فوری: سد آتاتورک پس از زلزله شدید 7.8 ریشتری ترکیه ترک خورد!

ترک خوردن سد آتاتورک به دنبال زلزله شدید 7.8 ریشتری ترکیه، از دیگر وقایعی است که پس از این زلزله هولناک رخ داده است. تعداد جان‌باختگان بیش از 2 هزار است.

ترک خوردن سد آتاتورک

به نظر می‌رسد که سد آتاتورک در جنوب شرقی ترکیه پس از دو زمین لرزه ویرانگر ۷.۵ و ۷.۸ ریشتری در وضعیت بحرانی قرار دارد. گزارش‌هایی از ترکیه حاکی از آن است که در پی زلزله‌های شدید شکاف‌های زیادی در سد ایجاد شده است.

کارشناسان هشدار دادند:

سد هر لحظه ممکن است بشکند و ویرانی ناشی از آن می‌تواند منطقه‌ای به وسعت ۳۰ کیلومتر مربع در نزدیکی سد را تحت تأثیر قرار دهد.

جدیدترین آمار جان باختگان و مصدومین زلزله 7.8 ریشتری در ترکیه و سوریه

ترک خوردن سد در ترکیه پس از زلزله

سد آتاتورک یکی از اصلی‌ترین سدهای پروژه GAP و پنجمین سد بزرگ جهان از لحاظ حجم کار ساختمانی است و از لحاظ تولید برق آبی نیز در رتبه سوم دنیاست. در حال حاضر پروژه GAP شامل ۱۳ سد است که ۷ سد آن کنترل آب رودخانه فرات و ۶ سد آن کنترل آب رودخانه دجله را بر عهده دارند.

نجات یافتن یک شهروند زلزله زده ترکیه ای با ارسال توییت در فضای مجازی!

فرو ریختن یک ساختمان در ملاطیه ترکیه

سد آتاتورک

سد و نیروگاه برقابی آتاترک، بزرگترین سد ترکیه است که در استان آدیامان قرار دارد. این سد که با هدف آبیاری و تولید برق بر روی رود فرات در چارچوب پروژه توسعه آناتولی جنوب شرقی احداث شده است در ۱۸۰ کیلومتری مصب سد کاراکایا و ۲۴ کیلومتری شهرستان بـﯗزاُوا در استان شانلی اورفا قرار گرفته است.

ارتفاع این سد که دارای ۸ توربین است ۱۶۹ متر است و حجم تاج آن ۸۴.۵ میلیون متر مکعب می باشد. جبهه بیرونی این سد را صخره و جبهه درونی آنرا خاک و ماسه تشکیل می‌دهد. احداث این سد از ۴ نوامبر ۱۹۸۳ آغاز و در سال ۱۹۹۴ به بهره‌برداری رسیده است.

ترک خوردن سد آتاتورک
ترک خوردن سد آتاتورک

نیروگاه این سد سالیانه ۸.۹ گیگاوات انرژی الکتریکی با قدرت ۲۴۰۰ مگاوات تولید می‌کند. سد آتاترک از لحاظ حجم کار ساختمانی پنجمین سد بزرگ جهان و از لحاظ تولید برق آبی نیز در دنیا سوم می باشد.

سد آتاترک بزرگترین سد اروپا و ترکیه است به طوری که می‌تواند نیاز کلانشهر استانبول به آب را ظرف پنج روز برآورده سازد. این سد برای ۴۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده است و با پایان سیستم آبیاری نهایی، ظرفیت اشتغال این سد به ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *