در نقد قسمت هفتم فصل چهارم سریال Love, Death & Robots با عنوان The Screaming of the Tyrannosaur، با آمیزهای از خون، خشم و فلسفه قدرت روبهرو میشویم.
قسمت هفتم فصل چهارم Love, Death & Robots تحت عنوان The Screaming of the Tyrannosaur اثری است که مرزهای ژانر علمیتخیلی، وحشت و حماسه را درهم میشکند. در جهانی یخزده، جایی میان اقمار مشتری، مراسم ازدواج بدل به تماشاخانهای میشود که در آن خون گلهای تبریک است و فریاد جاندادن گلوی موسیقی.
نقد قسمت هفتم فصل چهارم سریال Love, Death & Robots

در نگاه اول، آنچه میبینیم تنها یک نبرد گلادیاتوری دیگر است. انسانهایی سوار بر تریسراتوپسها در جدالی بیرحمانه با دایناسورها و با یکدیگر؛ اما در لایههای پنهانتر، این قسمت یادآور حقیقتی محسوب میشود که قرنها با آن زیستهایم:
قدرت، آنگاه که به تماشا بدل شود، بیرحمتر از هر دندان دایناسور عمل میکند.
شخصیت اصلی داستان، زنی که در سرمای زمین رشد کرده و اکنون در دل بازیهای مرگآفرین طبقه اشراف درگیر شده، نماد تمام انسانهایی است که نه برای افتخار، بلکه برای بقا میجنگند. زبان مادریاش، ماندارین، نه فقط نشانه هویت او بلکه طنینی است از تاریخ رنجکشیدهای که در سکوت یخزده فضا پژواک مییابد.
تیر خلاص داستان اما جایی رقم میخورد که مرز میان قربانی و شکارچی فرو میریزد. دایناسور که تا لحظهای پیش، نماد خشونت رامنشده بود، به ابزاری در دست آزادیخواه بدل میشود و همچون شمشیری که از دل سنگ برمیخیزد، سر خود را بیرون میآورد.
لحظهای که زن سوار بر تایرانوسور به بزم خون و ثروت حمله میکند، نه صرفاً انتقام است و نه شورش؛ بلکه ادای یک فلسفه است:
آنگاه که انسان به تماشا بدل شود، کرامت به خاک میافتد و انسانِ بیکرامت، یا میمیرد، یا میکشد.
در پایان، قهرمان ما جان میسپارد؛ اما نه در حاشیه، بلکه در اوج. او با مرگ خویش، ضیافتی را که با رنج تزیین شده بود، درهم میکوبد. این مرگی باشکوه است، شبیه آنچه در تراژدیهای یونانی میدیدیم؛ مرگی که در عین نابودی، آغازی تازه میسازد.
The Screaming of the Tyrannosaur نه تنها از حیث بصری خیرهکننده است—با طراحی خلاقانه و اکشنهای نفسگیر—بلکه در روایت خود، بازتابیست از تاریخ بشری: تاریخ نبرد میان نخبگان ستمگر و مردمان خاموش. این اپیزود نه از آینده، بلکه از گذشته میگوید؛ گذشتهای که شاید هنوز در ما زنده است.
جمعبندی و نمرهدهی

قسمت هفتم فصل چهارم Love, Death & Robots با عنوان The Screaming of the Tyrannosaur اثری درخشان است که مرز میان اسطوره، علم و سیاست را درهم میشکند.
در فضایی خیالی اما آشنا، ما با مراسم ازدواجی روبهرو میشویم که بدل به نمایش خشونت شده است؛ جایی که خون، هزینهی تداوم قدرت است و مرگ، سرگرمی اشراف. این جهان نهتنها آیندهای دور، بلکه آیینهای برای گذشته و حال ماست.
شخصیت اصلی، زنی از زمین و زادهی فقر، برخلاف دیگر گلادیاتورها، نه تنها برای بقا بلکه برای دریدن پردهی دروغ و تزویر میجنگد. او در دل بازی مرگ، ارزش زندگی را فریاد میزند و با استفاده از همان ابزاری که برای نابودیاش ساخته شده—یک دایناسور—نمادهای اشرافیت را به زانو درمیآورد.
این کنش، یک شورش شخصی نیست، بلکه مرثیهایست برای انسانیت از دست رفته و نالهای علیه تماشاگرانی که به خون میخندند.
بُعد بصری و طراحی صحنههای نبرد در این اپیزود، بهویژه مبارزه نهایی با تایرانوسور، آن را به یکی از نقاط اوج فصل چهارم بدل کرده است. اما فراتر از هیجان، آنچه The Screaming of the Tyrannosaur را ماندگار میکند، پیام فلسفیاش است:
انسان، اگر خود را ابزار نمایش ستمگران کند، دیر یا زود به دندان زمانه خواهد افتاد.
این اپیزود، یک فریاد است. فریادِ جانوری باستانی؛ اما انسانیتر از همهی تماشاگرانش.
وبسایت فیگار به قسمت هفتم فصل چهارم سریال Love, Death and Robots نمره 9 از 10 را میدهد.
نظر شما دربارهی مطلب نقد قسمت هفتم فصل چهارم سریال Love, Death & Robots چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.