در بهترین فیلم ها درباره بشقاب پرنده ها به فیلمهای میپردازیم که به اشیاء ناشناسِ فرازمینی و موجوداتِ درونِ آنها پرداختهاند. همراه فیگار بمانید.
در ابتدا باید بدانیم در سال ۲۰۱۳ ستارهشناسان مأموریت کپلر گزارش دادند، سیارهای همانند زمین موجود است که قابل سکونت میباشد. دانشمندان میگویند این سیاره که به نام کپلر ۶۹سی نامیده شده است همانند سیارههای منظومه خورشیدی در مداری ویژه پیرامون ستارهای میچرخد. این سیاره فراخورشیدی احتمالا نخستین سیارهای است که در آن زندگی خارج از زمین وجود دارد. دانشمندان اطلاعات زیادی درباره فرازمینیها ندارند اما آنها معتقدند که احتمالا بینهایت تمدن بجز زمین در گیتی موجود است.
بررسی و معرفی بهترین فیلم ها درباره بشقاب پرنده ها
از نگاه سایت فیگار
فهرست مطالبی که در نوشتار بهترین فیلم ها درباره بشقاب پرنده ها خواهید خواند به شرح زیر است:
یکی از بخشهای جذاب و بی سروتهِ هنر کانسپتِ موجودِ فرازمینی است. اساسا ناشناختهها جذاب هستند مخصوصا برای یک آرتیست. در این نوشتار به بهترین فیلم ها درباره بشقاب پرنده ها میپردازیم.
ورود
Arrival یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول 2016 به کارگردانی است. فیلمنامهی این اثر بر اساس داستانی کوتاه با نام “داستان زندگی شما” نوشته تد چیانگ در سال 1998 است. در این فیلم امی آدامز در نقش لوئیز بنکس، زبانشناسی را بازی میکند که توسط ارتش ایالات متحده استخدام شده است.
Arrival
در این فیلم فرازمینیها به زمین آمدهاند و این زبانشناس با آنها ارتباط برقرار میکند. این فیلم 203 میلیون دلار در سرتاسر جهان فروخت و تحسین منتقدان را به همراه داشت. Arrival که یکی از بهترین فیلمهای سال 2016 محسوب میشود، در فهرستهای آخر سال بسیاری از منتقدان ظاهر شد و توسط موسسه فیلم آمریکا به عنوان یکی از ده فیلم سال انتخاب شد.
Arrival
این فیلم در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار هشت نامزدی دریافت کرد، از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری، بهترین فیلمنامه اقتباسی و برنده بهترین تدوین صدا شد. امی آدامز برای بازی خود نامزد دریافت جایزه بفتا و SAG شد و در هفتاد و چهارمین جوایز گلدن گلوب، آدامز و یوهان یوهانسون برای جایزه گلدن گلوب بهترین موسیقی متن نامزد دریافت جایزه شدند.
بررسی Arrival
زبان مجموعهای از نشانههای قراردادیست که در امتداد یک بعد (زمان) برای انتقال پیام استفاده میشود. منظور از امتداد یک بعد این است که هر نشانه از پس نشانه دیگری به نوبت میآید. مجموعه نشانهها در طول زمان مفهومی در ذهن انسان شکل میدهد.
در فیلمِ خوبِ ورود با موجودات فرازمینیای سر و کار داریم که با زبانی منحصر به فرد و نمادین دارند و از آن طریق سعی در ارتباط با آدمیزادِ زباننفهم دارند. هدف اصلی موجودات فضایی یا هفتپاها نشان دادن راه حل شکستن خط زمانی به انسانهای وحشی بود (اگر فیلم را تماشا کنید دلیل زباننفهم و وحشی خطاب کردنِ آدمهای فیلم را متوجه خواهید شد).
Arrival
در طول فیلم خط داستانی (به معنای کلاسیکش) میشکند و ما خاطراتی را از آینده در قالب گذشته میبینیم. یعنی خط زمانی نابود میشود و ما با زمانِ به شدت غیرخطی طرف هستیم. در عین حال فیلم Arrival میداند چگونه یکنواختی و خستهکنندگی خود را برطرف کند و مخاطبی را که در حال خواب رفتن است ناگهان بیدار کند: فیلمنامهای حساب شده و جهانی به غایت قابلباور همراه با پارامترهای زیبایی شناسانه.
منطقه 9
منطقه ۹ نام یک فیلم در ژانر تصاویر پیدا شده و علمی-تخیلی محصول کشور آفریقای جنوبی در سال ۲۰۰۹ است. کارگردان این فیلم که در ۱۴ اوت ۲۰۰۹ اکران شده، نیل بلومکمپ و نویسنده داستان آن نیز نیل بلومکمپ و تری تاچل هستند. تهیهکننده فیلم، پیتر جکسون تهیهکننده شناختهشدهای است که در کارنامهٔ خود آثاری چون سهگانهٔ «ارباب حلقهها» و «کینگ کونگ» را داراست. فیلم پس از اکران، در مقایسه با هزینهٔ ساخت خود به فروش بالایی دست یافت.
بررسی District 9
شاید بتوان گفت بزرگترین عنصر این فیلم بعد از سفینه فضایی متوقف شده در بالای آسمان ژوهانسبورگ، پیتر جکسون باشد که نمیخواهد متوقف شود. این فیلم از آن نوع فیلمهای نابی است که کمتر با آن موجه میشویم. 30 دقیقه ابتدایی فیلم ساختاری مستندگونه به سبک فیلم های Cloverfield ,REC و دیگر فیلمهای این چند سال اخیر دارد، اما این تصاویر غلط انداز بوده و ظاهر فیلم جمع و جوری را به ما نشان میدهد.
District 9
در واقع چنان جلوههای ویژه قدرتمندی در پس این فیلم نهفته است که در کمتر فیلمی با آن مواجه شدهایم. به واقع کمتر فیلمی به لحاظ ساختار، موضوع و جلوههای ویژه توانسته تا این حد قدرتمند در ژانر علمی-تخیلی پیش برود البته اگر به تصاویری که قبلا از این فیلم منتشر شده نگاه کنید کاملا مصنوعی و ناشیانه به نظر می آیند ولی وقتی خود فیلم را می بینید جلوه های ویژه ی حرفه ای و بخصوص طراحی هنرمندانه و بی نظیر آدم فضایی ها تحسین شما را بر می انگیزد.
District 9
البته دلیل این مسئله مطمئنا سابقه ی نسبتا طولانی نیل بلامکپ، کارگردان و فیلمنامه نویس فیلم در زمینه ی جلوه های ویژه است فیلم در چند دقیقه ی آغازی روندی بسیار کند دارد و مصاحبه هایی که در حین حکایت داستان دیده می شود (که در واقع مثلا بعد از داستان اصلی ضبط شده اند)، آن را تا حد زیادی به فیلمهای مستند شبیه میکند. ولی خیلی زود این روند کند جای خود را به ضرب آهنگی سریع و صحنه هایی مهیج میدهد که بیننده را تا آخر داستان به صندلی میخ کوب می کند
۲۰۰۱: ادیسه فضایی
۲۰۰۱: ادیسه فضایی یک فیلم علمی تخیلی و حماسی محصول سال ۱۹۶۸ آمریکا-بریتانیا به کارگردانی و تهیهکنندگی استنلی کوبریک است. فیلمنامه آن توسط کوبریک و آرتور سی کلارک و تا حدودی متأثر از داستان کوتاه کلارک با نام «نگهبان» نوشته شدهاست.
A Space Odyssey
کلارک همزمان یک رمان با عنوان همین فیلم را نیز نوشت که پس از پخش شدن فیلم آن را پخش کرد. داستان این فیلم در رابطه با چند رویارویی میان بشر و یک تکسنگ (مونولیت) سیاه اسرارآمیز است که ظاهراً در تکامل انسان اثرگذار بوده و در سفر به سیاره مشتری، از سوی یکی از آن مونولیتها، سیگنالی نیز فرستاده میشود.
بررسی A Space Odyssey
این یک فیلم مدرن و یا شاید هم پست مدرن در زمان خود به حساب می آید. سالهای دهه 60 اوج شکوه ژانرهای مختلف سینمای کلاسیک هالیوود بود. وتا آن زمان در هالیوود تنها اندک فیلم سازان جسوری مانند ارسن ولز این شجاعت را به خرج می دادند که اصول و قواعد سینمای کلاسیک را بشکنند. 2001فیلمی سرشار از ابهام و گره های حل نشده. فیلمی در مورد ناشناخته ها.
A Space Odyssey
این فیلم متشکل از سه فصل با عنوان 1- سحرگاه بشر 2- ماموریت مشتری 3- مشتری ماورای بینهایت می باشد. این فیلم درباره اکتشافات فضایی و سفر انسان به اعماق فضا ست و همانطور که گفتیم محصول سال 1968 می باشد.
اگر به تاریخ ساخت فیلم توجه شود، متوجه می شویم درست در زمان اوج «جنگ سرد» ما بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی و مسابقه فضانوردی مابین این دو ابر قدرت آن زمان، بوده است فیلم با جمله ی «سحرگاه بشر» آغاز می شود. کوبریک دنیایی آرام و خالی از شهرها و ماشینها و بدون هرج و مرج و شلوغی را به ما نشان می دهد.
نشانهها
نشانهها فیلمی علمی تخیلی و مهیج به کارگردانی ام. نایت شیامالان و نقشآفرینی مل گیبسون و واکین فینیکس است. نشانهها یکی از پرفروشترین فیلمهای سال ۲۰۰۲ بوده که موفق شده ۲۲۸ میلیون دلار در ایالات متحدهٔ آمریکا و بیش از ۴۰۸ میلیون دلار در سایر نقاط جهان فروش داشته باشد، در حالی که برای ساخت آن ۷۲ میلیون دلار هزینه شدهاست.
گیبسون نقش کشیش کلیسایی را بازی میکند که به دلیل مرگ همسرش در حادثهای تلخ، گوشهگیر شده و عقایدش تغییرات بسیاری کردهاست. محوریت داستان دربارهٔ پدیدهٔ حلقههای کشتزار و رویارویی با موجودات فرازمینی است.
بررسی Signs
فیلم سینمایی signs یا نشانه ها مثل خیلی از فیلمهای دیگر دنیا دارای دو بعد؛ یک بعد ظاهری و یک بعد درونی یا باطنی می باشد؛ به گونه ای که اگر یک مخاطب عام فقط به قصد تماشای یک فیلم سرگرم کننده سراغ این فیلم برود پس از تماشا از انتخابی که کرده راضی خواهد بود؛ غافل از اینهمه معنای آشکار و نهانی که در فیلم وجود دارد که در ادامه به آنها خواهم پرداخت.
اما قطعا یک مخاطب خاص به راحتی از این فیلم معناگرا نخواهد گذشت و پس از تماشای آن تازه به تجزیه و تحلیل سکانس های فیلم خواهد پرداخت . بااین مقدمه می توان به این نتیجه رسید که فیلم مذکور هم توانسته مخاطب عام خود را راضی نگه دارد و هم مخاطب خاص خود را به تحسین وادارد.
Signs
همانطور که گفتیم signs علی رغم داشتن برخی صحنه های هیجان انگیز و بعضا دلهره آور خود هیچ گاه به سمت نمایش صحنه های سلاخی ،ترسناک و تخیلی صرف نمی رود؛(اگر هم در برخی لحظات شامل صحنه های ترسناک هستیم با ادامه ی روند فیلم متوجه علت نمایش چنین صحنه هایی می شویم)؛ چرا که فیلمساز بخوبی می داند که قرار است در چه ژانری فیلم بسازد و همین موضوع است که این فیلم را از آثار مشابه خود متمایز می سازد؛ موضوعی که بسیاری از فیلمهای ایرانی از فقدان آن رنج می برند.
زیر پوست
زیر پوست یک فیلم علمی–تخیلی محصول ۲۰۱۳ بریتانیای و آمریکا به کارگردانی جاناتان گلیزر است. داستان فیلم اقتباس آزادانه از کتابی است به قلم مایکل فیبر با همین نام و فیلمبرداری آن در شهر گلاسکو انجام شده است. اسکارلت جوهانسون نقش یک زن فضایی را بازی میکند که پس از وسوسه کردن مردان آنها را به دام انداخته و میکشد.
بررسی Under The Skin
از همان سکانس ابتدایی «زیر پوست» مشخص می شود که با یک فیلم معمولی طرف نیستیم. سکانسی سوال برانگیز که مخاطب را در وهله اول جذب می کند. تمامی داستان بر پایه تک بازیگر اصلی آن (اسکارلت جوهانسون) می چرخد. تنها کاراکتر اصلی فیلم، موجودی فرازمینی است که از یک ناکجا آباد آمده و یگانه شباهتش با انسان ها، پوسته جذاب انسانی اوست.
این موجود که تولد جدیدی در زمین یافته، ماموریتی برای اغوای آدم های هوسران و کشاندن آن ها به مرداب مرگ دارد. مردابی که این آدم ها در آن قالب تهی می کنند و هیچ و نابود می شوند تا احتمالا به مصرف فرازمینی ها برسند. مامور بی نام در مدت کوتاهی شدیدترین احساسات انسانی یعنی عشق، ترس و لذت را تجربه می کند، ماموریت خویش را به فراموشی می سپارد، در مسیر شناخت هویت بشریت قدم بر می دارد و در پایان در مسیر کشف حقیقت می میرد…
Under The Skin
«زیرپوست» اقتباس آزادی از رمانی به همین نام از مایکل فبر است که جاناتان گلازر و والتر کمپبل به خوبی جنبه های رازآلودش را تقویت و در قالب فیلمنامه ای منسجم ارائه کرده اند. جنبه های بصری «زیر پوست»، مانند لحظه ای که خوابیدن موجود فرازمینی با رقص درختان جنگل در وزش باد ترکیب می شود، مسحورکننده است و گلازر حتی اگر کارگردان متوسطی باشد، قطعا تصویرگری فوق العاده است! صحنه های فیلم آن قدر چشم نواز هست که بتوان تمامی آن را بدون صدا با اشتیاق نگاه کرد.
Under The Skin
بازی اسکارلت جوهانسون تحسین برانگیز است؛ وی که تا به حال دو بار به عنوان جذابترین زن زنده دنیا از نظر مجله اسکوایر انتخاب شده، بهترین گزینه برای ایفای نقش موجود فضایی اغواگر داستان است و یک تنه فیلم را طبق خواست کارگردان به پیش می برد.
کارنامه جوهانسون نشان می دهد که او در انتخاب فیلم هایش معمولا سختگیرانه عمل کرده و بازی در «زیر پوست» گواهی بر این ادعا است. موسیقی میکاچو به خصوص هنگام آخرین رویارویی مردان هوسران و مامور بینام، حس مرگ را به خوبی منتقل می کند و انتظار می رود در آینده نام این آهنگساز جوان را بیشتر بشنویم. این یک فیلم تخیلی فضایی است. لیست بهترین فیلمهای فضایی را در انتهای بیشتر بخوانید مطالعه بفرمایید.
بیشتر بخوانید:
- بهترین فیلمها و سریالهای 2022
- بهترین فیلمها و سریالهای 2021
- بهترین فیلمها و سریالهای IMDB 2022
- بهترین فیلم ها بر اساس انیمیشن های محبوب
- بهترین فیلم های 2022 براساس بازی های ویدیویی
- بهترین سریالها
- بهترین فیلم های 2022
- بهترین سریال های 2022
- بهترین فیلم های 2021
- معرفی و تحلیل بهترین سه گانه های تاریخ سینما
- معرفی و تحلیل روانیترین شخصیتهای تاریخ سینما
- بهترین فیلم هایی که قهرمان داستان دیالوگی ندارد
- لیست بهترین فیلم های فضایی
از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم ها درباره بشقاب پرنده ها سپاسگزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما میتوانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقالهها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز میتوانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسیهای فیلمهای روز دنیا مراجعه کنید.