بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان + [بهترین فیلم ها درباره یوفو]

فیلم‌های Alien و Predator طی سال‌های اخیر طرفداران خود را بسیار افزایش داده‌اند، اما بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان کدامند؟

هم Alien و هم Predator آنچه را که طرفداران این گونه فیلم‌ها از ترکیب علمی تخیلی و ترسناک انتظار دارند برآورده کرده‌اند، و در طول چهل سال گذشته، هر یک از آنها بر دیگری اثری ویژه داشته است. از بین فیلم‌های Alien و Predator تعدادی از بهترین‌های آن‌ها را برایتان لیست کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

بررسی علمی و معرفی بهترین فیلم ها درباره یوفو

بهترین فیلم های ترسناک درباره بیگانگان

بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان

Alien & Predator

در این قسمت فهرست عناوین بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان را در یک نگاه می‌توانید مشاهده کنید:

  1. Alien vs. Predator (2004) – 29
  2. Alien vs. Predator: Requiem (2007) – 29
  3. Predator (1987) – 46
  4. Predator 2 (1990) – 46
  5. The Predator (2018) – 48
  6. Predators (2010) – 51
  7. Alien 3 (1992) – 59
  8. Alien: Resurrection (1997) – 63
  9. Prometheus (2012) – 64
  10. Alien: Covenant (2017) – 65
  11. Prey (2022) – 71
  12. Aliens (1986) – 84
  13. Alien (1979) – 89
بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان
بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان, بهترین فیلم‌ Alien & Predator

موفقیت عظیم جدیدترین فیلم PREY، باعث ایجاد اعتماد به نفس برای تولید یک فیلم جدید دیگر از بیگانه شد. با این حال، نظر منتقدان همیشه با آنچه که طرفداران این گونه فیلم‌ها انتظار دارند ممکن است همراه و هماهنگ نباشد.

Alien vs. Predator (2004) – 29

بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان
بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان, بهترین فیلم‌ Alien & Predator

بسیاری از طرفداران داستان های علمی-تخیلی معمولاً در مورد همکاری این دو هیولای اصلی فیلم احساس تعارض می‌کنند، اما منتقدان عمدتاً با شعار فیلم موافق هستند، « صرف نظر از اینکه کدام یک از آنها برنده می شود، این انسانیت است که بازنده است ».

سال ۲۰۰۴، یک ماهواره شکوفه گرمائی مرموزی را در زیر بووتویا، جزیره ای در حدود ۱۶۰۰ کیلومتری سواحل قطب جنوب تشخیص داد. یک صنعتگر ثروتمند چارلز بیشاپ ویلند (لانس هنریکسن) از طریق تصویربرداری حرارتی کشف می‌کند که هرمی در زیر یخ ها ۲۰۰ فوت (۶۱۰ متر) دفن شده است.

او تلاش می‌کند آن را برای شرکت ارتباطات چند ملیتی خود، صنایع وای لند، یک شرکت تابعه از شرکت صنایع وای لند ادعا کند، و یک تیم متخصص را برای تحقیق جمع می‌کند. این تیم شامل باستان شناسان، کارشناسان زبانشناسی، مته‌های حفاری، مزدوران و راهنمایی به نام الکسا “لکس” وودز ( سانا لاتان ) است.

هنگامی که یک کشتی غارتگر به مدار زمین می‌رسد، یک پرتوی انرژی را که به سمت سایت هرم است، شلیک می‌کند. وقتی تیم به ایستگاه صید نهنگ های شکاری بالای منبع گرما می رسند، یک تونل کاملاً دایره ای و غیرطبیعی را پیدا می‌کنند که مستقیماً زیر یخ به سمت هرم در جریان است.

وای لند تصاویر ماهواره ای تیم را نشان می‌دهد که نشان می دهد این معبر ۲۴ ساعت قبل آنجا نبوده است. تیم اکتشاف از تونل پایین می آیند و هرم مرموز را پیدا می کنند و شروع به کاوش می کنند، به زودی شواهدی از تمدن ماقبل تاریخ و آنچه به نظر می رسد یک اتاق قربانی پر از اسکلت انسان است، پیدا کردند. به طور غیر قابل توضیح ، به نظر می رسد که تمام اسکلت ها قفسه های دنده ای پاره شده‌اند.

اقتباس از کتاب‌های کمیک توسط فیلم‌های رزیدنت اویل، پل دبلیو.اس. اندرسون، مطمئناً سرگرم کنندگی خود را دارد، هرچند که از نگاه منتقدین سینمایی مورد نقد شدید قرار بگیرند.

Alien vs. Predator: Requiem (2007) – 29

بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان
بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان

اگرچه نمرات کلی این فیلم‌ها یکسان است، اما دنباله پل دبلیو اس. اولین فیلم اندرسون به دلیل تصمیمات گیج کننده‌ای که در نورپردازی گرفت و باعث شد اکثر صحنه های فیلم چنان تاریک شود که تقریباً غیرقابل درک هستند، نسبت به فیلم قبلی خود محبوبیت کمتری دارد.

در ادامه قسمت اول، بیگانه از درون بدن غارتگر کشته شده بیرون می‌آید و با چند غارتگر دیگر درگیر می‌شود؛ در این درگیری چند غارتگر کشته می‌شوند و سفینه آسیب می‌بیند و به زمین سقوط می‌کند. در این بین نیز ‘دالاس هوارد’ پس از گذراندن دوران زندان به تازگی به شهر گانیسون بازگشته است.او با کلانتری ‘ادی مورالس’ روبرو می شود و با برادر کوچکترش ‘ریکی’ به بحث و گفتگو می‌پردازد. ریکی به همکلاسی‌اش، ‘جسی’ علاقه دارد، اما دائماً توسط دوست پسر جسی ‘دیل’ و دوستانش اذیت می‌شود.

‘کلی اوبراین’ نیز پس از بازگشت از خدمت در نیروی هوایی ارتش، به همسرش ‘تیم’ و دخترش ‘مولی’ ملحق می‌شود. پس از سقوط سفینه، تنها غارتگر باقی مانده درخواست کمک ارسال می‌کند و سپس توسط بیگانه کشته می‌شود، بیگانه بلافاصه از سفینه خارج می‌شود و درون یک مرد شکارچی و پسر خردسالش، تخمگذاری می‌کند و خودش را به فاضلابی که پاتوق چند بی‌خانمان است می‌رساند و آنها را هم می‌کشد و تخمگذاری می‌کند.

در خواست کمکی که غارتگر قبل از مرگش فرستاده بود، توسط غارتگر دیگری در سیاه خودشان دریافت می‌شود و غارتگر با سفینه خود به سمت زمین حرکت می‌کند و با بررسی سفینه سقوط کرده متوجه ماجرا می‌شود. چندی بعد غارتگر، چند زنومورف ( بیگانه ) را در فاضلاب ردیابی می کند و دو نفر از آنها را شکست می دهد، اما صحنه جنگ ناگهان از فاضلاب به سطح زمین می‌رسد و چهار بیگانه در شهر پراکنده می شوند.

غارتگر، بیگانگان را تا نیروگاه تعقیب می کند ولی به دلیل شدت نور زیاد و تعداد بالای بیگانگان که مدام با کشتن انسان ها تعدادشان زیاد تر می‌شود با شلیک اشتباهی باعث قطع برق در سطح شهر می شود. ریکی و جسی که از هیچ چیز خبر ندارند، شبانه در استخر شنای دبیرستان با هم ملاقات می‌کنند اما دیل و دوستانش آنها را پیدا می‌کنند و درگیری بین آنها رخ می‌دهد، در این حین یک زنومورف وارد منطقه استخر می‌شود و دوستان دیل را می کشد.

همزمان، زنومورف دیگری به خانه اوبراین حمله می کند و تیم را می کشد در حالی که کلی با مولی فرار می کند. بیگانگان به مرور تعدادشان با کشتن انسان ها بیشتر می‌شود تا جایی که حتی به زایشگاه بیمارستان هم رحم نمی‌کنند و درون دختران باردار، تخمگذاری می‌کنند. غارتگر هم خود را به بیمارستان می‌رساند و … .

Predator (1987) – 46

بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان
بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان

بازی متحول کننده جان مک تیرنان در یک فیلم ترسناک علمی تخیلی و اکشن، همانطور که امتیاز آن نشان می دهد، آنقدر که بسیاری از طرفداران آن تصور می‌کردند مورد استقبال منتقدان قرار نگرفت.

یک گروه ضربت آمریکایی برای نابودی گروهی آدمکش و مزدور پا به جنگلی می‌گذارند. آنان در بدو ورود با اجساد انسان بسیاری در حالی که به شکل فجیعی کشته شده‌اند روبرو می‌شوند. آنها فکر می‌کنند که این کشتار توسط همان گروه آدمکش صورت گرفته، غافل از این که یک موجود فضایی شکارچی در حالی که می‌تواند خود را همرنگ محیط کند انتظارشان را می‌کشد…

فیلم اصلی Predator همچنان یک فیلم محبوب است، آرنولد شوارتزنگر و خدمه‌اش با یک هیولای بیگانه نامرئی روبرو می‌شوند که آنها را برای تفریح شکار می‌کند. ترکیبی از ژانر ترسناک، علمی تخیلی، اکشن که ممکن است در آن زمان مورد توجه اکثریت منتقدان نبوده باشد، اما محتوای سرگرم کننده‌ای را ارائه کرده است که فیلمسازان سعی کرده‌اند همواره از آن استفاده کنند.

Predator 2 (1990) – 46

بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان
بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان

با جایگزینی جنگل آمریکای جنوبی با جنگل بتنی لس آنجلس برای شکارگاه جدید Predator، و نقش اول شوارتزنگرل، Predator 2 دنیای داستانی این مجموعه را تا حد زیادی گسترش می‌دهد.

در یکی از شهرهای آشوب زده آمریکا موجودی فضایی دست به کشتار مردم می‌زند. نیروی پلیس به فکر مقابله با این موجود می‌پردازد درحالیکه توان مقابله با او را ندارد اما یک افسر پلیس…

علیرغم اینکه این فیلم هرگز به اندازه فیلم اصلی مورد استقبال تماشاگران قرار نگرفت، اما فراتر از تصورر و قسمت قبلی دیده شد که نشان می‌دهد طرفداران این ژانر رو به گسترش هستند و امروزه نیز از فیلم‌های علمی تخیلی و تسناک استقبال خوبی می‌شود.

The Predator (2018) – 48

بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان
بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان

در خلاصهٔ داستان رسمی این فیلم آمده‌است: از فضای دوردست خارج زمین به خیابان‌های حومهٔ یک شهر کوچک، شکار در بازسازی انفجاری سری غارتگر توسط شین بلک به خانه باز می‌گردد. حال، مرگبارترین شکارچیان جهان قدرتمندتر، باهوش‌تر و کشتنده‌تر از گذشته هستند، آن‌ها خودشان را با استفاده از دی‌ان‌ای دیگر گونه‌ها ارتقا داده‌اند. وقتی که یک پسربچه جیکوب ترمبلی تصادفاً محرک بازگشت آن‌ها به زمین می‌شود، تنها یک دسته از سربازان سابق و یک معلم علوم می‌توانند جلوی نابودی نژاد انسان را بگیرند.

شین بلک، فیلمنامه نویس کهنه کار هالیوود، که به عنوان یکی از اعضای تیم اصلی سربازان در اولین فیلم Predator بازی کرد، برای نویسندگی و کارگردانی در این دنباله و ساخت یک بازسازی مدرن‌تر بازگشته است.

در حالی که کاملاً واضح است که نسبت به قسمت‌های قبلی داستان در برخی نقاط دچارر تغییر شده است، اما همچنان این فیلم به یک موفقیت باکس آفیسی برای این سری تبدیل شده است. اشتیاق برای این سری بی‌پایان را در مورد فیلم بعدی، یعنی Prey نیز می‌توان دید.

Predators (2010) – 51

بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان
بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان

بخش قابل توجهی از طرفداران و منتقدان موافق هستند که این دنباله برای بازگشت به داستان قبلی مجموعه Predator، از نویسنده و تهیه کننده رابرت رودریگز، کمک گرفته است و در این مسیر نیزز موفق بوده است.

گروهی از جنگجویان زبده، در حال سقوط آزاد به هوش می‌آیند و موفق می‌شوند با استفاده از چتر نجات در یک جنگل فرود آیند. طولی نمی‌کشد که آن‌ها در می‌یابند روی یک سیاره دیگرند و اکنون موجوداتی بیگانه به دنبال شکار آنها هستند. اکنون تنها راه آن‌ها برای زنده ماندن در این بازی مرگبار، همکاری است…

شخصیت‌های اصلی که این بار با شکارچیان بیگانه روبه‌رو می‌شوند، گروهی از قاتلان هستند که به معنای واقعی کلمه با هم در یک موقعیت قرار می‌گیرند و شرایط غیرعادی آن‌ها تجربه یک فیلم اکشن علمی-تخیلی رضایت‌بخش را ایجاد می‌کند.

Alien 3 (1992) – 59

بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان
بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان, بهترین فیلم‌ها درباره بیگانگان

سه گانه دیوید فینچر، Alien معروف هنوز هم از بهترین فیلم‌های Alien  و Predator و این کارگردان است.

به دنبال وقایع بیگانگان ، آتش سوزی در سفینه فضایی کلونیالی دریایی سولوکو شروع می شود و باعث مرگ دختر جوان و سرجوخه هیکس میشود اما الن ریپلی زنده میماند…

با برگرداندن همه چیز به اصول اولیه در یک سیاره‌ی شبیه به زندان و افرادی که بدون هیچ سلاحی بار دیگر با یکی از هیولاهای نمادین سری Alien و Predator روبرو می‌شوند، جو به طور کلی تیره و تارتر و پایان شوکه کننده‌تر شده است که باعث شده این فیلم نیز برجسته شود، اما بدون شک بازی زیبای بازیگران نیز به این موضوع کمک کرده است.

Alien: Resurrection (1997) – 63

بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان
بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان, بهترین فیلم‌ها درباره بیگانگان

داستان دویست سال بعد از بیگانه ۳ اتفاق می افتد، در سال ۲۳۷۹ ، هنگامی که دانشمندان نظامی در کشتی فضایی USM Auriga یک کلون از الن ریپلی با نام ریپلی ۸ را پیدا می‌کنند…

پس از مرگ شخصیت اصلی در پایان Alien 3، او به عنوان یک کلون در چهارمین دنباله بیگانه، دوباره متولد می شود. همانطور که نمرات نشان می‌دهند، فاصله گرفتن واضح لحن فیلم Resurrection از Alien 3 اندکی برای جلب نظر منتقدان نتیجه داد.

Prometheus (2012) – 64

بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان
بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان

در میان منتقدان و طرفداران این سری، همواره بحث و جدل هست، به ویژه که پیش درآمد ریدلی اسکات برای فیلم اصلی بیگانه، خود چشم اندازی جسورانه را برای یک فیلم ترسناک نسبتاً منحصر به فرد در فضا محقق می‌کند.

پرومتئوس (به انگلیسی: Prometheus) فیلمی علمی-تخیلی به کارگردانی ریدلی اسکات و نویسندگی جون اسپایتس و دیمون لیندلوف است که در ژوئن ۲۰۱۲ در آمریکا و تعدادی کشورهای دیگر اکران شد. این فیلم با ۱۳۰ میلیون دلار بودجه تولید و با بازیگرانی چون نومی راپاس، شارلیز ترون و ادریس البا نقش آفرینی کردند.

طبق گفته اسکات، داستان فیلم می‌تواند به نوعی قصهٔ اولیه یا ماقبل سری فیلم‌های بیگانه تلقی گردد هرچند داستانی کاملاً مستقل دارد. فیلمبرداری فیلم از مارس ۲۰۱۱ آغاز شد و فیلم به صورت ۳ بعدی اکران شد. دنباله این فیلم به نام بیگانه: کاوننت در تاریخ می ۲۰۱۷ اکران شد.

پرومتئوس از بازیگران عالی و بهره می‌برد، اما چیزی که پیش‌درآمد Alien  را از دنیای خیالی فیلمهای Blade Runner جدا می‌کند، هیولای نمادینی است که خود را در قالب یک ربات پیشخدمت با بازی مایکل فاسبندر، در نقش دیوید جا زده است. این فیلم را می‌شود از بهترین فیلم‌ها درباره بیگانگان دانست که باید ببینید.

Alien: Covenant (2017) – 65

بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان
بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان

اسکات با تمرکز بیشتر روی شخصیت دیوید در فیلم پرومتئوس به عنوان محور جدید دنیای داستانی این سری فیلم، دوباره بازمی‌گردد تا این قسمت از بیگانه را کارگردانی کند.

بعد از گذشت یازده سال از شکست مأموریت ال‌وی‌ ۲۲۳، فضاپیمای کاوننت با ۲٬۰۰۰ کلونی انسان و با امید بنای تمدن بشری جدید در سیارهٔ اریگا ۶ راهی فضا می‌شود، با یک برخورد در میانهٔ راه، خدمهٔ کاوننت از خواب موقت بیدار می‌شوند و در همین حال سیگنالی را دریافت می‌کنند که نشان می‌دهد سیارهٔ قابل سکونتی در نزدیکی آن‌ها وجود دارد.

در حالی که در ابتدا فیلم مانند یک کپی از فرضیه فیلم اصلی ظاهر می‌شود، اما در نیمه راه به چیزی شبیه به داستان فرانکشتاین در فضا تبدیل می‌گردد و جان تازه‌ای را به ساختار کهن الگوی فعلی می‌دهد. نمرات انتقادی و نتایج باکس آفیس نشان می دهد که علیرغم وجود انتقادات تند پیش درآمد Alien در مجموع به سطح موفقیت بیشتری نسبت به دنباله های دهه 90 دست یافته است.

Prey (2022) – 71

بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان
بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان, بهترین فیلم‌ Predator

جدیدترین اثر مجموعه Predator در میان منتقدان دارای رتبه بالایی بوده است، و تحسین گسترده‌ای را برای رویکرد ساده‌شده‌اش در اکشن و دیالوگ‌هایش و همچنین بازنمایی شخصیت‌های اصلی‌اش در پیش‌درآمد این سری به دست آورده است.

ماجرای شکار 300 سال پیش در کشور کومانچ اتفاق می‌افتد. و درباره‌ی شخصیت یک زن جوان بنام نارو (امبر میدتاندر جذاب) یک جنگجوی توانا است که با وجود پتانسیل بسیار بالایش جهت شکار و جنگیدن در مقابل اعضای مرد قبیله خود جدی گرفته نمی‌شود.

Prey اولین فیلم لایو اکشن از دو فرنچایز Predator یا Alien بود و باید دید که آیا موفقیت ظاهری Prey بر توزیع پروژه آینده Alien که برای Hulu تولید می‌شود تأثیر می گذارد یا خیر. یکی از جدی ترین و بهترین فیلم ها درباره موجودات فضایی که باید ببینید همین فیلم است.

نقد فیلم شکار 2022

Aliens (1986) – 84

بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان
بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان, بهترین فیلم ها درباره موجودات فضایی

این یکی از معدود دنباله‌های یک فیلم ترسناک کلاسیک که واقعاً مطابق با فیلم قبلی خود است. بیگانگان جیمز کامرون، اکشن را به وحشت تبدیل می‌کند بدون اینکه چیزی از زیبایی بصری آن کم کند.

۵۷ سال از زمانی که «اِلن ریپلی» برای اولین بار با موجودات بیگانه روبرو شده می گذرد و سفینهٔ نجات حامل وی، او را در حالت خلسه (خواب مصنوعی) در خود نگاه می‌داشت و به‌صورت سرگردان در فضا چرخان است. بر روی کرهٔ زمین هیچ‌کس داستان وی در مورد وجود آدم فضایی در سیارهٔ LV-426 را باور نمی‌کند. اداره‌ای که با نام «کمپانی» شناخته می‌شود، گروهی را مأمور می‌کند تا به LV-426 بروند و صحت این مطالب را بررسی کنند. پس از مدتی تمامی ارتباطات با گروه فرستاده‌شده قطع می‌شود و «کمپانی»، اِلن ریپلی و گروهی از سربازان بسیار حرفه‌ای را برای بررسی و نجات گروه قبلی به LV-426 می‌فرستد…

با بازگشت به جایی که همه چیز در فیلم اول اشتباه پیش رفت، الن ریپلی و تیمی از تفنگداران فضایی به جنگی همه جانبه با ارتشی از موجودات می‌روند تا منتقدان آن را نقطه عطفی انفجاری در فیلم های علمی-تخیلی و ترسناک تشخیص دهند.

Alien (1979) – 89

بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان
بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان, بهترین فیلم ها درباره موجودات فضایی

بیگانه (به انگلیسی: Alien) فیلمی علمی–تخیلی ترسناک به نویسندگی دان اوبانون و کارگردانی ریدلی اسکات، محصول سال ۱۹۷۹ است که اولین فیلم از مجموعه بیگانه است. داستان این فیلم موجود فرازمینی مهاجم و خطرناکی را به تصویر می‌کشد که وارد یک فضاپیمای باری شده و خدمه کشتی را از بین می‌برد.

بیگانه سرآغاز یک سری فیلم با حضور شخصیت اِلن ریپلی (با بازی سیگورنی ویور) شد که مجموعاً شامل ۴ قسمت است. بیگانه‌ها، بیگانه ۳ و رستاخیز بیگانه دنباله‌های این فیلم محسوب می‌شوند. بیگانه علیه غارتگر و بیگانه علیه غارتگر: آمرزش‌خوانی دنباله‌های غیررسمی این فیلم به حساب می‌آیند. همچنین ریدلی اسکات در سال ۲۰۱۲ فیلم پرومتئوس را ساخت که در آن به پیشینه موجودات بیگانه پرداخته شده‌است. در سال ۲۰۱۷ نیز دنباله این فیلم به نام بیگانه: پیمان اکران شد.

این فیلم که با گذشت بیش از 40 سال، طرفداران هنوز در حال کشف جزئیات پیچیده در طراحی و تولید جذاب و زیرمتن روانکاوانه آن هستند، یکی از بهترین فیلم‌های Alien است که هنوز هم تماشای آن مو را به تن بیننده سیخ می‌کند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم‌ها درباره هجوم بیگانگان سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *