همنواز

نقد و بررسی فیلم بیتل جوس بیتل جوس (Beetlejuice Beetlejuice)

طرفداران سینمای فانتزی آقای «تیم برتون»، با نقد فیلم بیتل جوس بیتل جوس می‌توانند یک تحلیل منطقی از داستان این دنباله مورد انتظار داشته باشند.

فیلم بیتل جوس بیتل جوس یک اثر کمدی ، ترسناک و فانتزی تاریک آمریکایی است که در سال 2024 به کارگردانی «تیم برتون» و با فیلمنامه‌ای از «آلفرد گاف» و «مایلز میلر» ساخته شد.

این فیلم دنباله‌ای بر فیلم بیتل جوس بود که سال 1988 برای نخستین‌بار توسط «تیم برتون» به پرده سینماها آمد. در این اثر، «مایکل کیتون»، «وینونا رایدر» و «کترین اوهارا» به نقش‌های خود بازگشتند و به جمع بازیگران جدیدی همچون «جاستین ثرو»، «مونیکا بلوچی»، «جنا اورتگا» و «ویلم دفو» پیوستند.

بهترین فیلم ها و سریال های جنا اورتگا

بهترین فیلم های ویلم دفو


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و برای دانلود فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا به کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


نقد فیلم بیتل جوس بیتل جوس

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد فیلم بیتل جوس بیتل جوس
نقد فیلم بیتل جوس بیتل جوس

داستان فیلم بیش از سه دهه پس از رویدادهای قسمت اول رخ می‌دهد و داستان «لیدی دیتز» را دنبال می‌کند که اکنون مادر شده و در تلاش است تا خانواده‌اش را پس از یک فقدان حفظ کند، در حالی که سایه «بیتل‌جوس» بار دیگر به سراغ او می‌آید.

بهترین دنباله های سینمایی که از قسمت اول بهتر بودند

نقد و بررسی منتقدین

نقد فیلم بیتل جوس بیتل جوس
نقد فیلم بیتل جوس بیتل جوس

در وب‌سایت جمع‌آوری نقد راتن تومیتوز، 77% از 344 نقد فیلم بیتل جوس 2 ، مثبت ارزیابی شده که میانگین نمره آن را به 6.5 از 10 می‌رساند. اجماع این وب‌سایت در نقد فیلم Beetlejuice 2 می‌گویند:

نقش‌آفرینی شیطانی «مایکل کیتون» هنوز هم انرژی زیادی برای این بازگشت دیوانه‌وار به فرم «تیم برتون» دارد که جلوه‌های عملی جذاب و شوخی‌های ترسناک را با هم ترکیب کرده تا لحظاتی شاد و سرگرم‌کننده را فراهم آورد.

وب‌سایت متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، به این فیلم امتیاز 62 از 100 را اختصاص داده است که بر اساس 61 نقد، نشان‌دهنده نقدهای به‌طور کلی مثبت است.

همچنین، تماشاگرانی که توسط سینمااسکور به این فیلم نمره داده‌اند، نمره آن را به B+ رساندند که نسبت به نمره B فیلم اول، افزایش یافته است. نظرسنجی‌های انجام‌شده توسط پست‌ترک نیز امتیاز کلی مثبت 81% برای این فیلم ثبت شده است.

«منوهلا دارگیس» از نیویورک تایمز این فیلم را دنباله‌ای سرگرم‌کننده، اما ملایم توصیف کرد. «زان بروکس» از گاردین نیز در تحلیل فیلم Beetlejuice Beetlejuice اشاره کرده که تلاش «برتون» برای بازگرداندن ژانر کمدی و ترسناک دهه 80 میلادی، مملو از صحنه‌های زرق و برق‌دار است؛ اما نتوانسته به اصل داستان چیز زیادی اضافه کند.

«مارگارت روآرتی» از نشریه فیلم‌مگزین معتقد است که کارگردان موفق می‌شود چیزی به همان اندازه عجیب و غریب و معنادار مانند فیلم اصلی خلق کند.

تحلیل روایی فیلم

نقد فیلم بیتل جوس بیتل جوس
نقد فیلم بیتل جوس بیتل جوس

برخی از فیلم‌های هالیوودی، باید دنباله داشته باشند؛ اما برخی از آثار وجود دارند که ساخت دنباله برای آن‌ها، ضرورتی ندارد. پس از فیلم اول بیل‌جوس، داستان یا جهان‌سازیِ چندانی برای کاوش باقی نمانده بود؛ اما این فیلم در طول داستان خود، هیچگاه به‌عنوان یک اثر مهم خود را معرفی نمی‌کند و همچنین خودش نیز می‌داند که صرفاً جهت سرگرم‌کردن مخاطب منتشر شده است.

عجله فیلم برای نشان‌دادن موضوع کلی فیلم در همان ابتدای اثر، به این مسئله دامن زد که این اثر بخش داستانی بسیار کمتری نسبت به نسخه اصلی خواهد داشت. ساختار اثر با لحن زیرکانه و طراحی تولید فانتزی «تیم برتون» پیش می‌رفت. هر تصمیمی که «برتون» در بیتل‌جوس بیتل‌جوس اتخاذ می‌کند، صرفاً به سمت سرگرمی‌های کاریکاتوری می‌رود. این فیلم در مجموع خوب است و گاهی حتی جذاب به نظر می‌رسد و نیازی به فراتر رفتن از این هم ندارد.

«لیدیا دیتز» دهه‌ها پس از مواجهه با موجودات عجیب و غریب، (با بازی وینونا رایدر) اکنون از حس ششم خود برای میزبانی برنامه تلویزیونی پرطرفدار خانه ارواح استفاده می‌کند. او به همراه دوست‌پسر و مدیر برنامه‌اش، «روری»، به یک سلبریتی کوچک تبدیل شده؛ اما گذشته‌ای که روی ذهن آن بوده، همچنان بر او سایه افکنده است.

در همان ابتدای فیلم، مشخص می‌شود که «لیدیا» هر بار که لباس راه‌راه سیاه و سفید می‌بیند، دچار فروپاشی روانی می‌شود. کارگردان در ده دقیقه ابتدایی اثر به ما می‌گوید که مشکلات «لیدیا» بسیار فراتر از PTSD ناشی از فیلم قبلی است.

دختر دانشگاهی او، «آسترید» که ادعاهای ماورایی مادرش را رد می‌کند، در واقع تصویر آینه‌ای از «لیدیا» افسرده در سال 1988 است و مرگ پدر «آسترید» نیز فاصله بیشتری میان آن‌ها ایجاد می‌کند.

 

نقد فیلم بیتل جوس بیتل جوس

نقد فیلم بیتل جوس بیتل جوس
نقد فیلم بیتل جوس بیتل جوس

یک اتفاق و بازیگر کاملاً مهم که در این دنباله به شدت لحن فیلم را اذیت می‌کنند، حضورهای ناگهانی و ابتدایی «مونیکا بلوچی» هستند. در اوایل داستان فیلم، حضور او به عنوان تهدید اصلی تلقی می‌شود، اما بدون هیچ توضیحی پیش می‌رود و این مسئله باعث اذیت مخاطب می‌شود. حضور چنین بازیگری در چنین سطحی، می‌توانست کاریزمای بالاتری داشته باشد.

در نیمه دوم فیلم کارگردان به ما می‌گوید که همسر سابق «بیتل‌جوس» که «مونیکا بلوچی» در نقش او ظاهر می‌شود، مدت‌هاست مرده و تکه‌تکه شده است. او از محدودیت‌های خود در زندگی پس از مرگ فرار می‌کند و اعضای بدنش را با هم می‌چسباند تا با استفاده از قدرت‌های شیطانی خود، انتقام بگیرد.

خطوط داستانی این شخصیت با دیگر شخصیت‌ها، نه‌تنها به‌همدیگر نمی‌رسند، بلکه صرفاً به‌صورت تصادفی در کنار هم قرار می‌گیرند. مونیکا بلوچی، که به‌طور کامل به شخصیتش متعهد است، زمان صفحه‌ای ناامیدکننده کمی دارد – اما هرکدام به اندازه‌ای احمقانه هستند که خنده‌دار باشند.

همچنین، شخصیت «ویلم دفو» نیز به‌وضوح در فیلمی مستقل به‌سر می‌برد که ارتباط کمی با بیل‌جوس بیل‌جوس دارد. گویا حضور او صرفاً بازارگرمی برای کمپانی وارنر بود.

ماهیت کلی فیلم به گونه‌ای پیش می‌رود که اجزای آن به ندرت به‌خوبی هماهنگ می‌شوند. شخصیت‌ها و خطوط داستانی اغلب رها می‌شوند و این اتفاق به ظاهر کلی فیلم ضربه وارد می‌کند. همچنین، تعارض میان طراحی صحنه‌های عجیب و غریب و درام‌های خسته‌کننده نیز از نکات منفی این دنباله هستند.

جمع‌بندی

نقد فیلم بیتل جوس بیتل جوس
نقد فیلم بیتل جوس بیتل جوس

«تیم برتون» به بازیگران فیلم بیتل‌جوس 2 این امکان را می‌دهد که از کار خود لذت ببرند. هر یک از آن‌ها در فیلمنامه‌های جداگانه‌ای به سر ببرند که به‌ندرت با یکدیگر تداخل دارد.

داستان فیلم عمدتاً خالی از بار دراماتیک است؛ اما این امر فضایی را برای جلوه‌های عملی خنده‌دار و تخیلی دوران ابتدایی کار «برتون» فراهم می‌آورد. نتیجه این کار «برتون»، دنباله‌ای صرفاً جهت سرگرمی است که خود را جدی نمی‌گیرد و نیازی هم به انجام این کار ندارد. فیلم Beetlejuice Beetlejuice ضعیف‌ترین کار «تیم برتون» نیست، اما ضرورتی هم به ساخت آن نبود.

طرفداران دنیای فانتزی این کارگردان، عناصر سنتی فیلمساز محبوب خود را می‌توانند در این فیلم پیدا کنند و از این اثر لذت ببرند.

نمره وب‌سایت فیگار به این فیلم، نمره 6 از 10 است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم بیتل جوس بیتل جوس چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *