها ساخت. فیلم مهیج نیست و آرام پیش می‌رود تا از طریق تعلیق‌های آهسته، داستان را استوار سازد.

Antlers

بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
بهترین فیلم های فولکلور ترسناک

 

  • کارگردان : اسکات کوپر
  • بازیگران : جرمی تی.توماس، جسی پلمونس، کرس راسل
  • سال انتشار : 2021
  • امتیاز : 5.9
  • خلاصه داستان : در یک شهر خلوت در ایالت اورگان، یک معلم مدرسه‌ی راهنمایی و برادر کلانترش، با دانش‌آموز مرموزش درگیر می‌شوند که رازهای تاریک او منجر به برخوردهای وحشتناک با یک موجود اجدادی می‌شود.

فیلم Antlers ، که ابتدا با عنوان فیلمی اقتباسی از آقای گیلرمو دل تورو قرار بود ساخته شود، منتقدان دنیای جنایی وسوسه‌انگیز این کارگردان را امیدوار کرد. اما در نهایت به لطف همه‌گیری کرونا، این فیلم با توقف پخش همراه شد و پس از اینکه فیلمبرداری از سر گرفته شد، صرفاً قرار بود فیلم به اتمام برسد و همه را از حضور در این فیلم نا امید کرد.

اسکات کوپر در فیلم ترسناک انتلرز یک نسخه‌ی مدرن و غافلگیرکننده از افسانه‌ی فولکلور آمریکایی را تصویر کرده است که به شدت نفس‌گیر است. بر اساس این افسانه موجودی نیمه گوزن و انسان به نام وندیگو برای زنده ماندن باید از گوشت انسان‌ها تغذیه کند. کوپر در انتلرز این افسانه را به جهان مدرن آورده است.

You Won’t Be Alone

بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
  • کارگردان : گوران استولوسکی
  • بازیگران : نائومی راپس، آلیس انگلرت، سارا کلیموسکا
  • سال انتشار : 2021
  • امتیاز : 6.4
  • خلاصه داستان : در یک دهکده کوهستانی دورافتاده در قرن نوزدهم مقدونیه، دختر جوانی توسط یک روح باستانی ربوده شده و سپس به یک جادوگر تبدیل می‌شود.

فیلم تنها نخواهی بود (نقد و بررسی فیلم You Won’t Be Alone)، فراتر از یک اثر ترسناک می‌باشد که در زمان اکران خود توانست منتقدین و مخاطبان را انگشت به دهان باقی بگذارد. این فیلم، کیفیت پایین فیلم‌های ترسناک امروزی را ندارد و به روستایی در قرن 19 می‌پردازد که با هنرنمایی نائومی راپس همراه است.

سطح فیلم هدف‌دار است، و به‌هیچ‌وجه خسته‌کننده نمی‌شود. کارگردان فضایی منزوی را در فیلم، به رخ بیننده می‌کشد. تأثیرات ترسناک فولکور، به وضوح در فیلم دیده می‌شود و به طرزی هوشمندانه از استعاره‌های مختلف استفاده می‌کند.

November

بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
  • کارگردان : راینار سارنت
  • بازیگران : یورگن لیک، ری لست لیک، کاتارینا آنت
  • سال انتشار : 2017
  • امتیاز : 7.2
  • خلاصه داستان : قرون وسطا، مردم دهکده‌ای واقع در استونی، برای زنده ماندن در فصل زمستان از جادو استفاده می‌کنند. اما در این میان یک زن جوان در تلاش است تا با کمک جادو، جوانی را شیفته خود سازد.

شاهکار تک رنگ و سیاه سفید (بهترین فیلم های ترسناک سیاه سفید)، که به رویداد‌های ماوراءالطبیعی یک روستا در استونی می‌پردازد و یک حمله‌ی تمام عیار را به نمایش می‌گذارد.

فیلمبرداری فیلم بسیار جذاب است به شکلی دیدنی و چشم‌نواز دیده می‌شود. همچنین سبک مونتاژ (بهترین فیلم ها برای درک نظریه مونتاژ) و تدوین فیلم قابل قبول است و به دور از کلیشه می‌باشد. این فیلم، بر اساس رمان ترسناک (ترسناک ترین فیلم ها بر اساس کتاب) و پُرفروش اندروس کیویرا ساخته شده است. یکنواختی، و سکونی که در فیلم رخ می‌دهد بر روی داستان نیز تأثیر زیادی می‌گذارد.

سبک فیلمسازی این اثر، به صورت پست مدرن است و ساختار‌شکن‌های فراوانی را برای بیان، و لحن کلی فیلم، نشان می‌دهد. فیلمساز، بیننده را به یک رویای جزئی می‌برد و آن را در محدودیت و بدوی گرایی قرار می‌دهد.

The Wailing

بهترین فیلم های فولکلور ترسناک
ترسناک ترین فیلم های برتر فولکور
  • کارگردان : نا هونگ جین
  • بازیگران : جون وو هی، کواک دو وون، کیم هوان هی
  • سال انتشار : 2016
  • امتیاز : 7.4
  • خلاصه داستان : غریبه‌ای وارد یک روستای کوچک می‌شود و مدت کوتاهی پس از آن، یک بیماری مرموز در تمام منطقه شیوع پیدا می‌کند. در این بین یک پلیس وارد این ماجرا می‌شود که مجبور است برای نجات جان فرزندش، این معمای پیچیده را حل کند.

یکی از برجسته‌ترین آثار سینمای کره‌ی جنوبی (بهترین فیلم ها و سریال های ترسناک کره ای 2022 و 2021)، که بر پایه‌ی جانوران مختلف و بیگانه‌ها (بهترین فیلم های ترسناک درباره بیگانگان) ساخته شده است. این فیلم به سینمای ترسناک کره، کمک بزرگی و باعث شد تا پیشرفت چشم‌گیری در استفاده از اِلِمان‌های فولکور، در سینمای شرقی ببینیم.

فیلمبرداری فیلم در 31 اگوست 2014 آغاز، و در 28 فوریه 2018 خاتمه یافت. فیلم تحسین‌های بزرگی در وبسایت‌های مختلف کسب کرد و با امتیاز خارق‌العاده 99، در راتن تومتوز، یکی از فیلم های برتر فولکور ترسناک کره، لقب گرفت.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های فولکلور ترسناک قرار می‌دهند سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *